Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

    Originally posted by ChriZtoffer View Post
    Laptop har jag redan, vill byta ut huvudenheten och ha nåt med mer möjligheter så dator kommer det bli på nåt sätt. Håller på och letar runt ifall nån lyckats få nån 7-8" surfplatteskärm att funka med dator, verkar lite sisådär. Lösa touchpaneler verkar finnas att få tag på så det går att bygga ihop en egen skärm.

    Aja jakten på skärm fortsätter, åter till min ursprungliga huvudfråga, nån mer som jämfört optiskt ut från moderkort kontra externt ljudkort?
    Jag hade valt en laptop dolt i handskfacket. Koppla laddning till tändningen och så konfigurerar man sleep/shutdown/start med styrning därifrån. Batteriet i laptopen gör ju detta väldigt användarvänligt. Extern skärm på 7 tum i mittkonsollen och en extern touchpad. Uppgradering av skärm när du hittar någon bättre!

    Angående digitalt ut, kolla Nonnes tråd om digitala signaler. Bra info där, speciellt till BitOne. Jag hade kopplat över USB.
    // Gurra
    BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

    Comment


    • #47
      Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

      Varför ska jag krångla med en laptop? Batteri har jag redan ett rejält i reservhjulsbaljan och en dator kommer jag kunna få plats med bakom skärmen i mittkonsollen, vill helst inte ha nåt i handskfacket då det ska utnyttjas för annat. Sen extern touchpad känns bara krångligt och dumt, jag vill ha touchskärm. Möjligt att jag kompletterar med tangentbord eller touchpad men det ska även gå att styra via skärmen.

      Har hållt koll i Nonnes tråd och kommer fortsätta göra det, dyker upp en hel del intressant där! Men klart smidigast vore det ifall man kunde köra med den optiska ut från moderkortet när den redan finns där, men frågan är då ifall man tappar nåt på det mot att köra externt ljudkort.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #48
        Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

        Originally posted by ChriZtoffer View Post
        Varför ska jag krångla med en laptop? Batteri har jag redan ett rejält i reservhjulsbaljan och en dator kommer jag kunna få plats med bakom skärmen i mittkonsollen, vill helst inte ha nåt i handskfacket då det ska utnyttjas för annat. Sen extern touchpad känns bara krångligt och dumt, jag vill ha touchskärm. Möjligt att jag kompletterar med tangentbord eller touchpad men det ska även gå att styra via skärmen.

        Har hållt koll i Nonnes tråd och kommer fortsätta göra det, dyker upp en hel del intressant där! Men klart smidigast vore det ifall man kunde köra med den optiska ut från moderkortet när den redan finns där, men frågan är då ifall man tappar nåt på det mot att köra externt ljudkort.
        Vi tycker nog olika på vad som är krångligt och inte.

        Optisk ut från dator bör vara sämre jämfört med asynkron USB.

        Posta gärna lite tips på skärmar om du hittar. Jag letade för något år sedan efter 7-tummare med bra kvalité men det var svårt att hitta. Idag är det lättare (både med och utan touch då).
        // Gurra
        BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

        Comment


        • #49
          Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

          Ja nog för att det är väldigt enkelt att bara stoppa i en bärbar dator och köra, men det är inte riktigt vad jag är ute efter. Dels så gillar jag att bygga saker, speciellt datorer, men sen så vill jag även ha en smidig lösning som inte stör något annat. Där huvudenheten sitter finns det utrymme för en mini-ITX dator utan problem så då vill jag hellre köra den lösningen och kan utnyttja handskfacket till annat, såsom frontsub.

          Har förresten läst runt lite om olika ljudkortslösningar nu och hittade en del intressanta Engelskspråkiga forum där det finns dels dom som hävdar att optiskt ut från moderkort/dedikerat ljudkort är det bästa och dels dom som hävdar att en USB-DAC är det bästa. Dock behöver ju inte jag någon DAC, jag ska bara skicka optiskt till en signalprocessor. Många verkar iaf överens om att med dom moderna ljudkretsar som finns på moderkort är det ingen idé att köra dedikerat ljudkort om man ska köra digital signal, skillnaden är närapå obefintlig.

          Skickar upp lite länkar på 7" skärmar sen, har sett en del i min jakt men såklart lyckats glömma vart, vet att det iaf finns vanliga (icke touch) med skaplig upplösning, såg nån med 1280*720 bland annat men tyvärr saknas det då 48 pixlar på höjden för min del, bummer...
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #50
            Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

            Varför krångla till det?
            En skärm skall vara trådlös tycker jag.

            Då kan man placera datorn i skuffen och styra den framifrån utan kablar genom bilen.

            1. Valfri dator.
            2. Valfri styrenhet, för de som råkar ha hamnar i Androidträsket
            3. Splashtop Streamer installerat på datorn
            4. Splashtop App installerat på din padda eller Iphone, eller motsvarande kopia... :-)

            Kört min MBA idag både från Iphone och Ipad v1 och det funkar helt utan lagg och släp, samtidigt att det har fullt stöd för de högupplösta versionerna av Ipad.

            Iphonen blir lite "pillrig" men det funkar helt klart i nödfall.

            Det jag ser som ett problem idag är att man inte, vad jag hittat, kan överföra ljudet från Paddan till datorn vilket betyder att skall man köra spotify eller liknande så måste det bli med klienten i datorn.
            EDIT: Har man en Mac Mini i bilen kan man lösa detta med programmet AIRFOIL för 25 dollars... då kan man sköta datorna med serverprogrammet men sen gå tillbaka till paddan för att över WIFI skicka ljudet till datorn och från den plocka ut ljudet vis USB som Skogis länkade till i tråden om digitala signaler.

            Dessutom kan det idag inte köras i bakgrunden så skall man surfa får man göra det i datorns safari och inte i paddans.

            Servern är gratis, Appen till Iphone gratis och till Paddan kostade den 38 futtiga spänn.

            Återkommer när jag testat mer, och som sagt det är inga problem att blanda plattformar och även om man måste köra Win för att få tillgång till program från Alpine, Mosconi eller Audison så kan man styra dem med en riktig Padda...
            Last edited by JALLE; January 9, 2013, 22:29.
            Roger Edvinsson
            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
            helst på saker av kolfiber :-)

            Comment


            • #51
              Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

              ytterligare lite info:

              man kan välja ett trackpadläge där hela skärmen funkar identiskt med den trackpad jag är van att använda.

              galet smidigt och enkelt att sköta
              Roger Edvinsson
              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
              helst på saker av kolfiber :-)

              Comment


              • #52
                Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

                Det skulle faktist funka i mitt fall med en Nexus 7 om man inte får tag på en annan skärm, då kan jag även köra på min idé med att bygga in datorn i ett Alpine PDX chassi och stacka ihop med stegen. En till sjyst fördel med surfplatta som huvudenhet är ju att man kan ta lös den gå iväg med från bilen, rätt onödigt men kul. Vill man kör musik direkt från den så är det ju bara att dra kabel för det till processorn, då alla processorer har ett flertal valbara ingångar.

                EDIT: Slängde in Splashtop på datorn och surfplattan nu och testade, funkade faktist riktigt bra! Klart över förväntan, betydligt bättre än liknande program som jag testat förut. Provade även att streama lite Youtube och 720P funkade skapligt, 1080P var dock ingen hit men det är ju inte nödvändigt heller när man bara har en 720P skärm. Det här kan faktist vara en lösning på det hela! Nu ska jag bara hitta en USB-toslink som funkar med Nexus 7an. Hade gärna kört en Ipad Mini men den får helt enkelt inte plats medans Nexus 7an passar finfint.
                Last edited by ChriZtoffer; January 9, 2013, 22:37.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #53
                  Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

                  Originally posted by ChriZtoffer View Post
                  En till sjyst fördel med surfplatta som huvudenhet är ju att man kan ta lös den gå iväg med från bilen, rätt onödigt men kul. Vill man kör musik direkt från den så är det ju bara att dra kabel för det till processorn, då alla processorer har ett flertal valbara ingångar.
                  Och även snart högupplöst streaming rätt in på det digitala instickskortet i 6to8!
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #54
                    Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

                    Ja juste, då behövs ingen USB-toslink! Ytterligare en poäng till 6to8! Men när kommer möjligheten att starta den via kontrollenheten? Borde ju bara krävas mjukvara för det kan jag tycka.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #55
                      Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

                      Tänker du då bygga in Nexusplattan i mittkonsolen?
                      Gör man inte det så tycker verkligen jag att det är som att koppla in Iphone via aux och spela musik ifrån, helt känslolöst och krångligt.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

                        Ja min plan är iaf att göra en docka för den där huvudenheten sitter original, Nexus 7 är bara något större än en dubbel-DIN enhet så det ska funka. Volymen kommer dock skötas via signalprocessorns kontrollpanel, kalla mig gärna gammalmodig men jag vill göra det med en ratt. En grym bonus vore att även få rattknapparna fungerande men det får bli ett senare projekt, möjligtvis via datorn.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • #57
                          Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

                          Originally posted by ChriZtoffer View Post
                          Ja juste, då behövs ingen USB-toslink! Ytterligare en poäng till 6to8! Men när kommer möjligheten att starta den via kontrollenheten? Borde ju bara krävas mjukvara för det kan jag tycka.
                          Behövs inte, 6to8 scannar ingångarna och startar automatiskt då det skickas signal till vald ingång.

                          I mixern kan du "trigga" även den digitala ingången för att denna funktion ska fungera!
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #58
                            Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

                            Smart funktion! Men det hjälper tyvärr inte riktigt mig, min tanke var att aktivera hela systemet från signalprocessorns kontrollpanel, alltså slå på både dator och surfplatta. Men jag kanske får tänka om lite. Var förresten iväg nyss och kollade på en Nexus 7, smidig liten sak det där. Finns dessutom en docka till den för att få ut usb och ljudutgång, blir nog en sån att montera i bilen.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • #59
                              Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

                              Originally posted by ChriZtoffer View Post
                              Smart funktion! Men det hjälper tyvärr inte riktigt mig, min tanke var att aktivera hela systemet från signalprocessorns kontrollpanel, alltså slå på både dator och surfplatta. Men jag kanske får tänka om lite. Var förresten iväg nyss och kollade på en Nexus 7, smidig liten sak det där. Finns dessutom en docka till den för att få ut usb och ljudutgång, blir nog en sån att montera i bilen.
                              Hur vill du få NÅGON box att starta din dator/platta?
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment


                              • #60
                                Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

                                Genom att använda kontrollenheten som av/påslag vilket aktiverar boxens remote? Vet att det bland annat går att göra så med BitOne, och enligt Pierre även med H800. Min tanke var sån iaf men vi får se om det kanske blir en annan lösning.
                                Mitt projekt: Volvo V60
                                BRL - B2 & Dayton

                                More to come...

                                Comment

                                Working...
                                X