Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säsong 2014 Förslag

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• jonash
    replied
    Re: Säsong 2014 Förslag

Originally posted by zrken View Post
    Kan tillägga att det är viktigt att landa i en lagom komplex tävlingsform - att få ut hela EMMA reglementet på gräsrotsnivå tror jag inte de flesta är redo för.

Jag drömmer om en tid då träffar som BRL streetmeet att det valsar runt någon som har skillsen och lite papper med sig och frågar allt från DB-ras till svensson svennson om de skulle vilja ha sin bil SQbedömd... Jag tror på succé.
    Finns risk att Rost-db-rasen kanske gör det med en enorm portion ironi till merparten, men nog fan vaknar det alltid någons intresse som kan slussas vidare...

Men, Så var det där med 'vem som ska göra det'. Det är här jag tror på eeeenkla utbildningar som gör att de här typen av tävlingsformat kan väcka intresse till ...seriösare klassindelad SQ.
    Det "regelverk" som arbetades fram för Entry / "butiksevent för nybörjare" var så enkelt så vem som helst kan köra det. Ena sidan på ett A4, med beskrivningar om vad som bedöms etc. Kunde med enkelhet bedöma 15 bilar på en timme.

/Jonas

Leave a comment:

• Mats H
    replied

Håller med Jonas ang förbundets roll.

Kan tillägga att det är viktigt att landa i en lagom komplex tävlingsform - att få ut hela EMMA reglementet på gräsrotsnivå tror jag inte de flesta är redo för.

Jag drömmer om en tid då träffar som BRL streetmeet att det valsar runt någon som har skillsen och lite papper med sig och frågar allt från DB-ras till svensson svennson om de skulle vilja ha sin bil SQbedömd... Jag tror på succé.
    Finns risk att Rost-db-rasen kanske gör det med en enorm portion ironi till merparten, men nog fan vaknar det alltid någons intresse som kan slussas vidare...

Men, Så var det där med 'vem som ska göra det'. Det är här jag tror på eeeenkla utbildningar som gör att de här typen av tävlingsformat kan väcka intresse till ...seriösare klassindelad SQ.
    Det finns funderingar kring billjudsträffar som är mer än bara tävlingar.

Men, det krävs en del jobb och tankeverksamhet för att det ska funka.

Man behöver ha tillgång till plats på några stora event. Finns det plats och om man kan visa på ett mervärde för arrangörena (läs mer folk/biljettintäkter), så kan det vara lösbart.

Större event kräver dessutom mer människor som kan organisera och ställa upp på dessa event.

Det är en svår ekvation, men det hade varit kul med lite större träffar och mera folk.
    Billjudsintresset är ju mycket större än just tävlandet, som är en väldigt liten nisch egentligen.

Kan man arrangera rena billjudsträffar (med tävlingsmomentet tillgängligt för de som vill), så tror jag man fångar en väsentligt större grupp.

Man kan ju jämföra med tex "Endagpåstrippen", som genererar försäljning av styling och trimdelar till massor av folk - de flesta av dessa är ju vanliga "svenssons" som aldrig tävlar eller kör på bana.

Mina tankar och funderingar. Fyll på med förslag.

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Originally posted by jonash View Post
    Det har nog legat i fler personers bakhuvuden i många år
    Sen måste ju butikerna eller andra eldsjälar vilja hålla i tävlingar och dra folk till sina butiker. Är man inte intresserad av den merförsäljning som det kan ge så blir det inget.//Jonas
    Originally posted by Lonefox View Post
    Kommer ni ihåg försöket med Entre-cupen (som i stort sett bara Ljudbyggaren körde)?
    Roligt att ni tar upp detta, undrar vad som planerasför nästa år

Leave a comment:

• zrken
    replied

Håller med Jonas ang förbundets roll.

Leave a comment:

• jonash
    replied

En tanke bara...
    Kommer ni ihåg försöket med Entre-cupen (som i stort sett bara Ljudbyggaren körde)?
    Kanske är ngt att försöka igen? Eller iaf ngt liknande..

Små butiksevent med enkla regler i en form av cup.
    Kanske avsluta den lokala cupen med en större tävling för EMMA (Inte förbundstävling utan ett butiksevent som ger kvalräkning) där cupfinalen är.
    Vinnarna i de lokala cuperna får ett större cup-SM på SM mer som ett riktigt SM.

Visst det är inget som förankras på ett år men tanken har legat där o grott i bakhuvudet sedan förra försöket...för min del hänger det på om det blir en domarutbildning nästa år då jag inte hade möjlighet att gå i år.
    Det har nog legat i fler personers bakhuvuden i många år, framförallt de som kom på idén.

Jag tror att det krävs en eller två saker:

1. Gör materialet tillgängligt ordentligt. Typ länk på hemsidan "Butik: kom igång med tävlingar"

2. Kanske nån form av enklare utbildning.

Sen måste ju butikerna eller andra eldsjälar vilja hålla i tävlingar och dra folk till sina butiker. Är man inte intresserad av den merförsäljning som det kan ge så blir det inget. Och Förbundet skall definitivt inte vara en runtresande cirkus som anordnar tävlingar. Inte av den där sorten iallafall..

//Jonas

Leave a comment:

• Lonefox
    replied

En tanke bara...
    Kanske är ngt att försöka igen? Eller iaf ngt liknande..

Små butiksevent med enkla regler i en form av cup.
    Kanske avsluta den lokala cupen med en större tävling för EMMA (Inte förbundstävling utan ett butiksevent som ger kvalräkning) där cupfinalen är.
    Vinnarna i de lokala cuperna får ett större cup-SM på SM mer som ett riktigt SM.

Visst det är inget som förankras på ett år men tanken har legat där o grott i bakhuvudet sedan förra försöket...för min del hänger det på om det blir en domarutbildning nästa år då jag inte hade möjlighet att gå i år.

Leave a comment:

• Horsyhorse
    replied

Originally posted by JALLE View Post
    Kanske en arrangörskurs inkluderat medföljande dokumentation för att enkelt kunna arrangera sitt eget event med SBF profil.
    VAR ska DU hålla i den?

Pierre

Leave a comment:

• zrken
    replied

Kanske en arrangörskurs inkluderat medföljande dokumentation för att enkelt kunna arrangera sitt eget event med SBF profil.
    Mest spännande jag hört på länge!

Leave a comment:

• octan
    replied

Bra idé. Borde gå att ordna.

Leave a comment:

• Lonefox
    replied

Låter som en bra idé.
    Jag vet att du har mkt bra material liggandes.

Dock väcker det en följdfråga jag inte vågar ställa i dagens läge med tanke på den generella sammhällsåsijten ;-)

Leave a comment:

• JALLE
    replied

Leave a comment:

• Lonefox
    replied

Mycket bra sammanfattat.

Vill man ha något gjort på "sitt sätt" så finns set två vägar att gå.

1. Se till att ekonomin finns för att anställa någon att utföra ditt uppdrag.
    2. Gör det själv.
    Lets face it:
    Många vill ha tävlingar, locka folk, förändra upplägg och what not för att få tävlandet att växa igen. Förbundet orkar bara med så mkt och andra orkar inte göra det som det är.

Själv fick jag blodad tand efter tävlingen hos Patrik men pga händelser i livet en del av ett känner till har det inte blivit mer från min sida.

Nästa dommarutbildning tänker jag och Miwca gå på för att då kunna arrangera tävlingar gods Patrik. Jag har dryftat det med honom och han gillar idén iaf.
    Dags att jag själv börjar agera för att främja tävlandet på mer lokal nivå.

Leave a comment:

• JALLE
    replied

Diskussioner är bra ja, men när de rinner ut i sanden för att många har idéer men ingen tar tag i det så spelar det ingen roll hur mkt bra idéer det finns.
    Mycket bra sammanfattat.

Vill man ha något gjort på "sitt sätt" så finns set två vägar att gå.

1. Se till att ekonomin finns för att anställa någon att utföra ditt uppdrag.
    2. Gör det själv.

Leave a comment:

• octan
    replied

Men om vi kommer på en bra idé här så kommer förbundet garanterat snappa upp den. De flesta involverade finns ju på forumet och kommer garanterat läsa igenom tråden. Man kommer aldrig hitta ett kvalsätt som alla kommer tycka om. Utan handlar mest om att hitta den bästa kompromissen.

Helst skulle man vilja komma åt de som vill börja tävla och veta vad som hindrar dem. Fast de personerna kanske inte finns på just detta forumet.

Leave a comment:

• Lonefox
    replied

Det är ju sjukt mkt viktigare att få folk tillräckligt engagerade för att diskutera och bry sig på något sätt, än vad det är att prompt gå igenom rätt forum/inbox/byråkrati - för att främja intresset för tävlande.
    Jag kan referera till historian.......det som diskuteras här är både bra och dåligt men vad som verkligen skett har skett på årsstämmorna där få har kommit med idéer...
    Här blir dte väldigt mkt snack men lite verkstad (jag vet...jag har dessvärre varit del av det).
    Diskussioner är bra ja, men när de rinner ut i sanden för att många har idéer men ingen tar tag i det så spelar det ingen roll hur mkt bra idéer det finns.

Leave a comment:

Working...
X