Announcement

Collapse
No announcement yet.

PA-högtalare i bil

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Välljudsfantast
    replied
    Re: PA-högtalare i bil

Är neo magneter samma som neodium magnet? Isåfall har jag det mitt Mb quart kit från -92.otroligt bra kvalitè på Mb Quart redan då,med gummiupphängning och någon slags korg i kolfiberplast,och som sagt neodium magneter.Dom kanske hade det ännu tidigare?
    Last edited by Välljudsfantast; October 12, 2012, 05:46.

Leave a comment:

• jonash
    replied
    Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

BTW, den som påstod att "det var bättre förr" är utvecklingsansvarig på Harman International och en rätt inbiten audiofil, jag tror att han kanske inte ser "kilowatt" och decimeter slaglängd som nåt man behöver för HiFi upplevelse generellt sett

Eller så säger han så för att Harman/JBL är omkörda, men det har jag lite svårt att tro?

Leave a comment:

• jonash
    replied

Originally posted by Robsarve View Post
    Jo, det är dem. Klart mycket t.o.m. Det finns helt andra material att jobba med nu, framförallt till upphängningar och neodynium istället för alnico.

T.ex dessa basar hade varit helt omöjliga att bygga för 30 år sen.

Bild

2000 W RMS, Fs på 35 Hz, rak frekvensgång i rätt låda (120 liter) mellan 35 och 700 Hz.
    neodynium magnetsystem med grymt låga dist siffror mm...

Eller denna

Bild

70 mm Xmech...

De spöar skiten ur t.ex gamla JBL GTi (som egentligen var PA-element)
    Ja, det är riktigt att Neo magneter inte funnits mer än runt 20 år men blivit användbara förrän på senare tid.

Fast för bilbruk är det frågan om det egentligen är så smart alltså, speciellt för basbruk.. De har ju en del nackdelar kan man säga som blir extremt tydliga i bil....

Leave a comment:

• B2 audio Jay
    replied

Om en skall snacka detaljer så har även talspolarna på t.ex Erics basar blivit bättre med. Så vissa material som en inte använde för 30 år sen har blivit bättre och hållbarheten med pga dessa.

Leave a comment:

• Lonefox
    replied

Originally posted by Vincent Qvarfordt View Post
    Fast det torde ju bli en omöjlighet. För verkligheten på en studioinspelning är ju just ljudet från studion. Vad ljudteknikern sedan har ändrat är ju omöjligt att veta ens om man varit där eftersom hörselminnet är dåligt.
    Det är lite som att kompensera för dålig hörsel genom att höja diskanten.
    Då låter det ju inte som verkligheten och är alltså inte HiFi.

Själv siktar jag på det ljud jag gillar, vilket givetvis är subjektivt.

I bilen har jag inte hittat riktigt rätt än.
    Jo det är det som är problemet....
    Självklart strävar man efter det man själv gillar.
    Men min strävan är smått omöjlig eftersom det är så mkt i inspelningskedjan som påverkar. Precis som du själv säger. Vilket gör att jag hamnar i ett fack som en fungerar

Originally posted by Nonne View Post
    Dom finns där ute räven
    De är för få....de flesta har ett skyhögt MMS och för låg känslighet i min bok.
    Och de som finns.......ja de kostar en duktig slant med.
    Nä...jag skall nog ändå prova ett hemmalement med alukon till i bilen bara för att

Leave a comment:

• Robsarve
    replied

Jo, det är dem. Klart mycket t.o.m. Det finns helt andra material att jobba med nu, framförallt till upphängningar och neodynium istället för alnico.

T.ex dessa basar hade varit helt omöjliga att bygga för 30 år sen.

2000 W RMS, Fs på 35 Hz, rak frekvensgång i rätt låda (120 liter) mellan 35 och 700 Hz.
    neodynium magnetsystem med grymt låga dist siffror mm...

Eller denna

70 mm Xmech...

De spöar skiten ur t.ex gamla JBL GTi (som egentligen var PA-element)

Leave a comment:

• jonash
    replied

Originally posted by Tokken View Post
    Hahaha ja nä kanske inte men jag slutade inte experimentera.. Still going strong och det har hänt MASSOR även på PA-sidan av högtalarutvecklingen.

Så att man fortfarande har sitt TÄNK kvar i 80-talet är ju en annan sak.
    De bästa konstruktörerna av PA-element hävdar fortfarande idag att de bästa elementen och högtalarna gjordes på 70-talet.....

Rent logiskt så finns det inte mycket som egentligen talar emot det, för det har inte hänt något revolutionerande sedan dess, förutom att man idag kan göra koner i lite nya material som ej fanns på den tiden samt. Men pratar vi papperskoner eler poly-koner så är det ingen skillnad, inte om man jämför toppen då med toppen idag.

Skillnaden, och det jag misstänker du menar Tokken är att idag, så kan många fler konstruera med exklusivare material, men ändå till hyffsade priser, och det gör att fler kan få till bra produkter. Det är åtminstone vad de som jag pratat med om detta säger är skillnaden.

Men om vi snackar det som är längst fram i spetsen för PA, så är dagens grejer inte bättre än för 30 år sedan.

Leave a comment:

• Tokken
    replied

Originally posted by Nonne View Post
    Så ja, nu tar vi det lite lugnt med känslorna.
    Att man började testa/bygga på 80 talet säger inget om man kan något nu så här i en streamande dataålder!

När jag gjorde lumpen 84:a hade jag horn i bilen.
    Alla som åkte tyckte den spelade så in i H bra
    Det ljudet skulle jag inte så om jag fått betalt stoppat in i bilen igen!
    Sen att hornen funkade sådär beror kanske även lite på signalkällan/materialet det skulle återge.
    Vet inte om man kan snacka upplösning från en svajjande kassetbandspelare för dryga tusenlappen från Billebro
    Hahaha ja nä kanske inte men jag slutade inte experimentera.. Still going strong och det har hänt MASSOR även på PA-sidan av högtalarutvecklingen.

Så att man fortfarande har sitt TÄNK kvar i 80-talet är ju en annan sak.

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Originally posted by Lonefox
    Var är den gamla tidens lättdrivna välljudande högtalare?
    Dom finns där ute räven

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Så ja, nu tar vi det lite lugnt med känslorna.
    Att man började testa/bygga på 80 talet säger inget om man kan något nu så här i en streamande dataålder!

När jag gjorde lumpen 84:a hade jag horn i bilen.
    Alla som åkte tyckte den spelade så in i H bra
    Det ljudet skulle jag inte så om jag fått betalt stoppat in i bilen igen!
    Sen att hornen funkade sådär beror kanske även lite på signalkällan/materialet det skulle återge.
    Vet inte om man kan snacka upplösning från en svajjande kassetbandspelare för dryga tusenlappen från Billebro

Leave a comment:

• Vincent Qvarfordt
    replied

Originally posted by Lonefox View Post
    Du har ett tredje alternativ med... Instrument och röster skall återges så som de låter i verkligheten som ens egna öron uppfattar dem (och INTE en inspelningsstudio).
    Fast det torde ju bli en omöjlighet. För verkligheten på en studioinspelning är ju just ljudet från studion. Vad ljudteknikern sedan har ändrat är ju omöjligt att veta ens om man varit där eftersom hörselminnet är dåligt.
    Det är lite som att kompensera för dålig hörsel genom att höja diskanten.
    Då låter det ju inte som verkligheten och är alltså inte HiFi.

Själv siktar jag på det ljud jag gillar, vilket givetvis är subjektivt.

I bilen har jag inte hittat riktigt rätt än.

Leave a comment:

• jonash
    replied

Originally posted by Tokken View Post
    Ska komma med ett vettigare svar, men hinner inte just men där har du faktiskt
    fel..
    Kan förklara närmare senare.
    Nej du, eftersom jag så sent som i min Leon som jag vann SM med 2007 och -08 testade och använde PA-liknande högtalare som ej hade skydd för UV strålning, så vet jag exakt vad som händer....

Men okej, jag väntar ändå med spänning

Leave a comment:

• Tokken
    replied

Originally posted by jonash View Post

Jag har inte pissat på nåt utav det, om det framstått som det så är det olyckligt. Jag vill bara att folk skall veta om att sätter de normala PA högtalare i bilen, typ i instrumentbrädan, så kan de i många fall räkna med att de får byta grejer efter något/några år.
    Ska komma med ett vettigare svar, men hinner inte just men där har du faktiskt
    fel..
    Kan förklara närmare senare.

Leave a comment:

• B2 audio Jay
    replied

It's all in the box and in the fine tuning of the dsp. Lol.

Leave a comment:

• sportsterdanne
    replied

Jag vet inte om jag är ute och cyklar nu men av dom basar jag har haft och lyssnat på så upplever jag rent spontant att dom som kräver stor låda har trevligare ljud, om man jämför med dagens monster i supersmå lådor som kräver 1 kilowatt för att ens röra på sig. står man nära en sån bas som pumpar är det ganska mycket mekaniskt oljud.

Leave a comment:

Working...
X