Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by Erkkanlinden View Post
    Hej! Igår la mina högtalare av från ingenstans och började ticka konstant , men så felsökte högtalarna lite men insåg att det är självaste slutsteget som tickar.. de kom från ingenstans? Även utan RCA inkopplad. Steget är jordad i bälteshållaren med ordentlig nerslipning så de kan väl inte vara bekymmret? Är slutsteget paj kanske?
    Har du kontrollerat så du har 12 volt mätt på polerna?
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Japp 12 volt är det, hörde en som sa det att steget kan va slut :/

      Comment


      • Hi

        har ett problem just och det är att min Sambos dotter har köpt ljudprylar till bilen (A-Traktor) som hon nu inte vet hur hon ska koppla ihop. Jag som snäll sambo få kolla upp det nu !

        Prylar hon köpte det ser ut som följande:

        en baslåda EMMD-12
        ett slutsteg Avatar ATU-1000.1D
        ett slutsteg GPX1000.4
        6st Pride Ruby Light 8 PARPRIS
        4st Master Audio BST12/4

        vi snickrade ihop en låda vart 4st Pride högtalare sitter i och 2st master audio enligt hennes önskemål.

        det skulle vara super kul om nån kan hjälpa mig/ oss att få ihop detta. från skratch så att säga

        dom resterande högtalarna skall monteras sen i dörrarna fram.

        Mvh

        Aramet






        Comment


        • Hej, steget atu kopplar du till 12 tums basarna ( parallellt) lågnivå kabel från stereo eller 4 kanals steget. Lådan med 4 8or parallel kopplar (2+2) till varsin kanal på gpx steget ( rear) högtalarna i dörrarna fram kopplar du till varsin kanal (front) på gpx. Glöm inte delnings filter för 8or och diskanter. Vet dock inte vad emmd är för nåt, kanske har de ett annat namn också men ska inte vara nåt problem att parallel koppla. Hoppas hon blir biten
          Styrbjörn

          Comment


          • Originally posted by Styrbjörn View Post
            Hej, steget atu kopplar du till 12 tums basarna ( parallellt) lågnivå kabel från stereo eller 4 kanals steget. Lådan med 4 8or parallel kopplar (2+2) till varsin kanal på gpx steget ( rear) högtalarna i dörrarna fram kopplar du till varsin kanal (front) på gpx. Glöm inte delnings filter för 8or och diskanter. Vet dock inte vad emmd är för nåt, kanske har de ett annat namn också men ska inte vara nåt problem att parallel koppla. Hoppas hon blir biten
            hej tack för ditt svar
            vad menar du med delnings filter? har du nå förslag vad vi kan köpa i så fall ?

            Comment


            • Originally posted by Aramet View Post

              hej tack för ditt svar
              vad menar du med delnings filter? har du nå förslag vad vi kan köpa i så fall ?
              Jo så här , högtalare är gjorda för vissa frekvenser, tex basar lågfrekvent 120-180 Hz och nedåt , mellanregister 120 - 3-5000hz. Du kan inte koppla diskanter och basar på samma signal då ryker disken och basen låter skit helt enkelt. Du behöver ett delnings filter till 8 orna i dörr och låda som delar nånstans mellan 2-5000 Hz så diskarna bara får höga frekvenser. Hör med butiken ni köpte grejerna hos. Finns färdiga. Kan vara så att ni fått med ett litet filter till diskanterna ( kondensator) lite osäker på ert gpx men kolla manualen om de finns ett högpass filter (HP) på runt 120- 150 hz
              Styrbjörn

              Comment


              • Sådär....då var man "tillbaka" efter att ha varit vuxen alldeles för många år....25år sedan man höll på med ljudbygge (barn började ploppa upp där i krokarna).
                Har en gammal Nissan Almera (-05) med orginalstereo som jag sitter och pendlar till jobbet med.
                Bytte ut den mot en Sony MEX-5300 och nytt framsystem HERTZ MPK165,3 som jag blev riktigt nöjd med.
                Tänkte det skulle sluta där, men då blev det blodad tand.

                Vill ha ett steg att driva det fronstystemet med, och sen tänkte jag ge mig på att glasfiberbygga en sluten låda med en Hertz ES200,5.
                Steg till det? Har blivit föreslagen GAS pro power 150.4, men ser att HERTZ HCP 4DK har liknande prestanda.
                Synpunkter på panelen om dom 2 alternativen?

                Att jag föreslagit mer HERTZ-produkter har inte att göra med något annat än att jag gillar att köra samma fabrikat oavsett vad det gäller...i detta fall mest för att HERTZ grejor kanske spelar bäst ihop?

                Spelar hellre "fint" än högt nu när jag kommit till den respektabla åldern av 46 år

                //Johan

                Comment


                • Tror ni det duger att driva dessa högtalare med original stereon bara? Bilen i fråga är en Ford Focus 2017, kommer spela musik som vanligt folk inte så högt..

                  https://www.ullareddigital.se/nyhete...ra-series-xu62

                  Comment


                  • Allt är bättre än original
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • Men den som påstår att ett framsystem kan ersätta en baslåda ... far med osanning
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • Hej! Gjort nybörjarmisstaget att köpa högtalare till min Landcruiser 93'a, utan att riktigt ha en plan för vad jag ska driva dem med.
                        Det är ett 3way component kit från Audiso Voce-serien med spec enl:
                        Tweeter 1.1 90rms 4oh
                        Midrange 3.0 50rms 4oh
                        Bas 6.5 100rms 4oh

                        Som nybörjare borde jag troligen köpt ett färdigt kit, men man lär så länge man lever.

                        Är det någon som kan ge ett pedagogiskt svar på hur man ska tänka för att matcha slutsteg mot högtalarna ovan? Ska man ha separat slutsteg för midrange-högtalarna då de har ett markant lägre watt/rms eller kan man köra alla på samma? Även varit inne på slutsteg med inbyggd dsp med tillräckligt antal kanaler. Tar alla tips och råd jag kan få.

                        Comment


                        • Grejen är väl om du kör utan dsp så måste du ha passiva filter och blir väldigt begränsad.

                          Effekten är inte så viktig i detta fallet. Men du har köpt fina/dyra högtalare och vill inte driva dem med ett KalleAnka-steg.
                          Gissar att du kommer vilja ha en baslåda senare/snart, så köp ett 6-kanals DSP-steg med dsp som har 2 extra utgångar för sub.
                          Octan
                          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                          OctanAudio
                          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                          Fegens Vandrarhem

                          Bilstereoblog
                          Team Ljudbyggaren

                          Comment


                          • Ta en titt på https://mosconi-system.it/product/gladen-pico-68-oem/

                            Det är basen som kräver överlägset mest effekt, så om du hittar en förstärkare som matchar bashögtalarna så faller mid-range och diskant på plats när du justerar in nivåerna. Jag har en Mosconi Pico 8to12 som är storebror till den jag länkade till, och är jättenöjd med den. Båda har bra DSP och tagit hem många priser i SQ-tävlingar (sound quality).

                            Jag skaffade min hos Ljudbyggaren, Nonne
                            "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

                            "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

                            Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

                            Comment


                            • Stort tack för svar!! Jag var inne på en Audison AP F8.9 Bit som är en dsp med kombinerad 8kanalig starkare. Varje kanal levererar 85w á 4ohm vilket jag tänker räcker för de tre ovan nämnda högtalarna. Då har jag 2 st kanaler man kan brygga till 260w. Det bör kunna driva en bas? Ska kolla in mosconi stegen också. Man riskar inte midbasen som är ratad för 50w rms? Eller är det inte så känsligt om man har rätt frekvenser skickade med rätt filter?

                              Comment


                              • Originally posted by Bambi1978 View Post
                                Stort tack för svar!! Jag var inne på en Audison AP F8.9 Bit som är en dsp med kombinerad 8kanalig starkare. Varje kanal levererar 85w á 4ohm vilket jag tänker räcker för de tre ovan nämnda högtalarna. Då har jag 2 st kanaler man kan brygga till 260w. Det bör kunna driva en bas? Ska kolla in mosconi stegen också. Man riskar inte midbasen som är ratad för 50w rms? Eller är det inte så känsligt om man har rätt frekvenser skickade med rätt filter?
                                Kör du lättdriven bas så kommer effekten räcka, annars är det kanske lite grändsfall.
                                Till framsystemet räcker effekten. Såvida du inte ska köra dunk på väldigt hög volym. Fast då gissar jag att du hade velat ha mer effekt till bassystemet med.
                                Octan
                                Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                                Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                                OctanAudio
                                Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                                Fegens Vandrarhem

                                Bilstereoblog
                                Team Ljudbyggaren

                                Comment

                                Working...
                                X