Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by Horsyhorse View Post
    Du kan inte ha 3st 8"-are på bredden under hatthyllan?

    (spelande åt samma håll som din enkla du har nu)

    Pierre
    Tanken har slagit mig, men att få tag på begagnad 8" verkar vara omöjligt. (Framförallt SQX 8, nya tillåter inte ekonomin :-))

    SQXen har jag sålt, har dock tittat på lite billigare alternativ vad det gäller 8", typ 3-4st GZIW 200, DD 108, Gladen RS 08 osv.

    Samtidigt vore det kul att gå att testa 10-12" bas/ar :-D

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Jag fick en liten idé..

      Hur illa skulle det vara att spela bakåt?
      Det finns rätt mycket luft runtomkring eventuell låda in mot kupén och det är
      långt ifrån tätt in i kupén...

      Se bild:

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Spelar inte så stor roll om du sätter en bas större än 8" i skuffen, "problemet" är ju att få basen in i kupén.....å där var det ju lite trångt.....
        Men att låta rör eller bas spela in/upp i hatthyllan kan ju gå att få till, både bas och port i skuffen blir mest ljud....i skuffen+skrammel.

        Jag röstar på 3st RS direktkopplat mot kupén.

        Pierre
        SEASTREAMS GARAGE


        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by Horsyhorse View Post
          Spelar inte så stor roll om du sätter en bas större än 8" i skuffen, "problemet" är ju att få basen in i kupén.....å där var det ju lite trångt.....
          Men att låta rör eller bas spela in/upp i hatthyllan kan ju gå att få till, både bas och port i skuffen blir mest ljud....i skuffen+skrammel.

          Jag röstar på 3st RS direktkopplat mot kupén.

          Pierre
          Du har nog övertalat mig..

          Då kommer nästa fråga, portat eller slutet?
          Eftersom de kommer få en hel del effekt så kanske slutet är att föredra?

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by piko View Post
            Du har nog övertalat mig..

            Då kommer nästa fråga, portat eller slutet?
            Eftersom de kommer få en hel del effekt så kanske slutet är att föredra?
            Jag byggde låda som gick upp i hatthyllan på mitt gamla bygge: http://www.bilstereoforum.se/showpos...34&postcount=7

            Lite tattarlösning, men jag hade inte så höga krav på det bygget, bara det funkade... Tycker det vart rätt bra med basen i alla fall. Tror man tappar lite om man inte får in basen i kupén.

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Originally posted by Eazy View Post
              Jag byggde låda som gick upp i hatthyllan på mitt gamla bygge: http://www.bilstereoforum.se/showpos...34&postcount=7

              Lite tattarlösning, men jag hade inte så höga krav på det bygget, bara det funkade... Tycker det vart rätt bra med basen i alla fall. Tror man tappar lite om man inte får in basen i kupén.
              Liknande har jag gjort i någon tidigare bil, men det kräver att jag kapar plåten i hatthyllan, vilket jag inte är så sugen på
              Men tack för inspirationen!

              Comment


              • Re: custom montera högtalare i bil utan fabriksmonterade högtalare

                Hej! Har precis köpt en bil och vill uppgradera från de 2 pissiga 4 tums högtalarna i instrumentpanelen, hade tänkt sätta 2st 6,5 tum(pioneer ts-g1720f) bakom dörrarna(3 dörrars hatchback från 89). För detta måste jag uppenbarligen custom montera högtalarna. Det jag undrar över är ifall det är något jag borde tänka på och borde göras utöver att bara göra hålet för att få ut så mycket som möjligt av högtalarna. Har ingen jätte budget.

                MVH En nyfiken nybörjare
                Last edited by Dilexius; August 11, 2019, 20:18.

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Vad är det för bil?
                  Jonas, Umeå

                  Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                  Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by tvett View Post
                    Vad är det för bil?
                    Det är en 1989 mazda 323 3 dörrar

                    bifogar bild på bilen och en dålig bild på baksätet där man typ kan se var jag skulle vilja sätta högtalarna
                    Attached Files

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Jag skulle behöva lite hjälp av någon kunnig Har köpt ett rockford fosgate 4x 100 w och 2 st focal 165 F kit med tweeters som jag monterat på en motorcykel .
                      2 ggr har delningsfiltret från Focal smält på vänster sida Högtalarna e ok Jag vet inte vad det är för fel och CD bilradio kan inte heller ..

                      högtalarna är på 70 W Rms ..

                      lindeberg.no1@gmail.comart ska jag börja felsöka detta ? tacksam för hjälp

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by Lindeberg View Post
                        Jag skulle behöva lite hjälp av någon kunnig Har köpt ett rockford fosgate 4x 100 w och 2 st focal 165 F kit med tweeters som jag monterat på en motorcykel .
                        2 ggr har delningsfiltret från Focal smält på vänster sida Högtalarna e ok Jag vet inte vad det är för fel och CD bilradio kan inte heller ..

                        högtalarna är på 70 W Rms ..

                        lindeberg.no1@gmail.comart ska jag börja felsöka detta ? tacksam för hjälp
                        När något smälter så görs det av värme, känns som om du har duktigt med ström ur steget.
                        Men helt ärligt borde det inte kunna smälta.

                        Testa att koppla höger på vänster och tvärt om.
                        Smälter filtret på höger sida så vet du iallafall att steget inte är helt hundra.

                        Smälter båda filterna på vänster sida eller är det bara på en specifik kanal?
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by Nonne View Post
                          När något smälter så görs det av värme, känns som om du har duktigt med ström ur steget.
                          Men helt ärligt borde det inte kunna smälta.

                          Testa att koppla höger på vänster och tvärt om.
                          Smälter filtret på höger sida så vet du iallafall att steget inte är helt hundra.

                          Smälter båda filterna på vänster sida eller är det bara på en specifik kanal?
                          Det är ett 4 kanals steg men jag har bara högtalarna fram inkopplade dragit högtalar kabel bak till packväskorna men inte kopplat in några högtalare ännu
                          nä det är bara vänster sida fram som smälter höger funkar kanon ?
                          tack för svar :-)

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Är så att jag inte fick med några värden när jag köpte ny bas då fick tjata en hel del innan jag fick några användbara värden men en jag inte fick var X-Max någon som vet om att det går att räkna ut på något sett eller vet vad GAS PRO12D2 har för xmax

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Vad behöver du xmax-värdet till?
                              Octan
                              Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                              Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                              OctanAudio
                              Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                              Fegens Vandrarhem

                              Bilstereoblog
                              Team Ljudbyggaren

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by octan View Post
                                Vad behöver du xmax-värdet till?
                                Skulle va intressant att veta vad det är då dem vill ha det när man lägger in elementet i tillexempel WinISD

                                Xmax står väll för vad slaglängden är så jag inte är helt ute å cyklar

                                Comment

                                Working...
                                X