Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by Robsarve View Post
    Vi sålde hundratals triusar under Ncore-åren, så jag vet att de funkar i bräda. På e34, 9-3, 9-5, jetta mm. Det var lite det som var grejjen med dem. Om ni kollar på kurvan ovan så ser ni att den lila kurvan (30 grader off-axis) egentligen är rakare, även om den sluttar nedåt.
    Lurar lite på om man skulle installera ett par sådana brädan och ett par 6.5" i kickarna (ev TEC spl6) för att få ett relativt enkelt system.

    Var bör dessa Vifa elementen delas ungefär?

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Tips på billiga basar 12 - 18 som presterar bra ?
      Har 3st 12 SPL V300S4. spelar på grymt fint, men ännu mer vill jag ha.
      Kom med förslag!
      Originally posted by Softis
      Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        någon som har har erfarenheter av en sån här http://www.focusacoustics.com/new/sh...=focus-vs-15d4 ?en kompis som funderade att köpa men man hittar ingen som haft en sådan.skulle vilja höra lite synpunkter på den först!

        Tacksam för svar!
        Like us ! : http://www.facebook.com/CarniaMotorsport

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by Wilsooon View Post
          någon som har har erfarenheter av en sån här http://www.focusacoustics.com/new/sh...=focus-vs-15d4 ?en kompis som funderade att köpa men man hittar ingen som haft en sådan.skulle vilja höra lite synpunkter på den först!

          Tacksam för svar!
          Tror Eberlund var sponsrade av dom med sin Passat. Nog inget skräp direkt

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Har 3st SPL dynamics V300S4 1x4 ohm basar som är drivet utav 1 HXA3K monoblock slutseg (1800wrms) kopplat till 1,33 ohm = basarna får ca 500w rms styck.
            Har nu planer på att skaffa 1/2/3 basar till, som jag har förstått så blir det antingen 1 eller 4 ohm om jag har 4 st basar, men hur blir det med 5 eller 6st basar?

            Basarna ligger på 350w rms så vill inte lägga mig högre än 600w rms hade jag tänkt mig.
            Och är HXA3K slutsteget dockningsbart så man kan koppla ihop 1 sådant slutsteg till?

            Emil
            Originally posted by Softis
            Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Originally posted by Slarvar View Post
              Lurar lite på om man skulle installera ett par sådana brädan och ett par 6.5" i kickarna (ev TEC spl6) för att få ett relativt enkelt system.

              Var bör dessa Vifa elementen delas ungefär?
              Exakt så körde jag i min E34, fast med andra element. Peerless 2,5" bredbandselement och Zachry xlnt 6,5" midbas i kickarna. Jag var nöjd med det, man fick upp mellanregistret riktigt bra. Lär bli ännu bättre med finare element också
              BMW E38 740
              BMW M5 -01
              bilradiohuset.se
              SM-guld 2012

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Hej, panik kopplade in mitt gamla billjud igår i golf 2:an så jag kunde åka iväg och db-mäta. Slutade med att jag fick ur 133.8db med d1000 steget och en magnesium 12:a i bandpasslåda. Nu vill jag ju förbättra resultatet tills nästa mätning och undrar vilka basar som är mest bang for the buck när det gäller ljudtryck.

                Mvh Johannes

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Bygg en ny låda då lådan är en viktig del av att spela högt
                  vilka parametrar har du till basen?

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Några billiga högtspelade basar är Incriminator Audio 187, Audiotop WF, RE SR, AQ HDC3 plus många fler
                    Hopp, ska man göra nu då?

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      The one and only:

                      Impedance 4 ohm
                      Nom. power (RMS) 400 W (max 600)
                      Freq. range 20 Hz-2 kHz
                      Sensitivity 91 db
                      Resonant freq. (Fs) Hz 37,1 Hz
                      Vas (liters) 60,2
                      Vas (ft 2,83
                      Qts 0,21

                      Softis: såg riktigt fina ut, Hittade 15" Bas från Incriminator Audio - 187 för 1900:- så två sådana lär spela på bra. eventuellt får jag ta och bygga en låda till min ouppackade vega line 124:a.

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by Bagarn View Post
                        Slutade med att jag fick ur 133.8db med d1000 steget och en magnesium 12:a i bandpasslåda.
                        Om det var en 4:e ordningens bandpass så kan jag säga att den lådtypen inte är så bra till den basen ifall man är ute efter verkningsgrad, hellre 6:e ordningens i så fall.

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Jag har en Mazda B2200 pickis dvs en liten kupe',är det nån som har några tips om vad jag ska köpa för huvudenhet och högtalare för att få bra ljud,får väl kosta max ca 1500-1700 spänn.
                          Tack på förhand!

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by Bagarn View Post
                            Softis: såg riktigt fina ut, Hittade 15" Bas från Incriminator Audio - 187 för 1900:- så två sådana lär spela på bra. eventuellt får jag ta och bygga en låda till min ouppackade vega line 124:a.

                            Det skulle jag satsa på om jag var dig Dom ska spela galet högt för vad dom kostar
                            Hopp, ska man göra nu då?

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              tycker inte det är värt att starta en tråd om det så skriver här.
                              Vad i teorin är bäst. Bas och port uppåt. 20cm mellan bas och tak i bilen.
                              Bas och port bakåt lika högt mellan låda och tak. 20cm~

                              Känns som det borde vara bättre att spela uppåt än bakåt då lådan kan vara rätt friskt i vägen för ljudvågorna som skall gå framåt?
                              Passat 3B: 151.9dB @42hz
                              Golf Mk4 Variant:151.7dB @47hz
                              Golf Mk2: 154.9dB @49hz
                              SM 3'a Bassrace 39.9 2013
                              SM 3'a Superstreet NW 2013
                              Stoffe levererar baby

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by Wiechert View Post

                                Känns som det borde vara bättre att spela uppåt än bakåt då lådan kan vara rätt friskt i vägen för ljudvågorna som skall gå framåt?
                                Fördjupa dig i ämnet CORNERLOADED!
                                sigpic

                                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                                Ljudbyggaren sedan 1998

                                Importör av Mosconi, Gladen
                                Se oss på Facebook för nyheter.

                                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                                Comment

                                Working...
                                X