Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kablar...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Kablar...

Originally posted by Hanatsu View Post
    Skulle behöva 40m Audioquest Sky, är det där meterpris? Tror det ligger inom budget såfall
    Kan bli lite jobbigt. Förmodligen finns det andra saker du ska lägga pengarna på först...
    //Patrik

BRL Trollhättan AB

BMW 525 Fas V YONONO :
    Wired with Audioquest.

5 X Svensk Mästare, EM 3a 2009 Advanced 5, EM 2a 2010/2011/2012

WWW.BRL.SE

Comment

Hejsan!

Nu har jag sammanställt vår kabelträff! Vi valde att sätta betygskalan mellan 1 och 10.
      Alla 7 fick säga sin mening och sitt betyg och sedan lade vi ihop alla betyg och delade med 7. Vi sade att det bara fick vara hela tal och inga plus och minusar för då blir det okontrollerat!
      Vi hade en signal kabel som fick gå som referenskabel/jämförelse kabel. När vi hade gått igenom hälften av kablarna så körde vi första kabeln igen för att se om vi var rätt ute i poäng nivå. Första kabeln vi poängen 5.

Vi använde 3st spår som var helt olika i spelstil. Komplex musik, mycket detaljer och en lite rockigare låt. Vi lyssnade i 2minuter på varje låt. Sedan diskuterade vi igenom vad vi hört och sedan blev det nästa kabel. Det var bara jag och Patrik Skogholm som visste vad merparten av kablarna kostade och priset talade vi om efter betygsättningen.

Dom 3 högst betygsatta kablarna fick gå en finalrunda med 3 andra spår för att se om rangordningen imellan dem bestod!

-Kringutrustning för denna övning var:
      Krell KAV-400xi integrerad förstärkare som lämnar ca 2*300wrms i 8ohm ca 37.000kr
      Marantz KI Pearl SACD/CD 30.000kr
      Naim audio Allae golvhögtalare för 34.000kr
      Nordost Pulsarpoints i Titan under förstärkare och cdspelare. ca 8.000kr
      Transparent Reference Powerlink strömkabel till förstärkare ca 12.000kr
      Chord Chompany Signature högtalarkabel för ca 13.000kr

Signalkablarna som användes var:
      1. Transparent Music Link Super MM ca 8.500kr
      2. Transparent Music Link Plus MM ca 5.500kr
      3. Audioquest Colombia ca 3.200kr
      4. Audioquest Sky ca 18.000kr
      5. Silk (Svalander kabel) ca 3.000kr
      6. Audioquest King Cobra ca 1.500kr
      7. Planet Waves ca 380kr
      8. Supra Sword ca 3.500kr
      9. Skogholm Special ca 4.800kr
      10. Cardas Clear ca 20.000kr
      11. Cardas Clear Light ca 13.000kr
      12. Cardas Golden Cross ca 8.000kr
      13. Supra EFFI ca 1.200kr

Vi testade även DLS HQL med ett inte allför högt betyg efter alla dessa kablar.

Kabel Betyg :
      1 5
      2 3
      3 4
      4 5
      5 1
      6 4
      7 4
      8 4
      9 6
      10 7
      11 4
      12 6
      13 2

Om jag inte missminner mig så fick dls kabeln 1 eller 2 i betyg.

Slutbedömningen blev att:
      1. Cardas Golden Cross
      2. Cardas Clear
      3. Skogholm Special

Men kom ihåg att detta resultat är ett medelvärde på oss 7 som var här. Vissa kablar hade stora betygskillnader mellan oss.
      Resultatet är och efter VÅRT tycke och smak med denna anläggning i detta rum!
      En kabels egenskaper består hela tiden men dessa visas olika mycket beroende på det övriga omständigheterna!

Deltagarna var:
      Peter Jansson
      Patrik Skogholm
      Per Jelensek
      Dick Gunnars
      Peter Wilhelm
      Patrik Karlsson
      Niklas Berg

Mvh
      Peter
      Peter J

Projekt Saab 95 Aggressor
      https://www.facebook.com/saabaudio/
      Instagram saabaudio

Ancient history....
      http://www.garaget.org/?car=106118

Comment

Så summa summarum.....
        Uttalanden om att finna rätt kombinationer med ALLT i utrustningen är väl uppbackat här då det troligen hade blivit ett annat utfall mellan ett par andra riggar....plus personliga preferenser och smak (vilket du själv påpekade då vissa kablar hade stora betygsskillnader mellan er).

Kort sagt: Lyssna själv och skapa en egen uppfattning
        Det här förvärrar ju allt ännu mer
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Så är det!

Vi räknade ihop idag vad kabel salladen kostade!
          Summa 90.580kr eller så!
          Det finns foto bevis på HÖGEN kablar!

Kul hade vi i alla fall!
          Så här stort kabeltest har nog aldrig utförts tidigare, inte ens i så kallad HIFI tidning!

Summa sumarum är att :
          Erfarenhet, Tycke o smak, anläggning samt plånbok styr vilket väg man vill gå och hur mycket man tillåter sig att spåra ur!
          Peter J

Projekt Saab 95 Aggressor
          https://www.facebook.com/saabaudio/
          Instagram saabaudio

Ancient history....
          http://www.garaget.org/?car=106118

Comment

Originally posted by Peter J View Post

Summa sumarum är att :
            Erfarenhet, Tycke o smak, anläggning samt plånbok styr vilket väg man vill gå och hur mycket man tillåter sig att spåra ur!
            Behöver spåra ut är en annan vinkling av ovanstående

Nu tycker jag ni skall göra följande:

1. Packa ner alla kablarna i en stor fin låda.
            2. Hyr ut denna låda över en helg till hugade spekulanter som själva är intresserade av hur det påverkar deras anläggning.
            3. Sälj massa dyr kabel till alla som fått blodad tand

Kul test. Skulle varit med trotts jag mest var sugen på att prata skit och dricka öl
            Roger Edvinsson
            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
            helst på saker av kolfiber :-)

Comment

Som sagt så påverkas olika kombinationer olika av kablarna. Såna här test
              blir snabbt omfattande när man ska prova olika för och slutsteg och källor med.
              Kul om ni upplevt och lärt er nått!
              /tycker Erik.

Comment

Det här är MINA reflektioner och vad jag TROR efter testet:

Med en annan anläggning/utrustning så hade det säker blivit ett annat resultat men jag tror att trenden hade hållit i sig , dvs jag har mkt svårt att tro att t.ex testets lägst placerade kabel skulle vakna till och "leva upp" såpass att den i en annan anläggning skulle hämta hem 4-5 poäng(enl vår skala) , så stor skillnad var det............

Om lyssningen hade varit gjord i min bil och med detta resultat så hade jag valt enl följande:

Fyra av kablarna i testet skulle jag inte kunna tänka mig att använda ens om de varit gratis.
                Av de övriga som jag tyckte var bra skulle nog två ha fallit bort för att jag tror att jag skulle blivit lyssningstrött på dem vid längre perioders lyssnande antingen för att de var för detaljerade eller för "på".
                Bland dem som är kvar efter det så hade jag valt den kablen som JAG tycker är prisvärd då skillnaderna dem imellan inte var gigantiskt stora utan alla de lät enl mig helt klart bra.

Detta testet var en riktig "ögon öppnare" för mig , jag var rädd för att jag skulle sitta där och inte höra ngn som helst skillnad imellan kablarna men redan vid första bytet behövde jag inte oroa mig för det längre.

Tack alla medverkande för en super trevlig kväll!
                "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Hej!Tittar på lågnivå kablar till bilen.Har funderat på DLS HQL,men efter testen blir man tveksam.AudioQuest hadde 3 kablar med hyffsat resultat,dock dyrare.AudioQuest har en budget kabel som heter Sidewinder.Kan den vara ett alternativ i stället för dls hql,eller har ni några andra förslag?
                  http://www.pauseljudbild.com/produkt...st-sidewinder/

Mvh Keso

Comment

Keso:
                    Hur ser anläggningen ut annars?

Comment

Ett par bilder:
                      "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Keso:
                        Hur ser anläggningen ut annars?

Pioneer DEX-P99RS
                        Dls A4 mellanregister? och diskant Dls Nobelium 1
                        Dls A3 Nordica
                        Dls A6 Phase Linear 12

Mvh Keso

Comment

Mycket intressant, skulle vara riktigt riktigt kul om ett liknande test utfördes i bil med bra referens steg. Men det är nog som Hewi säger att kabeln inte skulle gå från "dålig" till bra i ett annat system även om det beror kraftigt på komponenterna i övrigt.

Just i en bil är det svårt att använda "bättre" kablar som dessa med, det blir en fruktansvärd massa meter om man delar ett 4-vägs system aktivt. 40m kabel i denna prisklassen... Planet Waves verkar annars vara en bra/prisvärd kabel om denna är likvärdig Cardas Clear Light, en kabel för 13000kr. Jag vet att man inte bör tänka som så: pris=prestanda, men kunde inte låta bli

En fråga, hur tror ni en kabel som DLS HQL t.ex står sig mot deras egna mer-standard kablar sen i sin tur?

Comment

Kul som test men inte verklighet!

De flesta lägger bara någon tusenlapp totalt på HELA kablaget i bilen!

Så en test på normala kablar skulle vara betydligt mer givande för oss som inte var där!!
                            sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Hanatsu View Post
                              Just i en bil är det svårt att använda "bättre" kablar som dessa med, det blir en fruktansvärd massa meter om man delar ett 4-vägs system aktivt. 40m kabel i denna prisklassen... Planet Waves verkar annars vara en bra/prisvärd kabel om denna är likvärdig Cardas Clear Light, en kabel för 13000kr. Jag vet att man inte bör tänka som så: pris=prestanda, men kunde inte låta bli
                              Svårt blir det inte men det kan bli dyrt om man nu behöver hela 4st 10m kablar .

Att två kablar fått samma poäng betyder inte att de är likvärdiga utan poängen är satt efter hur bra vi tyckte den var jämfört med referenskabeln vi hade.
                              Två 4 poängare låter däför inte nödvändigtvis lika och beroende på vad/vart man skall använda den samt personlig smak så väljer man den ena eller andra just för de egenskaperna man är ute efter.
                              En som fick 4 poäng totalt kan ha fått det just för sitt fina diskant och mellanregister medans den andra fick en 4 totalt fick det för sin fina dynamik och upplösning.

Tabellen är således INTE grund för vilken kabel man ska gå ut och köpa , då hade vi behövt noterat och enats om vilka "plus" och "minus" varje kabel hade och även försökt beskriva ljudet i dem och publicerat detta , helt enkelt gjort ett konsument test.

Kort sagt: Spring inte och köp den billigaste kabeln inom samma poäng område i tron att den är likvärdig med de andra och därför är ett klipp.

Sedan om man tar det hela en nivå till så skulle man i ett aktivt 4-vägs system kanske inte välja samma kabel till alla register heller.......
                              "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                                Kul som test men inte verklighet!

De flesta lägger bara någon tusenlapp totalt på HELA kablaget i bilen!

Så en test på normala kablar skulle vara betydligt mer givande för oss som inte var där!!
                                Exakt! Detta var som sagt inget konsument test och när man gör ett konsument test så testar man oftast produkter som ligger i samma prisklass emot varann.
                                "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Working...
                                X