Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kablar...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Kablar...

Jag noterade att ni konsumerade alkoholhaltig dryck. Påverkade inte det mätvärdena?

Comment

Originally posted by Hewi View Post
      Svårt blir det inte men det kan bli dyrt om man nu behöver hela 4st 10m kablar .

Att två kablar fått samma poäng betyder inte att de är likvärdiga utan poängen är satt efter hur bra vi tyckte den var jämfört med referenskabeln vi hade.
      Två 4 poängare låter däför inte nödvändigtvis lika och beroende på vad/vart man skall använda den samt personlig smak så väljer man den ena eller andra just för de egenskaperna man är ute efter.
      En som fick 4 poäng totalt kan ha fått det just för sitt fina diskant och mellanregister medans den andra fick en 4 totalt fick det för sin fina dynamik och upplösning.

Tabellen är således INTE grund för vilken kabel man ska gå ut och köpa , då hade vi behövt noterat och enats om vilka "plus" och "minus" varje kabel hade och även försökt beskriva ljudet i dem och publicerat detta , helt enkelt gjort ett konsument test.

Kort sagt: Spring inte och köp den billigaste kabeln inom samma poäng område i tron att den är likvärdig med de andra och därför är ett klipp.

Sedan om man tar det hela en nivå till så skulle man i ett aktivt 4-vägs system kanske inte välja samma kabel till alla register heller.......
      Kan inte annat än hålla med i Hewis sammanfattning . Tack för en supertrevlig kväll.
      Last edited by Puttmeister; January 16, 2011, 22:21. Reason: Felstavning
      //Patrik

BRL Trollhättan AB

BMW 525 Fas V YONONO :
      Wired with Audioquest.

5 X Svensk Mästare, EM 3a 2009 Advanced 5, EM 2a 2010/2011/2012

WWW.BRL.SE

Comment

Hade nog inte planerat att köpa något av detta men fortfarande intressant läsning

Finns det någon möjlighet att vi sätter ihop ett konsumenttest för kablar som faktiskt alla har råd att köpa, avsett för bilstereo?

Kan donera ett par signalkablar av olika typ om någon skulle vara intresserad att utföra ett test mot andra kablar, allt från 10-200kr/m nåt. Ett par RG62 samt ett par Belden-8719 som jag fått över, rakt från den mest exklusiva stället i Sverige, Elfa

Några kablar som hade varit intressant (inom bilstereo) att se komsument testade hade varit DLS Pro, Ultimate, Ultimate Silver, HQL. Audison Connection BT, FS20, SB20. MDS Audiophile, samt allt gör-det-själv lösningar.

Listan kan göras lång, men om man väljer ut t.ex 5st kablar som är populära och jämför dom med både kablar som RG62 och/eller andra prisvärda alternativ.

Comment

tack alla för en trevlig o rolig helg, alltid ett nöje att ses, som alltid
          Vad det gäller kabeltestet så har Hewi redan summerat det hela tycker jag.

Det man skulle kunna tillägga om testet är att det visar hur bra det är om man kan testa kabeln man funderar på att köpa i sin egen anläggning.
          Men det brukar inte vara några problem att få göra det hos bra, duktiga och serviceminded inriktade butiker.

Det finns en massa anledningar till att testet involverade kablar som kostar litegrann, en av dem är att flera av de som lyssnade är vana med lite tyngre hifi, en annan att möjligheten helt enkelt gavs (tack Patrik S).
          För de som tycker att ett test med billiga kablar skulle vara intressant kan ju se detta test som inspiration till att dra ihop ett eget test.
          Med lite vilja och några bra kontakter är det mesta genomförbart.

Jag personligen insåg att min plånbok inte riktigt håller med mina öron........vilka nummer vare som gav sju rätt på lotto nu igen...?

Mvh
          Rutger
          Du lär så länge du lever, heter det.
          Jag tror att motsatsen är lika sann.
          Bengt Feldreich

Comment

Om man nu vill ha tester av lågnivå-kablage som ligger i mer humant pris-spann så kan jag rekommendera att ni kikar på HiFi & Musiks tester de gör av just såna kablar.

Om ni vill kan jag leta upp vilket nummer av HiFi&Musik så kan ni köpa tidningen också
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Vore trevligt

Comment

Originally posted by Hanatsu View Post
                Vore trevligt
                Snabbsurf på HiFi&Musiks hemsida säger att 2007 nr3 borde det vara.

Skall dubbelkolla när jag kommer hem. Dessvärre verkar det numret slutsålt...

Kanske kan man få tillstånd att scanna och publicera?

/Jonas
                SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Att sådana här äventyr inte har någon verklighets anknytning tycker jag känns fel!
                  Som en direkt följd av denna helg så har en del saker avyttrats i snabb takt för att kunna ta ett nytt spår i jakten på Nirvana!

Sen hur denna resa slutar eller utvecklas, hmmm! Många tankar är det....
                  Och nej! Jag tror ingen kan riktigt ana hur mina tankar snurrar för det vet jag knappt själv!

Att ha svindyra eller mindre ekonomiskt fördelaktiga kablar i en bilstereo ser jag som en självklarhet!
                  Peter J

Projekt Saab 95 Aggressor
                  https://www.facebook.com/saabaudio/
                  Instagram saabaudio

Ancient history....
                  http://www.garaget.org/?car=106118

Comment

Originally posted by Peter J View Post
                    Och nej! Jag tror ingen kan riktigt ana hur mina tankar snurrar för det vet jag knappt själv!
                    Vi vet Peter, vi vet

Originally posted by Peter J View Post
                    Att ha svindyra eller mindre ekonomiskt fördelaktiga kablar i en bilstereo ser jag som en självklarhet!
                    Där går jag emot dig!
                    Satsar du samma summa på andra produkter vinner du mer i slutändan!
                    Men det är klart, skulle rö_en va full så visst.....då är det lätt att ski_a
                    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                      Där går jag emot dig!
                      Tror Peter menar BÅDA :-)
                      SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                        Vi vet Peter, vi vet

Där går jag emot dig!
                        Har man inkomster så har man utgifter.....
                        Självklart så har Jonas rätt! Resten av systemet bör vara av bra kvalitet, sen så hoppas jag att jag vet vad jag håller på med, åtminstone ibland!

Jag började faktiskt med hemhifi! Bilstereo är ett sidospår tack vare Lars Holmström på Brl Borlänge! ALLT är hans fel!!
                        Peter J

Projekt Saab 95 Aggressor
                        https://www.facebook.com/saabaudio/
                        Instagram saabaudio

Ancient history....
                        http://www.garaget.org/?car=106118

Comment

Working...
                        X