Announcement

Collapse
No announcement yet.

Genesis vs DLS?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Genesis vs DLS?

    Originally posted by T-röd View Post
    Någon som har tips på vilket framsystem som skulle passa bäst ihop med DLS A4 eller Genesis four Chanel stegen. Klangmäsigt?

    Hade typ bestämt mig för Focal. men ska då också hitta ett steg som funkar bra ihop med dessa.

    Kanske lättare o leta efter högtalare som passar bäst ihop med dom stegen ja funderar på?

    Tack på förhand.

    /Andreas
    Vilken prisklass kan du tänka dig?
    Finns bra alternativ,men då kostar det en del.

    Comment


    • #17
      Re: Genesis vs DLS?

      Originally posted by Välljudsfantast View Post
      Vilken prisklass kan du tänka dig?
      Finns bra alternativ,men då kostar det en del.
      Hade väll tänkt mig runt 10-15000kr för framsystemet.
      SQ Ljudbygge V70R 2009/2010 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=128365

      Comment


      • #18
        Re: Genesis vs DLS?

        Originally posted by T-röd View Post
        Hade väll tänkt mig runt 10-15000kr för framsystemet.
        Då ska du ha Seas Lotus reference kit.6,5" bas/mellan samt diskant.Tror det ligger på 9900:-.har själv det,och har inte hört något bättre än.

        Det låter precis som inspelningen,inget färgat ljud.Med andra ord underbart!Men då måste skivans/låtens kvalitè vara i topp samt resten av anläggningen.

        Har själv provat det kittet.Med följande steg nedan:

        Audison vrx 4.300.
        Audison vrx 2.250.

        Celestra Fa 475/150.

        Dls TA2,delat upp Seas kittet på 2st steg.
        Dls A4 (moddat).Delat upp kittet på 4 kanaler.låter väldigt bra,nästan som Genesis dual mono extreme.
        Dls A3 (ej moddat=original,låter lite för analytiskt och kallt.

        Focal steg,svarta serien (c:a 4 år sedan).

        Genesis dual mono (moddat).
        Genesis dual mono (ej moddat).
        Genesis four channel.
        Genesis five channel.
        Gensis dual mono extreme.

        Nakamichi pa 2100.

        Orion Hcca 475.
        Orion xtr 475.

        m.m.

        Så lite erfarenheter har man skaffat sig genom åren.
        Last edited by Välljudsfantast; January 16, 2015, 13:19.

        Comment


        • #19
          Re: Genesis vs DLS?

          Har du vägarna förbi Hyllinge så ska du få lyssna på några bra kit som tampas om översta platsen på listan .... bästa högtalarkitt.

          Jag letar för egen del efter högtalare runt 20 000:-
          Ett intressant märke är Hybrid Audio, detta jämförs mot Aerospace från Gladen.
          HTA spöar det mesta på flera punkter efter lång inspelning.
          Den stora fördelen är väl att 7" middbasen är ett bredbandsellement, man kan dela lite högre så inte röster påverkas i delningsområdet.
          Diskanten är en ringradiator, kanske lite overkill att dela en sådan här guldklimp på 6Khz.

          Jag skulle tro att klangmässigt är det ett nästintill optimalt val till Genisis, jag vet att grabbarna i staterna gärna kör HTA Legatia ihop med Sinfoni.
          Här har vi också runt värmt ljud likt Genesis.

          Den största skillnaden jag märkt på HTA är att dom behöver tweakas lite hårdare än Aerospace, om detta är bra eller dåligt vet jag inte.
          För mig är det slutresultatet som räknas, just nu står det 3 lika!

          Fler högtalare är på väg till testriggen, måste även bestämma vilken förstärkarkombination som ska in i tävlingsbilen för optimal klangmatchning.
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #20
            Re: Genesis vs DLS?

            DLS Scandinavia kitet är riktigt trevligt. Körde själv med det i min bil förut och håller nu på att bygga hemmahögtalare av det.
            Nu vet jag inte priserna, men Genesis egna högtalarkit lät grymt bra och borde väl passa genesis-stegen klangmässigt tycker jag.

            Välljudsfantast, du kanske får ta en tur förbi här mig till hösten och ta en provlyssning så får du se vad 2040'n kan göra med ett par hemmabyggda högtalare med bilstereo-element.

            Comment


            • #21
              Re: Genesis vs DLS?

              Originally posted by BMF View Post
              DLS Scandinavia kitet är riktigt trevligt. Körde själv med det i min bil förut och håller nu på att bygga hemmahögtalare av det.
              Nu vet jag inte priserna, men Genesis egna högtalarkit lät grymt bra och borde väl passa genesis-stegen klangmässigt tycker jag.

              Välljudsfantast, du kanske får ta en tur förbi här mig till hösten och ta en provlyssning så får du se vad 2040'n kan göra med ett par hemmabyggda högtalare med bilstereo-element.
              DLS Scandinavia går inte köpa just nu. Dom håller på o ta fram nya. Men ja har inte tid o vänta på att dom ska komma..

              Och ja ska inte tävla i billjud. Vill bara ha bra ljud i bilen för mig själv.
              SQ Ljudbygge V70R 2009/2010 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=128365

              Comment


              • #22
                Re: Genesis vs DLS?

                Originally posted by BMF View Post
                DLS Scandinavia kitet är riktigt trevligt. Körde själv med det i min bil förut och håller nu på att bygga hemmahögtalare av det.
                Nu vet jag inte priserna, men Genesis egna högtalarkit lät grymt bra och borde väl passa genesis-stegen klangmässigt tycker jag.

                Välljudsfantast, du kanske får ta en tur förbi här mig till hösten och ta en provlyssning så får du se vad 2040'n kan göra med ett par hemmabyggda högtalare med bilstereo-element.
                Det skulle vara intressant,lite synd att det inte ligger nästgårds

                Comment


                • #23
                  Re: Genesis vs DLS?

                  DLS Ultimate:
                  Modern Soul/jazz, återgivet med detaljrikedom och förmåga att måla ut även det minsta. Pondus och en behaglig "naturlig" värme/klang.
                  "analytiskt" som Fluff påtalar håller jag med om, i alla fall i den här jämförelsen, men inte jämfört med ex Mosconi. Då förefaller även dessa vara mer av en nerrökt brölig jazzkubb.[/QUOTE]

                  Dom bilar jag lyssnat i,tycker jag Mosconi har låtit vasst,då kan ju det stämma,om du säger att Mosconi låter varmare än Dls.
                  Lite konstigt isåfall,att dom fått så bra kritik.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Genesis vs DLS?

                    Någon som testat Focal stegen? Eller grund Zero reference?

                    Focal gör grymt fina hem hifi element. Hur bilhögtarna är vet ja inte. Men hemma har ja kört Focal Elektra och utopia. Och dom har ja varit grymt nöjd med..
                    SQ Ljudbygge V70R 2009/2010 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=128365

                    Comment


                    • #25
                      Re: Genesis vs DLS?

                      Originally posted by Välljudsfantast View Post
                      Dom bilar jag lyssnat i,tycker jag Mosconi har låtit vasst,då kan ju det stämma,om du säger att Mosconi låter varmare än Dls.
                      Lite konstigt isåfall,att dom fått så bra kritik.
                      Nu är det missuppfattning i luften. Jag syftade till att Mosconi't är en god bit längre avslöjande än DLS Ultimate, där DLS är klart åt det mer varmare och mer inbjudande hållet än Mosconi.
                      Vilket, ligger i linje med vad som kan låta "vasst" i ett par Genesisälskande öron
                      Last edited by zrken; January 17, 2015, 11:04.

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • #26
                        Re: Genesis vs DLS?

                        Originally posted by zrken View Post
                        Dom bilar jag lyssnat i,tycker jag Mosconi har låtit vasst,då kan ju det stämma,om du säger att Mosconi låter varmare än Dls.
                        Lite konstigt isåfall,att dom fått så bra kritik.
                        Nu är det missuppfattning i luften. Jag syftade till att Mosconi't är en god bit längre avslöjande än DLS Ultimate, där DLS är klart åt det mer varmare och mer inbjudande hållet än Mosconi.
                        Vilket, ligger i linje med vad som kan låta "vasst" i ett par Genesisälskande öron [/QUOTE]

                        Loud and clear, heheheh
                        sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                        Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                        God bless the Amp Doctor !

                        Comment


                        • #27
                          Re: Genesis vs DLS?

                          Satans haveri med quotes och vem som menar vad nu

                          Ändrade lite så det blev rätt ovan.
                          dvs, post #26 har missvisande quote nu. Den tillhör Välljudsfantast och inte mig.
                          Last edited by zrken; January 17, 2015, 11:20.

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • #28
                            Re: Genesis vs DLS?

                            Jepp, forumet kan behöva en uppgradering för modern funktionalitet...
                            sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                            Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                            God bless the Amp Doctor !

                            Comment


                            • #29
                              Re: Genesis vs DLS?

                              Originally posted by Fluff View Post
                              Jepp, forumet kan behöva en uppgradering för modern funktionalitet...
                              Det kan ju knappast vara forumets fel att "Quotesen" sabbades manuellt.


                              Åter till frågan angåeden Mosconi VS Ultimate så la jag och Rutger mycket tid för att försöka sätta fingret på skillnaden mellan just 100.4 och A4

                              Här kan ni läsa lite om detta
                              http://blogg.carsnaudio.com/archives/1097

                              Värt att väga in är att både dessa steg (och givetvis även Genesis som diskuteras tidigare i tråden) är fullt kapabla och vinna billjudstävlingar i absolut tuffaste motstånd och att slutresultatet mer hänger på den som skruvar än på vad dessa steg presterar.
                              Roger Edvinsson
                              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                              helst på saker av kolfiber :-)

                              Comment


                              • #30
                                Re: Genesis vs DLS?

                                Originally posted by zrken View Post
                                Nu är det missuppfattning i luften. Jag syftade till att Mosconi't är en god bit längre avslöjande än DLS Ultimate, där DLS är klart åt det mer varmare och mer inbjudande hållet än Mosconi.
                                Vilket, ligger i linje med vad som kan låta "vasst" i ett par Genesisälskande öron
                                Ja det var jag som skrev fel.

                                Om jag förstår dig rätt,så är Dls steget lite dark club mot Mosconit,som är lite mer detaljerat.

                                Som Jalle skriver i sitt test av Mosconi, Sylvasst skarpt (vilket en Genesis-vän uppfattar som lite för analytiskt).

                                Comment

                                Working...
                                X