Announcement

Collapse
No announcement yet.

Genesis vs DLS?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Genesis vs DLS?

    Tänkte bara kolla lite här om någon har jämfört DLS Ultimate A4 mot Genesis four Chanel?

    Hur låter ett Genesis jämfört med DLS A4?

    Tack på förhand.
    SQ Ljudbygge V70R 2009/2010 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=128365

  • #2
    Re: Genesis vs DLS?

    Jag tycker att de mest har lite olika karaktär, Genesis något mjukare, DLS mer analytiskt, faktisktlite mer kraft I DLS steget som även hanterar lägre (1 ohm ) impedanser bättre även om genesis 4ch även kan köras i 1 ohm, men inte gör det så bra som DLS och därmed kräver rejäl kylning.
    sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
    Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

    God bless the Amp Doctor !

    Comment


    • #3
      Re: Genesis vs DLS?

      Det här är mina två cent, appropå de ovan nämnda. Se det som ett sammantaget intryck av Genesis i breda ordalag, vs DLS Ultimate.
      Har däremot dålig koll precis på vilka Genesis jag har lyssnat på, det är sannolikt olika modeller.

      Genesis i mina öron:
      Cigarrindränkt, polstrad jazzklubb i New York anno 1938, med allt vad tekniken erbjöd då.
      En smula överdriven värme, autencitet framför detaljrikedom. Känns inte särskilt utmejslande, men kapabelt till stor närhet och inlevelse. Mindre upplevd kontroll.

      DLS Ultimate:
      Modern Soul/jazz, återgivet med detaljrikedom och förmåga att måla ut även det minsta. Pondus och en behaglig "naturlig" värme/klang.
      "analytiskt" som Fluff påtalar håller jag med om, i alla fall i den här jämförelsen, men inte jämfört med ex Mosconi. Då förefaller även dessa vara mer av en nerrökt brölig jazzkubb.

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: Genesis vs DLS?

        hahaha, stört skön beskrivning ! Jag vill helt plötsligt gå på jazz klubb, och jag gillar inte ens jazz, klockrent : )
        sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
        Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

        God bless the Amp Doctor !

        Comment


        • #5
          Re: Genesis vs DLS?

          Originally posted by Fluff View Post
          Jag tycker att de mest har lite olika karaktär, Genesis något mjukare, DLS mer analytiskt, faktisktlite mer kraft I DLS steget som även hanterar lägre (1 ohm ) impedanser bättre även om genesis 4ch även kan köras i 1 ohm, men inte gör det så bra som DLS och därmed kräver rejäl kylning.
          Ja hade DLS Ultimate A4 + A6 i mitt förra bygge. Och va fruktansvärt nöjd. Körde då med 5" DLS Nobelium i brädan och DLS RW 10 frontsub. Tyvärr va ja så korkad så ja sålde dom. Och nu tillverkas ju inte dom längre.

          Nya DLS cc stegen tror ja inte så mycket på. Att ett steg för 2700kr skulle komma i samma nivå som ett steg för 10 000kr har ja väldigt svårt o tro på.

          Så därför började ja snegla lite på Genesis four Chanel. Eller något annat steg.

          Ni får gärna komma med tips. Det ska vara ljudmässigt som DLS Ultimate eller bättre.

          Kommer köra Focal framsystem i denna bil.

          http://www.focal.com/en/k2-power/181...053751320.html

          Och en 8" eller 10" frontsub. Vad för model beror lite på hur stor volym ja lyckas få till..
          SQ Ljudbygge V70R 2009/2010 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=128365

          Comment


          • #6
            Re: Genesis vs DLS?

            Jag har gjort ett test mellan slutsteg,kolla gärna in det.

            Comment


            • #7
              Re: Genesis vs DLS?

              Originally posted by Välljudsfantast View Post
              Jag har gjort ett test mellan slutsteg,kolla gärna in det.
              Var hittar ja det då?
              SQ Ljudbygge V70R 2009/2010 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=128365

              Comment


              • #8
                Re: Genesis vs DLS?

                När vi gjorde vårt test av 4-kanalare så hade vi DLS A4 med men tyvärr han vi aldrig med att köra något steg från Genesis utan fick nöja oss med ett bonussteg i form av McIntosh.

                Att både Ultimate-serien och Genesis är bra råder det inget tvivel om men frågan är vilket som lirar bäst ihop med ditt Focal system?

                Där tror jag du faktiskt måste göra ett skarpt test för att få uppleva vad som funkar.
                De bilar jag hört (två EM bilar 2010 och en här i Sverige 2012) med K2 serien så har samtliga haft en ganska "spretig" och vass diskat så frågan är hur det funkar ihop med A4ans ganska detaljerade ljud.
                Då kanske Genesis, med referens från Zrken, "Cigarrindränkta" karaktär passar lite bättre. :-)

                men jag tycker inte det borde vara några problem att få tag på någon som har ett steg så man kan få testa lite skarpt.
                Roger Edvinsson
                Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                helst på saker av kolfiber :-)

                Comment


                • #9
                  Re: Genesis vs DLS?

                  Jag har ingen vettig input gällande ämnet egentligen, jag har inte gjort några tester med DLS vs Genesis, men för att fylla i lite i det spår Jalle är inne på, så vill jag minnas att jag läste någonstans att just DLS och Focal inte direkt är någon höjdare att kombinera. Återkommer om jag skulle finna källa på detta.
                  Sponsor:
                  Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                  Tudor Batteries - www.tudor.se
                  Sonax Bilvård - www.sonax.se

                  Comment


                  • #10
                    Re: Genesis vs DLS?

                    Originally posted by T-röd View Post
                    Ja hade DLS Ultimate A4 + A6 i mitt förra bygge. Och va fruktansvärt nöjd. Körde då med 5" DLS Nobelium i brädan och DLS RW 10 frontsub. Tyvärr va ja så korkad så ja sålde dom. Och nu tillverkas ju inte dom längre.

                    Nya DLS cc stegen tror ja inte så mycket på. Att ett steg för 2700kr skulle komma i samma nivå som ett steg för 10 000kr har ja väldigt svårt o tro på.

                    Så därför började ja snegla lite på Genesis four Chanel. Eller något annat steg.

                    Ni får gärna komma med tips. Det ska vara ljudmässigt som DLS Ultimate eller bättre.
                    Eftersom det har varit så många frågor kring Ultimate vs CC så har jag lyssnat med den personen som garanterat har lyssnat mest på bägge vilka skillnader som finns imellan dessa två och detta fick jag till svar:

                    Det är två olika typer av steg och ljud, Gamla Ultimate bygger på den amerikanska skolan med mkt överdimensionerade nätdelar som klarar låga impedanser med mkt dynamik.
                    CC är mer finlir med lägre THD, lägre brus, mer detaljer och större scen.
                    Det är lite som att jämföra en Corvette med en Bmw.......
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • #11
                      Re: Genesis vs DLS?

                      Originally posted by JALLE View Post
                      När vi gjorde vårt test av 4-kanalare så hade vi DLS A4 med men tyvärr han vi aldrig med att köra något steg från Genesis utan fick nöja oss med ett bonussteg i form av McIntosh.

                      Att både Ultimate-serien och Genesis är bra råder det inget tvivel om men frågan är vilket som lirar bäst ihop med ditt Focal system?

                      Där tror jag du faktiskt måste göra ett skarpt test för att få uppleva vad som funkar.
                      De bilar jag hört (två EM bilar 2010 och en här i Sverige 2012) med K2 serien så har samtliga haft en ganska "spretig" och vass diskat så frågan är hur det funkar ihop med A4ans ganska detaljerade ljud.
                      Då kanske Genesis, med referens från Zrken, "Cigarrindränkta" karaktär passar lite bättre. :-)

                      men jag tycker inte det borde vara några problem att få tag på någon som har ett steg så man kan få testa lite skarpt.
                      Har inte beställt Focal högtalarna än. Men tyckte dom verkade lite roligare än DLS Scandinavia. Men ja kan ha fel.

                      Det är det som är det svåra med bilstereo. Hem hifi kan man ju alltid provlyssna innan man köper för o få ett hum om hur det låter iaf...

                      Men inget är ristat i sten. Bara det låter bra så struntar ja i vad det är för märke.
                      SQ Ljudbygge V70R 2009/2010 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=128365

                      Comment


                      • #12
                        Re: Genesis vs DLS?

                        Jag har det Focal 3-vägskittet som drivs av Genesis, Dual Mono till mid och 2st DA-100 till mellanregister och diskant. Jag tycker det är en bra kombination, men med något "kallare" steg skulle det bli för ljust och jobbigt att lyssna på skulle jag tro. Har du lyssnat på kittet?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Genesis vs DLS?

                          Originally posted by Namenlos View Post
                          Jag har det Focal 3-vägskittet som drivs av Genesis, Dual Mono till mid och 2st DA-100 till mellanregister och diskant. Jag tycker det är en bra kombination, men med något "kallare" steg skulle det bli för ljust och jobbigt att lyssna på skulle jag tro. Har du lyssnat på kittet?
                          Nej ja har tyvärr inte haft någon möjlighet o lyssnat på det..
                          SQ Ljudbygge V70R 2009/2010 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=128365

                          Comment


                          • #14
                            Re: Genesis vs DLS?

                            Någon som har tips på vilket framsystem som skulle passa bäst ihop med DLS A4 eller Genesis four Chanel stegen. Klangmäsigt?

                            Hade typ bestämt mig för Focal. men ska då också hitta ett steg som funkar bra ihop med dessa.

                            Kanske lättare o leta efter högtalare som passar bäst ihop med dom stegen ja funderar på?

                            Tack på förhand.

                            /Andreas
                            SQ Ljudbygge V70R 2009/2010 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=128365

                            Comment


                            • #15
                              Re: Genesis vs DLS?

                              Originally posted by T-röd View Post
                              Var hittar ja det då?
                              Testen finns under rubriken Sound quality-Ljud och tweakning.Alltså i den här rubrik delen,lite längre ner bara.

                              Comment

                              Working...
                              X