Announcement

Collapse
No announcement yet.

Test:Dls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

    Originally posted by ppk View Post
    Det var tråkigt, men jag förstår dig.

    Om inte mina steg satt så bra i bilen så hade jag skruvat ut ett så du kunde testat.
    Jag kan dock säga att stegen helt klar låter trevligt, och det är nog det mest välljudande jag hört i dem prisklasserna. Dessutom är stegen riktigt små, men det är rejält med kraft i dem

    Jag har Sinfoni amplitude-slutsteg i den andra bilen, och den har inte en suck i jämförelse, vilket förmodligen visar på vilken roll kringutrustning spelar i sammanhanget
    Ja,det är lite synd faktiskt.men min ekonomi är lite ansträngd just nu.Så jag kände att Peter flodqvist`s inlägg avgjorde vad som är bäst.

    Men någon gång blir det nog test,och då kan man utförligt berätta vad som skiljer dom åt.

    Comment


    • #62
      Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

      Har en drös sinfonisteg som bara ligger i kartonger..

      Kanske kan komma förbi med ett sånt och testa nån dag?
      Audi A4 B5 -98
      Pioneer P90 + DEQP90
      Sinfoni amplitude 50.4x
      Sinfoni shadow 100.2
      Sinfoni S165W x4
      Sinfoni S100M
      Sinfoni S25T

      Vw up -12
      På gång..
      New car, hi end old school..

      Comment


      • #63
        Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

        Jag skulle värdesätta att det fanns med steg av "sämre kvalisort" för referens. Jag tror särskilt att lite spetsad teknik i form av CC är intressant i sig. Det kanske inte konkurrerar på samma villkor (en femtedel av pris?) men ackväl är det möjligt för preferenser och testriggar att kunna passa omåttligt väl in i vad ett sådant steg kan erbjuda.

        Är fett trött på att steg "bör vara si å så bra för de kostar si och så".
        Kikade för en tid sen på hur det ser ut på bassteg fronten, särskilt märken i USA, är det rätt uppenbart att devisen "man får vad man betalar för" inte är något att hurra över.

        Varför stänga sinnet så tidigt?

        Om det poppar fram CC steg på sikt för test, skulle det vara särskilt intressant.
        Ännu mer intressant om det hade kunnat ske någonslags arrangerad blindtest. Jag litar absolut inte på att <någon> hanterar jämförelser av annan sort än fullt blindtest.

        KEep it up! Hoppas det kan bli någon testhelg där det kan bli "knytkalas" av steg och snack runt dem. Gärna med "textmässig" utvärdering före diskussion tar vid.

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #64
          Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

          Originally posted by JohanH View Post
          Har en drös sinfonisteg som bara ligger i kartonger..

          Kanske kan komma förbi med ett sånt och testa nån dag?
          Det tycker jag låter som en bra idé för då slipper jag skruva ur mina
          Sen hur tanken välkomnas av herrn bakom testen får han själv svara på
          Sponsor:
          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
          Tudor Batteries - www.tudor.se
          Sonax Bilvård - www.sonax.se

          Comment


          • #65
            Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

            https://web.archive..../tests/ampchall

            Comment


            • #66
              Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

              Originally posted by JohanH View Post
              Har en drös sinfonisteg som bara ligger i kartonger..

              Kanske kan komma förbi med ett sånt och testa nån dag?

              Det går bra
              Jag kommer vara hemma ganska många helger framöver.

              Comment


              • #67
                Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                Kan tyvärr inte se någon länk.
                Last edited by Välljudsfantast; February 4, 2015, 20:54.

                Comment


                • #68
                  Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                  Originally posted by zrken View Post
                  Jag skulle värdesätta att det fanns med steg av "sämre kvalisort" för referens. Jag tror särskilt att lite spetsad teknik i form av CC är intressant i sig. Det kanske inte konkurrerar på samma villkor (en femtedel av pris?) men ackväl är det möjligt för preferenser och testriggar att kunna passa omåttligt väl in i vad ett sådant steg kan erbjuda.

                  Är fett trött på att steg "bör vara si å så bra för de kostar si och så".
                  Kikade för en tid sen på hur det ser ut på bassteg fronten, särskilt märken i USA, är det rätt uppenbart att devisen "man får vad man betalar för" inte är något att hurra över.

                  Varför stänga sinnet så tidigt?

                  Om det poppar fram CC steg på sikt för test, skulle det vara särskilt intressant.
                  Ännu mer intressant om det hade kunnat ske någonslags arrangerad blindtest. Jag litar absolut inte på att <någon> hanterar jämförelser av annan sort än fullt blindtest.

                  KEep it up! Hoppas det kan bli någon testhelg där det kan bli "knytkalas" av steg och snack runt dem. Gärna med "textmässig" utvärdering före diskussion tar vid.

                  Min erfarenhet av test av steg (hållit på i c:a 20år).Är att man faktiskt får vad man betalar för.Men det är ju inte uteslutet att det kan finnas något/några steg som är väldigt bra trots att dom är billiga.

                  Vi kan gärna ha ett "slutstegs-knyt" hemma hos mig.Där man tar med sig sitt/sina slutsteg och man har en blindtest på stegen.Har ett par välljudande lättdrivna golvhögtalare i vardagsrummet,som man kan använda sig av (tror Fluff här på forumet kan intyga att dom duger).

                  Comment


                  • #69
                    Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                    Originally posted by Välljudsfantast View Post
                    Kan tyvärr inte se någon länk.
                    sök Richard Clarks amplifier challenge

                    Comment


                    • #70
                      Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                      Originally posted by D.O.C View Post
                      sök Richard Clarks amplifier challenge
                      The Richard Clark Amp Challenge is a listening test intended to show that as long as a modern audio amplifier is operated within its linear range (below clipping), the differences between amps are inaudible to the human ear.

                      Redan efter att ha läst denna, en av de första meningarna så var det lika bra att sluta..... jag har själv gjort jämnföringar och de är lätt att höra skillnader imellan olika steg, sedan att man inte kan pricka rätt till 100% på vilket steg som är vilket är en annan sak.......
                      "Sound by Hewi"

                      Blue eMotion by heWi

                      Comment


                      • #71
                        Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                        Originally posted by Välljudsfantast View Post
                        Min erfarenhet av test av steg (hållit på i c:a 20år).Är att man faktiskt får vad man betalar för.Men det är ju inte uteslutet att det kan finnas något/några steg som är väldigt bra trots att dom är billiga.

                        Vi kan gärna ha ett "slutstegs-knyt" hemma hos mig.Där man tar med sig sitt/sina slutsteg och man har en blindtest på stegen.Har ett par välljudande lättdrivna golvhögtalare i vardagsrummet,som man kan använda sig av (tror Fluff här på forumet kan intyga att dom duger).
                        Bekräftas obönhörligt : )
                        sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                        Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                        God bless the Amp Doctor !

                        Comment


                        • #72
                          Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                          Originally posted by D.O.C View Post
                          sök Richard Clarks amplifier challenge
                          Läste inte mer än det som hewi kopierade men...hur många svampar har karln tryckt i sig?

                          Jag hör skillnader på dom flesta förändringar i systemet oavsett om det gäller källmaterial, elektronik eller passiva saker som element/kablage..

                          Sen om nån annan säger att man inte hör skillnad så är det nog troligare att dom inte lyssnat.

                          Tjejer brukar inte höra skillnad säger dom tills dom faktiskt "intresserar" sig lite.
                          Då blir dom lika petiga som oss
                          Audi A4 B5 -98
                          Pioneer P90 + DEQP90
                          Sinfoni amplitude 50.4x
                          Sinfoni shadow 100.2
                          Sinfoni S165W x4
                          Sinfoni S100M
                          Sinfoni S25T

                          Vw up -12
                          På gång..
                          New car, hi end old school..

                          Comment


                          • #73
                            Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                            Jag tror han tryckte in svampar i öronen också : )
                            sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                            Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                            God bless the Amp Doctor !

                            Comment


                            • #74
                              Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                              Originally posted by Välljudsfantast View Post
                              Det går bra
                              Jag kommer vara hemma ganska många helger framöver.

                              Fint
                              Får se om jag hinner i helgen..tror det är enda luckan just nu..och om jag hittar ut på landet

                              Synd att jag inte har köpt nya rör..hade jag haft en referens att ta med mig
                              40kilo obeskrivligt underbar kärlek



                              Försteget funkar iaf..



                              Just nu får man nöja sig med detta tills jag sålt det till förmån för nya rör..



                              Passade nog hemmabyggen med sinfoni såklart

                              Audi A4 B5 -98
                              Pioneer P90 + DEQP90
                              Sinfoni amplitude 50.4x
                              Sinfoni shadow 100.2
                              Sinfoni S165W x4
                              Sinfoni S100M
                              Sinfoni S25T

                              Vw up -12
                              På gång..
                              New car, hi end old school..

                              Comment


                              • #75
                                Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                                Originally posted by Välljudsfantast View Post
                                Min erfarenhet av test av steg (hållit på i c:a 20år).Är att man faktiskt får vad man betalar för.Men det är ju inte uteslutet att det kan finnas något/några steg som är väldigt bra trots att dom är billiga.

                                Vi kan gärna ha ett "slutstegs-knyt" hemma hos mig.Där man tar med sig sitt/sina slutsteg och man har en blindtest på stegen.Har ett par välljudande lättdrivna golvhögtalare i vardagsrummet,som man kan använda sig av (tror Fluff här på forumet kan intyga att dom duger).
                                Min ref till att man <inte får vad man betalar för> pekade på steg som använde samma innanmäte (utöver bottenplatta), och var prissatta upp till 4ggr pengarna med lite fräckare chassi (storleksordningen).

                                Med det sagt är jag oxå övertygad om att det finns möjligheter till substantiella skillnader i steg av bättre kvalitet. Jag försöker inte prata bort det på något sätt. Även jag har yrat runt på hifibutiker och korsbedömt riggar under många år. Är absolut införstådd med spannet av kvalitet och vad det kan göra för ljudet.

                                Men, poängen är, och som du säkerligen känner igen, att det kommer fortfarande, då och då, produkter som har ett eget sound som man går igång på och tilltalas av betydligt mer än vad man hade man gjort om man vetat vad det var som spelat.
                                Har många gånger blivit grymt besviken på högtalare/stärkare som på prislappen bör vara så grymt fancy, men inte alls har passat in i min smak på hur det skulle låta.
                                Därför menar jag det är tråkigt att "bekräfta vad en produkt kostar och sedan bestämma sig den inte kan konkurrera".

                                Paralellen kunde inte vara tydligare i debatten om trådlösa överföringar, blåtand, DLNA, Airplay, DACar i en paralelltråd på forumet.
                                "man får vad man betalar för" fnys. Kanske delvis. Men hur mycket får man, i förhållande till vad man betalar? Där ligger mitt kärnintresse.

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X