Announcement

Collapse
No announcement yet.

Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

    Originally posted by Nonne View Post
    För att inte bilen ska låta illa så behöver du lite högpass.
    Inställt på ca?

    Comment


    • Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

      Har installerat en sqx 10 i skuffen och hade tänkt köpa gladen kit till bilen men det får vänta lite så tanken slog mig att sätta slutsteg på 8 tummarna. Skulle vara smidigt om man kan sätta ena paret på Genesis steget till dörrhögtalarna fram också

      Comment


      • Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

        Originally posted by Kane View Post
        Inställt på ca?
        Det är nog en fråga beroende på om det ska spelas högt eller om man ska kunna höra alla frekvenser som basen kan spela.

        En elbas har jag fått för mig går ner till ca 32 Hz eller vad det nu är. Sätter man ett högpass på 12db på ca 35 så borde man klara sig ok. Ska man spela högt kanske man får offra lite djupbas. Nu ska man ju komma ihåg att basarna inte spelar hur djupt som helst orginal, men jag tycker att mina 6.5"or i min bil grävde på ganska bra även om det inte blev något ljudtryck direkt.

        Sedan är det lite svårt att räkna på det där. Även om högtalaren i sig har ett fs värde som man kanske kan få fram så betyder inte det att fs blir samma när den är monterad i bilen. För att veta var gränsen för högtalaren går skulle man behöva spela toner med högtalaren monterad och sedan kolla när konutslagen bli okontrollerade samtidigt som ljudet avtar snabbt. Där har man lägsta vettiga frekvens som högtalaren spelar. Kan man ha ett filter som ger -6 db där och sedan fortsätter dala fort så klarar högtalaren av att spela högre och renare.

        Dock blir ju då kanske effekten att man även kapar bort lite av musiken man kanske egentligen ville höra. Även om högtalaren får jobba hårt för att spela en frekvens som den egentligen inte gillar (för låg alltså) så kanske den kan det på en rimlig ljudvolym, medan den kanske protesterar genom att låta illa när det börjar bli högre ljud. Alltså, spela alla frekvenser man vill (till en viss gräns) på lågt ljud, eller spela alla frekvenser som högtalaren klarar utan att gå under sin resonansfrekvens för mycket upp till högtalarens maxvolym.

        Svaret är upp till dig

        Comment


        • Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

          Då detta verkar bli en samligs tråd för e60 tar vi en fråga till.
          Försöker få till lite bättre kvalité på uppspelningen i min e61 med hifi paket, ingen cd växlare, med aux in.
          Har fått tag i flac filer jag bränner skivor av. Börjar bli en hel skivor i bilen.
          Hur löser ni uppspelningen?

          Comment


          • Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

            Använder du aux-in? Är det OK ljudnivå på den?

            Jag planerar att koppla en bra mediaspelare till aux på Audison bit Ten jag skall installera framöver och spela flac-filer.

            Comment


            • Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

              Jag brukar ha en skiva med mp3 musik i spelaren. Detta är musik som jag komprimerar till mp3 själv från mina egna flac-filer. Högsta nivån som går att ha på mp3'n, så det låter helt ok. Går säkert att höra skillnad mot orginalet, och framförallt kan man säkert analysers filerna och hitta skillnader, men när jag sitter i bilen och lyssnar är jag alltid på väg någonstans, så för mig funkar det bra.
              Utöver det är det spotify från mobilen via aux in. Hör märks det att mobilen inte orkar leverers tillräckligt stark signal. Volymen måste höjas mycket, och då introduceras brus, och dessutom sätter stereons loudnessfunktion in och dämpar basen lite. Min var ju minsta stereon original och den ska väl skona basarns.
              Jag har köpt en bluetoothmottsgare, sådan som diskuterats i korthet tidigare i tråden, som jag har provspelst inne men inte kopplat in i bilen. Den kommer bli kanon tror jag.

              Ha d!

              Comment


              • Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                Har använt spotify genom telefon och aux. Men tycker det låter bättre med cd skivor. Dock mkt smidigare med Telen.

                Comment


                • Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                  Jag tycker också det låter bättre med cd-skivor, men eftersom jag inte köper några nya cd-skivor nuförtiden sp blir det lite klent utbud på musiken där. Mina flacfiler som jag gör mp3or av kommer även dom från egna skivor, så dom är inte nyare dom heller.
                  Så det är väl mycket en utbudsfråga, och jag tycker på sistone att det är viktigare att jag gillar musiken snarare än att jag gillar ljudet (över en slags lägstanivå dvs).
                  Tidigare när man var ännu nördigare med ljudet blev det lätt att man lyssnade på det som lät bäst oavsett om man gillade musiken eller ej.

                  Men som sagt, mobilens utnivå begränsar ganska mycket.

                  Comment


                  • Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                    Originally posted by Kane View Post
                    Inställt på ca?
                    Jag delar de flesta bilar på 50Hz och 12db branthet, ska du lira på lite extra så 55-60Hz och 18db branthet.

                    Att säga information försvinner i dessa bilar om man delar högre än 35Hz håller jag inte med om.
                    För tyvärr är det bilen som sätter gränsen och inte högtalaren.
                    Informationen en bit ner i dessa låga frekvenser saknas en aning (fysisk förutsättning), att bilen tar överhand och låter ansträngd är inget bra.
                    En bil som är tyst på utsidan är den som låter bäst på insidan.

                    Så jag skulle vilja råda att bara lyssna efter saker som låter illa, alltså vad bilen genererar för störning.
                    Lägg allt teoretiskt humbug åt sidan, låt era öron avgöra vad som är rätt eller fel i ert system.
                    För mycket effekt i dessa bilar utan att filtrera botten är katastrof, 50-75 watt och en 8 tums högtalare genererar vibrationer i kaross och diverse lösa panel på utsidan.

                    Går vi vidare till signalöverföring är AUX katastrof.
                    Har man möjligheta att switcha mellan Blåtand och AUX genom att bara dra ur kabeln så tror man inte detta är sant.

                    I tisdags hade vi en liten demonstartion i ämnet, dock var det en Volvo och inte en BMW vilket kan ändra resultatet en del (kanske)

                    Alla som var med tappade hakan, även jag blev överaskad att det var SÅ tydlig skillnad.

                    Testet utfördes med original AUX vs Mosconi D2 100.4 DSP med tillhörande BTS modul.

                    Enda fördelen med AUX är att det går att spela högre, är man bara ute efter mycket framför kvalitet så kör på AUX.
                    Vill du ha bästa förutsättning så satsa på signalbehandling där du får in din information i systemet utan diverse klipp och klistra.
                    Någon form av Gateway är att föredra,
                    Ska man ha bästa kvalitet så för in signalen i bilen system via MOST eller varför inte rakt in i förstärkaren/DSPn som mutat allt skräp på vägen in och bara levererar skön distorionsfri musik.
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                      När vi pratar delningar. När delar man middarna i övre registret. Skillnad org mot eftermarknad?

                      Comment


                      • Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                        Tweakade en F11 i går med Mosconi D2 och Gladen 201 BMW.

                        Denna bil är en av mina 5 i top.
                        Delade basarna HP 45Hz 24db och det funkade superbt i denna bil.
                        Känns som om det skiljer en hel del i byggkvalitet samt dämpning.

                        Undrar hur bra dessa bilar kan bli om man kör 6 kanaler aktivt?

                        Jag e rätt sugen på att köpa en sådan bil, montera ett sådan här system och testa bilen på tävlingsbanan.

                        Helt magiskt så bra dom blir!
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                          Mätte originalinstallationen i min BMW 550i-06 (HiFi-paketet) idag med XTZ Room Analyzer Pro II. Fader ställd på fram och bas och diskant i mittläge.
                          Borde gå att få bättre med nya högtalare, Audison bit Ten och separat förstärkare eller vad tror ni?




                          Är detta en kurva att eftersträva?

                          Comment


                          • Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                            Kurvor kan du använda som en vägledning.
                            Dina öron ska bestämma när det låter bra.

                            Pierre
                            Last edited by Horsyhorse; January 13, 2015, 21:50.
                            SEASTREAMS GARAGE


                            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                            Comment


                            • Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                              Originally posted by Kane View Post
                              Mätte originalinstallationen i min BMW 550i-06 (HiFi-paketet) idag med XTZ Room Analyzer Pro II. Fader ställd på fram och bas och diskant i mittläge.
                              Borde gå att få bättre med nya högtalare, Audison bit Ten och separat förstärkare eller vad tror ni?

                              Ja garanterat för den där kurvan såg inte så rolig ut , schysst upp till 80Hz sedan en jätte dipp, peakarna vid 315,1k och 1.2k gör inte ljudet ngn förtjänst heller och hela diskantområdet ligger för lågt i nivå.

                              Originally posted by Kane View Post
                              Är detta en kurva att eftersträva?

                              En bra start är att få en jämnare kurva än vad du har nu och som kanske håller sig hyffsat likt denna med en differans på max 5db +/- imellan de olika frekvenserna men min erfarenhet säger att du kan inte se blint på en kurva om en bil låter bra eller inte.
                              "Sound by Hewi"

                              Blue eMotion by heWi

                              Comment


                              • Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                                Inte att förespråka dessa som ngnslags facit, men i alla fall mer input på hur det kan se ut .

                                http://www.bilstereoforum.se/showpos...&postcount=433

                                Sen får man lugna sig, den flickrar en hel del den här XTZ och vad jag lyckats med är det svårt att få tillräckligt långa tiddserier/medelvärden som gör att man får värden som känns trygga/stabila.
                                Men helt klart, det gjorde underverk för mig, som syns i den här posten...

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X