Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med EQ.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Hjälp med EQ.

    Härligt med sådan här utveckling av trådens innehåll. Matnyttigheten räcker för att ge ett helt fotbollslag matkoma!

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #32
      Re: Hjälp med EQ.

      Originally posted by Robsarve View Post
      Sen kan man ju oxå lägga till att i de bilarna där man noterar fasproblem i övertonsregistren så har man kommit långt. De flesta bilar har problem att ens återge sin frekvenskurva hyfsat...
      Helt sant Erik, man ser inte skogen för alla träden typ.

      Man får börja i rätt ände

      (för att inte tala om att man skall ha en bil att bygga i!)
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

      Comment


      • #33
        Re: Hjälp med EQ.

        Riktigt intressant tråd, tummen upp

        Flikar in lite här då jag har ett liknande problem. Har Vifa TG9FD-10-04 i brädan har kört utan diskanter tills nu. monterade dom i orginalgallren strax bredvid 3,5orna och delar dom passivt med 4,7uf konding. Upplever att ljudbilden blev lite difus och oknsentrerad efter uppgraderingen. Va inga problem att få till tidskompet innan diskanterna men nu blev det inte alls lika exakt. Så jag undrar hur filtren på värkar ev fasfel? eller är det bara riktning som funkar?

        Comment


        • #34
          Re: Hjälp med EQ.

          En konding fasvrider signalen 90 grader så du hör inte fel. Ett 12 dB filter med fasvänt inkopplad diskant hjälper, liksom en högt indelad diskant. TG9 kan du med lätthet dela vid 8 kHz med bra resultat.
          /tycker Erik.

          Comment


          • #35
            Re: Hjälp med EQ.

            Tackar för det svaret, har nog läst det förut nån stans men minnet är ju inte på topp gämt ska kolla över filtren som man samlat på sig under åren.

            Comment


            • #36
              Re: Hjälp med EQ.

              Hallå! Vad har du för bil? finns det möjlighet att byta diskant vid backspegel mot en liten Coaxial? (Kör cdt i dörren som mid).annars har hifi kit en ganska stor sidendiskant för vettiga pengar,tror att utan att ändra filtret så återger den kanske lite lägre frekv. Än cdt diskanten.löser inte fasfel men ljudbilden kanske kommer upp lite.

              Comment


              • #37
                Re: Hjälp med EQ.

                Jag har ljudbilden uppe på instrumentpanelen, ibland känns det väl lite väl som om ljudet kommer från högtalarna och det var lite konstigt att det i en låt flyttade med fingersättningen på gitarren. Mina problem har varit (och är lite fortfarande) att ljudet är ljust och vasst, att röster är så ruskigt "på" (som om musiker står där de skall, 5meter bort men när de sjunger står de 5cm från din näsa) samt att det låter tjockt och som resonans. Tjockheten blev bättre av att dra isär sub och front. Drog ner 250Hz med 6dB vilket tog bortåt resonansen och har dämpat allt över 680Hz rätt linjärt med 4dB. Verkar ha gjort saken bättre. Tror inte andra högtalare skulle göra så stor skillnad? Tror mer på att flytta diskanterna. Skickade fråga till CDT (mest efter parametrar på subben, men det svarade de inte på) och de sa ordagrant översatt att min diskantplacering är en av de absolut sämsta placeringarna i en bil. De skall sitta så nära det bara går middarna, annars kommer de bli vassa och överröstande. Använd "image enhancement" diskanter uppe vid fönstret för att lyfta upp ljudbilden från knäna. Skulle det verkligen behövas om man inte riktar diskanterna förresten?
                Börjar låta bra nu, bra tryck i de lägre regionerna och hyffsat naturligt och i lina öron plant frekvensinmehåll. Gissar att det egentligen betyder hängmatta

                Comment


                • #38
                  Re: Hjälp med EQ.

                  Okej! Jättesvårt o råda till nånting rörande mellanregister resonans över nätet,får nog hänvisa till eget öra och sunt experimenterande! Däremot låter det som du kanske skulle rikta diskanterna lite "offaxis" mer rakt i linje mot varandra och i linje med framrutan och ev.dämpa dom lite ( passivt med 9v motstånd i serie på + kabel).vad hade du för bil?

                  Comment


                  • #39
                    Re: Hjälp med EQ.

                    Tror inte på o lägga till " image enhancers"! Funkar väldigt sällan utan att bli väldigt mycket diskant. Tror däremot som sagt att behålla det tvåvägskit du har och labba med riktning och dämpning av diskanten,trots att det blir lite fasfel om disk. Sitter vid backspeglarna så infaller tillslut nirvana när det lirar tillsammans.( brukar infalla 01.00 måndagsmorgon med sura grannar som följd )

                    Comment


                    • #40
                      Re: Hjälp med EQ.

                      Saab 9-5 kombi. Skall fråga installatören om det ingår efterjusteringar i arbetet, själv vågar jag inte ge mig på det där, svårt att hitta tid till det också.

                      Har i princip sänkt diskanten 3-4dB, det gör underverk. Men det verkar vara väldigt känsligt det där. Flyttade upp brytpunkten för var jag sänker diskanten från 1.2 till 1.6kHz och det blev lite jobbigt med radiotjatet då.

                      Inte helt 100 på hur jag skall göra med inställningen för ljudbilden. Började med tidskomp av och vred balansen tills det lät jämnt (2dB höger). Vred sedan bort vänster högtalare med tidskompet tills det var i mitten för att sedan sluta med att flytta båda tills subben kom fram. Men nu låter det som att det är lite mycket ljud från höger kanal med tidskompet på? Var det tokig procedur det där? Men oj i hela världen vad det gör skillnad med och utan tidskomp. Utan det påslaget så är ljudet så väldigt mycket från elementen (mest diskanterna) så slår man på tidskompet och så försvinner elementen ur bilden helt. Magiskt.

                      Comment

                      Working...
                      X