Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med EQ.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med EQ.

    Finns det några tumregler för vilka frekvenser man skall pilla på för att ändra vissa egenskaper? Ex:
    Mansröster för tjocka
    Kvinnoröster för tjocka
    S eller T ljud för vassa (man/kvinna?)
    Röster för "på"
    Cymbaler vassa/klena...

    tja, om ni förstår vad jag menar. Tycker det är så jäkla svårt att pilla, har inte tid och det är också väldigt svårt att hitta bra referensmusik som man "litar" på så att säga. Eller är det bara tongenerator och mic som gäller för att få till det hela?

  • #2
    Re: Hjälp med EQ.

    http://www.dplay.com/tutorial/bands/index.html

    Har du lite förklaringar bland olika frekvenser
    Beemer med enkel installation

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp med EQ.

      Tokfin länk Svugg!

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp med EQ.

        Tack för länken Svugg.

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp med EQ.

          Originally posted by Nollan8
          Finns det några tumregler för vilka frekvenser man skall pilla på för att ändra vissa egenskaper? Ex:
          Mansröster för tjocka
          Kvinnoröster för tjocka
          S eller T ljud för vassa (man/kvinna?)
          Röster för "på"
          Cymbaler vassa/klena...

          tja, om ni förstår vad jag menar. Tycker det är så jäkla svårt att pilla, har inte tid och det är också väldigt svårt att hitta bra referensmusik som man "litar" på så att säga. Eller är det bara tongenerator och mic som gäller för att få till det hela?
          Mycket av det du nämner låter som problem med högtalare och dess montering, snarare än en eq-fråga. Men lite kort.
          midbaskicken ligger primärt runt 65 Hz. ett par db extra där kan vara trevligt.
          för att ställa i nivåerna i basregistret är en ståbas som spelar lite olika toner svårslagen.
          Området kring 320 Hz låter mycket sällan bra i bil. Lite dämpning där kan göra underverk, men kontrollyssna med mansröster och något med en flygel att det inte tappar för mycket energi.
          1-3,6 kHz är ett spännande område, här är örat som känsligast för alla typer av fel. mycket att finjustera här.
          Vid 4 kHz händer något intressant, det blir lätt lite på här, men i många bilar kan en extra dB eller två ge klart tydligare röståtergivning.
          ett par dB extra vid ca 12 kHz lyfter ett par trötta diskanter.
          /tycker Erik.

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp med EQ.

            Har just nu ställt om basen i alla fall. Nu låter röster mindre tjocka. Flyttade om X-over Sub från 100Hz till 80 och framsystem från 80 till 100. Ändrade tidskomp tills smällen från trummorna blev max (rätt eller fel?).
            Övre registret har jag bara dämpat, -1dB från ca 1-1.5KHz, -2dB från 3-4kHz och -3dB från 6-10kHz och uppåt. Skall försöka ta till mig infon ovan och sätta mig och peta mer målmedvetet där också när jag får tid till det. Oftast blir det bara några minuter innan man kör in bilen i garaget och lite försiktigt när man ändå sitter still i bilköer (bra sätt att slippa reta ihjäl sig).

            Comment


            • #7
              Re: Hjälp med EQ.

              Hur har du framhögtalarna placerade?

              Comment


              • #8
                Re: Hjälp med EQ.

                6.5" i originalplats, diskanter innanför bakspeglarna, riktade så de skär mitt emellan passagerar och förarstolen känns det som.

                Comment


                • #9
                  Re: Hjälp med EQ.

                  Originally posted by Nollan8 View Post
                  6.5" i originalplats, diskanter innanför bakspeglarna, riktade så de skär mitt emellan passagerar och förarstolen känns det som.
                  Om du har längre än typ 10cm mellan midbasen/diskanten där, så kommer inte en EQ i världen hjälpa dig.

                  För att råda bot på frekvensgången, så skulle du först behöva montera så att avstånden dras ned till minimum mellan elementen.

                  Och det är inte det enda som skulle bli bättre.

                  //Jonas
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hjälp med EQ.

                    Brukar det bli för mycket diskant om man drar isär det på det här viset? Och vet väl redan svaret, men ex.vis imprint är ingen hjälp?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hjälp med EQ.

                      Originally posted by Nollan8 View Post
                      Brukar det bli för mycket diskant om man drar isär det på det här viset? Och vet väl redan svaret, men ex.vis imprint är ingen hjälp?
                      Det är inte hur mycket det blir, för det kan du dämpa, utan det är andra saker som händer; diffus ljudbild/ofokuserat, fasfel (mer än vanligt) etc etc. Och sånt kan inte en EQ nånsin ta hand om, och ingenting annat heller...

                      //Jonas
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hjälp med EQ.

                        Originally posted by Nollan8 View Post
                        Brukar det bli för mycket diskant om man drar isär det på det här viset? Och vet väl redan svaret, men ex.vis imprint är ingen hjälp?
                        Om du har möjlighet,ta loss diskanterna och placera dom provisoriskt nära mid/mellanregistret (1-5 cm).Och provlyssna.om du tycker det låter bra,kanske du kan placera dom så.

                        Annars kan du prova att fasvända dom.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hjälp med EQ.

                          Skall fråga installatören om han kommer ihåg hur mycket snöre det finns kvar på insidan av dörren, går det så skall jag försöka flytta ner dem och se hur det låter där istället. Tyvärr kan jag inte kolla fasvändning, filtren sitter i dörren. Svårt att sortera ut det hela för mig om man vänder hela registret, gissar att det påverkar basen rätt mycket. Det är svårt nog, jäklar vad knepigt och tidsödande det är när man inte har någon vana av det här.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hjälp med EQ.

                            Går det med tids komp att avhjälpa något av det problemet ?

                            Originally posted by jonash View Post
                            Om du har längre än typ 10cm mellan midbasen/diskanten där, så kommer inte en EQ i världen hjälpa dig.

                            För att råda bot på frekvensgången, så skulle du först behöva montera så att avstånden dras ned till minimum mellan elementen.

                            Och det är inte det enda som skulle bli bättre.

                            //Jonas
                            Change is the only constant.




                            https://www.facebook.com/groups/massql/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hjälp med EQ.

                              Originally posted by Shidapu View Post
                              Går det med tids komp att avhjälpa något av det problemet ?
                              Det beror lite på hur du satt grejerna, men "hålet" som blir kommer garanterat vara kvar i nån omfattning. Men lite mindre diffust kan det ju bli, dock aldrig så bra som det ska vara.
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment

                              Working...
                              X