Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med EQ.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hjälp med EQ.

    Vad har du för högtalare?

    Comment


    • #17
      Re: Hjälp med EQ.

      Välljudsfantast:
      CDT ES-620 om frågan var ställd till mig.

      Comment


      • #18
        Re: Hjälp med EQ.

        Här var det mycket domedagsprofetior, omöjligheter och annat som tydligen sätter stopp för förslag och öppningar. Tyvärr är det glesare än vanligt med konkreta tips, om än några riktigt vassa.

        Intro: Här följer en smula oavsiktligt för lång text som ger några tips, och försöker förklara en smula bakgrunden till tipsen.

        En rejäl början är i alla fall att försöka plocka ner dörrar och prova närmare med fasvändande av register, och prova vad det kan ge. Kort behöver man förtydliga att det finns olika typer av "i fas". En början till uppdelning ger oss "elektrisk fas" vilket enklast översätts som "plus och minus kabel på rätt ställe". En rejäl portion mer nyckfullt är "akustisk fas" vilket istället menar att ljudvågorna från olika högtalarelement skall jobba med varandra och inte motvarandra. Detta upplevs då som "utsläckning" där det inte spelar någon roll hur mycket EQ man häver in, eller hur mycket volym man vrider på, högtalarna motarbetarvarandra. Som i en baslåda - där en bas åker in i lådan när den andre åker ut. Principen gäller även för högtalare som sammanstrålar på något sätt, i samma utrymme - exempelvis bilens kupé.


        Nu till den förvirrande delen. Genom att du vänder på plus/minus (elektrisk fas) kommer du också att påverka den akustiska fasen. Vad du letar efter här är helt enkelt att hela systemet skall tillsammans prestera ljudtryck som släcks ut så lite som möjligt. Precis som du vart inne på, när du hör "mer" - då har du fördelaktig fas - om det är "mer" du behöver i detta område.

        Ytterligare förvirring uppstår när man i vissa frekvensband inte är intresserad av "mer", utan snarare "mindre", då för att öronen helt enkelt är känsligare i vissa områden (Robsarve's inlägg en bit upp ger en hel del på detta!).

        Det är väldigt mycket svårare att uppfatta om diskanter är i fas, än de register i djupare frekvens. Det blir helt enkelt mer påtagligt.

        Mot denna bakgrund är förslaget att du provar dig fram med att koppla om fas på framsystemet. Gör detta utan att koppla in basen. Det här är ingen lätt uppgift som enkelt blir jättebra, men kan bli tokdåligt (vilket ger dig nog så mycket information om vart du är på väg!).
        Nästa steg är att koppla till basen. Och nu fasvänder du istället fram och tillbaka på basen för att se när du får ut så mycket bas som möjligt i samverkan med framsystemet. Blir det för mycket - sänk gain. Man vill alltid dra nytta utav förutsättningarna i bilen så långt det går.
        Tredje steget är att fundera närmare över delningen. Lite beroende på hur högt du vill kunna spela och vad element/effekt/monteringsstabilitet tillåter, kommer delnignsfrekvens in i spel. Gröötighet och brötighet kommer tämligen ofta från en för högt delad subb. Man får inte glömma att delningsfilter inte är någon PÅ/AV knapp. Det sker en avrullning (db/oktav). Vilket betyder i sammanhanget att ex ett filter med 12db/oktav delat vid 80hz (riddarna som exempel) kommer ge en hel del återgivning även en bra bit ner i frekvens. På samma sätt kommer en subb delad vid ca 80hz 12db/oktav att spela en hel del uppåt i frekvens. Detta går att utnyttja med ett lämpligt "glapp" som kan minska "toppen". Det jag vill ha sagt med detta sista är att du inte behöver oroa dig för att ha ett glapp, där ex middar slutar på 80hz och subben kanske inte går över 60hz. Det är inte alls ett "totalt tomrum", och kan mycket väl hjälpa dig att bli av med upplevd grötighet.
        Tips 4, som oxå får avsluta denna text är att du börjar med att dela subben "på tok för lågt", så du stegvis höjjer den tills du tycker den fyller ut tillräckligt - utan att den tar över middar.
        Tips 5. Alla dagar i veckan är det att föredra förändrad delningsfrekvens före EQ för att ta hand om bumligheter.

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #19
          Re: Hjälp med EQ.

          Originally posted by Nollan8 View Post
          Välljudsfantast:
          CDT ES-620 om frågan var ställd till mig.
          Jo det var den.

          Vad jag vet ska det kittet vara bra.
          Jag tror ditt största problem är diskanten, som ger reflexer i rutorna.Och fasfel gentemot mellanregistret.Så som sagt,tätare ihop med Diskant och mellanregister.

          Comment


          • #20
            Re: Hjälp med EQ.

            Originally posted by zrken View Post
            Det är väldigt mycket svårare att uppfatta om diskanter är i fas, än de register i djupare frekvens. Det blir helt enkelt mer påtagligt.
            Bra text i övrigt, som jag klippte bort, förutom det ovanstående som jag inte håller med om.

            Det är minst lika enkelt, snarare enklare att hitta fasfel i diskantregistret än de andra, OM man vet hur, och är van att lyssna. Och, lägg därtill, är känslig för just fasfel. Vissa är ruggigt känsliga och hör sånt direkt, andra inte alls, däremot märker de omgående att frekvensgången är olinjär. Och så finns de som märker båda, och de som inte märker ett smack av nånting

            Anledningen att det är enklare att få till fasen i diskantområdet om du vet vad du skall lyssna efter är at vi nu pratar om typ 2-3 oktaver. Midbas/mellanregistret är åtminstone dubbelt så många.

            mvh Jonas
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #21
              Re: Hjälp med EQ.

              Originally posted by jonash View Post
              Anledningen att det är enklare att få till fasen i diskantområdet om du vet vad du skall lyssna efter är at vi nu pratar om typ 2-3 oktaver. Midbas/mellanregistret är åtminstone dubbelt så många.

              mvh Jonas
              Spännande, kan du försöka sätta ord på vad man bör vara ute och lyssna efter ?

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #22
                Re: Hjälp med EQ.

                Originally posted by zrken View Post
                Spännande, kan du försöka sätta ord på vad man bör vara ute och lyssna efter ?
                Absolut! Hitta en låt som har ett distinkt diskantljud inspelat, typ en triangel som anslås eller liknande. Om allt är i fas, så kommer den låta precis och stabilt fokuserad, och inte "dra iväg" åt nåt håll, eller svaja.

                På en av de senare EMMA skivorna finns ett bra spår för att hitta just detta. Det var skivan 2010/2011 har jag för mig. Spår 4 kan det ha varit, typ 1.30 in i låten. Men det finns fler.

                //Jonas
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • #23
                  Re: Hjälp med EQ.

                  Måste räkna helt tokigt, inte kan det väl vara 180grader fasfel vid 750Hz om det skilljer 20cm avstånd mellan elementen? Och nog är det väl avståndet mellan elementen och mig som det är viktigt, inte mellan elementen egentligen?

                  Fast jag ser ju problemet iom att höger kanal har elementen väldigt nära relativt mig oavsett var de hamnar på dörren, men vänster kanal blir väldigt off om man inte passar sig. Är det därför jag tycker mig höra resonansliknande ljud om jag inte skiftar balansen mot höger och främst i vänster öra, eller är det en reflektion i fönstret snarare?

                  Tackar väldigt för er input!

                  Comment


                  • #24
                    Re: Hjälp med EQ.

                    Originally posted by Nollan8 View Post
                    Måste räkna helt tokigt, inte kan det väl vara 180grader fasfel vid 750Hz om det skilljer 20cm avstånd mellan elementen? Och nog är det väl avståndet mellan elementen och mig som det är viktigt, inte mellan elementen egentligen?

                    Fast jag ser ju problemet iom att höger kanal har elementen väldigt nära relativt mig oavsett var de hamnar på dörren, men vänster kanal blir väldigt off om man inte passar sig. Är det därför jag tycker mig höra resonansliknande ljud om jag inte skiftar balansen mot höger och främst i vänster öra, eller är det en reflektion i fönstret snarare?

                    Tackar väldigt för er input!
                    Du har enbart räknat våglängd, men det vi pratar om när vi pratar om avstånd mellan elementen är utbredningseffekten. Hur loberna ser ut helt enkelt. Det har inget med fasfel att göra, på det sättet du tänker nu.

                    mvh Jonas
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • #25
                      Re: Hjälp med EQ.

                      Men då behöver man väl också rikta elementen? Loberna bör väl se väldigt olika ut eftersom diskanten är konvex och basen konkav, eller är de sådana för att ha samma spridningar?
                      Hur uppplevs ljudbilden om man flyttar ner diskanterna, flyttar musikerna med ner då? Kommer definitivt inte bygga någon hållare som riktar elementen, de kommer i så fall att spela rakt in i bilen (idag är diskanterna en aning riktade in mot bilens mitt, tror det kan var ett problem för mina öron, har aldrig gillat hemhögtalare som vinklas för mycket in mot mitten, det blir för "på" för mig då, om det nu ens finns något samband mellan hemma och billjud)

                      Comment


                      • #26
                        Re: Hjälp med EQ.

                        Originally posted by Nollan8 View Post
                        Men då behöver man väl också rikta elementen? Loberna bör väl se väldigt olika ut eftersom diskanten är konvex och basen konkav, eller är de sådana för att ha samma spridningar?
                        Hur uppplevs ljudbilden om man flyttar ner diskanterna, flyttar musikerna med ner då? Kommer definitivt inte bygga någon hållare som riktar elementen, de kommer i så fall att spela rakt in i bilen (idag är diskanterna en aning riktade in mot bilens mitt, tror det kan var ett problem för mina öron, har aldrig gillat hemhögtalare som vinklas för mycket in mot mitten, det blir för "på" för mig då, om det nu ens finns något samband mellan hemma och billjud)
                        Man behöver alltid rikta elementen, frågan är bara hur, vilket är en av utmaningarna med bilstereo

                        Teoretiskt så om du sätter diskanterna på samma baffelplan, under midbasen, så kommer ljudbilden att lyftas. Så funkar det hemma, och om du kör on-axis i en bil så är det i 9 fal av 10 vad som händer där också. Off-axis så fallar varenda normal teoretisk regel.
                        SM-guld 2007 och 2008.
                        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                        Comment


                        • #27
                          Re: Hjälp med EQ.

                          Originally posted by Nollan8 View Post
                          Men då behöver man väl också rikta elementen? Loberna bör väl se väldigt olika ut eftersom diskanten är konvex och basen konkav, eller är de sådana för att ha samma spridningar?
                          Hur uppplevs ljudbilden om man flyttar ner diskanterna, flyttar musikerna med ner då? Kommer definitivt inte bygga någon hållare som riktar elementen, de kommer i så fall att spela rakt in i bilen (idag är diskanterna en aning riktade in mot bilens mitt, tror det kan var ett problem för mina öron, har aldrig gillat hemhögtalare som vinklas för mycket in mot mitten, det blir för "på" för mig då, om det nu ens finns något samband mellan hemma och billjud)
                          Att försöka räkna fram det med våglängden är att försöka lösa ett fyrdimensionellt problem med en tvådimensionell uträkning. Det funkar helt enkelt inte.

                          Konens form har mindre betydelse än man kan tro för spridningen, som är frekvensberoende, det enda man kan säga är att en konhögtalare sprider smalare och smalare ju högre upp i frekvens.

                          Saken är dock den att i en bilmiljö är det inte säkert att man vill ha en bred spridning...

                          Att montera diskanten nära mellanregistret är alltid bra för frekvensgången. Med noggrann inlyssning av position och vinkel så kan även höjden på ljudet bli bra. Jag har själv monterat diskanten i tröskellådan med mellanregistret i sparkpanelen med bra resultat.
                          /tycker Erik.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Hjälp med EQ.

                            Originally posted by jonash View Post
                            Absolut! Hitta en låt som har ett distinkt diskantljud inspelat, typ en triangel som anslås eller liknande. Om allt är i fas, så kommer den låta precis och stabilt fokuserad, och inte "dra iväg" åt nåt håll, eller svaja.

                            På en av de senare EMMA skivorna finns ett bra spår för att hitta just detta. Det var skivan 2010/2011 har jag för mig. Spår 4 kan det ha varit, typ 1.30 in i låten. Men det finns fler.

                            //Jonas
                            Ah! Det här fenomenet känner jag igen! Jag har tänkt på det som att en del ljud tycks nästan bete sig som ett "ostabilt hologram" !

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #29
                              Re: Hjälp med EQ.

                              Originally posted by zrken View Post
                              Ah! Det här fenomenet känner jag igen! Jag har tänkt på det som att en del ljud tycks nästan bete sig som ett "ostabilt hologram" !
                              Det skall vara en punktformad ljudkälla, men i många bilar så drar diskanten höger-vänster-höger mellan a-stolparna typ = inte bra.
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment


                              • #30
                                Re: Hjälp med EQ.

                                Originally posted by jonash View Post
                                Det skall vara en punktformad ljudkälla, men i många bilar så drar diskanten höger-vänster-höger mellan a-stolparna typ = inte bra.
                                Sen kan man ju oxå lägga till att i de bilarna där man noterar fasproblem i övertonsregistren så har man kommit långt. De flesta bilar har problem att ens återge sin frekvenskurva hyfsat...
                                /tycker Erik.

                                Comment

                                Working...
                                X