Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bästa framsystemet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Bästa framsystemet

Det är jättekul att få höra alla förslag och ideér och se att folk har testat både de ena och de andra, och jag kan hålla med om att ju färre högtalare desto lättare att justera in och en tio tummare spelar säkert bättre än fyra 6,5 tummare, men jag är fortfarande lite fundersam, jag skulle gärna vilja ha kvar handsfacket för att förvara lite skivor.

Ni ska ha stort tack i alla fall för alla föslag, de har varit till stor hjälp

Comment

Nu snurrar de riktigt mycket i mitt huvud. Dubbla 6,5:er i dörrarna eller en 10:a i hanskfacket, jag har ingen aning.
      Jag skulle gärna vilja höra lite för och nackdelar med 6,5:er i dörrarna och
      för och nackdelar med en 10:a i hansfacket.

Comment

Har du tänkt tävla i SQ, så tycker jag du kan glömma dubbla 6or. Du får fas fel samt svårt med tiderna.

Comment

Hade väl inte tänkt att tävla men vill gärna ha tävlingsljud i alla fall.
          Funkar det bra att köra en 10:a som midbas?

Comment

Originally posted by Geordson View Post
            Hade väl inte tänkt att tävla men vill gärna ha tävlingsljud i alla fall.
            Funkar det bra att köra en 10:a som midbas?
            Ja det gör det men självklart kan det krävas en del testande för att få det att bli riktigt bra.
            // Gurra
            BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

Comment

Om du ska köra en 10" i handskfacket krävs det dock att du har nåt på brädan som kan gå rätt djupt (gärna en bit ner under 80Hz) för att slippa dela subben alltför högt och därmed kunna lokalisera den.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
                Om du ska köra en 10" i handskfacket krävs det dock att du har nåt på brädan som kan gå rätt djupt (gärna en bit ner under 80Hz) för att slippa dela subben alltför högt och därmed kunna lokalisera den.
                Det behöver inte vara sant. Element på brädan som delas alltför lågt får andra problem.

När allt "hänger ihop" (fast det ÄR svårt) kan tian spela högre upp utan att den går att lokalisera. Det är ju MIDBAS den ska spela här!
                // Gurra
                BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

Comment

Originally posted by gurenius View Post
                  Det behöver inte vara sant. Element på brädan som delas alltför lågt får andra problem.

När allt "hänger ihop" (fast det ÄR svårt) kan tian spela högre upp utan att den går att lokalisera. Det är ju MIDBAS den ska spela här!
                  Harry Kimura körde sin trippel IASCA vinnare med delning på typ 800Hz med midbasar bak i hatthyllan, och sen från 800 och upp i brädan.
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Ja som sagt 10:an ska bara spela midbas för jag tänkte ha nån eller några tolvor i bagaget också, jag vet inte men ska man dela 10:an mellan
                    80 och 250-300 hz nånting? Jag hoppas att en 10:a kan spela lika snabbt som
                    fyra 6,5:er

Comment

Ja som sagt 10:an ska bara spela midbas för jag tänkte ha nån eller några tolvor i bagaget också, jag vet inte men ska man dela 10:an mellan
                      Ett par små nätta 10-or(9") som en Volvo C70 i dörrarna?
                      Samma konarea som dubbla 6.5or.

Pierre
                      SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
                        Ett par små nätta 10-or(9") som en Volvo C70 i

Pierre
                        Och då har du andra problem!
                        sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

En tia med lätt kon har inga problem med det. De brukar dock ha lite problem med att få plats i små lådor, och du vill nog att den skall lira nedåt 55 Hz iaf för att blanda sig fint med subbarna.
                          /tycker Erik.

Comment

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318998 ?

Comment

Inte som bas.....den går inte tillräckligt djupt.

Det finns en del bra 8-10" för detta ändamål.
                              Focal, DLS, Audio System, Gladen, Dynaudio, Hertz heck även GAS nya silverbas fungerar bra frontmonterad i SAAB kompleterat med 5" på brädan. SÅ det behöver inte vara jättedyrt heller.
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                                Inte som bas.....den går inte tillräckligt djupt.

Det finns en del bra 8-10" för detta ändamål.
                                Focal, DLS, Audio System, Gladen, Dynaudio, Hertz heck även GAS nya silverbas fungerar bra frontmonterad i SAAB kompleterat med 5" på brädan. SÅ det behöver inte vara jättedyrt heller.
                                Menade som midbas

Comment

Working...
                                X