Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bästa framsystemet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Bästa framsystemet

Originally posted by Geordson
    Hej allihop.
    Jag är väldigt ny här på bilstereoforumet.
    Jag har haft intresse för bilstereo över 15 år nu men har aldrig gjort nåt riktigt bygge i nån bil än, men nu tänkte jag ändra på det.
    Jag har en 96:a saab 9000 aero som jag tänkte försöka bygga nåt seriöst i, och jag har börjat köpa på mig lite grejer, bl,a en pioneer p9 med tillhörande processor och några genesis steg, tänkte köra allt aktivt.

Men nu till mitt lilla problem, jag har ingen aning om vilket framsystem och vilka basar jag ska använda mig av, det ända jag vet är att jag vill ha ett 3vägs system så jag kan ha diskant och mellanregister på instrumentbrädan och midbasar i dörrarna.

Det här är dom tillverkare som jag har tittat närmare på:
    Dynaudio Esotec 342
    Dls Scandinavia
    Focal k2 power 165 krx3
    Rainbow cs 365 vanadium
    Morel elate 6 limited edition

Jag vet att det är väldigt dumt att fråga vilka av dom här som är bäst eftersom man alltid ska provlyssna och bilda sig en egen uppfattning, men jag har tyvär inte tillgång att lyssna på nån av dom här och jag är tveksam att jag nån gång får de heller.
    Men om jag frågar så här då: Vilket framsystem och basar använder dom som vinner mest tävlingar?

Det vore väldigt intressant att höra era åsikter och det kanske finns andra märken än dom jag radat upp som är bättre.

ps: det ska gärna gå att spela högt med dom
    Det går ärligt talat inte att säga vilket framsystem som är bäst då allt handlar mkt om tycke och smak.

Jag för min del gillar både Focal och har på senare tid fastnat rejält för Jordan/EAD då jag VERKLIGEN gillar deras upplösning och detaljrikedom.
    Sedan finns det de som inte alls gillar dessa olika högtalare.

Du kan få lika många tips som det finns människor.
    Jag tycker att du skall ta kontakt med lite olika återförsäljare och förklara vilket typ av ljud du är ute efter så skall de (om de är duktiga på bilstereo) kunna hjälpa dig att "hitta hem".
    Ibland behöver man inte lyssna utan efter en del diskutioner fram och tillbaka så prickar de rätt (som tex. Roger T och Patrik Skogholm, troligen även Nonne på Ljudbyggaren och Pierre på Seastream).

MEN av de du har räknat upp så föredrar JAG Focal-kittet.
    DLS tycker jag är RUSKIGT känsliga för kringutrustningen. Detta baserar jag på att de bilar jag hört på senare tid med DLS rakt igenom känns som att de haft en hinna över ljudet medans andra bilar med andra komponenter ihop med denna serie har låtit helt annorlunda. Men det kanske bara är jag som är lite "färgad" med.

Dynaudio har jag ej lyssnat tillräckligt av för att kunna uttala mig om det är just de elementen. Men det lilla jag hört av märket har låtit bra enligt mig.

Morel kan jag inte uttala mig om i dagsläget då det var runt 15 år sedan jag lyssnade på ngt från dem senast.
    Rainbow har jag aldrig lyssnat på.
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Nonne View Post
      Ursäkta nu Ville91, tråden handlar om betydligt bättre grejor än detta.
      Produkterna du radar upp är i stort ingångsprodukter i bilstereovärlden.
      Ska man rekomendera produkter ska man ha kött på benen och veta vad som gäller!!

ES250 tex är en grymt bra bas .... i 1000 kronors klassen.
      Lägg till 600 kronor och du hamnar i ett annat solsystem!

Så nu håller vi oss till ämnet om BÄSTA FRAMSYSTEMET!!
      mena ej som tips , mena mest o se om det var så de tidigare mena med ett limnande setup med värre grejer förstås

Comment

BILD borttagen på en gul ful bil.

Originally posted by Noiseprojekt View Post

Full med GZ Reference!

Isärklass BÄST!!!
        Hahahahaha. Kanonposter på detta frumet nu...
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by jonash View Post

Nu var du allt lite känslig va?

Comment

Hahahahaha. Kanonposter på detta frumet nu...

Rekommenderar alla som har möjligt att komma till Vallåkra att gå och provlyssna denna peugeot.

Finns lite "gamla" byggbilder med mera på facebook om bilen:https://www.facebook.com/pages/Peuge...6960777?ref=ts
            http://www.ai-group.se/

http://motoroldies.se/

Comment

Originally posted by Pv Nisse View Post
              Rekommenderar alla som har möjligt att komma till Vallåkra att gå och provlyssna denna peugeot.

Finns lite "gamla" byggbilder med mera på facebook om bilen:https://www.facebook.com/pages/Peuge...6960777?ref=ts
              Jag provlyssnade den på Elmia -11.. och den låter helt otroligt snyggt!!!

Comment

den där peggan vill jag med höra!!ska tydligen låta riktigt bra
                saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                  Det går ärligt talat inte att säga vilket framsystem som är bäst då allt handlar mkt om tycke och smak.

Jag för min del gillar både Focal och har på senare tid fastnat rejält för Jordan/EAD då jag VERKLIGEN gillar deras upplösning och detaljrikedom.
                  Sedan finns det de som inte alls gillar dessa olika högtalare.

Du kan få lika många tips som det finns människor.
                  Jag tycker att du skall ta kontakt med lite olika återförsäljare och förklara vilket typ av ljud du är ute efter så skall de (om de är duktiga på bilstereo) kunna hjälpa dig att "hitta hem".
                  Ibland behöver man inte lyssna utan efter en del diskutioner fram och tillbaka så prickar de rätt (som tex. Roger T och Patrik Skogholm, troligen även Nonne på Ljudbyggaren och Pierre på Seastream).

MEN av de du har räknat upp så föredrar JAG Focal-kittet.
                  DLS tycker jag är RUSKIGT känsliga för kringutrustningen. Detta baserar jag på att de bilar jag hört på senare tid med DLS rakt igenom känns som att de haft en hinna över ljudet medans andra bilar med andra komponenter ihop med denna serie har låtit helt annorlunda. Men det kanske bara är jag som är lite "färgad" med.

Dynaudio har jag ej lyssnat tillräckligt av för att kunna uttala mig om det är just de elementen. Men det lilla jag hört av märket har låtit bra enligt mig.

Morel kan jag inte uttala mig om i dagsläget då det var runt 15 år sedan jag lyssnade på ngt från dem senast.
                  Rainbow har jag aldrig lyssnat på.
                  Ett mycket bra svar tycker jag och jag börjar förstå att de inte finns nåt framsystem som är bättre än nån annan utan de hela beror på hur man monterar in och justerar in ljudet och vad man har för tycke och smak.
                  Och som jag sa förut så känns det ganska tryggt att det inte finns nåt framsystem som är bäst utan det gäller att hitta en återförsäljare som både är seriös och kunnig som kan hjälpa mig, och de vet jag redan nu att det är inget problem för det verkar finnas en del här på forumet som både är seriös och kunnig

Comment

Originally posted by Geordson View Post
                    Ett mycket bra svar tycker jag och jag börjar förstå att de inte finns nåt framsystem som är bättre än nån annan utan de hela beror på hur man monterar in och justerar in ljudet och vad man har för tycke och smak.
                    Och som jag sa förut så känns det ganska tryggt att det inte finns nåt framsystem som är bäst utan det gäller att hitta en återförsäljare som både är seriös och kunnig som kan hjälpa mig, och de vet jag redan nu att det är inget problem för det verkar finnas en del här på forumet som både är seriös och kunnig
                    BINGO! Äntligen en som begripit att man inte kan sitta på ett forum och fråga vad som är bäst.

Tänk om alla vore som du
                    SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Originally posted by micke999 View Post
                      den där peggan vill jag med höra!!ska tydligen låta riktigt bra
                      Glöm inte bort att lyssna på tävlingsbilarna i SQ med. De är ju per definitionen de mest välljudande.
                      SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Glöm inte bort att lyssna på tävlingsbilarna i SQ med. De är ju per definitionen de mest välljudande.
                        Peggan är ju anmäld att tävla i Expert på vallåkra, det gör väl den bilen till en tävlingsbil i SQ?
                        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

BINGO! Äntligen en som begripit att man inte kan sitta på ett forum och fråga vad som är bäst.

Tänk om alla vore som du
                          Ha ha Tack så mycket. Ja eftersom man inte har varit så uppdaterad dom sista åren så har det snurrat ganska mycket i mitt huvud vad som är bra idag och jag kunde aldrig tänka mig att den här tråden skulle bli så lång som den blev men jag är väldigt tacksam för alla svar och jag tycker att de va väldigt seriösa och bra svar oxå.

Tack så mycket allihop.

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
                            Peggan är ju anmäld att tävla i Expert på vallåkra, det gör väl den bilen till en tävlingsbil i SQ?
                            Det blir ju helt perfekt isåfall!
                            SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Originally posted by Noiseprojekt View Post
                              Jag provlyssnade den på Elmia -11.. och den låter helt otroligt snyggt!!!
                              Jarkko har tweakat en hel del sen dess...

Bilen är värd en lyssning, ljudet i den bilen har byggts upp utgående från andra referensramar än mången annan bil inom SQ-cirkusen.

/Freddi
                              Projekt #sqnewbeetle
                              http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
                              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

Comment

Det blir ju helt perfekt isåfall!
                                sen har väl den bilen den högsta ljudpoängen i finland med om jag inte missminner mig,den här sesången
                                saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Working...
                                X