Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Morsans" TrailBlazer, Version 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

    Dag två på EM avslutad. Bara installationsbedömning i multimedia idag där vi kammade hem full pott

    När en av domarna fick reda på att det var min mamma som tävlade gick han ner på knä och bugade huvudet i backen, "My lady, My lady, i'm not worthy"
    Helt klart en oväntad reaktion.
    För övrigt önskade samma domare med glimten i ögat att vår bil inte var lika bra i Master 4000€ då han också tävlade i den klassen

    Några har lyssnat i bilen varav en verkligen njöt av AC/DC på full mutter i 5.1 surround
    Imorgon avslutas EM och först då vet vi placeringen.
    Last edited by ToriBass; March 23, 2013, 19:27.
    Viktor Forsell
    Tävlar just nu inte med sin egna bil.
    Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

    Comment


    • Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

      Låter lovande, Hoppas på det bästa
      sigpicMS-SOUND
      Micke7406

      Comment


      • Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

        Blev plats 12 av 12
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

          Men tvåa i multimedia
          Niklas Bengtsson

          LjudiBil.Com

          Comment


          • Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

            Em avslutat!

            Resultatet i Master 4000€ är som sagt inget inget att skriva hem om, däremot slutade morsan 2:a i Multimedia Master, dvs "Vice European Champion" som det så fint står på pokalen

            Dom sura minerna efter prisutdelningen Master 4000€ vändes raskt uppåt efter hon fått ta emot pokalen för multimedia

            Nu väntar en sista natt på hotellet innan resan hemåt påbörjas.
            Återkommer när jag är tillbaka i Sverige med en reseberättelse där vi också skall tacka alla som på något sätt hjälpt till inför och med EM resan.
            Tills dess får det bli ett stort tack till resten av medlemmarna i Team Sweden som varit med nere i Salzburg.
            Viktor Forsell
            Tävlar just nu inte med sin egna bil.
            Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

            Comment


            • Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

              Originally posted by ToriBass View Post
              Em avslutat!

              Resultatet i Master 4000€ är som sagt inget inget att skriva hem om, däremot slutade morsan 2:a i Multimedia Master, dvs "Vice European Champion" som det så fint står på pokalen

              Dom sura minerna efter prisutdelningen Master 4000€ vändes raskt uppåt efter hon fått ta emot pokalen för multimedia

              Nu väntar en sista natt på hotellet innan resan hemåt påbörjas.
              Återkommer när jag är tillbaka i Sverige med en reseberättelse där vi också skall tacka alla som på något sätt hjälpt till inför och med EM resan.
              Tills dess får det bli ett stort tack till resten av medlemmarna i Team Sweden som varit med nere i Salzburg.
              Grattis här också
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

                Grattis.:-) Vem van multimedia?
                Audi A4 Avant STCC with Alpine F#1 Status and ODR

                Comment


                • Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

                  Stort grattis!
                  Alpine Audison !GENESIS DLS

                  http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                  Comment


                  • Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

                    Grattis!!!!!!!!

                    Comment


                    • Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

                      G r a t t i s!!
                      Octan
                      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                      OctanAudio
                      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                      Fegens Vandrarhem

                      Bilstereoblog
                      Team Ljudbyggaren

                      Comment


                      • Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

                        Stort grattis! Kul att det gick så bra iaf i Multimedia.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

                          Ja, riktigt kul med en 2:a plats
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

                            Stort grattis!

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

                              Grattis, grattis..

                              Comment


                              • Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

                                Stort tack för alla gratulationer ! Här kommer den utlovade EM-berättelsen.

                                Har delat upp den i olika delar, Inför, resan ner, EM, resan hem & eftersnack för att ni enklare skall kunna hitta det ni är intresserade utav.

                                Den råkade visst bli ganska lång oxå...

                                Inför resan:
                                Vårt (Jag och morsans) EM-äventyr började när inbjudan till EM skickades ut.
                                Redan förra EM kändes allt för långt bort och vi valde då att inte åka med förhoppningen att det skulle bli närmare nästa gång
                                Nu visade det sig att det inte blev direkt närmare. D´oh!

                                Denna gång skulle vi däremot kunna tävla i två klasser och i mitten av januari togs beslutet att vi åker!
                                I rask takt bokades hotellrum 100 meter från mässan, dubbfria vinterdäck lokaliserades på blocket och arbetet att färdigställa bilen uppe i Lycksele fick startas upp direkt.

                                Vid tidpunkten var det som återstod att sätta fast kablar runt extrabatteriet, skydda säkringarna samt en del småjobb.
                                Jag gav mig även på att rita upp nya galler i 3d cadm men när utskrifter av dessa skulle provmonteras
                                upptäckte vi att dom inte kunde ha den platta form jag tänkt från början så idén skrotades.
                                Men under ett av mina långa (Timslånga)"inför-em-samtal" med Jelly så väckte han nya idéer i min skalle och nya förslag ritades upp.
                                Sedan hjälpte Lycksele Plåtprodukter till och laserskar och tig:ade ihop dessa dagarna innan avresa. STORT tack för hjälpen !

                                Avreseplanen var att åka på måndag samma vecka som EM och morsan skulle komma ner till mig i Gimo några dagar innan.
                                Detta då vi skulle åka förbi Jonas Jansén där även Per Jelensek skulle ansluta för att gå igenom bilen en sista gång innan EM
                                då det var nya galler, ett extra batteri monterat samt att diskanterna fram var flyttade sen sist.

                                Men två veckor innan så ringde Per och frågade om vi hade möjlighet att få ner bilen en vecka tidigare och vara med på tweakdag med Micke Jervemyr i Hewi´s garage vilket vi självklart ville.
                                Morsan fick ställa in några möten och jag fördelade om lite arbetstid.

                                Resan ner från Lycksele till Gimo, via en avstickare till min husvagn, gick fint och någon dag senare knackade vi på hos Hewi.
                                Där följde några timmars arbete och resultatet blev en bil som aldrig låtit så bra som nu. STORT tack till Jelly och Micke !

                                Veckan efter knackade vi istället på hemma hos Jonas Jansén där multimediadelen skulle få sig en genomgång.
                                En timme senare anslöt även Jelly hemma hos Jonas.
                                Även här blev resultatet bättre än någonsin. STORT tack !


                                Resan ner:
                                Dagarna innan hade vi tagit beslutet att påbörja resan söderut redan på söndag morgon så direkt efter att tweakpasset var klart
                                togs en vända förbi Uppsala för proviantering för att sen åka tillbaka till Gimo och påbörja packningen.
                                Dagen efter påbörjades resan med målet att hamna i Köpenhamn vilket gick galant utan något missöde.
                                Var blåsigt hela vägen ner men annars bra resväder.

                                Dagen efter fortsatte resan med målet Hannover. Vädret såg inte lovande ut med både massor av snö samt rejält blåsigt.
                                På väg ut ifrån Köpenhamn noterade vi även milslånga köer vilket inte kändes lovande för hemresan.
                                Nåväl, efter att ha nått Kolding i Danmark körde vi rakt in i Snöstormen kan man säga:


                                Denna fortsatte en bit in i Tyskland där vi nådde vår första stau.


                                Denna berodde på att en bil voltat över viltstängslet och vidare ut på en åker. Och lite längre fram hade en lastbil blåst utav vägen.
                                Efter att vi passerat Hamburg så lättade snöstormen och när vi nådde Hannover var vädret alla tiders igen.

                                Dagen efter var målet Allerhausen några mil norr om München. Resan dit gick utan problem, motorvägarna i Tyskland är väl utbyggda och underhållna.
                                Disciplinen bland förarna är även den föredömlig där alla är duktiga att hålla undan samt att använda varningsblinkers när man ligger "sist" i en kö.
                                Konstaterade även att troligen så är 75% av alla trailerdragare någonstans på dom Tyska motorvägarna

                                Vi låg mestadels på farthållare i ca 130km/h vilket var en lagom fart med tanke på bilens storlek och tyngd.
                                Det gällde att vara passup när det gällde fri fart då bilarna formligen svischade om en.
                                Även dom få gånger man själv hade högre hastighet så stod man formligen still när någon Porsche eller BMW körde om en.
                                Vi ankom till Allerhausen på eftermiddagen där vi bodde på ett mysigt familjehotell som var det bästa hotellet under hela resan.
                                Dagen efter fortsatte resan med målet Salzburg. Ju närmare vi kom Österrike desto mer storslagna blev vyerna:


                                Tidigt på eftermiddagen ankom vi till Salzburg och vi började med att tvätta bort närmare 300 mil resa:

                                Vi checkade senare in på hotellet och körde ner bilen i parkeringsgaraget.
                                Hotellrummet var över förväntan och varje dag var kuddarna arrangerade som alptoppar.
                                Notera Hifianläggningen mellan sängarna



                                EM:
                                Dagen efter var det dags att checka in på mässan och några timmar senare var bilen inne och putsad:


                                Dagen efter var det så dags för EM och vi började med att lyssna igenom bilen så att allt var i sin ordning. Några få justeringar gjordes.
                                Här så nämnde även Skogholm att vi nog hade bäst chans i Multimedia.
                                Personligen var jag tveksam då jag studerat motståndet där den övervägande majoriteten hade bl.a. F#1 eller ODR Prylar i sina bilar.

                                Under Fredagen skedde all bedömning förutom installationsbedömningen i Multimedia.


                                Domarmässigt kände jag inte igen någon förutom Kjetil som dömde Multimedia ljud/bild.
                                Känslan än så länge var bra, det var även denna dag som den berömda "My lady My lady, i´m not worthy" episoden utspelade sig.

                                Dag två på EM fortsatte i samma spår med installationsbedömning i multimedia på schemat.
                                Fick även dema bilen för en deltagare med AC/DC på full mutter vilket gav många tummar upp.

                                Passade även på att gå runt på mässan som till stora delar bestod av nya bilar från i princip alla tillverkare. Riktigt många besökare och mycket bilar att titta på.
                                På kvällen blev det middag på hotellet där jag åt den godaste Margherita pizzan någonsin. Helt underbart gott.

                                Dag tre och sista dagen på EM fortsatte även denna på samma spår även om man märkte att det låg viss spänning och nervositet i luften.
                                Efter sedvanliga tack av arrangörer, sponsorer, domare med mera så drog prisutdelningen äntligen igång.

                                Efter att ESPL & ESQL avverkas så kom vi tillslut in på SQ-klasserna. När master 4000€ ropades upp var förväntningarna höga.
                                Besvikelsen blev dock total när morsan ropades upp först av alla. 12:e platsen var ett faktum och allt kändes riktigt j*vligt just då.

                                Milen & pengarna kändes riktigt riktigt jobbiga.

                                Nåväl, prisutdelningen fortsatte och bla så fick Patrik ta mot en 2:a plats.
                                När väl Multimedia Master ropades upp var iaf min känsla att "ge oss 5:e platsen så kan vi packa ihop och åka hem nån gång".

                                Långt bak i huvudet fanns dock Skogholms ord om "Ni har störst chans i multimedia" och när jag sedan tittade på Klettman så såg jag hur han tittade ner på resultatlistan, nickade och fick ett litet leende.
                                När sedan 5:e platsen ropades ut till en deltagare från Österrike kändes det lite mindre tungt, "Vi blev åtminstone inte sist i båda klasserna"

                                4:e & 3:e platsen ropades sedan ut i rask takt och två av bilarna med F#1/ODR fick sitt diplom respektive pokal.
                                Varken jag eller Morsan förstod nog inte riktigt vad som var på väg att hända, men när morsan fick 2:a pris pokalen i handen så kopplade allt

                                Helt plötsligt kändes allt slit, alla timmar & alla pengar värt det.

                                Efter detta var det dags att börja packa ihop och en timme senare så stod bilen återigen parkerad i hotellets parkeringsgarage.

                                Resan Hem:
                                Morgonen efter påbörjades resan norrut direkt efter att vi ätit frukost.
                                Redan vi München hamnade vi ett nytt snöoväder vilket satte sina spår på bilen:

                                Målet var att nå Hamburg första dagen men när vi nått dit kände jag mig fortfarande riktigt pigg. (Morsan ville ej köra utomlands så jag körde hela vägen)

                                Vi satte då upp ett nytt delmål och det var Kolding i Danmark, med norrländska mått bara 30 mil norrut.
                                Väl där var jag fortfarande pigg och med köerna i Köpenhamn i minnet togs beslutet att köra vidare till Landskrona,
                                bara 30 mil till för att stanna där och övernatta på ett ställe vi bott tidigare i samband med vallåkraträffen.
                                Dagen efter körde vi vidare till Gimo och dagen efter fortsatte morsan vidare till Lycksele. Väl där kunde 590 mil avläsas på trippmätaren.

                                Eftersnack:
                                Efter att ha tvekat på denna resa i flertalet år och sen väl gjort det så är det något jag kan rekommendera alla att göra som har möjlighet.
                                Hela äventyret är något jag kommer ha kvar i minnet för lång tid framöver !

                                Vad händer nu ?
                                Det återstår att se, morsan skall summera hela äventyret och efter detta är det hon som får ta beslutet vad som händer i framtiden.

                                Slutligen vill jag & morsan tacka de som hjälpt till både före & under EM utan inbördes ordning:
                                12Volt AB/Alpine Sverige
                                Ljudshopen Nord Skellefteå
                                Lycksele Plåtprodukter
                                Screen & Reklam Lycksele
                                Jonas Jansén
                                Per Jelensek
                                Mikael Jervemyr
                                Hela Team Sweden, både tävlande och medhjälpare.
                                Alla övriga som bistått med glada tillrop under detta äventyr.

                                Avslutningsvis, en bild en stolt Marika med sin pokal:
                                Last edited by ToriBass; March 31, 2013, 21:56.
                                Viktor Forsell
                                Tävlar just nu inte med sin egna bil.
                                Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

                                Comment

                                Working...
                                X