Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroën C5 -01 "Börja om från början"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

    Originally posted by ppk View Post
    Med andra ord kan man ha en stor böld i knähöjd sålänge fotutrymme finns för att sitta normalt?
    <I see where u're going with this one>

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • Re: Citroën C5 -01 &quot;Börja om från början&quot;

      Originally posted by ppk View Post
      Med andra ord kan man ha en stor böld i knähöjd sålänge fotutrymme finns för att sitta normalt?
      Nja. Tror det finns ett tillägg mot detta. Men skicka ett PM till Paka eller Söder så kan de ge besked.

      Vem vill ha en böld på knät
      Octan
      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

      OctanAudio
      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
      Fegens Vandrarhem

      Bilstereoblog
      Team Ljudbyggaren

      Comment


      • Re: Citroën C5 -01 &quot;Börja om från början&quot;

        har nu sträck läst ditt bygge typ 3 timmar (mod 1-2-3) ja vilken version du nu e på oerhört fint bygge väl kämpat av dej Expose dej följer vi med spänning lycka till...

        Comment


        • Re: Citroën C5 -01 &quot;Börja om från början&quot;

          Ojsan! Kul att du tyckte det var trevlig läsning! Tack för de fina orden!
          Fd tävlande med min Citroën C5.

          Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

          sigpic

          Samarbetspartners:
          Ljudbyggaren

          Comment


          • Re: Citroën C5 -01 &quot;Börja om från början&quot;

            Slutstegsrack var det ja.....
            Zero-stegen tog betydligt mer plats i bilen än jag kunde ana från början så det fick bli ett rätt stort rack, vilket kanske syntes på de tidigare bilderna på profilramen.
            Började med att såga ut en MDF-skiva som fästs med M8-bult underifrån i ramen och ritade ut hur allt skulle sitta, sen var det bara att börja borra alla hål.


            En liten accesslucka kan oxå vara bra att ha, finns en liten tanke bakom den oxå som det kommer mer om framöver. Botten på racket blir grått konstskinn.


            Klätt!


            Zero4, Zero3, 6to8 och 7fuse monterade!


            Moddat om bagagegolvet lite oxå. Utsågat för baslådan, här syns att lådan kommer att ligga mot profilkanterna och nedsänkningen i lådan försinner ner imellan. Grovsågat för slutstegsracket.


            Monterat profilramen till racket, testmonterat baslådan och grovsågat golvet så nära profilen jag kände mig komfortabel att göra.


            Införskaffade en lång kopierfräs så jag kunde fräsa golvet till en jämn kant utmed profilen. Sen vart jag tvungen att testmontera lite för att se ungefär hur det kommer att bli.


            Har märkt det att jag ägnar alldeles för mycket tid med att tänka och fundera på detta bygget. Förra versionen så gick jag mer på en blandning av magkänsla och byggde för att se var jag hamnade. Nu har det blivit att jag försöker tänka igenom varenda lösning och vända och vrida på den i skallen innan jag ger mig på att göra nåt irl. Finns både gott och ont med det. Dels passar grejorna oftast riktigt bra, jag lyckas (i mina ögon) ofta få till funktioner som jag kommer kunde återvända till annat, men attan vilken tid allt har tagit.....
            Nåja, får hoppas att det färdiga resultatet blir minst lika trevligt som jag tänker mig. Kommer att premiärvisa bilen på eventet i Linköping på lördag, inte färdig på långa vägar men jag måste ju få tummen ur och komma ut i ringen igen! Kul att träffa alla andra knäppgökar igen oxå.
            Fd tävlande med min Citroën C5.

            Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

            sigpic

            Samarbetspartners:
            Ljudbyggaren

            Comment


            • Re: Citroën C5 -01 &quot;Börja om från början&quot;

              vilken wünderbar tråd. man lär sig mycket, kommer läsa igenom hela.
              keep up the good wörk!
              Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
              "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
              Facebook: husse bygger gladenwagon
              Instagram: husse_bygger_gladenwagon

              Comment


              • Re: Citroën C5 -01 &quot;Börja om från början&quot;

                Kul! Vi ses på Lördag då!
                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment


                • Re: Citroën C5 -01 &quot;Börja om från början&quot;

                  Jag ser fram mot fredagens besök
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • Re: Citroën C5 -01 &quot;Börja om från början&quot;

                    Originally posted by huSSe View Post
                    vilken wünderbar tråd. man lär sig mycket, kommer läsa igenom hela.
                    keep up the good wörk!
                    Tack ska du ha!

                    Originally posted by Hewi View Post
                    Kul! Vi ses på Lördag då!
                    Det gör vi, lovar att ställa mig långt bort så jag inte skämmer ut din bil!

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Jag ser fram mot fredagens besök
                    Haha, glöm inte att bunkra lite extra kaffe.
                    Är lite skräckblandade känslor att visa en ofärdig bil för dig
                    Fd tävlande med min Citroën C5.

                    Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                    sigpic

                    Samarbetspartners:
                    Ljudbyggaren

                    Comment


                    • Re: Citroën C5 -01 &quot;Börja om från början&quot;

                      Mer hyss då....

                      Klädseln på bakluckan sitter med bara ett par plastpluggar och de ville inte stanna kvar längre med den nya lådan.
                      Borrade upp hålen lite och drog dit M6 popnuts istället så jag kan skruva fast skiten ordentligt.


                      Passade på att lägga lite AeroNeoprene på platser där det är risk för kontaktvibrationer.


                      Sen kan jag visa hur man kan lösa ett problem man kan få om man inte tänker tillräckligt mycket.

                      Om man placerar en bas lite för nära kanten så kan det bli problem att få plats med nån form av mutter på insidan. En möjlig lösning på problemet då, borra upp hålet lite större.


                      Sen tar man en förlängningsmutter, dra i en bult och en bricka så den styr plant mot baffeln.


                      Fixera med smältlim tex, borra sen ett hål genom lådan och muttern och gänga upp det.


                      Dra i en bult från utsidan som hindrar muttern från att röra sig.


                      Sen har man med lite tur ett rätt bra fäste att dra fast basen i.


                      Ett annat bekymmer som kan bli med stora basar och liten låda är att det inte blir så mycket material kvar i mitten av baffeln. Risken känns rätt stor för svängningar här så stagning måste till. Tänkte prova nåt annat än gängstänger. Måttat ut lämpliga fästpunkter och borrat hål.


                      Sen ett par länkhuvuden som bultas med M6 genom väggarna och mellan dom ett par vantskruvar.


                      Vantskruvarna är skitsmidiga att spänna ihop sen och dessutom rätt kraftiga. Kunde få lådan att svikta om jag drog ordentligt i dem.
                      Drog dom dock till precis innan man kunde se en sviktning med stålskalan, sen loctiteades låsmuttrarna. Efter det fick hela lådan lite underredsmassa sprutat invändigt och slutligen drogs ett par varv med butyltejp runt låsskruvarna för att säkerställa att de inte flyttar sig igen.


                      Det var alles för denna gången......
                      Fd tävlande med min Citroën C5.

                      Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                      sigpic

                      Samarbetspartners:
                      Ljudbyggaren

                      Comment


                      • Re: Citroën C5 -01 &quot;Börja om från början&quot;

                        Smart lösning med spänningen i lådan

                        Comment


                        • Re: Citroën C5 -01 &quot;Börja om från början&quot;

                          Lösningen på stagning gillas, lite annorlunda men smidig! Nedre skruvhålet för basen hadd dock kunnat lösas på annat sätt, bara att försänka (helst med en cylinderborr eller vad dom nu heter, så man får en slät yta) och dra i islagsmuttern innan baffeln skruvas fast.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • Re: Citroën C5 -01 &quot;Börja om från början&quot;

                            låter som en toppen ide med islagsmuttrar önskvärt många gånger är ju att få en avlång modell som tar upp krafterna åt sidorna och ger lite extra material att fästa i vore ju toppen men trevligt bygge detta...

                            Comment


                            • Re: Citroën C5 -01 &quot;Börja om från början&quot;

                              Originally posted by rattlinpolo View Post
                              Smart lösning med spänningen i lådan
                              Originally posted by ChriZtoffer View Post
                              Lösningen på stagning gillas, lite annorlunda men smidig! Nedre skruvhålet för basen hadd dock kunnat lösas på annat sätt, bara att försänka (helst med en cylinderborr eller vad dom nu heter, så man får en slät yta) och dra i islagsmuttern innan baffeln skruvas fast.
                              Originally posted by hasse the man View Post
                              låter som en toppen ide med islagsmuttrar önskvärt många gånger är ju att få en avlång modell som tar upp krafterna åt sidorna och ger lite extra material att fästa i vore ju toppen men trevligt bygge detta...


                              Tack ska ni ha.
                              Säkert nån som provat denna typ av stagning innan, ville mest testa nåt annorlunda och det verkar funka sjukt bra.
                              Islagsmutter från baksidan hade gått om man hade reflekterat över hur nära kanten man var redan innan man skruvade ihop lådan.
                              Förvisso har jag lessnat lite på islagsmutter, tycker de jag har fått tag i ofta har haft lite ojämn kvalite och skär gärna i gängorna vilket leder till bekymmer den dagen man vill plocka ut ett element.
                              Fd tävlande med min Citroën C5.

                              Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                              sigpic

                              Samarbetspartners:
                              Ljudbyggaren

                              Comment


                              • Re: Citroën C5 -01 &quot;Börja om från början&quot;

                                jo det så klart att gängorna ska jävlas, men det går att komma runt lite, i allafall om man e över nitisk i att borra hålet en typ ½mm mindre, och sen spänner i islags muttern eller då som jag gör med ett skruvstycke och styr in och sen jämt tryck o press på så blir det rejält tajt runt gängorna.. som sagt om man vill vara övernitisk i arbete

                                det funkar men bra mkt mer jobb för den sakens skull.. sen ej att för glömma det finns insatasgängor för trä och metall att skruva fast om man vill göra det enkelt för sej

                                finns i en massa gamla möbler som funkar kanon...

                                Comment

                                Working...
                                X