Announcement

Collapse
No announcement yet.

Baslådebygge: Funktion kombinerat med diskretion

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Baslådebygge: Funktion kombinerat med diskretion

Nu är det nog dags för den sista updaten?

För nu sitter lådan i bilen helt färdig! Känns grymt gött att äntligen vara klar

Här kommer lite bilder

Lådan urmonterad ur bilen inför klädsel!

Tänkte visa kontakten också! Är även smältlimmad på plats för att få det lufttätt

Slutstegsplattan klädd! Passform = grym

Och så baslådan! Blev riktigt bra bortsett från skarven vid sidan, den blev lite sisådär men de va grymt svårt att få det snyggt med denna mattan, den är säkert 3-4mm tjock och grymt svårarbetad

Och en annan vinkel, även här ser man att jag lagt ner gött med tid på passformen

Ja, det som återstår nu är att dra en kraftigare kabel till steget (eftersom detta steget vill ha mer ström) och sen ska samtliga kablar kläs in i kabelstrumpa för en snyggare look Sen finns det inte så mycket mer att göra när det kommer till baslådefronten så nästa steg är la isåfall framsystemet men det lirar faktiskt riktigt bra tillsammans med basen så jag känner inget direkt behov av att byta ut det på ett tag

Hoppas på en massa positiva kommentarer nu

MVH Jimmy

Comment

Ser väldigt bra ut! Snyggt med bilanpassad låda. Men prova klä om den med BRLs eller Biltemas matta istället, Biltemas är väldigt stretchbar men inte lika snygg som BRLs. Båda går dock rätt enkelt att klä snyggt med.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Tack Ja visst är det snyggare när det faktiskt blir lite enhetligt

Biltema's massa är inte tillräckligt mörk dessvärre och BRL's kollade jag aldrig då närmsta BRL ligger typ 15 mil ifrån mig :P

Så det fick bli dBakuten's matta. Men nu är det färdigklätt så orkar inte lägga ner mer krut (just nu iaf, möjligen om jag hittar en massa med exakt rätt nyans)

MVH Jimmy

Comment

Ja den duger ju helt klart, annars skulle du fixat tag på en bit originalmatta så blir det riktigt snyggt. Gillar att du kan fälla upp golvet med lådan på plats.
          BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
            Ja den duger ju helt klart, annars skulle du fixat tag på en bit originalmatta så blir det riktigt snyggt. Gillar att du kan fälla upp golvet med lådan på plats.
            Ja jo originalmatta kanske man fixar i framtiden Är ju lite nyansskillnad som det är men det duger 4 now on

Tack!
            Det var ett av kraven jag hade på nya lådan. Kraven var att det skulle gå att fälla upp så jag kan komma åt slutsteget lätt + veven till reservhjulet. Sen va de att den skulle ta så lite utrymme som möjligt för att tillåta maximal lastyta + att det stora ryggstödet skulle gå att fälla.

Sen sitter baslådan bara fast med hjälp av ryggstödet, den är alltså inte skruvad i någonting. Låter kanske lite riskabelt men jag vill lova att den sitter så in i h*vete :P Har ju som en kant på ryggstödets bakkant som är 90 grader till ryggstödet sett så byggde lådan som så att den kanten låser lådan Så när jag ska ha ut lådan så fäller jag helt enkelt bara fram ryggstöden lite, klickar loss kontakten till högtalarkablarna och så är det bara att lyfta ut den Finurligt va?

MVH Jimmy

Comment

hej allesammans!

längesen man skrev här nu men tänkte göra en liten update

Det har inte hänt något nytt med lådan, är grymt nöjd med den som det är nu men va på cdr i göteborg idag och mätte upp den och decibeltalet slutade på 133dB! Sjukt nöjd med tanke på att det är en 250wrms bas i sluten låda driven av originalstereo

Det var alles! Ha de fint

Comment

Blev ju bra till slut, gillar tänket med att luckan ska gå att få upp och kontakten för att fort få ut lådan om det behövs

Comment

133dB är inte helt fel! Bra jobbat.
                  BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Fräscht bygge K1200D steget är ruskigt prisvärt. Men även jag rekomenderar lite grövre strömkabel Vill du ha tips på schysst matta så kolla in på ljudias på ljudia.se, de har i många olika färger och den är väldigt lättarbetad, bra stretch.
                    BMW E38 740
                    BMW M5 -01
                    bilradiohuset.se
                    SM-guld 2012

Comment

Tack allesammans!

Jag är väldigt nöjd med resultatet

Angående strömkabel så ska en beställning läggas nu i veckan på 16mm², robotslang och kabelstrumpa! Vet att det egentligen borde vara 20mm² till steget men så mycket borde det la inte göra? Är ju ändå nästan dubbelt så grov kabel mot vad jag kör i dagsläget?

Comment

Originally posted by ToXtreme View Post
                        Tack allesammans!

Jag är väldigt nöjd med resultatet

Angående strömkabel så ska en beställning läggas nu i veckan på 16mm², robotslang och kabelstrumpa! Vet att det egentligen borde vara 20mm² till steget men så mycket borde det la inte göra? Är ju ändå nästan dubbelt så grov kabel mot vad jag kör i dagsläget?
                        Låt kabeln du kör med idag sitta kvar då och lägg till nya kablaget utöver bara

Comment

Jo hade tänkt detta Ett annat alternativ jag har är att dra en 20mm² kabel in i kupen och där splitta upp den till 2st 10mm² bak till bagaget och där splitta om den till 20mm² igen mest för att det blir så sjukt mycket lättare att dra den då det var trångt som det var med den kabeln jag har i dagsläget :P

Comment

KLAR!

La en beställning hos Blekinge bilradio för 3 dagar sen, igår kom ett paket innehållande en ny säkring (80A), 5m 16mm² strömkabel, kabelstrumpa till högtalarkabeln och till strömkabeln.

Så jag gick ut igår innan jobbet och började skrida till verket! Dock har jag inga bilder på det (inte så intressant att se heller ) däremot får ni 2 bilder på det färdiga resultatet Allt som återstår nu är att få fast tröskelplasten på höger sida riktigt sen är jag HELT klar med basbygget

Såhär blev det vid batteriet, säkringshållaren sitter med superdubbelhäftande tejp så den kommer nog ingenstans

Småsuddig bild på hur det blev där bak men ja, ni fattar nog själva! Ser bra mycket seriösare ut Och nu behöver jag inte oroa mig för strömkabeln längre

MVH Jimmy

Comment

God afton!

Tänkte att jag skulle påbörja en liten update av nästa steg i mitt billjud. Nu när baslådan är helt färdig, alla kablarna har sin slutgiltliga dragning och det ser snyggt och prydligt ut så är det dags för fas 2

Vad är då fas 2? Jo här har jag tänkt "bygga ut" min bilstereo. Kommer fortfarande vara BMW's original business stereo men jag har tänkt införskaffa mig en Grom och koppla till den för att få USB/AUX ingång till stereon

Men för att göra detta så behövde jag göra en annan sak först, något jag sneglat på ett bra tag men aldrig fått gjort tidigare. Eftersom jag fortfarande strävar efter ett diskret bygge så vill jag inte att man ska se USB/AUX portarna. Har suttit och funderat länge på var jag ska trolla bort dessa utan att de blir krångligt att byta tex USB minne.

Så här kommer min lösning på det hela!

Under klimatpanelen hade jag ett öppet fack, inte jättepraktiskt då sakerna inte ville stanna i det + att det va rejält med ingrodd skit i det

Sådär ja, nytt fack med lucka istället

Här inne har jag tänkt sätta USB/AUX ingångarna, lättillgängligt men inte synligt + att man kan gömma mobilen där inne :P

Tog även en lite bättre bild på hur det blev vid slutsteget!

Såhär blev det, kabelstrumpa is the shit!

Kommentera gärna

MVH Jimmy

Comment

Grymmt smidigt att kunna stänga igen facket med lucka.
                                Strumpa göra så sjukt mkt för helheten
                                Saab 9-3 SQ style

Comment

Working...
                                X