Announcement

Collapse
No announcement yet.

Baslådebygge: Funktion kombinerat med diskretion

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Baslådebygge: Funktion kombinerat med diskretion

Aj då fasiken vad trist :/
    Blandade du för mycket härdare så att det härdade för fort?
    Brukar ha en tendens att vilja slå sig då..
    Saab 9-3 SQ style

Comment

Originally posted by BaDiS View Post
      Aj då fasiken vad trist :/
      Blandade du för mycket härdare så att det härdade för fort?
      Brukar ha en tendens att vilja slå sig då..
      Har man i för mycket härdare om det börjar ryka om plasten ?

Men ja det är nog mycket möjligt .. är ju ingen van plastare så kanske inte skulle förväntat mig att de skulle gå vägen :P Men lite plastning kommer ske på nya lådan också.. fast bara ena sidan skulle jag tro (där baffeln sitter) för att få lite form på lådan

Comment

haha jo det kan man lungt säga att man haft
        Saab 9-3 SQ style

Comment

Update!

Idag har jag köpt ny RCA-kabel då min förra var en dm för kort! Så i morgon blir det tillsnyggning av kabeldragningen även för RCAn och sidopanelen kommer leta sig in i bilen!

Sen funderar jag lite på basbyte då min RW12a låter riktigt illa .. den distar något sjukt även om ingen inställning för så att den borde låta så. Den låter orent och står man bakom bilen med bagageluckan öppen så mår man nästan illa över hur illa det låter .. dock så låter det bra inne i själva kupen konstigt nog :S

Tankarna just nu ligger iaf på en Hertz ES250 i en portad 28 liters låda. Mest för att få ut lite mer djupbas. Och när det kommer till portarna har jag en fråga! Enligt blekinge bilradio så vill basen ha en basport på 7cm i diameter och 22cm lång. Men vill inte ha en stor rund port utan hade tänkt mig en vanlig fyrkantig eller likande. Har iaf räknat ut att den basportens area är 38,485cm². Så om jag då bygger en fyrkantig port med måtten 10*3,85cm så jag hamnar på ca 38,5cm² i portarea även på den .. då borde la längden på porten bli den samma? DVS 22cm? Eller är jag ute och cyklar?

Det var alles för idag! Ha de gött! Eller jo just det .. är det någon som testat ES250 så skriv gärna vad ni tycker om den

Comment

Kan av egen erfarenhet rekommendera dig att åka till en båthandlare för att köpa plast osv, köpte min 20 kg hink med polyester för runt 1000 kr och en liter härdare på det från samma ställe
            Polyester blir nästan billigare ju mer man köper..
            Tråkigt att du övergav tanken på en låda som är ur vägen, ska själv göra ett nytt försök på det i sommar

Comment

Jo det är lite tråkigt men jag överger inte plasten helt! Utan jag kommer bara inte plasta hela lådan. Större delen kommer vara av MDF men kommer ändå plasta en del för att få lite former istället för att bara ha en fyrkant på golvet :P

Sen kommer lådan bli designad på ett sådant vis att det fortfarande kommer ta upp ganska lite utrymme. Målet är att den större delen av sätet fortfarande ska gå och fälla

Men lyfter min fråga angående basport och basval.

ES250 = Pest eller kolera? Eller ska man gå upp till ES300 el ES300.D även om mitt slutsteg inte levererar så mycket som de vill ha? Kan ju alltid byta steg lite längre fram mena jag

Sen basport. En 3" basport har en portarea på ca 38,5cm². Om jag istället vill ha en fyrkantig port och bygger den med måtten 10*3,85cm får den samma portarea. Ska då längden på porten vara den samma som hos 3"arn?

Alles för nu! Ska se om det blir något uppehåll här så man kan gå ut i bilen och pilla lite .. snöade ju när man vaknade så :P

Comment

Så då var den nya RCA kabeln monterad (snyggt såklart ) men tog ingen bild på det då det såg ut som "hej kom och hjälp mig" i bagaget medan jag monterade den.. ville inte lyfta ur grejerna och lägga de på backen när det är blött så det blev till att fälla sätena istället och lägga allt där xD Sen så har jag även monterat tillbaks sidopanelen efter att städat av den såklart

Så nu är nästa plan att tänka ut en bra lådform som uppfyller mina krav

Sen slänger jag upp en filmsnutt här på hur min bas låter. Ställde om den lite efter att läst lite tips i n1k391's tråd och det blev lite bättre men låter fortfarande lite skumt.

Vad kan detta bero på? Låter som om den försöker spela ljusa toner i fullständig misslyckan

MVH

Comment

Hej allesammans!

Vet inte om ni sett min tråd i SQ forumsdelen men såhär ligger det till iaf.

Har felsökt dag efter dag för att hitta felet till varför basen låter som den gör och felet låg i slutsteget. Så detta ska nu bytas ut till ett annat, lutar åt ett Zachry K1200D just nu

Sen så ska jag sätta mig ner och börja räkna ut nya lådan och dess tänkta placering. Vill ha rätt volym för basen men kommer gå upp 2liter tillskillnad från tidigare lådor jag haft den basen i.

Ja det var la det för tillfället!

Kommer mer under veckan

Comment

Nytt slutsteg beställt!

Blev ett Zachry K1200D som jag funderade på Det som är bra med det är att jag i framtiden funderar på att byta basen till en Hertz HX300D (ligger dock rätt långt fram i tiden) och då kan jag använda mig av detta steget för att driva den + att den nya lådan kommer vara i rätt liter för den basen

Det var allt för idag!

Comment

Så då väcker vi min välkommenterade tråd igen Nä men det verkar vara många som läser och det duger för mig!

Det har varit lite tyst här nu i några dagar, ni ska dock inte tro att jag legat på latsidan för det! Jag har suttit och skissat på en ny baslåda. Varit ute i bilen och mätt lite riktlinjer, in till skissbordet, kollat vad man hamnat på för volym och så vidare.

Sen satte jag i förrgår igång med att börja bygga nya lådan. Är fortfarande ute efter funktion och utseende och tänkte därmed inte bygga en basic låda! Däremot valde jag att gå över till MDF, ett material som jag vet från tidigare att jag faktiskt kan behärska Dock så valde jag kanske inte det lättaste sättet att bygga den på så nu i skrivande stund är jag la lite drygt halvvägs i byggandet och har hittills lagt ner runt 8 timmar på den.

Och för ovanlighetens skull så tänker jag slänga upp en bild idag! Får bli lite av en teaser då jag inte tagit ett enda foto på byggets gång

Såhär ser den ut i skrivande stund. Kom in för en liten stund sen efter att lagt på de andra lagret med polyester/väv. Denna lådan ska bli tätare än Bill Gates!!!

Även slutsteget anlände idag, har dock inte haft möjlighet att hämta ut det än så får göra det under morgondagen, men vill ändå tillägna ett stort tack till Blekinge Bilradio för den snabba leveransen ÄLSKAR bra service

Det var allt för idag. Mer bilder kommer nog dyka upp i morgon

Comment

NU j*vlar är jag så gott som klar!

De senaste dagarna har jag lagt på att få ihop lådan. Igår var det fräsning för basen, inbankande av inslagsmuttrarna. Jag passade även in frontstycket till resten av lådan och plastade skarvarna .. det är väldigt jobbigt att plasta skarvar man inte ser Och jag kände inte för att stoppa ner hövvet i lådan för att kolla om jag fått polyester på allt så jag körde varianten dränka väven i polyester och efter det dränka den lite till

Idag har jag då gått på med finliret. Rundat till kanterna, spacklat en del och även satt in högtalarkontakten i sidan av lådan. Men stoppade inte där, ringde dbakuten då de verkar ha ett högtalartyg liknande mitt men de hade inget inne förrens på måndag men jag tänkte att jag slänger in lådan ändå (ville ju bara testa!!!!!) och så in med nya steget och jesus vilken ljudskillnad det blev! Nu låter det ju faktiskt bra! och ser bra ut

Så här kommer lite bilder på hur det ser ut för tillfället Det som återstår är klädsel av låda och så lite till finlir (på bottenplattan nere vid hörnet mot sidopanelen) och så lite spackling och klädsel av slutstegsplattan

Lådan efter plastningen, detta ska förhoppningsvis se till att det inte läcker ut någon luft

Fronten färdig för montering Tog även bort gummiskyddet som är på basen i vanliga fall, därav den stora glipan! Ska se om jag får fixat någon snygg ring runt istället

Och då så gott som slutresultatet! Är mycket mycket nöjd! Passformen är superbra, den tar upp lite utrymme i bagaget och nu kan jag öppna luckan i golvet igen så jag kommer åt slutsteg och lite annat som är bra att komma åt :P

Slutstegracket även detta blev riktigt bra + att jag har kvar utrymmet under där jag har bla. reflexväst, bogserlina och lite andra "bra att ha" grejjer

Så vad tycker ni? Blev det pest eller bäst? :P

MVH Jimmy

Comment

Bli trevligt när det är klätt sen =)
                          Kanske ett litet galler så du slipper att prylar åker in i basen?

Och kanske lite mer än 8mm2 nu när du har ett steg som ska avsäkras vid 100A hehe
                          Ska gå i 21mm2 enl manualen

Comment

ja jag tror de blir riktigt bra med klädsel på funderar oxå på galler faktiskt

Angående strömkabel så är det 10mm och visst kanske det känns klent till det steget men å andra sidan så kör jag steget på typ 15-20% så de ska inte vara några problem ändå kanske blir större kabel längre fram i tiden

Comment

Att gainen står på 15-20% säger egentligen ingenting, du skulle lika gärna kunna vara uppe i bra mycket högre effektuttag än du tror, så köp en till 10mm2 kabel å dra dit bak, samma med jord

Kostar inte många slantar, och better safe than sorry som dom brukar säga

Comment

Ja jag får la ta å göra de då :P Om en månad eller så för nu är ekonomin barskrapad för tillfället :O

Det är jäkligt skönt med en bas som spelar rent igen iaf

Comment

Working...
                                X