Announcement

Collapse
No announcement yet.

Baslådebygge: Funktion kombinerat med diskretion

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Baslådebygge: Funktion kombinerat med diskretion

Tjenare!

Får la ta och förklara min lite småskumma rubrik. Tanken är att bygga en bra baslåda som fortfarande inte ska ta upp allt för mycket bagageutrymme.

Det jag kommer använda mig av är följande:

MDS M2 steg
    DLS RW12 bas
    Connection SLI2 hög/lågnivåomvandlade
    8mm² strömkabel
    2x4mm högtalarkabel

och lite kabelskor, kabelstrumpa etc.

Efter mycket funderande på hur jag ska gå till väga med tankar på att byta bas först så testade jag för skojs skull och se om min DLS faktiskt gått att ha där jag tänkt (va nämligen extremt skeptisk till detta från början så kollade inte ens) och det gjorde den till min förvånad, den gick fritt med 1cm om ens det vilket gjorde att den fick duga! Den är ju redan inspelad tillsammans med steget som dessutom redan är inställt efter basen så den biten behöver jag inte ens bry mig om.

Så, hur har jag då tänkt mig det hela?

Jo, då mitt reservhjul sitter under bilen så har jag ingen reservhjulsbalja i bagaget. Istället har jag ett extra batterifack där, men eftersom mitt batteri sitter i motorrummet så är det tomt i bagaget. Så där får slutsteget hamna

Tanken var från början att sätta en annan bas än den jag valt att använda där men efter lite mätande kom jag fram till att jag knappt fått in en 8" bas där och då hade jag helt plötsligt inte haft någon plats för slutsteget. Problem! Detta kommer jag lösa genom att basen istället kommer "byggas in" bakom vänster bakljus. Har ett litet fack eller vad man ska säga där och där kommer baselementet hamna, dock kommer lådan fortsätta längs med bakre hjulhuset enda bak till ryggstödet för att få till en vettig lådvolym. Har räknat lite och lär landa på runt 24-28L vilket ändå följer rekommendationerna för basen någorlunda (den är rekommenderad att sitta i en 28-30L låda).

Lådan i sig kommer inte ha en enda rak kant i princip så MDS blev uteslutet rätt snabbt, istället kommer jag plasta HELA lådan, vilket i sin tur gör att jag kan trolla fram någon liter till. Däremot kommer jag inte göra någon amatörplastning (trots att jag faktiskt är plastningsamatör) utan samtliga större ytor kommer få någon form av förstärkning. Just nu ligger tankarna åt att plasta in PVC rör kapade itu in i väggarna för att få stadga.

Kommer uppdatera här så fort det händer något, tanken denna vecka är att påbörja plastningen, få färdigt MDF baffeln för basen helt och om jag har tur börja dra strömkablarna.

Men nu gott folk ska ni få en hel bild på att processen faktiskt börjat som vinst för att ni förhoppningsvis orkat läsa all text

Egentillverkad baffel, dock något spacklad då fräsen inte riktigt ville hålla sig kvar i fästskruven till cirkelmojängen Men den delen sätts uppåt sen och basen sitter såpass tajt i den ändå så efter klädsel kommer det inte synas

Dock är jag lite osäker på plastningen, tanken är att få till det cleant, så jag vill egentligen inte spänna upp ett tyg bara när jag ska plasta då det blir för mycket vinklar. Jag vill har det rakt och fint. Så funderar på att först göra en baksida (som jag plastar efter sidoklädseln/stycket) och sedan göra en framsida som jag får till formen på genom att fogskumma och forma denna. Efter detta så kan jag ta bort framsidan för att ta bort fogskummet och även plasta in förstärkning. Vad tror ni om det? Några andra tips? Jag undrar även hur många lager med glasfiberväv jag bör använda. Om jag nu ändå skulle använda mig av att spänna upp tyg, behöver jag då lägga på fler lager med glasfiber eller räcker det med tyget?

Alla tips är bra

Hoppas ni orkar läsa allt

MVH Jimmy

Re: Baslådebygge: Funktion kombinerat med diskretion

Vad är det för bil du bygger i?
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

Comment

Bra fråga! Det kan ju faktiskt vara intressant att veta :P

Bilen i fråga är en 2002 års BMW 318ti Compact. Eftersom Compacten inte är så stor, i synnerhet inte i bagaget så är det pga det som gjort att jag vill ha en kompakt låda i Compacten (gud, jag är vitsig som få )

Comment

Kul, den här byggde jag på ett liknande sätt -99, kan kanske vara lite inspiration.

http://hem.passagen.se/gute/Corrado/byggbilder/bas.htm
        /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
          Kul, den här byggde jag på ett liknande sätt -99, kan kanske vara lite inspiration.

http://hem.passagen.se/gute/Corrado/byggbilder/bas.htm
          Den tråden va grymt läsvärd De första stegen är precis så jag tänkt gå till väga, enda skillnaden är väl egentligen att jag kommer plasta fronten också

Comment

Då drar vi igång en första update här

Idag har det inhandlats material för att kunna påbörja bygget (och förhoppningsvis avsluta det)

Följande har handlats:
            Connection SLI2
            10mm² strömkabel
            2x2,5mm högtalarkabel
            Säkringshållare
            Säkringar
            Kabelskor
            Insexbult M5
            Inslagsmuttrar M5
            Glasfibermatta x2
            Polyester 1kg
            Härdare 100g
            Snabbkontakt högtalare
            Pensel
            RCA kabel 1m
            Maskeringstejp

Om vädret tillåter i morgon så kommer plastningen påbörjas

MVH Jimmy

Comment

Fränt bygge

Undrar bara varför så tunn strömkabel?
              Skulle satsat på minst 21mm2 ifall du uppdaterar anläggningen Nångång

Comment

Tackar

Anledningen till den tunna strömkabeln är den att om jag någon gång skulle få för mig att uppdatera så kommer jag att montera ett extra batteri i den färdiga hållaren som faktiskt finns i skuffen och på så vis så kommer jag inte behöva använda den kabeln ändå

Comment

Originally posted by ToXtreme View Post
                  Tackar

Anledningen till den tunna strömkabeln är den att om jag någon gång skulle få för mig att uppdatera så kommer jag att montera ett extra batteri i den färdiga hållaren som faktiskt finns i skuffen och på så vis så kommer jag inte behöva använda den kabeln ändå
                  Ok men är det inte bra att kunna ladda det extra batteriet med generatorn då?
                  TEAM STALLBASVERKSTAN
                  Tack till min sponsor:
                  AI-GROUP.se
                  Samt stort tack till:
                  Elektronikservice i hemse
                  Seastreamsgarage.se

Comment

Hehe så långt tänkte jag inte :P Men ska jag ha extra batteri så vill jag nog ha grövre kabel än 21mm² ändå. Finns ju som sagt Compacter som har det där bak original så om det nu skulle bli så att jag får för mig att sätta ett batteri där bak letar jag nog rätt på ett originalkablage och kopplar in

Comment

Tänkte även komma med dagens update här nu med!

Idag har plastning och kabeldragning stått på schemat Har även kommit fram till att 1kg polyester var påtok för snålt Så det blir till att inhandla mer. Andra tankar har även varit (efter att ha plastat) att det kommer involveras en del MDF i alla fall, fast bara där jag vill ha raka ytor då jag kommit fram till att det är bli en "pain in the ass" att plasta helt raka ytor! Och MDF har jag ju redan liggandes så det blir ingen extra utgift

Menmen, här kommer lite bilder på dagens arbete!

Sidopanelen, de 2 hålen i överkant är original, varför vet jag ej men det gör mig inget för här kommer det dels byggas ett eget fäste som håller lådan och även högtalarkontakten kommer sitta här (snabbkopplingen)

Tagit och skyddat panelen.

Första lagret polyester/glasfiberväv

Påbörjad dragning av strömkabeln. Tog mig ungefär 5 min att vara igenom torpedplåten (inkl bortmontering av batteri och batteriplatta) Älska lättmeckade bilar

Den här synen fick jag när jag lyfte på baksätet för att dra kabeln.. har fan aldrig sett så här mycket sand i en bil innan! Det sjukaste är att baksätet ser splitter nytt ut och ändå var det kilovis med sand och hundhår! Blä... så dammsög såklart upp skiten

Ett andra lager polyester/glasfibermatta och mer blev det inte för polyestern tog slut

Formen lades på tork i vedboden (välventilerat ) under tiden som jag åkte till jobbet.

Och sist en liten rolig lapp som jag även hittade under baksätet

Vad det är exakt vet jag inte, men den kommer från fabrik och såvitt jag vet så betyder "lehne" stöd, kan vara armstödet. Men den är ju sjukt cool!

Det var allt för idag, om vädret är förlåtande i morgon så hade jag tänkt börja med MDFen och även inhandla mer polyester

MVH Jimmy

Comment

Update igen!

Dock inga bilder

Idag har jag kopplat in min Connection SLI2. Va lite meck med det hela men efter lite om och men så fick jag kopplat in allt Slängde även in min gamla låda mest för att testa och ha under tiden som jag bygger på den andra.

Men nu till det tråkiga, i mina ögon lite panikartade läget! Jag lyckades dra av bulten till batteriet .. skitbra med tanke på att det är någon specialmojäng så det är inte bara att dra i en ny bult .. och som om det inte vore nog så börjar man jobba om 2,5h och jag måste ha bilen dit för jag har över 7 mil enkel väg Lyckat lyckat! Dock så basade det fint (kunde ju iaf testa eftersom batteripolen gick att lägga på plats )

Comment

Tar och uppdaterar igen här då! Vet inte om det är någon som finner något intresse i det hela men uppdaterar för min egna skull

Jo, fick stressat fram ett "pol-ankare" (döpt den till det efter formen) till batteriet så nu sitter gamla baslådan i bilen och det spelar riktigt fint. Betydligt mycket mer bas men väldigt fin och skön bas, ingen brötbas så att säga.

Sen höll jag i fredags på med nya lådan, plastade lite, funderade lite och svor sjukt mycket! Har kommit fram till att jag måste varit lite lätt galen som kommit på min fina form på baslådan för det har än så länge varit ett rent helvete att komma på lösningar och sånt för att få det att fungera i praktiken också :P

Idag har inget gjorts då jag varit på Schmiedmann träffen här i stan och även fått chansen att köra en gammal kollegas bil, nämligen en Alpina B10 V8!!! Sjukt underbar bil med många fräcka detaljer så som elratt bland annat

I morgon är det tänkt att inhandlas PVC rör (då jag kommit fram till att det blir enklast att arbeta med för att få ut den formen jag är ute efter ) och så ska plastningen även fortsätta!

Tog förövrigt och plastade in några dynamat bitar bakom magnetens uttänkta plats, vet inte om det gör någon skillnad men i mitt huvud verkade det vara en bra idé :P

Ha de gött!

Comment

Lådan ser sjukt smutt ut, gillar när det är disket
                            Fortsätt kämpa!
                            Saab 9-3 SQ style

Comment

Lådan har slått sig så det står härliga till så nu passar den inte! En bitter Jimmy kommer därmed skita i den tanken pga ren irritation och bygga sig en MDF låda som fortfarande kommer ta lite utrymme :P

Har iaf fixat med kabeldragningen nu, så den biten är färdig! Surt dock var att min RCA-kabel är en sådär 10cm för kort ... så nu måste man köpa en ny sån också

Bjuder idag på lite bilder dock!

byggt fäste åt omvandlaren som jag lackat (inte för att man kommer se den men de ska ändå va snyggt :P

Monterad och kabeldragningen har börjat snyggas till

Kablarna som går under golvet, remote, höger högtalarkabel och även en strömtjuv till omvandlaren

Slutsteget monterat på sin platta. Sitter med insexsbult och inslagsmuttrar på undersidan!

Kablarna till steget. Hört att man ska har jorden så kort som möjligt (?) så därför fick den kabeln bli ca 8cm lång :P

De var allt jag hade att visa för idag, i morgon ska jag se om jag kan få tag på rätt sorts tyg och även införskaffa en längre lågnivåkabel så jag kan sätta tillbaka sidopanelen igen

Kommentera massor!

MVH Jimmy

Comment

Working...
                              X