Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SS {SQ-edition}

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

    Hoho, du har då många järn i elden... kan man lugnt säga =D

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

      Ja brist på sysselsättning är det då inte. Har haft nåt för mig var dag hittills under semestern, är det inte nån bil som ska ha ljud så är det tävling eller cruising. Men nu börjar jobbet snart igen så då får det nog lugna ner sig lite, men den här veckan kommer ägnas åt min egen bil så den är så klar som möjligt på Vallåkra. Lär väl inte plocka Skogolm men lite närmare poängmässigt vore kul.

      Har kompletterat med bilder till dokummentationen och felsökt signalprocessorn idag, men utan resultat. Men som tur är så kommer jag få låna Hewis 701:a i helgen, stort tack för det!! Har fixat gummiupphängning till den idag, utifall att det blir vibrationer där uppe när man spelar.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

        Originally posted by ChriZtoffer View Post
        Ja brist på sysselsättning är det då inte. Har haft nåt för mig var dag hittills under semestern, är det inte nån bil som ska ha ljud så är det tävling eller cruising. Men nu börjar jobbet snart igen så då får det nog lugna ner sig lite, men den här veckan kommer ägnas åt min egen bil så den är så klar som möjligt på Vallåkra. Lär väl inte plocka Skogolm men lite närmare poängmässigt vore kul.

        Har kompletterat med bilder till dokummentationen och felsökt signalprocessorn idag, men utan resultat. Men som tur är så kommer jag få låna Hewis 701:a i helgen, stort tack för det!! Har fixat gummiupphängning till den idag, utifall att det blir vibrationer där uppe när man spelar.
        Säg inte det........man kanske skulle hälsa på honom och utsätta honom för sabotage? (NOG att jag gör det.....men man kan ju skämta om det)
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

          Sant, allting kan hända men om det nu fortsätter som i Mantorp så känner jag mig realtivt chanslös. Men det är helt ok, han har "lite" mer erfarenhet än mig.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

            Originally posted by ChriZtoffer View Post
            Sant, allting kan hända men om det nu fortsätter som i Mantorp så känner jag mig realtivt chanslös. Men det är helt ok, han har "lite" mer erfarenhet än mig.
            Det är bara förnamnet.....han har ju även fördelen som domare gentemot dig......
            Men vad gör det? Du har ju kul
            Tror jag kommer ner på lördagen.
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

              4 sm guld och tio års tävlande hjälper oxå. det kallas för erfarenhet.

              Men han, liksom alla andra går att besegra, med envishet, arbete, assistans och mod.
              /tycker Erik.

              Comment


              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                Originally posted by Lonefox View Post
                Det är bara förnamnet.....han har ju även fördelen som domare gentemot dig......
                Men vad gör det? Du har ju kul
                Tror jag kommer ner på lördagen.
                Sant! Man kanske skulle gå den där dommarutbildningen så man kommer nån vart. Helt rätt! Största anledningen till att iaf jag håller på är för att träffa folk och se deras bygge, tävlingen är inte prio 1 men det är klart, när man ändå tävlar så vill man ju vinna. I år får dock ses som ett läroår när det gäller SM.

                Originally posted by Robsarve View Post
                4 sm guld och tio års tävlande hjälper oxå. det kallas för erfarenhet.

                Men han, liksom alla andra går att besegra, med envishet, arbete, assistans och mod.
                Ja och här är det 0 SM guld och ca 3 års tävlande (2år på riktigt) så ja, viss skillnad finns... Men det är väl bara att kämpa på och göra sitt bästa.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                  Jahaja, då var SM över och solbrännan håller på och lägger sig. Hade rätt höga förväntningar på hela Vallåkra och kan lova att dom överträffades! Kommer garanterat återkomma även nästa år, får se om det blir med nuvarande bil eller nån annan, nytt bygge eller bara förbättringar av nuvarande. Nånting kommer jag då dit med, så även minst en av dom som åkte med mig ner.

                  På fredagen när vi kom ner lånade jag en signalprocessor av Hewi (återigen stort TACK!) för att förhoppningsvis få bort alla störningar som jag dragits med till och från under året. La den löst på hatthyllan och kopplade in, drog igång ljudet och bilen, inte en endaste störning! Men kom på att kablarna låg inte som dom brukar så jag petade lite på dom, och där kom störningarna... Kopplade tillbaks min processor och vickade lite på kablarna, hittade ett läge där det var tyst så jag spände fast kablarna med en förstahjälpenväska och hoppades på det bästa.

                  Båda ljudbedömningarna gick skapligt men på vägen hem kom störningarna igen, kompisen som satt i baksätet fick slå till på hatthyllan imellanåt så blev det tyst en stund, ända tills man körde i ett gupp. På lördagkvällen diskuterades fenomenet över ett par öl i hotelles bar och vi kom fram till att det kunde vara lågnivåkontakterna, trots att jag testat andra kablar. Så bland det första jag gjorde idag var att kontrollera kontakterna på lite kablar jag hade liggande, det visade sig att det skiljer en del, lustigt nog även mellan höger (röd) och vänster (svart) av dom som sitter i bilen! Det kan dock förklara varför störningarna för det mesta uppstått på vänster sida.


                  (DPL lågnivåkontakt)


                  (Okänd lågnivåkontakt)


                  (MDS lågnivåkontakt, som jag provat med förut)


                  (Kjell & Company höger kontakt)


                  (Kjell & Company vänster kontakt)

                  Drog i ett par av kabeln längst upp till sub och midbas, åkte ut och åkte en vända i gupp och gropar utan att få en endaste störning, så underbart! Ska låta dom sitta i ett tag så får vi se vad som händer. Upplevde även att nånting hände med ljudet, känns som att midbasarna spelar mer midbas nu än förut. Nu ska jag bara byta kablarna till diskant och mellanregister också så man får bort skiten som sitter i. Ska bara hitta vettiga i kablar i 1,5m längd.

                  Åter till tävlingen där det gick ungefär som väntat, kom 3:a på tävlingen (sist alltså) men tack vare att Jens inte kvalat till SM så blev jag totalt 2:a. Ligger en bit efter poängmässigt men det är nog inget som inte ska gå att lösa med lite nya lågnivåkablar, tweakning och kanske lite nya grejer.



                  Nu åker DD basen i igen så den blir inspelad nån gång, ska även prova att bygga in port/ar i baffeln till den och täppa igen dom som är upp i hatthyllan, har en känsla av att jag kan tjäna nån dB på den modden. Har även lite andra grejer som ska testas framöver, bland annat Amega DRVRQ5 i dörrarna och bandpasslåda till en QW6.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                    Kul att du verkar ha hittat roten till störningarna och grattis till silvret.
                    Du lägger ner ett enormt arbete tycker jag och du förtjänar verkligen framgång!
                    Fd tävlande med min Citroën C5.

                    Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                    sigpic

                    Samarbetspartners:
                    Ljudbyggaren

                    Comment


                    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                      Ja nu verkar det gå åt rätt håll, tror jag ska testa nya kontakter på kablarna till diskant och mellanregister. Verkar lite svårt att hitta färdiga kablar 1,2-1,5m för vettiga pengar.

                      Tack så mycket. Nu ska jag få det att funka på riktigt, bara jag bytt kablar så blir det till att tweaka om allt för SQ. Hoppas man kan få en bedömning i Gävle sen i Oktober, vore kul.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                        Som sagt grattis! Kontakterna är också viktiga för ljudet(inte bara kvalitén på kabel) så det är nog helt enkelt det som gjorde att du hör en skillnad(bättre kontakter)på midbasarna.
                        Jag har lyssnat på supra sword med originalkontakter vs sword med andra kontakter(tror de hette "bullet plug" eller ngt liknande) och skillnaden var stor.
                        "Sound by Hewi"

                        Blue eMotion by heWi

                        Comment


                        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                          Jag har en hög med supra effI kabel med suprakontakter om du vill prova?
                          Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                          Comment


                          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                            Ser man rent logiskt på det så är det rätt självklart att kontakter gör skillnad.

                            Ju mer kontaktyta som verkligen har kontakt med varandra ju mindre förluster blir det...


                            Om du skall neråt till Växjö på lördag kan du få prova mina Diamondback med om du vill....
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                              Oj, här har jag vist missat nåt. Så går det när man kikar in på forumet under morgonfikat men inte hinner kommentera.

                              Originally posted by Hewi View Post
                              Som sagt grattis! Kontakterna är också viktiga för ljudet(inte bara kvalitén på kabel) så det är nog helt enkelt det som gjorde att du hör en skillnad(bättre kontakter)på midbasarna.
                              Jag har lyssnat på supra sword med originalkontakter vs sword med andra kontakter(tror de hette "bullet plug" eller ngt liknande) och skillnaden var stor.
                              Tack så mycket! Fast ska man vara hård så kunde det faktist inte ha gått sämre på SM, kom ju egentligen sist.

                              Intressant att kontakterna också kan påverka ljudet, om man nu bortser från kontaktförmågan. Isåfall så borde även lodet påverka, man kanske skulle testa silverlod ändå... Har iaf fått tag på andra kontakter nu, Kjell & Co. hade en ny variant där mittpiggen är tvådelad och över 3,2mm som grövst. Borde ge bra kontakt, får se hur den fungerar.

                              Originally posted by jensclaudius View Post
                              Jag har en hög med supra effI kabel med suprakontakter om du vill prova?
                              Skulle ju kunna vara lite intressant att testa! Allt lär ju vara bättre än dom kablar (eller ja kontakter då) som sitter där nu. Har du nån kabel som är längre än 1,2m? Det är minimum för att det ska räcka mellan DSP och steg till mellan/diskant.

                              Originally posted by Lonefox View Post
                              Ser man rent logiskt på det så är det rätt självklart att kontakter gör skillnad.

                              Ju mer kontaktyta som verkligen har kontakt med varandra ju mindre förluster blir det...


                              Om du skall neråt till Växjö på lördag kan du få prova mina Diamondback med om du vill....
                              Absolut! Men om man nu bortser från just kontaktförmågan så är frågan ifall olika kontakter kan ge olika ljud? Det är ju inte vidare mycke effekt som går i lågnivån så det borde inte behövas nå direkt stora kontaktytor för att överföra signalen förlustfritt.


                              Har hänt lite sen sist jag skrev nåt här. Till att börja med så har baffeln för 15" bas gjorts om lite, fräste hål för portar i den för att testa skillnader mellan port framåt respektive port uppåt. Främst ljudmässiga skillnader (fasfel bland annat) men även för att se vilket som spelar högst.



                              Inför tävlingen hos BRL Borlänge helgen som var stoppade jag i rör i ett par av dom främre portarna, det resulterade i nytt PB, 140.0dB! Stoppade sen i mina vanliga rör i portarna uppåt och spelade då 138.8dB. Ska ta och labba lite nån dag och se ifall det kanske går att plocka nån dB till, har ju inte labbat med varken lådvolym eller avstämning än så lite till borde finnas.

                              För tillfället står bilen utan lister då dom är på lack hos en kompis, ska bli kul att se resultatet! Under tiden passar jag på och lägger i ett gäng stenskott i fronten och planerar för nästa års ljudbygge. Kör på i den här bilen tills vidare så får vi se vad som händer. Ska beställa ett par galler till instrumentbrädan som jag kan modifiera för att montera högtalarna i. Får se om det blir Master 40 eller vad man nu hittar på till nästa år...
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment


                              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                                Nu har det blivit lite gjort här igen. Händer dock inte alltför mycket för tillfället, mest funderingar över vad jag ska göra till nästa år och så jobb såklart. Ska beställa ett par nya galler till instrumentbrädan snart så man får prova och flytta upp mellanregister och diskant och vinkla till dom, borde göra en del för ljudet, hoppas jag.

                                Men nu över till det jag faktist har gjort. Har fått på lite dämpmatta på B-stolpe beklädnaderna som tidigare skramlat massor vid nån viss frekvens. Men det skulle nog ha varit lite skumgummit också mellan dom och själva B-stolpen, får ta det sen nån gång.



                                Listerna är äntligen lackade! Det tog ett tag men till slut fick jag av dom från bilen, sen tog det ytterligare en vecka innan dom kom iväg till lackeraren men sen gick det fort. Jag är då väldigt nöjd med resultatet. Fixa lite stenskott, nya emblem runtom och kanske en ny grill eller iaf ny lack på den här så är jag nod nöjd sen. Men det har jag ju sagt några gånger nu...

                                Mitt projekt: Volvo V60
                                BRL - B2 & Dayton

                                More to come...

                                Comment

                                Working...
                                X