Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SS {SQ-edition}

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

    Mycket snyggt! Vad kör du för RC bil? Håller själv på med RC (uteslutet endast Traxxas för mig )
    Lincoln Mark Viii
    Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
    Sub: 4x DD 1508
    Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

    Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

    Comment


    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

      Originally posted by Emil.S View Post
      Hur blev det med att ha porten längst ner på lådan? Ser ut som att ryggstödet täcker porten rätt rejält när den är nervikt och uppfälld..

      Mvh Emil.S
      Det funkar, men jag tror knappast att det är optimalt. När ryggstödet är uppfällt så är det faktist rätt mycke utrymme framför porten dock. Men det känns ändå som att luften bromsas där. Planen var från början att ha porten mitt i lådan, alltså mellan övre och undre paren med basar, men då hade portmaterialet tagit upp för mycket volym.

      Originally posted by Tim View Post
      Mycket snyggt! Vad kör du för RC bil? Håller själv på med RC (uteslutet endast Traxxas för mig )
      Tackar. För tillfället så kör jag en Kyosho Ultima RB5, årets tävlingsbil. Har även en LRP Shark (lekbil) och ett gäng Mini-Zor. Har haft en Traxxas E-Maxx och en Revo (som bygdes om till G-Revo, innan E-Revon fanns) och har även haft en massa andra bilar genom åren.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

        Kyosho, ush

        Har själv ingen bil för tillfället (sålde den för 2 veckor sedan).
        Körde dock först en Thunder Tiger EB-4 som första bil för 2 år sedan. Gick sedan och köpte en Traxxas Summit med Tekin T8/RX8 kombo, körde sedan en E-maxx med Tekin T8/RX8 kombon för att sedan köra Slash 4x4 med Novak Ballistic 550 4.5T.
        Gillade alla bilar utom E-maxxen. Inte min sorts bil. Summiten diggade jag helt klart mest!
        Nästa bil blir väl en E-revo i sommar
        Satsar på hela Traxxas sortiment i stora bilarna
        Lincoln Mark Viii
        Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
        Sub: 4x DD 1508
        Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

        Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

        Comment


        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

          Traxxas är inte vidare lämpligt om man ska tävla. Roliga lekbilar helt klart men inte mer. G-Revon är dock troligtvis den roligaste bilen jag haft, medans kompisens Slash är bland det mest värdelösa jag kört, tråkigare än min 15 år gamla Kyosho Big Boss t.o.m. Får se om jag kanske köper tillbaks G-Revon till sommaren, annars så blir det nog nån 1:8 Truggy eller liknande lekbil.

          Men nog om R/C nu. Ska ut i garaget och plocka lös dörrhandtagen från SAABen, imorrn åker den in på omlack av förardörr och framskärm, när dom ändå håller på så får dom lacka dörrhandtagen också så det blir fräscht och fint. Har även en ny frontläpp som ligger och väntar på lack (nej ingen Aero, dom är fula, speciellt ihop med kjolpaketet som sitter på min) för att ersätta den jätterepiga som sitter på.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

            Nu har jag pysslat och funderat lite mer. Hann jämföra lite högtalare i södangs kväll. Innan dess hade bilen bara stått och spelat under veckan för att spela in högtalarna, så jag hoppade in och slog på min vanliga insällningsprofil för Amegorna. Det första jag slogs av var att Faitalhögtalarna var väldans lättdrivna! Middarna och basarna spelade betydligt lägre, efter lite fipplande så kom jag fram till att nivån för brädan skulle sänkas med ungefär 7dB. Så mina 150Wrms var långt över vad som behövdes, effekten från en huvudenhet eller ett litet steg räcker nog långt till dom här.



            Körde (som vanligt) lite blandad musik, mp3, flac och original-CD, allt från hårdrock till dubstep, rockabilly och jazz. Slogs av att ljudet var väldigt "öppet" och luftigt, detta gör dock att dom blir lite väl "på" vid högre volymer. Dom har inte alls samma botten som Amegorna, men förvånansvärt bra diskant och trevligt mellanregister. Toppen i övre mellanregistret blev dock än värre än med Amegorna, troligtvis så är det bilen som skapar den. Därför som jag till nästa år tänker köra Amegorna med separat diskant drivet av ett separat 4-kanalssteg, så att jag kan göra ett gap i delningen och få bort peaken.



            En till nackdel med Faital är storleken. Missförstå mig inte nu, dom är väldigt smidiga och imponerar för sin storlek och pris, men dom passar inte helt hundra i hål gjorda för 3,5" högtalare. Skruvhålen felar en hel del och korgen är något mindre så man bör täta med nåt runtom, jag använde butylmassa (samma som på dämpmattor). Om man däremot vill ha nåt för att fylla upp på brädan eller i A-stolpe och inte vill lägga alltför mycket pengar så är dom ett väldigt trevligt alternativ! Speciellt då dom verkar klara sig med minimalt med effekt.

            Nu lite kort tillbaks till mitt projekt. Som jag tidigare skrivit så har jag planerat en hel del för nästa projekt, har det mesta klart i huvudet och håller redan nu på och testar en del saker inför det. Men det projektet blir aktuellt först nästa år och jag vill göra nåt kul för kommande säsong. Därför så har jag återigen börjat fundera på att bygga nya dörrsidor, kollade nyss på Lagabasen och dom är nere i smått fantastiska 500kr/st! Senast jag kollade var det runt 2000kr/st vilket jag tycker är alldeles för mycket. Men nu kan det helt klart vara aktuellt. Planen är isåfall ett stycke 3" port och två Amega QW6, per dörr...
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

              [/QUOTE]Planen är isåfall ett stycke 3" port och två Amega QW6, per dörr... [/QUOTE]

              Det låter som att det skulle kunna spela på riktigt gött de :P
              va tänkte du ha för sub isf en fet 18" elle? :P
              Eller kanske köra utan..?
              Följer tråden med stor nyfikenhet och beundran!
              Alpine Audison !GENESIS DLS

              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

              Comment


              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                Ja då borde jag då få till ett framsystem som spelar så som jag vill, möjligtvis att 3,5orna får det lite svettigt att hänga med men då får man ställa upp delningen en bit. Sub blir troligtvis ett par Alpine SWR-T12, alternativt SWR-1542D för att ta den allra djupaste basen. Amegorna i dörrarna kommer då att få spela ned till ungefär 35~40Hz.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                  Börjar med att säga GOD JUL! Har haft en helmysig dag med släkten och sitter nu och försöker ta det lugnt och njuta en stund. Passar då på och slänger upp en liten uppdatering. Hämtade nämligen bilen från lacken i torsdags, helnöjd med resultatet! Först lite förebilder.





                  Och sen resultatet. Får se om en kompis kanske ska få ge sig på listerna sen också, men först och främst frontläppen och fälgarna.



                  Nu blir det några dagars vilande och planerande inför nästa år, får se om man kanske sätter sågen i dörrsidorna också och börjar lådbygget, nu när jag vet hur billiga dom är på skroten så är det lika bra att köra. Ska mäta och kolla lite först bara så det går ihop så som jag tänkt mig, och så lär jag försöka få tag på originalliknande vinyl. Men nu blir det knäck och julmust för hela slanten, god fortsättning!
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                    Dags för att skriva lite här igen känner jag. Har diskuterats en del i min tråd på Garaget så lika bra att avslöja här också vad som är på gång. Tanken i år är inte att spela särskilt högt, då hade jag valt andra basar än två Amega QW12. Når jag runt 135dB så är jag nöjd (fast 140dB vore såklart skoj, eller iaf 136+). Målet är dock att få till basregistret bättre än förut då det alltid har legat lägre poängmässigt än övriga register.

                    Ska börja med att göra en så stor låda som jag får plats med utan att den tar upp mer utrymme än nuvarande, det borde bli runt 100L uppdelat på två lådor. Ska börja med att köra dom portade med en 4" per bas och jobba mig nedåt i lådvolym och portlängd tills jag hittar nåt som låter så som jag vill. Gissar på att det antingen blir en djupt avstämd portad låda eller så sluten. Så här ser iaf basarna ut.



                    Har pysslat med lite annat sen jul, kanske inte fullt så mycket som jag hade hoppats på men lite småsaker har jag fått gjort iaf. Bland annat så har jag nu till slut byggt på bafflarna i dörrarna såpass så att Amega QW6orna går i, gjorde en adapterring i 19mm MDF.





                    Sen så har jag även lekt lite med en plåtbit. Pappa köpte nämligen en liten plåtnibbler som drivs av skruvdragaren, var bara tvungen att testa den, så då gjorde jag en adapterring för att få i 5,25" element i 6,5" hål. Vill jämföra 5,25" mot 6,5", främst då i mellanregisterområdet. Har nämligen lite förutfattade meningar om att 5,25or borde vara bättre, vill se om det är rätt eller fel.





                    Nuvarande projekt är att få dit det tredje slutsteget, vet att jag har tjatat om det i ett halvår (om inte längre) men nu är det verkligen på gång! Har måttat och provart och haft mig fram och tillbaka och tror att jag nu har kommit fram till en montering som både blir rätt snygg och ger nog med utrymme för kablarna på baksidan. Är inte så där överdrivet med plats där stegen sitter nämligen. Ska skruva ihop en del av racket i morgon och se ifall det går att få dit eller om jag får tänka om igen.



                    Men nu blir det sängen, så man kommer upp nån gång i morgon och får nåt gjort!
                    Last edited by ChriZtoffer; February 5, 2012, 23:00.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                      Dags att skriva lite mer om vad som hänt den senaste tiden. Allt började strax efter jul när jag startade den här tråden. Tanken var att få lite input och förslag på vad jag ska köra i basväg i år. Efter några dagar ringer telefonen, det är Pierre på Seastreams Garage. Vi diskuterar lite olika förslag och kommer efter en stund in på det här med spons, tack vare att jag i år kommer tävla i klassen Master OEM (bland annat) så är det nämligen tillåtet! Det är alltså Seastreams som står för dom låga frekvenserna i år.

                      Förra onsdagen (1/2) var jag ner till Pierre och hälsade på i hans showroom för att diskutera lite saker och prova baslådor. Började med att stoppa i en sluten låda på 38L med en Amega QW12, måste säga att den spelade över förväntan! Den spelade djupt, snyggt och rappt, även rätt så högt om man inte körde alltför djup bas. Men det var inte riktigt vad jag sökte, och fler lådor fanns för test.

                      Ur åker Amegan och in kommer en "fjuttig liten" Dynaudio Esotar 1200 i 45L sluten låda, den säljs som 12" men är snarare 10" eller 11". Provar lite all möjlig musik, inser rätt fort att den hänger med på allt, oavsett hur djupt eller rappt det är, spelar högt gör den också. Helt klart den mest välljudande bas jag någonsin haft i min bil. Drar på Flux Pavilion - Hold me close och ser att Pierre tittar in i bilen, "Den där låten vill jag höra!" Han hoppar in i bilen och volymen åker upp, jösses vad den lilla spelar!!

                      Lyfter ur Dynaudion och stoppar i en fabriksbyggd portad InPhase låda med ett par rätt stöddiga 15" basar. Nu börjar jag känna igen mig, nu går det att ösa! Nu börjar dock resten av systemet säga stopp när volymen åker upp alltför högt, men kul är det! Låter dock inte full lika bra som Amegan och Dynaudion, men PDX-M12 steget kontrollerar basarna bra.

                      Efter en stunds velande faller till slut valet på Amega. En stor del av anledningen är för att jag tycker om att köra enhetligt, och för att den ljudmässigt passar bäst ihop med resten av systemet. Dynaudion må vara en grymt trevlig bas men den orkar inte riktigt med dom ljudnivåer som jag vill upp i & ligger ljudmässigt en bra bit över resten av systemet, och dom basar som verkligen spelar på låter inte riktigt så bra som jag vill, och så vill dom ha mer effekt än jag kan erbjuda. Så nu blir det att testa "en klassiker", två tolvor.

                      Men nu måste jag sova. I morgon påbörjas lådbygge!
                      Last edited by ChriZtoffer; February 6, 2012, 08:55.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                        Rolig läsning och roligt att följa
                        sigpic

                        Ägare av DekorTeknik
                        Gå in och gilla!

                        Comment


                        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                          Imponerande att nån orkar läsa igenom mitt ordspammande! Eloge till dig.

                          Nu har jag iaf varit iväg och hämtat material, ett tvåmeters 4" avloppsrör & fyra skivor 19mm MDF, jag ska dock inte ha allt själv. En hel del kommer gå åt till en kompis 230L låda...
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                            Lästet ock

                            Kul att du fick testa olika!
                            Niklas Bengtsson

                            LjudiBil.Com

                            Comment


                            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                              Har ni inget vettigare för er eller?

                              Ja väldigt kul att få testa lite olika, finns ett flertal andra basar som jag gärna hade haft med och testat (Alpine SWR-T12, Gladen SQL15 och Ncore Anthem 12R m.fl.) men man kan testa i all oändlighet om man så vill. Får göra det bästa av dom jag har nu.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment


                              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                                Har ni inget vettigare för er eller?

                                Ja väldigt kul att få testa lite olika, finns ett flertal andra basar som jag gärna hade haft med och testat (Alpine SWR-T12, Gladen SQL15 och Ncore Anthem 12R m.fl.) men man kan testa i all oändlighet om man så vill. Får göra det bästa av dom jag har nu.
                                NEJ! :P

                                Och ja....det ÄR kul att prova olika saker.....
                                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                                Comment

                                Working...
                                X