Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SS {SQ-edition}

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

    Originally posted by ChriZtoffer View Post
    Middarna tänker jag inte försöka bygga låda till, det skulle bli ca 40L låda per dörr och det blir lite trångt att få dit. Så det får bli 5L lådor till Amegasubbar istället, tänkte köra en per dörr i den här bilen och se hur långt det räcker.
    Det där Chriztoffer, det kommer att bli mycket intressant att höra
    sigpic

    What does not kill you, simply makes you.........stranger.

    Comment


    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

      Kan inte annat än hålla med dig, väldigt sugen på att få ihop lådorna till dörrarna. Ska testa med lösa lådor idag och se hur dom spelar, visserligen med på tok för lite effekt (100Wrms/st) men man borde iaf få ett hum om resultatet. Med tanke på hur en sub kan spela så tror jag att det blir riktigt skoj!
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

        och då är frågan, hur låter de?
        jag är själv sugen på att ta fram sticksågen och börja bygga billjud igen, jag har hållt upp ca 10 år nu, så det är väl på tiden att lära sig allt nytt....
        Fantastiskt trevlig tråd som du skapat, och mycket informativ med alla bilder, vet inte om jag ska tacka eller beklaga att du väcker bygg djävulen i mig igen

        Comment


        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

          Vet faktist inte hur dom låter, än, har kommit massa jobb och annat i vägen. Torsdagen t.ex. ägnades åt morbrors bil där vi skulle få ihop ett enkelt litet system till kvällens cruising, men som alltid så tar saker och ting längre tid än man tänkt sig. Men det blev bra! Både jag och han är nöjda, eller ja det får duga tills vidare iaf.




          Tyvärr inga kort på framsystemet, monteringen ser för jä-lig ut men det låter iaf. Tanken är att gömma elementen bakom original luftgaller men då gallren saknades och tiden var knapp så blev det bara ett par MDFplattor att monter elementen i. Allt ska ändå göras om till vintern.

          Men över till mitt bygge då, tänkte försöka hinna kasta i Amegasublådorna i bilen om en stund för att lyssna lite, om jag hinner så ska jag även börja fila på nya slutstegsracket så det blir klart innan nästa helg, har allt som behövs hemma så nu är det bara att sätta igång. Blir dock inte alltför länge idag då det likasom igår är Rockstad: Falun.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

            skit i rockstad falun kör rocksaab istället
            saab 9000 pioneer-

            www.garaget.org/micke999

            Comment


            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

              Hahaha njae, får nog kompromissa lite. Har ju en stor del av morgondagen samt måndagen på mig, för att inte nämna ett antal kvällar i veckan. Och skulle jag nu inte hinna få ihop racket innan nästa helg så kör jag med det jag har, effekten räcker till för SQ-tävlande.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                Ett uppmuntrande "Det hinner du!"

                Har du ngra första intryck av displayerna?

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                  Hehe det tackar vi för! Borde hinna om det inte kommer något oväntat i vägen.

                  Har testat alla tre och två av dom visade exakt samma som min multimeter, så dom är godkända. Den tredje visade ca 0,1V för mycket om jag inte minns fel, men det finns ett par pottar på kretskortet, med lite tur så är nån av dom till för kalibrering.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                    hur är det med de däringa alpine stegen jag har förstått att du är mkt nöjd med hur de hanterar elementen samt att de låter bra, har alla steg samma storlek? jag menar både 4 kanals och substegen??

                    funderar på om jag kan använda samma typ av lösning till stegen som du gjort, jag har en vectra -05 combi, och de är ju ganska lika varandra saab och opel menar jag, nu hade du iofs en cc eller på saab språk SS.. men sista biten ser lite lik ut tycker jag.

                    har du måtten på stegen? Annars kan jag alltid kolla specarna själv via alpine...

                    Comment


                    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                      Alla steget har samma fysiska mått ja, från lilla 4-kanals (4x100Wrms) upp till stora monoblocket (1200Wrms). Dom är ca 260*195*50mm, finns även möjlighet att stapla dom ovanpå varandra om man så vill. Får dock inte plats med dom så i min bil, kablarna bygger för mycket.

                      Testade idag att stoppa i två lådor med Amegasubbar, 5L var körde jag dom i. Jämfört med middarna som sitter i dörrarna så var det inga jätteskillnad, subbarna klarade sig något bättre på djupet och stampade på lite bättre. Den stora skillnaden kommer nog sen när det finns mer effekt att tillgå, för tillfället bara 100Wrms per sida (300Wrms snart).
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                        vart ute och mätt i mitt "fack" och det verkar vara gott om plats, bara att våga börja nu då
                        ska väl se till att få ihop lite kapital bara för det värsta är att börja och sen få stanna för att plånboken är tom, då vet man aldrig när man kommer igång igen.

                        Jag har spetsat lite på Alpine CDA 117RI samma som du har installerat, men jag anade ett visst missnöje med både USB hanteringen och att den verkade ha väldigt begränsad tidskomp. Jag har kollat på den mest för att den har 4v lågnivå.

                        Comment


                        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                          Om man vill ha bra USB-hantering och tidskomp direkt ur lådan så är Kenwoods maskiner oslagbara i sin prisklass, Alpines 117Ri låter dock något bättre och parar man den med en separat signalprocessor så kommer man långt. Jag funderar dock på att byta ut min mot en Alpine 511, vore sjyst med stor skärm och att kunna styra signalprocessorn från enheten istället för med RUX.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                            är inte helt hundra säker men om man kollar på min spelare som ja styr 701 processorn me så är ja lite begrensad jämfört med om ja hade kört me rux. tex tidscomp med spelaren kan ja bara göra 0,10ms steg och med rux 0,05ms så kolla de innan du kastar ur ruxen iof är de ju lätt att montera in den igen om de nu skulle bli så
                            ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

                            SHUT UP AND ENJOY THE MUSIC

                            ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

                            Comment


                            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                              Originally posted by bonnenalex View Post
                              är inte helt hundra säker men om man kollar på min spelare som ja styr 701 processorn me så är ja lite begrensad jämfört med om ja hade kört me rux. tex tidscomp med spelaren kan ja bara göra 0,10ms steg och med rux 0,05ms så kolla de innan du kastar ur ruxen iof är de ju lätt att montera in den igen om de nu skulle bli så
                              Jaja....... 0.1ms är fortfarande mkt bättre än 0.2 som de flesta ändå har
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                              Comment


                              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                                Hehe jo det är det ju men ju mer exakt man kan ställa de ju bättre, eller hur?
                                ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

                                SHUT UP AND ENJOY THE MUSIC

                                ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

                                Comment

                                Working...
                                X