Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

Originally posted by octan View Post
    Fått ordning på portlängd och avstämmningsfrekvens än?
    Både jag och barnen har varit sjuk i en och en halv vecka så jag har inte gjort speciellt mycket annat än besällt lite bra att ha saker (nya pedaler, växelspaksknopp, turbotimer, racekat, 3 punktsbälten m.m.).

Var ute en sväng idag samt en snabbis ikväll och har nu gjort den stora lådan aningen mindre (ca:50-55l), dock ska pl400 som jag använt för att täta och limma mdf:en med få härda ordentligt innan jag provspelar och mäter lite, så mätning borde kunna bli i början på nästa vecka. Sen blir det väl säkert ett par vändor till med porten innan det börjar närma sig.
    Last edited by jensclaudius; April 25, 2010, 21:29.
    Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Dyrt att inte vara ute i garaget.

Ett nytt ställbart kamdrev på väg så jag kan ställa in den nya insugskammen helt korrekt.

Ska ikväll ta och jobba vidare med baslådan lite och se om jag to.o.m kan provspela lite.

Comment

Fina pryttlar! Får väl gå ut på balkongen och lyssna efter lite burpar och dunka dunka då
        "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Bestämdes pedalerna och spaken innan du byggde bilen?
          Hm......du kanske skulle lägga till en silverlinje brevid den oranga som löper genom bilen?
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Hewi View Post
            Fina pryttlar! Får väl gå ut på balkongen och lyssna efter lite burpar och dunka dunka då
            Du får gå ut och lyssna ikväll istället och se om allt gick som det skulle.....

Originally posted by Lonefox View Post
            Bestämdes pedalerna och spaken innan du byggde bilen?
            Hm......du kanske skulle lägga till en silverlinje brevid den oranga som löper genom bilen?
            Nästan så man kan undrar

Fick idag hem racekatalysatorn så när kaffet i koppen är slut och barnen somnat så blir det till att sparka igång svetsen och se om man kan pussla ihop lite flänsar och kat. och få något som går att montera.

Comment

Har labbat lite med min baslåda till min sp12i

Har krympt ner lådan till ca:55l och provat med slotport på 120cm2 som är 36cm lång, har då en peak runt 63hz, precis samma som när lådan var en bit över 100l och 180cm2 slotport med samma längd.

Har även provat med 3" rör som är 30cm långt samt 15cm långt och peaken är ungefär den samma.

Enda skillnaden är att jag spelade lite lägre när jag miskade låda och slotport medans när jag körde med 3" rör så spelade jag lite högre jämfört med de tidigare testerna, men då pratar vi om max om någon db vilket iof är kul att höja, men det är fortfarande 3db lägre med denna låda än med testlådan som är 40l och 3" x 21cm (vet tyvärr ej vart den peakar).

Vad är det som är så galet?

Comment

Hur högt spelar du med de olika lådorna?
                Vet du vart bilens coupe peakar?
                Octan
                Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
                Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
                Team Ljudbyggaren

Comment

Originally posted by octan View Post
                  Hur högt spelar du med de olika lådorna?
                  Vet du vart bilens coupe peakar?

Vet ej var bilens coupe peakar.

Har använt espl skivan sp.5 som referens och med testlådan spelad ejag 140 som högst. Med 55l låda och 120cm2 slot spelade jag 136, med korta 3" porten 138 och med den som var nästan dubbla längden ca:0,5db högre.
                  Detta är så klart med stängda dörrar och i racing bedöms vi med öppna dörrar och då är det inga 138,5db som högst utan betydligt lägre.

Comment

Vet inte vart 200an peakar men kan gissa på ca 55-56Hz. Tror inte den ligger så högt som 63Hz iallafall. Har för mig att en CRX peakar vid ca 61-62Hz.
                    Kontakta Dreddan här på forumet, han brukar ha hyfsad koll på var bilar peakar. (och vart db hämtas oxå för den delen)
                    Octan
                    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
                    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                    Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
                    Team Ljudbyggaren

Comment

Med ton så spelar bilen högst vid 63hz, har dock ej testat vidare med olika portlängder och ton utan endast kört lite olika portlängder och espl skivan.

Testade vidare lite med 3" rör på ca 60cm och då blev det ännu lägre.
                      Högst hittills spelar jag med 3" port på 15cm.

Ska ikväll när frun åkt till jobbet och barnen somnat testa att minska lådan med 10 liter och se vad som händer.

Comment

Får mäta med RTA lite senare för att se exakt var basen peakar.
                        Kastade in en port till (80mm i diameter samt 15cm lång) i lådan och det gav en db till, så nu är jag iaf uppe i 140db med musik. Får labba vidare efter mariestadstävlingen.

Några av testerna med musik, vet inte om det säger någon något alls.

Lådan:

Comment

Precis vad jag tänkte föreslå, en port till.

Grattis till att passera 140

Comment

Originally posted by Dreddan View Post
                            Precis vad jag tänkte föreslå, en port till.

Grattis till att passera 140
                            Alltid något
                            Kanske ännu en port? Såg till att det finns utrymmen för en tredje i denna baffeln "utifallatt".

Comment

Originally posted by jensclaudius View Post
                              Alltid något
                              Kanske ännu en port? Såg till att det finns utrymmen för en tredje i denna baffeln "utifallatt".
                              Pröva, funkar det inte så kan du alltid limma igen hålet

Ser iaf bra ut med de där portarna ovanför basen

Comment

Originally posted by Dreddan View Post
                                Pröva, funkar det inte så kan du alltid limma igen hålet

Ser iaf bra ut med de där portarna ovanför basen
                                Så mycket jobb är det inte att göra en ny baffel om man vill slippa det extra hålet, tog ca: 30min att göra den som sitter i nu, använde den gamla som fräsmall.

Tror aldrig att jag hållt på och bråkat med en baslåda så här mycket tidigare, förstår att vissa tröttnar på att jag decimaler och att en del baslådor ser ut som de gör.

Men nästa sak som ska göras med bilen kommer inte ha något att göra med baslådan iaf, den får vila sig i form eller iaf vänta tills jag fått ordning på lite andra saker jag tänkt att göra som att svetsa klart racekatten, montera nya bältena m.m.
                                Last edited by jensclaudius; April 28, 2010, 22:42.

Comment

Working...
                                X