Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nordenmark
    replied
    Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

1: Det finns inte lediga stift i kontakten som kabelhärvan går igenom ut till dörren?

2: Kan du sätta högtalaren i dörrklädseln istället för i innerdörren?

Leave a comment:

• pike2k
    replied

Dag 1 av demontering är till ända. (Äntligen påbörjat).

Ett par problem återstår att lösas, låt oss börja med det första och antagligen största.
    Hur få igenom inte 1, utan 2 högtalarkablar till vardera dörr fram.
    Man får anta att endast 1 högtalarkabel är framdragen till de båda elementen. Det hjälper inte mig som behöver det dubbla till ett aktivt system.

Det andra problemet vilket jag upptäckte idag. Korgen på mellanregister elementet får inte plats i det gamla hålet till originalhögtalare, inte ens med distansen jag köpte av Ljudbyggaren.

Den första lösningen jag tänkte testa är att lägga ytterligare 18mm distans mellan element och plåt, detta eftersom 18mm är den enda MDF tjocklek jag har tillgänglig. Denna lösningen (om den får plats) har fördelen att elementet kommer längre ut.

Den andra lösningen som är Plan Z är att göra ett större hål i dörrsidan. Vi avvaktar med den tycker jag.

Här är en bild på det fina originalelementet och en på dörrsidan innan modifikation.

Den observanta läsaren kan se att ett styck plastclips har förolyckats. Dags att jaga nya.

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Om inte något av PL familjen så kanske något 2-komponents lim.

Glöm bara inte att rugga plastytan, eller borra små små hål inom området som täcks av metallen.

Så gör alltid jag för att få spackel att fästa på feta plastdetaljer!

Leave a comment:

• tvett
    replied

PL400 skulle jag rekommendera.

Leave a comment:

• pike2k
    replied

Dagens fråga.

Jag har en sak i metall som jag vill limma mot en bit plast i bilen (skruv är dessvärre inget alternativ).
    Vilken sorts lim håller bäst med tanke på materialen samt att det kan bli rätt så stort temperatursving i en bil?
    Är kontaktlim lösningen jag söker?

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Originally posted by pike2k View Post
    Man tackar. Det var just den informationen jag eftersökte. Bra kontaktyta är alltså viktigare än mycket kontaktyta
    Kombinera både bra och mycket så är du hemma.

Varit i bilar med mycket kontaktyta, men ändå skitkass jordning.

Kontrollmät mellan batteriets minuspol samt tänkt jordanslutning bak i bilen så du vet att den funkar.

Rätt tradigt att bränne ett sådant fetesteg som du besitter med kass jorning

Leave a comment:

• pike2k
    replied

Originally posted by Nonne View Post
    Som regel mellan plåt och kabelskon för att borra in taggarna i både plåt och brickan.
    Man tackar. Det var just den informationen jag eftersökte. Bra kontaktyta är alltså viktigare än mycket kontaktyta

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Som regel mellan plåt och kabelskon för att borra in taggarna i både plåt och brickan.

Leave a comment:

• pike2k
    replied

Senast i dag använde jag taggbricka.
    Fördelen är när man spänner åt så lossnar inte kabeln av eventuella vibrationer.
    Okej , men sätter du taggbrickan närmst plåten eller "ovanför" ringkabelskon?

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Senast i dag använde jag taggbricka.
    Fördelen är när man spänner åt så lossnar inte kabeln av eventuella vibrationer.

Leave a comment:

• pike2k
    replied

Vad sägs om tandad låsbricka för att säkerställa bra (fast något mindre till ytan sett) kontakt på den nya jordpunkten därbak?

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Ingen aning, gissar dock på att vaselin kan härskna eller kanske torka ut och försvinna.

Fettet du nämner har egenskaper som är väl beprövade så .... bra där

Sen kan nog någon form av Tectyl också funka.

Leave a comment:

• pike2k
    replied

Ett medel som både skyddar och är "gris"enkelt att avlägsna .... det kallas fett
    Fett, har då batteripolfett ngn fördel? https://www.biltema.se/bilvard/smorj...ett-2000017183
    Eller går det lika bra med vaselin?

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Originally posted by pike2k View Post
    När jag gör en ny jordpunkt på chassit därbak i bilen så behöver jag exponera metallen. Hur skyddar man sedan detta så att det inte blir korrosion &/ rost?

Gärna flera olika förslag och gärna på produkter som är lätt att få tag på eller som kanske används till annat och därför kan finnas hemma redan
    Ett medel som både skyddar och är "gris"enkelt att avlägsna .... det kallas fett

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Originally posted by Nordenmark View Post
    Och med motorn igång och lite varv ser det okey ut, runt 14,5 volt?
    För i så fall behöver du ett nytt batteri.
    Nop 14,32v

Leave a comment:

Working...
X