Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• pike2k
    replied
    Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

Originally posted by Nonne View Post
    Vi snackar millimeterpassning mellan golv och cover/golv
    Japp, det är så tight om utrymme för baslådan att jag kan få överge planen att ha en 100% dold installation. Det där nätet som skulle fräsas ner en bit i det nya golvet kommer nog att ta i elementet om man inte lägger nätet ovanpå golvet istället

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Originally posted by MrLinkan2 View Post
    Ska du ha en dämpmatta så ska den vara nerrollad i alla skrymslen för att göra nån nyta som dämpning, skulle du inte kunna lägga nån annan skiva eller fäste uppe på sen till lådan?
    Vi snackar millimeterpassning mellan golv och cover/golv

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Originally posted by pike2k View Post
    Självklart inte. Jag letar den bästa lösningen!
    Jag vet inte om du missförstår mig just nu, men jag frågade om råd.
    Det kommer inte att gå att trycka ner folien i de stora hålrummen utan att formen deformeras kraftigt.
    Deformeras folien kraftigt så försvinner den där baslådan skall vila. Känns inget vidare.

Innan jag går vidare så kan det vara värdefull info att hålrummet under den blåa folien inte kommer att användas till något.
    Det brukar aldrig vara något problem att forma dämpningen efter underlaget, du få börja på ena sidan och rulla ut mattan successivt samtidigt som du rollar ut luften.

Blir inget bra att bara lägga den på som ett lock!

Leave a comment:

• MrLinkan2
    replied

Ska du ha en dämpmatta så ska den vara nerrollad i alla skrymslen för att göra nån nyta som dämpning, skulle du inte kunna lägga nån annan skiva eller fäste uppe på sen till lådan?

Leave a comment:

• pike2k
    replied

Om dämpmattan inte är limmad till 100% så gör den ingen nytta, varken som dämpning eller som skiktet som ska hålla fast din klenod.
    Är du villig att låta resultatet bli mediokert när du har Top Notch produkter?
    Självklart inte. Jag letar den bästa lösningen!
    Jag vet inte om du missförstår mig just nu, men jag frågade om råd.
    Det kommer inte att gå att trycka ner folien i de stora hålrummen utan att formen deformeras kraftigt.
    Deformeras folien kraftigt så försvinner den där baslådan skall vila. Känns inget vidare.

Innan jag går vidare så kan det vara värdefull info att hålrummet under den blåa folien inte kommer att användas till något.

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Dagens .... nattens tips & trix.

Har ni inget fett eller olja så öppna motorhuven och dra upp oljestickan.
    Ta fingrarna på den svarta geggan längst ner på pinnen, överför geggan på kabeln och den kommer slinka igenom passagen som en oljad blixt.

Tipset är gratis ... tack och god natt

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Jag vill gärna ha ett svar på den tidigare ställda frågan, men postar ändå denna uppdateringen

DET KOMMER ATT FUNKA att dra dubbla högtalarkablar genom gummit! Jag är extremt lycklig över detta enkla faktum.

Fotobevis:

Jag skall få ett fett av en vän som är specialgjort för att underlätta att dra kablar där det är trångt, då fortsätter jag med detta.
    Specialfett?

Glider det så glider det, jag tar smörjan som står närmst öppningen när jag öppnar skåpet.
    Kan tillägga att jag inte misslyckats ännu med att dra en kabel i värsta trånga gummigenomföringen .... fast det inte var ett specialfett för ändamålet

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Lite framsteg idag, har pausat med just denna biten just nu i väntan på råd.

Situationen är lite unik. Tanken är att limma fast baslådan mot det blåa Gladen dämpmaterialet. Botten i bilen är väldigt ojämn och den blåa dämpmattan är inte speciellt sträckbar eftersom det är en metallfolie.

Min fråga är om jag bör fokusera att få den blåa dämpmattan att sitta på de horisontella ytorna, den gör liksom inte mycket nytta är dämpsympunkt på "böjarna" i metallen. Denna mattans främsta syfte är dock att ha något att limma baslådan i som sagt.

Så här har jag klippt till mattorna, men då är de inte nerpressade i hålrummen ännu:

Bör jag ta bort lite mer material runt kanterna?

Kanske strunta i att pressa ner den i de stora hålrummen och lägga multimatta därunder istället?
    Om dämpmattan inte är limmad till 100% så gör den ingen nytta, varken som dämpning eller som skiktet som ska hålla fast din klenod.
    Är du villig att låta resultatet bli mediokert när du har Top Notch produkter?

Leave a comment:

• pike2k
    replied

Jag vill gärna ha ett svar på den tidigare ställda frågan, men postar ändå denna uppdateringen

DET KOMMER ATT FUNKA att dra dubbla högtalarkablar genom gummit! Jag är extremt lycklig över detta enkla faktum.

Fotobevis:

Jag skall få ett fett av en vän som är specialgjort för att underlätta att dra kablar där det är trångt, då fortsätter jag med detta.

Leave a comment:

• pike2k
    replied

Lite framsteg idag, har pausat med just denna biten just nu i väntan på råd.

Situationen är lite unik. Tanken är att limma fast baslådan mot det blåa Gladen dämpmaterialet. Botten i bilen är väldigt ojämn och den blåa dämpmattan är inte speciellt sträckbar eftersom det är en metallfolie.

Min fråga är om jag bör fokusera att få den blåa dämpmattan att sitta på de horisontella ytorna, den gör liksom inte mycket nytta är dämpsympunkt på "böjarna" i metallen. Denna mattans främsta syfte är dock att ha något att limma baslådan i som sagt.

Så här har jag klippt till mattorna, men då är de inte nerpressade i hålrummen ännu:

Bör jag ta bort lite mer material runt kanterna?

Kanske strunta i att pressa ner den i de stora hålrummen och lägga multimatta därunder istället?

Leave a comment:

• pike2k
    replied

Tänk på att du måste innesluta högtalaren med något annat, läkage runt högtalaren och du hör ljudet uppe i panelen .... och det vill du inte
    Det är uppfattat! Eventuellt ska jag försöka omforma den tunna plastkanalen så att den passar det större elementet. Kan liksom lika gärna testa om den ändå skall bort.

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Den enda kanalen är den som du ser på bilden, svart tunn plast som omslöt originalhögtalaren och ledde ut ljudet. Den skall bort.

Tänk på att du måste innesluta högtalaren med något annat, läkage runt högtalaren och du hör ljudet uppe i panelen .... och det vill du inte

Leave a comment:

• pike2k
    replied

Med dessa högtalare så får du inte montera i dörrpanelen, högtalaren ska sitta fast som berget.
    Gladen Zero 165 Pro DC manglar på utav ...

Vad är det för kanal du pratar om?
    Du får inte spela i några kanaler, ge högtalaren fritt spelrum.

Flytta ut högtalaren så den spelar ut genom dörrpanelen .... inte bakom för då kan du lika bra använda originalhögtalaren
    Den enda kanalen är den som du ser på bilden, svart tunn plast som omslöt originalhögtalaren och ledde ut ljudet. Den skall bort.

Leave a comment:

• Nonne
    replied

1: Ska kolla så fort jag kommer åt A-stolpen hur det ser ut. Det är jäkligt tight mellan dörren och stolpen, max 4cm mellanrum med dörren i fullt öppet läge

2. Ytterst tveksamt, ingen linje jag kommer att lägga energi på i dagsläget.

Jag kör vidare på att lägga ytterligare 18mm distans mellan plåt och element, vilket ger en total distans på 32mm. Jag tror mig ha mätt fram att 30mm distans är minimum för att magneten ska gå fritt från glaset.
    Det kräver viss modifiering av innerdörrens plast, där sitter för tillfället en kanal som slöt tätt runt originalelementet och ledde ut ljudet. Denna kanal är för liten för det nya elementet, så den måste bort oavsett.

Med dessa högtalare så får du inte montera i dörrpanelen, högtalaren ska sitta fast som berget.
    Gladen Zero 165 Pro DC manglar på utav ...

Vad är det för kanal du pratar om?
    Du får inte spela i några kanaler, ge högtalaren fritt spelrum.

Flytta ut högtalaren så den spelar ut genom dörrpanelen .... inte bakom för då kan du lika bra använda originalhögtalaren

Leave a comment:

• pike2k
    replied

Originally posted by Nordenmark View Post
    1: Det finns inte lediga stift i kontakten som kabelhärvan går igenom ut till dörren?

2: Kan du sätta högtalaren i dörrklädseln istället för i innerdörren?
    1: Ska kolla så fort jag kommer åt A-stolpen hur det ser ut. Det är jäkligt tight mellan dörren och stolpen, max 4cm mellanrum med dörren i fullt öppet läge

2. Ytterst tveksamt, ingen linje jag kommer att lägga energi på i dagsläget.

Jag kör vidare på att lägga ytterligare 18mm distans mellan plåt och element, vilket ger en total distans på 32mm. Jag tror mig ha mätt fram att 30mm distans är minimum för att magneten ska gå fritt från glaset.
    Det kräver viss modifiering av innerdörrens plast, där sitter för tillfället en kanal som slöt tätt runt originalelementet och ledde ut ljudet. Denna kanal är för liten för det nya elementet, så den måste bort oavsett.

Last edited by pike2k; July 26, 2020, 22:28. Reason: Lade till info om mini distans

Leave a comment:

Working...
X