Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• puttel
    replied
    Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

Min erfarenhet av dessa muttrar är att ta epoxi eller vanligt hederligt kontaktlim när man drar i dem så har dom suttit kvar

Leave a comment:

• pike2k
    replied

Tack för tipsen Nonne!

Jag ska köra med M4 skruv och islagsmutter och jag vet att den bygger lite. Därför tänkte jag försänka den så att den inte ligger emot någonting förutom MDF Den kommer ju aldrig att ramla ur när skruven är spänd och om den ramlar ur innan dess så limmar jag den helt enkelt på plats.

Jag provar, går det käpprätt åt skogen så får jag köpa nya MDF ringar. haha

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Originally posted by pike2k View Post
    Nonne, jag har ångrat mig. Jag sade till dig senast vi träffades att jag skulle fästa mellanbas-elementet med träskruv i MDF-ringen.

NU ska jag sätta islagsmutter i MDF ringens baksida istället.
    Och även om detta är en dold installation så spelar det ändå viss roll för själen att skruvarna passar så här pass bra till elementen!

Använd hellre rampamuff, fäster du inte upp islagsmuttern korrekt så trillar den in i lådan.
    Dessutom brukar det vara ont om plats mellan korg och mutter eftersom kragen är stor om du kommer upp i M5 eller M6

Leave a comment:

• pike2k
    replied

Nonne, jag har ångrat mig. Jag sade till dig senast vi träffades att jag skulle fästa mellanbas-elementet med träskruv i MDF-ringen.

NU ska jag sätta islagsmutter i MDF ringens baksida istället.
    Och även om detta är en dold installation så spelar det ändå viss roll för själen att skruvarna passar så här pass bra till elementen!

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Okej Nonne. Rätt mycket information där som var okänd för mig som slutkund efter den lilla teasern på Facebook, hehe

Jag läste någonstans att den kommunicerar via Blåtand med DSPN så förhoppningsvis behövs det ingen ny kabeldragning genom hela bilen heller?
    Adaptern är kabelansluten med en speciell kabel via USB porten, den porten man kan köra BT-adapter.

Det är just kabelhärvan som inte är tillgänglig i ”mängder”

Can adaptern finns även som PnP till VW ihop med deras PnP kablage för Molex anslutna produkter.

Fast det gynnar inte dig

Leave a comment:

• pike2k
    replied

Originally posted by Nonne View Post
    CanBus adaptern är inte helt ute för försäljning än med konfigurationen ”Open”.

Jag har bara fått en som vi håller på att testa i en av våra Team bilar.

Dessa adaptrar kommer vi inte att sälja över disk så slutkund kan montera själv.
    Dessutom kommer dom bara att säljas/monteras i några utvalda butiker till att börja med.

Adaptern ska programmeras samt integreras på rätt sätt via mjukvaran, en process som auktoriserad montör bör göra.
    Okej Nonne. Rätt mycket information där som var okänd för mig som slutkund efter den lilla teasern på Facebook, hehe

Jag läste någonstans att den kommunicerar via Blåtand med DSPN så förhoppningsvis behövs det ingen ny kabeldragning genom hela bilen heller?

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Det låter som en lösning jag borde anamma innan jag har dragit kablarna och lagt tillbaka inredningen.

Dessutom går jag i CANBUS tankar, så det lutar åt att jag får åka ut och hälsa på dig en snabb sväng idag. Jag tänker att om man nu ska ha CANBUS-adaptern så bör nog även den kabeln dras när alla andra kablar dras.
    CanBus adaptern är inte helt ute för försäljning än med konfigurationen ”Open”.

Jag har bara fått en som vi håller på att testa i en av våra Team bilar.

Dessa adaptrar kommer vi inte att sälja över disk så slutkund kan montera själv.
    Dessutom kommer dom bara att säljas/monteras i några utvalda butiker till att börja med.

Adaptern ska programmeras samt integreras på rätt sätt via mjukvaran, en process som auktoriserad montör bör göra.

Leave a comment:

• pike2k
    replied

Originally posted by Nonne View Post
    Jag brukar klippa remsor av Gladen Aero Foam som jag limmar ihop som tuber (limsida mot limsida).

Funkar skitbra och blir lagom tjockt så inget ligger och rasslar mot plast eller plåt!
    Det låter som en lösning jag borde anamma efter att jag har dragit kablarna dock innan jag lagt tillbaka inredningen.

Dessutom går jag i CANBUS tankar, så det lutar åt att jag får åka ut och hälsa på dig en snabb sväng idag. Jag tänker att om man nu ska ha CANBUS-adaptern så bör nog även den kabeln dras när alla andra kablar dras.
    Last edited by pike2k; July 15, 2020, 08:21.

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Jag brukar klippa remsor av Gladen Aero Foam som jag limmar ihop som tuber (limsida mot limsida).

Funkar skitbra och blir lagom tjockt så inget ligger och rasslar mot plast eller plåt!

Leave a comment:

• pike2k
    replied

En nyare, bättre video från Mark på CAF på engelska.

Ämnet gäller dämpning: Framdörrarna men även i bakänden av bilen. Materialet påminner återigen om Gladens Aero-Multi trots att man skriver 'acoustic foam' och inte neoprene.
    Något att titta på innan vi får svensk motsvarighet (videon) https://www.youtube.com/watch?v=D3iD3lYMI6g

En fråga Nonne, att vira in kablar i skumplast så att de inte ligger och vibrerar, är det en bra sak? Kan man köpa något bra till det syftet av dig?
    Last edited by pike2k; July 14, 2020, 17:53.

Leave a comment:

• pike2k
    replied

Dagens framsteg:
    Inhandlat 10st Gladen Aero-Multi plattor hos Ljudbyggaren.

Bättre att ha för många än för få när man väl står där och ska lägga dämpning under bilens stolar!

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Just denna videon har han gjort lite enklare med endast ett dämpmaterial. Har sett andra videos där han använder minst 3 olika dämpmaterial.

Mina huvudsakliga funderingar över videon är just placering av dämpmaterialet, mängden han använder och att han använder den till att "täppa till dörrsidan".

Nonne, har du öppet som vanligt idag? (Tänker på industrisemestern)
    Jag känner att jag behöver lite mer saker innan jag sätter igång nästa vecka med demontering och montering.
    Jag är på plats, har dubbelbokning så jag kommer nog vara en aning mindre social.

Har allt material i lager förutom Aerostone!

Leave a comment:

• pike2k
    replied

Just denna videon har han gjort lite enklare med endast ett dämpmaterial. Har sett andra videos där han använder minst 3 olika dämpmaterial.

Mina huvudsakliga funderingar över videon är just placering av dämpmaterialet, mängden han använder och att han använder den till att "täppa till dörrsidan".

Nonne, har du öppet som vanligt idag? (Tänker på industrisemestern)
    Jag känner att jag behöver lite mer saker innan jag sätter igång nästa vecka med demontering och montering.

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Bra och informativ video men man ser att Mark inte är en van montör, dock han har blivit mycket duktig på att bygga fast det ligger nog mycket i hans hjälpmedel från Mobile Solution.

Nackdelen med utländska video är att dom inte har samma material som oss här i Sverige, jag tänker på rengöringsmedel tex.
    Jag använder alltid T-Röd, ibland lite starkare medel om så krävs.

*OBS* använd inget medel som kan skada lacken *OBS*

Tänk på att inte täppa igen dreneringshålen i botten av dörren!

Om man nu är frikostig med starkt medel så är det genom dessa vätskan kan rinna ut och förstöra tröskellådorna, så det är inte lacken inne i dörren jag syftade på som man kunde skada.

Leave a comment:

• pike2k
    replied

Jag har aldrig dämpat en dörr tidigare heller (såklart med tanke på att detta är första bygget).

Jag fann denna videon som fokuserar på ett material som påminner mkt om Gladens Aero-Multi matta. Kan detta vara en god grund att stå på?

https://www.youtube.com/watch?v=oIzkhrkTZwk

Nonne, jag behöver mer dämpmatta!!!!

Leave a comment:

Working...
X