Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroen C5, SQ-bygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Citroen C5, SQ-bygge

    Tankarna kring att installera en tablet på instrumentbrädan har funnits ett bra tag och nu är det dags att göra slag i saken.
    Det första svåra beslutet var om jag skulle välja en 8 tum eller 10 tum. Jag klippte ut en mall på de båda storlekarna för att kunna hålla upp på panelen i bilen och testa hur det skulle passa.
    Med Teslas futuristiska megaskärm i åtanke blev valet en 10-tum.
    Om någon eventuellt skulle tro att det är min bil på bilden nedan så är det tyvärr inte så, bilden är snodd från Google



    Jag var först inne på en Samsungs Tab S men den kändes konstigt nog lite laggig när jag provade den i butik. Efter att ha sonderat marknaden ytterligare fastnade jag till slut för Sonys nya Xperia Z4. Avgörande var ett den har blåtand med APT-X och att den kändes rapp och bra när jag fingrade på den på Elgiganten häromdagen. Skärmen ser också ljusstark och skarp ut.
    Sagt och gjort så har jag nu lagt en beställning på 4G-versionen av en sådan för leverans nästa vecka.



    Tanken är att integrera plattan i mittkonsolen. Från Bildelsbasen beställdes därför en ram som jag kan gå lös på med en total modifiering.



    Dessvärre kommer jag att få offra AC-panelen i nederkant och planerar att flytta den till annan plats, förslagsvis i handskfacket. De viktigaste knapparna kanske går att montera i den modifierade panelen. Ljudet går ju före allt och hur ofta ändrar man egentligen temperaturen i bilen En tanke är också att flytta huvudenheten Alpine CDE-178BT till handskfacket men att montera själva displayen till huvudenheten i nederkant på den modifierade panelen. Mellan kontaktstiften på baksidan av displayen och kontaktstiften på framsidan av huvudenheten tänkte jag löda/dra kablar. Hoppas det kommer att funka. Kanske någon har erfarenhet av detta? Det positiva med den lösningen är att själva displayen tar minimalt med utrymme i djupled plus att jag också blir av med surrandet från huvudenheten som jag stör mig på.

    Surfplattan kommer alltså att täcka huvudenhetens uttag och större delen av AC-panelen. Underst kommer sedan displayen till huvudenheten om det är genomförbart.



    To be continued ....

    Comment


    • Re: Citroen C5, SQ-bygge

      Originally posted by Backkungen View Post
      Tankarna kring att installera en tablet på instrumentbrädan har funnits ett bra tag och nu är det dags att göra slag i saken.
      Det första svåra beslutet var om jag skulle välja en 8 tum eller 10 tum. Jag klippte ut en mall på de båda storlekarna för att kunna hålla upp på panelen i bilen och testa hur det skulle passa.
      Med Teslas futuristiska megaskärm i åtanke blev valet en 10-tum.
      Om någon eventuellt skulle tro att det är min bil på bilden nedan så är det tyvärr inte så, bilden är snodd från Google



      Jag var först inne på en Samsungs Tab S men den kändes konstigt nog lite laggig när jag provade den i butik. Efter att ha sonderat marknaden ytterligare fastnade jag till slut för Sonys nya Xperia Z4. Avgörande var ett den har blåtand med APT-X och att den kändes rapp och bra när jag fingrade på den på Elgiganten häromdagen. Skärmen ser också ljusstark och skarp ut.
      Sagt och gjort så har jag nu lagt en beställning på 4G-versionen av en sådan för leverans nästa vecka.



      Tanken är att integrera plattan i mittkonsolen. Från Bildelsbasen beställdes därför en ram som jag kan gå lös på med en total modifiering.



      Dessvärre kommer jag att få offra AC-panelen i nederkant och planerar att flytta den till annan plats, förslagsvis i handskfacket. De viktigaste knapparna kanske går att montera i den modifierade panelen. Ljudet går ju före allt och hur ofta ändrar man egentligen temperaturen i bilen En tanke är också att flytta huvudenheten Alpine CDE-178BT till handskfacket men att montera själva displayen till huvudenheten i nederkant på den modifierade panelen. Mellan kontaktstiften på baksidan av displayen och kontaktstiften på framsidan av huvudenheten tänkte jag löda/dra kablar. Hoppas det kommer att funka. Kanske någon har erfarenhet av detta? Det positiva med den lösningen är att själva displayen tar minimalt med utrymme i djupled plus att jag också blir av med surrandet från huvudenheten som jag stör mig på.

      Surfplattan kommer alltså att täcka huvudenhetens uttag och större delen av AC-panelen. Underst kommer sedan displayen till huvudenheten om det är genomförbart.



      To be continued ....
      har ej broddit en hållare till ipaden? och istället för en stereo i det uttaget kan du ha voltmätare och för usb kabel etc?

      Comment


      • Re: Citroen C5, SQ-bygge

        Om man kapar lite i panelen till acn så tror jag att de knapparna får plats i drickahållaren bredvid handbromsen.
        Fd tävlande med min Citroën C5.

        Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

        sigpic

        Samarbetspartners:
        Ljudbyggaren

        Comment


        • Re: Citroen C5, SQ-bygge

          Originally posted by Expoze View Post
          Om man kapar lite i panelen till acn så tror jag att de knapparna får plats i drickahållaren bredvid handbromsen.
          Det är en bra idé. Jag har sett på baksidan att det verkar som att kontrollpanelen verkar vara uppbyggd i moduler.


          Då skulle det funka att kapa panelen så att AC-knapparna blir för sig och de andra knapparna för sig.
          Då borde man kunna ha AC-knapparna vid drickahållaren och de andra knapparna i den modifierade panelen.
          Jag ska titta närmare på detta så får vi se var det landar.
          Last edited by Backkungen; August 9, 2015, 08:42. Reason: Bild tillagd

          Comment


          • Re: Citroen C5, SQ-bygge

            Surfplattan Sony Xperia Z4 Tablet är hemkommen och provlyssnad.
            Redan efter en kort provlyssning och jämförelse med min telefon Samsung Note 4 upplever jag ett större lugn i ljudet med surfplattan.
            Röster låter också mer behagligt och naturligt utan den något påstridiga och onaturliga klang i rösterna jag ibland upplever med Note 4:an.
            Båda enheterna verkar leverera mycket hög upplösning. Man kan säga att det låter mer Hifi med surfplattan även fast skillnaderna inte är så stora.
            Båda enheterna ska stödja APT-X och jag har använt Tidal vid jämförelsen.
            Tidal vs Spotify är för övrigt 1-0 där den upplevda upplösningen med Tidal är något högre och där Tidal har lite mer rumsinformation och luft runt instrumenten.



            Mittpanelen från skroten har också kommit hem, bilden nedan ger en föraning om den tänkta placeringen av plattan.



            Ett projekt som ligger lite längre fram i tiden är ombyggnad av dörrsidorna då jag tänker bygga slutna lådor till mina midbasar. Jag fick tag i ett par dörrsidor på skroten. Det blir ett kul projekt som jag hoppas ger önskat resultat.

            Comment


            • Re: Citroen C5, SQ-bygge

              Välkommen i sonyplatteträsket. Lirar en z3 tablet
              Dock via DAC

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                Ser ut att kunna bli snitsigt det där. Hoppas att du ror hem det.
                Mini Cooper goes Pioneer
                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                Volvo V50
                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                Sponsorer som håller mig flytande:
                Pioneer, Stinger

                Comment


                • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                  Man skulle kunna tro att det varit stiltje på byggfronten med tanke på att det var ett tag sedan förra uppdateringen.
                  I kulisserna har det dock försiggått aktiviteter.
                  Till att börja med har jag införskaffat ett par nya mellanregister från Ljudbyggaren , Gladen Aerospace 80 som nu är under inspelning i bilen. För att nämna några förbättringar jämfört med Zero 80 som satt innan i mina poddar är Aerospace 80 mer musikaliskt lättflytande och naturligt mjuka i karaktären. De släpper bättre även på låga volymer och ljudbilden är luftigare.
                  Intressant var också när jag lekte med delningarna mellan midbas och mellanregister. Tidigare när jag körde Zero 80 har jag delat midbasarna vid 170 Hz och mellanregistren vid 200 Hz då jag tyckte att det gav ett mindre "bumligt" ljud jämfört med att till exempel dela båda elementen vid 200 Hz.
                  När jag nu kopplat in Aerospace 80 och testade att flytta upp delningen på midbasarna från 170 Hz till 190 Hz och behöll delningen på mellanregistren vid 200 Hz blev röster klart mycket naturligare och kompletta. Ljudbilden flyttades också längre fram mot motorhuven. Det lönar sig att experimentera med delningarna.

                  Arbetet att anpassa mittkonsolen till surfplattan har också påbörjats.
                  Steg 1 var att tillverka en tunn MDF-skiva som bottenplatta. Då jag inte hittade tunnare MDF än 12 mm på byggvaruhusen fräste jag ner en 12 mm-platta till 5 mm.



                  För att kunna fräsa hela ytan satte jag fast en 7 mm plywoodbit som stöd när jag fräst lite mer än hälften.

                  Tanken är att fälla in magneter i bottenplattan. För att enkelt kunna ta bort surfplattan från panelen gjorde jag en fasning vid ena kortsidan på bottenplattan. Jag använde sänksågen och lät 2 mm av tjockleken vara kvar, sedan var det bara att böja och limma.





                  Nu var det dags att plocka fram Dremeln med kapskiva för att göra ett lämpligt urtag. Först tillverkade jag en dummy av surfplattan i plywood för att ha något oömt att mäta mot.



                  Jag tejpade upp mittkonsolen för att få linjer att kapa efter:





                  Bottenplattan limmades in med smältlim, därefter tillverkades sargerna runt plattan. Alla kanter rundades av. Urtag gjordes för laddkabel och för att komma åt strömbrytare:





                  Nästa steg blir att modifiera nedre delen av konsolen för att passa frontpanelen till huvudenheten. En del spacklingsarbete med tillhörande slipning lär det också bli innan panelen kan kläs med vinyl.
                  Last edited by Backkungen; August 20, 2015, 22:16.

                  Comment


                  • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                    Mumsmums
                    Octan
                    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                    OctanAudio
                    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                    Fegens Vandrarhem

                    Bilstereoblog
                    Team Ljudbyggaren

                    Comment


                    • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                      ser riktigt lovande ut.
                      Mini Cooper goes Pioneer
                      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                      Volvo V50
                      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                      Sponsorer som håller mig flytande:
                      Pioneer, Stinger

                      Comment


                      • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                        Originally posted by octan View Post
                        Mumsmums
                        Ja, Aerospace verkar vara fina grejer om det är det du tänker på


                        Originally posted by Landén View Post
                        ser riktigt lovande ut.
                        Tack, jag hoppas att slutresultatet blir bra!

                        Comment


                        • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                          Med panelen halvfärdig var jag tvungen att kolla om den överhuvudtaget kommer att passa i bilen. När jag satte kapskivan i panelen hade jag inte riktigt grepp om tillgängligt utrymme bakom panelen så nu var det sanningens stund så att säga.
                          Efter alltid lika mödosam borttagning av huvudenheten och demontering av diverse lister, ramar, luftkanaler och AC-panel såg det ut så här:



                          Till min glädje passade den halvfärdiga panelen utan att kollidera med något innanför.



                          Efter att ha låtit tankarna mogna några dagar har jag bestämt mig för att ta bort huvudenheten helt och hållet då det inte längre finns behov av den.
                          CD-mediet känns överflödigt i och med möjligheten till rippning i FLAC och i och med tillgång till Tidal och Spotify.
                          Radion löser jag genom att använda webbradio via surfplattan och mobilnätet/4G. Jag har skaffat 20GB surf från Halebop för 199 kr. 20GB gäller i tre månader. Enligt SR:s hemsida drar webbradio som mest 84MB/timme. 20GB skulle då räcka i 240 timmar vilket motsvarar ungefär 1300 mil i bilen om man kör 55km/h i snitt. 1300 mil på tre månader är mycket mer än jag kör.
                          Jag har testkört webradion i bilen nu och kan bara konstatera att det är en höjdare. Helt störningsfritt och med möjligheten att själv välja när man vill lyssna på de olika programmen. SR har en närmast obegränsad mängd med tidigare sända radioprogram.

                          I och med att jag nu inte behöver tänka på att få plats med huvudenheten har jag plötsligt ledigt utrymme för AC-panelen i panelen nedanför surfplattan. En kontrollmätning i bilen visar att det blir trångt men inte omöjligt.

                          Comment


                          • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                            Originally posted by Backkungen View Post
                            Enligt SR:s hemsida drar webbradio som mest 84MB/timme. 20GB skulle då räcka i 240 timmar vilket motsvarar ungefär 1300 mil i bilen om man kör 55km/h i snitt. 1300 mil på tre månader är mycket mer än jag kör.
                            Jag har testkört webradion i bilen nu och kan bara konstatera att det är en höjdare. Helt störningsfritt och med möjligheten att själv välja när man vill lyssna på de olika programmen.
                            Köra ja, men vad hindrar dig att bara sitta och lyssna
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                              Originally posted by Nonne View Post
                              Köra ja, men vad hindrar dig att bara sitta och lyssna
                              Det är ju helt sant, den senaste tiden har jag spenderat betydligt fler timmar i bilen stillastående än i rullning. I våra kretsar är ju bilen ett extra vardagsrum dedikerat för Hifiupplevelser, att bilen dessutom fungerar som transportmedel är ren bonus
                              Radio kan för övrigt vara ganska outhärdligt spelat genom en bra anläggning i och med den komprimering som verkar vara vanligt förekommande i sammanhanget. Där är väl de lokala reklamkanalerna värst...
                              https://sv.wikipedia.org/wiki/Kompressor_(ljudteknik)
                              Last edited by Backkungen; August 26, 2015, 09:50. Reason: Fixat den felaktiga länken till Wikipedia

                              Comment


                              • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                                Originally posted by Backkungen View Post
                                Det är ju helt sant, den senaste tiden har jag spenderat betydligt fler timmar i bilen stillastående än i rullning. I våra kretsar är ju bilen ett extra vardagsrum dedikerat för Hifiupplevelser, att bilen dessutom fungerar som transportmedel är ren bonus

                                Gösses vad jag kan skriva under på detta

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X