i min v70 så byggde jag ungefär som du gör, jag kapade dock upp stolpen så mycket som möjligt för att försöka få ut högtalaren så mycket jag kunde för att öka sikten (ja jag kör också 4"), sen lite högtalartyg och dränk det med polyester så blir det stabilt, nåt lager väv är väl inte fel,spackla o slipa och klä.
sen lät jag a-stolpen vara öppen baktill och i med dämpull... det var faktiskt hyfsat smidigt, dock så är jag kass på att klä men men, bara att göra om och lära sig, men det låter bra och blir inga konstiga ljudupplevelser som det kan bli i för liten låda.
Ett tips är väl att montera dina högtalare nu och lägg en handduk/ tröja eller liknande runt/bakom högtalaren och lyssna så dina vinklar fungerar.
Tack för synpunkter, mjo tänkte faktiskt montera 4"arna och sen köra med elefantskit på diskanterna så man kan flytta runt dom lite. Provar så här nu och blir det inte bra får jag hitta på något annat. Har du några bilder på dina a-stolpar?
hmmm, vet inte om man vågar lägga ut bilder på mitt bygge när man har sett vilken klass på byggen det finns här
nä jag har inga foton just nu men jag kan väl ta ett par foton i morgon och lägga upp
jag tog 3 kort på vänster a-stolpe där du även ser att jag har fått in högtalaren lite i a-stolpen, la även in ett foto på höger.
Och angående diskanterna så letar jag fortfarande en bra position/vinkel så ja, jag vet att gallrena inte är i linje med mellanregistret
En sak som jag dock själv brottas med är diskantens kopp som spela ljud bakåt, detta har en tendens att reflekteras och förstärkas något i hörnet vilket är mindre bra under vissa frekvenser, så mitt projekt är att göra nya poddar och se om det släcker ut detta, även höger högtalare skulle nog varit lite mer vinklad bakåt för att minska reflektionerna mot vindrutan.
Det där var ju inget att skämmas över det ser ju bra ut. Somsagt så kommer jag montera högtalarna innan jag börjar plasta, tyvärr har jag inget garage och det är pissväder i Norrköping så får vänta på bättre väder.
förstår precis, bor själv i lägenhet utan garage eller fixamöjligheter i källaren, och med sambo och 2 barn så får man inte vara i lägenheten heller längre
Som tur är kan jag hålla till på jobbet en dag i veckan men det ger ju ej så många timmar till att bygga.. Och dessa byggen tar bra mycket längre tid än vad man tror
Satt och filosoferade i lastbilshytten när jag var påväg hem i fredags om man ska köra sluten eller portad låda? Båda lådorna har väl sina för och nackdelar, kommer lira Armin van buuren, Avicii mm. Vilken lådtyp tror ni skulle passa bäst?
The The 12W1v3-4 is best used with amplifier power in the 75W - 300W range and is optimized to operate in a compact 1.10 cu. ft. (31.5 l) sealed enclosure
Så står det på deras hemsida och jag tycker själv att slutet är trevlig.
Nu vet jag inte om slutet fungerar bra i en s60? Ska du köra frontsub eller ha den bak i bagage? Med frontsub hade jag kört sluten,bak kanske portat fungerar bättre?
Kör själv en liten jl-6.5 som frontsub (enbart) och den spelar slutet och riktigt bra, sjukt gott o få basen fram
kan ju tillägga att jag har en hertz hx300d som ligger i källare nu för tiden, körde den sluten i min gamla saab och testade portad i v70:n, den ska helt enkelt spela sluten då det låter med dynamiskt och djupt, tror att jl:en fungerar ungefär likadant, åtminstone 10 gör det i polarens bil men han kör frontsub och det påverkar ju, ligger basen i bagaget så får du en helt annan resonanskammare och avstånd
Hopp en liten uppdatering då, poddarna går det inte så bra med får liksom inte till dom som jag vill ha dom. Jag lägger dom åt sidan ett tag och inriktar mig på baslådan istället. Jag har kommit fram till att jag vill prova en sluten låda då elementen enligt uppgift spelar bra i en sådan lådtyp. Min fråga till er alla är, ritningen jag har är utan lutning mot ryggstödet. Hur ska jag räkna om en rak låda till en med vinkel, hoppas ni förstår hur jag menar? Har iallafall fått hem dom flesta prylarna nu som, ljudprocessor, rca kabel på löpmeter, kontakter och kabelhölje. Närmast på inköpslistan står att köpa ett batteri samt skiljerrelä. Ska även inhandla aluminiumroller, polyester mm. I helgen tänkte jag inrikta mig på att dra samtliga kablar framifrån och bak. Det här är lite om vad som ska hända, kan ju bara hålla på från sen eftermiddag till kvällen pga att det är för varmt mitt på dagen.
Comment