Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lillprojektet Civic ek3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Lillprojektet Civic ek3

    Här har det varit inspirations/tids torka. Inte fått något vettigt gjort alls. Har köpt på mig ett sånt här:

    som ska mata aktivt till 2 vägarna så jag slipper köra diskanten på Hu:n. Även ett mindre monoblock sökes.
    Var nästan tvungen då jag i nuläget har problem med att få vettig volym på diskanten när man drar på lite utan att gå över volym 28 på min bt92sd som verkar vara nån magisk gräns för vart välljudet slutar

    Comment


    • #47
      Re: Lillprojektet Civic ek3

      Har även problem att få ljudbilden åt vänster i bilen. Kan få den dit jag vill, men lurigt att jag inte kan justera den mer. Kan detta bero på den odämpade vänster dörren tro?

      Comment


      • #48
        Re: Lillprojektet Civic ek3

        Ska passa på att tacka Expose och hans c5 för hittad inspiration
        Var en snabbis på Springbreak i lördags. Tyvärr med 2 stressade ointresserade polare så att vänta på/leta upp herr Expose fanns inte på kartan. Så jag ville inte ens stänga dörrarna till bilen å än mindre ge mig på att röra volymknappen Men kan säga att ljudbilden med poddarna var knivskarp och att ljudet sen enligt honom själv ska vara "ofärdigt" är som en hoppspark i solar plexus! Hahhaha
        Men fattar hur mycket mer tid jag har på inställningar osv. Har fått mig en tanke angående eget 3-vägs kit och poddar....

        Comment


        • #49
          Re: Lillprojektet Civic ek3

          Låter märkligt att du inte kan få ljudbilden åt vänster, är bilen högerstyrd tro? Man brukar få justera både tidskomp och balance för att få till ljudbilden, om det inte finns nivåjustering.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #50
            Re: Lillprojektet Civic ek3

            Originally posted by ChriZtoffer View Post
            Låter märkligt att du inte kan få ljudbilden åt vänster, är bilen högerstyrd tro? Man brukar få justera både tidskomp och balance för att få till ljudbilden, om det inte finns nivåjustering.
            Var inne å ökade nivån lite på vänster och det blev iaf bättre. Går inte vidare längre än så innan jag dämpat färdigt även vänster dörr.

            Comment


            • #51
              Re: Lillprojektet Civic ek3

              Å där damp det ner ett efterlängtat paket
              Nu blir det pod bygge!
              Men på agendan ikväll är att dämpa färdigt dörr nr 2.....

              Comment


              • #52
                Re: Lillprojektet Civic ek3

                Har nu dämpat vänster dörr med. Men problemet att jag inte kan flytta ljudbilden som jag vill kvarstår. Kan få rösterna att komma nästan rakt framifrån och ända ut till höger a-stolpe. Men vänster känns det låst. Har en fundering på om det beror på diskanternas placering som i nuläget endast är pålimmade på a-stolparna och är riktade lite lätt framåt?
                Har även svårt med tidskompet på midbasarna. Märker typ ingen skillnad på höjd när jag försöker trimma upp rösterna till a-stolpen på en sida i taget. Kan detta bero på att jag inte har någon lowpass på midbasarna? Att det blir svårt att utskilja om det kommer från diskant eller midbas då dom spelar fullt uppåt i registret båda två?

                Comment


                • #53
                  Re: Lillprojektet Civic ek3

                  Lågpass på midbasarna är helt klart rekommenderat när du kör separata mellanregister, annars blir det knas!
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • #54
                    Re: Lillprojektet Civic ek3

                    Originally posted by Peppe_e View Post
                    Har nu dämpat vänster dörr med. Men problemet att jag inte kan flytta ljudbilden som jag vill kvarstår. Kan få rösterna att komma nästan rakt framifrån och ända ut till höger a-stolpe. Men vänster känns det låst. Har en fundering på om det beror på diskanternas placering som i nuläget endast är pålimmade på a-stolparna och är riktade lite lätt framåt?
                    Har även svårt med tidskompet på midbasarna. Märker typ ingen skillnad på höjd när jag försöker trimma upp rösterna till a-stolpen på en sida i taget. Kan detta bero på att jag inte har någon lowpass på midbasarna? Att det blir svårt att utskilja om det kommer från diskant eller midbas då dom spelar fullt uppåt i registret båda två?
                    Jag antar att du menar att du har riktat diskanterna lite bakåt mot lyssningsposition och inte frammåt mot rutan?

                    Kör du JL eller Hertz kittet nu aktivt delat med individuellt justerbar nivå och tidskomp på varje element?

                    Även utan LP borde du kunna få ihop midbas med diskant hyffsat men det är inte säkert att rösterna går ända upp till a-stolpen för det när mkt av mellanregistret kommer ifrån nederkant av dörren , tidkomp i sig är ingen höjdjustering , målet skall vara att få diskant och midbas att spela ihop som en enhet och inte separerat , då har du fått tidskompet rätt.
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • #55
                      Re: Lillprojektet Civic ek3

                      Just det.... Har inte bytt till 3-vägs kitet än....
                      Last edited by Peppe_e; May 22, 2014, 11:30.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Lillprojektet Civic ek3

                        Hewi>> Är faktiskt riktade svagt fram mot rutan. Skulle gjort det ordentligt, men köpte Hertzkitet och lägger ingen tid på riktningen nu. Utan tweakar mest för att det är kul och för att lära mig hur man tacklar problem nu innan jag byter.
                        Det körs fullt aktivt fast diskanter på hu och midbasar på steg.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Lillprojektet Civic ek3

                          Nu är midbasarna i å provspelade. Spelar bra mycket djupare än jl, men har samtidigt uppkommit vibrationer i dörrsidorna igen! Kan nog bli att plasta dessa. Påbörjat mitt pod bygge. Men har ingen kamera tyvärr då min mobil är på lagning och fick en lyxig lur från 90-talet att leka med

                          Comment


                          • #58
                            Re: Lillprojektet Civic ek3

                            Åh, kul att det blev en direkt uppgradering på midbassidan!

                            Som vanligt kommer ju alltid ett nytt följdproblem för varje seger man tycks göra. Magiskt det här med bilstereo

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #59
                              Re: Lillprojektet Civic ek3

                              Originally posted by zrken View Post
                              Åh, kul att det blev en direkt uppgradering på midbassidan!

                              Som vanligt kommer ju alltid ett nytt följdproblem för varje seger man tycks göra. Magiskt det här med bilstereo
                              Ja, det var sköj! Och det är lätt värt att behöva jobba bort skrammel för mera bas
                              Några tips på hur man får bort skrammel från låsmekanismer osv??

                              Känns som nyttigt att sitt å pilla med bara midbasarna. Lättare å förstå hur dem funkar när man senare ska få en helhet i ljudet. Väntar på att få hem alubafflar till podbygget och har inhandlat glasfiber å båtplast. Vad brukar ni ha för skydd när ni plastar??

                              Comment


                              • #60
                                Re: Lillprojektet Civic ek3

                                Å där kom dem


                                Kan bygget fortsätta!!

                                Comment

                                Working...
                                X