Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo S60 T5 SQL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Volvo S60 T5 SQL

    Det låter helt klart klokt!

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • Re: Volvo S60 T5 SQL

      Originally posted by zrken View Post
      Det låter helt klart klokt!
      Yes, såklart åkte man på en förkylning precis när man skulle lägga på ett kol å få färdigt skitenn.

      Iaf så under tiden har jag forskat lite i ett instrument jag kan använda för att sätta gain och även mäta spänning.

      Kom fram till att smd dd1an är för dyr med frakt nästan 1500spänn och går den sen sönder vilket jag utgår att min kommer göra så är det 400spänn i frakt för att få lagat den.

      Nano ds201an såg väl okej ut men där var man ändå uppe i 800kr och samma visa vid garantiärende.

      Sluta med att jag hitta en för 1200kr på kjell o company som jag nog kommer inhandla och utvärdera.
      Står att den även kan mäta uteffekt från slutsteg men tror där är någon amperebegränsning som ligger en bra bit under vad som behövs i mitt fall.
      Återstår att se.

      Även beställt stp black gold denna gången istället för silent coat som jag alltid kört tidigare pga priset.
      Vet du har fördjupat dig en del i dom resonansdämpande mattorna?

      Får väl se om denna är bättre. Just nu va den billigare än sc.

      Comment


      • Re: Volvo S60 T5 SQL

        Vilken var det på kejll & co för 1200pix som har o-scope funktion? :O
        Jag har stirrat in mig på en UT81b (ca modellbeteckning), ca 2lax.
        De var dock fel lagersaldo, och slut, och borta och maximal förvirring på det där Kjell & Co.

        Spännande att du ger dig på STP Black Gold. Återkom med dina erfarenheter och hur du upplever de jämfört med SC.
        Själv har jag kanske 5-7paket SC i ryggen, och 3 paket STP B.G, varpå den sista skivan tog slut igår.
        Min nästa beställning (över disk iofs) kommer att bli Silent Coat. Ska bli lite kul och se vad man tycker om att byta från STP till SC, när man vart... ehrm... låt oss säga... ..en smula oimponerad av STP mattan efter förra bytet...

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • Re: Volvo S60 T5 SQL

          Originally posted by zrken View Post
          Vilken var det på kejll & co för 1200pix som har o-scope funktion? :O
          Jag har stirrat in mig på en UT81b (ca modellbeteckning), ca 2lax.
          De var dock fel lagersaldo, och slut, och borta och maximal förvirring på det där Kjell & Co.

          Spännande att du ger dig på STP Black Gold. Återkom med dina erfarenheter och hur du upplever de jämfört med SC.
          Själv har jag kanske 5-7paket SC i ryggen, och 3 paket STP B.G, varpå den sista skivan tog slut igår.
          Min nästa beställning (över disk iofs) kommer att bli Silent Coat. Ska bli lite kul och se vad man tycker om att byta från STP till SC, när man vart... ehrm... låt oss säga... ..en smula oimponerad av STP mattan efter förra bytet...
          Jaså nu blev jag orolig har läst och fått för mig att stpn ska vara bättre än sc men det kanske inte stämmer då.
          Jag har väl använt ca 500ark sc tidigare så blir spännande.

          Velleman HPS140i heter det på kjell.
          Vad jag kan läsa mig till så ska det fungera för att sätta gain, mäta ren sinuskurva och spänning.

          Comment


          • Re: Volvo S60 T5 SQL

            Såg nu att kabeljäveln inte ingår och finns ej i lager så då kan man lika gärna köpa den du nämnde för en 500ing extra.

            Comment


            • Re: Volvo S60 T5 SQL

              Om de nu har den hemma och går att få tag på... LOL
              Skrev om det i min sista wall of text

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                Originally posted by zrken View Post
                Om de nu har den hemma och går att få tag på... LOL
                Skrev om det i min sista wall of text
                Jo jagvsåg det men vafan där står i lager på webbshopen.
                Prova du att beställa en då? :-)

                Comment


                • Re: Volvo S60 T5 SQL

                  Nej, jag ringde på telefon och fick tag på någon på ngnslags centrallager. Som skulle ut och ta reda på precis vad som följde med i paketet. Visade sig vara total förvirring och disinformation på bygget.
                  Ingen vits att lägga någon order innan man får tag på ngn tomte som står och tafsar på en live&direct....

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • Re: Volvo S60 T5 SQL

                    Originally posted by zrken View Post
                    Nej, jag ringde på telefon och fick tag på någon på ngnslags centrallager. Som skulle ut och ta reda på precis vad som följde med i paketet. Visade sig vara total förvirring och disinformation på bygget.
                    Ingen vits att lägga någon order innan man får tag på ngn tomte som står och tafsar på en live&direct....
                    Jaså det var märkligt, mitt intryck av kjell är att dom är utan tvekan dom mest kunniga och serviceinriktade inom elektronik å tillbehör. Iaf i butikerna här nere.

                    Får se om jag är för snål för en, känns ändå trisst att köpa instrument å grejor för flera tusenlappar som man kunde lagt på prylar att ha i bilen.
                    Men samtidigt utan dom så blir de inte bra heller.

                    Comment


                    • Re: Volvo S60 T5 SQL

                      Originally posted by jimmaiy View Post
                      Får se om jag är för snål för en, känns ändå trisst att köpa instrument å grejor för flera tusenlappar som man kunde lagt på prylar att ha i bilen.
                      Men samtidigt utan dom så blir de inte bra heller.
                      Hade jag köpt min första en smula tidigare hade jag tjänat in åtminstonne 3 st o-scope av UT81 klass.
                      Det ÄR en <billig> investering.

                      Och har du folk där nere som kanske är lite sugna på att få hjälp, är det ju inte ett omöjligt scenario att det sker i utbyte för ett skrovmål..

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • Re: Volvo S60 T5 SQL

                        Då va ens handoscilloskop beställt.

                        Följer med 10x pråb som man bör använda istället för 1x vad jag förstått det som.

                        Det jag inte vet dock är om man bara ska mäta med bara spetsen på + på högnivån ut från steget och låta den lilla avstickaren som är jord? Hänga vid sidan eller om den ska va på minus.

                        Och hur blir det om man mäter på lågnivåkabeln för att kolla maxvol på hun utan klipp?
                        Då måste jag ha två anslutningar?

                        För övrigt så ska det fortsättas med dörrarna imorgon, update om det kommer.

                        Comment


                        • Re: Volvo S60 T5 SQL

                          Du lär behöva koppla jord till ngt. Jag har kört det på höljet på RCAn eller minus på högtalarterminalen.
                          Man kunde ju tro dte borde gå att köra samma jord, om allt är rejält jordat. Det är väl till att prova..

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • Re: Volvo S60 T5 SQL

                            Originally posted by zrken View Post
                            Du lär behöva koppla jord till ngt. Jag har kört det på höljet på RCAn eller minus på högtalarterminalen.
                            Man kunde ju tro dte borde gå att köra samma jord, om allt är rejält jordat. Det är väl till att prova..
                            Borde va en på stiftet och en på den yttre runda ledaren på en av rcakontakterna och likadant en på plus och en på minus på plintarna på steget.

                            Kopplar man den till jord borde det bli kortis.
                            Men just att där står jord gör mig fundersam.

                            Likadant om det spelar roll att mäta med last eller utan påkopplad på högtalarutgången på steget.
                            Får ju ström genom plinten i så fall också.

                            Comment


                            • Re: Volvo S60 T5 SQL

                              Jag har aldrig sett någon mäta med last, ej heller till en DD-1.
                              Samtidigt kan det ju finnas intresse att se om det skiljer sig något vid olika laster på högtalare, säg 1ohm. Men det är inget som generellt görs...

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                                Originally posted by zrken View Post
                                Jag har aldrig sett någon mäta med last, ej heller till en DD-1.
                                Samtidigt kan det ju finnas intresse att se om det skiljer sig något vid olika laster på högtalare, säg 1ohm. Men det är inget som generellt görs...
                                Nog bäst att göra det utan.
                                Sen är nästa grej var man ska gaina efter.
                                Med 0dB ton eller lägre.
                                Musiken ligger sällan så högt utan kanske -8 som högst.
                                Kan iof köra en -8 ton och komma ihåg hur mycket högre man kan ratta hun före dist.

                                Comment

                                Working...
                                X