Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo S60 T5 SQL

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Re: Volvo S60 T5 SQL

Originally posted by Frippe_L View Post
    Det är så det mäts även på vm/em fast med Fluke instrument eller liknande som brukar visa runt 50w mindre, nåt sånt var det när Klåp och Nymans jämförde sina nere på Eurofinals mot de som domarna använde, jag skulle tippa på att det är smartast att mäta med ton om man vill kunna labba hemma och gaina in allt för att ligga så när 2kw eller 4kw som möjligt iom man utan problem får ha 10kw steg (bara man håller sig under maxeffektuttaget) som Nymans hade i helgen och spelade 153,0 med 3960w nåt sånt.
    Jo såklart kör man ton av den anledningen som du nämner att man kan spela ganska nära tex 2kva alltid om man har samma laddning och spänning på batteribanken vid varje tillfälle.

Ja jag trodde också de va fluke men de spelar ingen större roll om alla mäts med samma.

Får man själv lov att mäta samtidigt?

Comment

Miniupdate!

Förra helgen dema jag för några polare som ville höra ljudet.
      Eftersom jag är fruktansvärt besviken ville jag egentligen inte lira men det verka som det räckte till dom haha av reaktionerna att döma.

Iaf så uppenbara sig mitt första spänningsfall efter kanske 8min med bilen avstängd.

Blev jävligt förvånad gick ner till 12,1 innan jag drog ner och då öka det till 12,4 rätt snabbt igen hur nu det går ihopa.
      Mäter tyvärr inte direkt på skenorna eller stegen där bör det iof ligga lite högre.

Det fick mig att tänka på om det är värt att slänga i ett batteri till

Hur länge kan ni andra som läser här och bygger eget lira med avstängd bil innan det börjar suga batteri?

Comment

Inte så länge, har inte mätt nån tid precis utan spelar mest med bilen igång, men så kör ja bara med ett på 50ah fram och ett extra batteri på 70ah bak.

Om du har vägarna förbi Osby nån gång kan vi mäta upp bilen med Term-Lab istället för din mätare och se hur mkt det skiljer.
        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Inte så länge, har inte mätt nån tid precis utan spelar mest med bilen igång, men så kör ja bara med ett på 50ah fram och ett extra batteri på 70ah bak.

Om du har vägarna förbi Osby nån gång kan vi mäta upp bilen med Term-Lab istället för din mätare och se hur mkt det skiljer.
          Aha okej nej det är ju helt klart bättre att ha bilen igång jag har ju 2x95ah så är inte jättemycket till batteribank heller.
          Men om det nu sjönk så fort borde där ändå gå lite grann krut till basarna för mitt gamla system kunde jag spela i säkert 30min med sämre och mindre batteri utan spänningsfall.

Ja det hade ju helt klart varit intressant, har du eget tl?
          Kolladerä resultaten från vallåkra på termpro och det är ju bara du som spelar "bas" i 2/4k klasserna. 147 vid 35hz är imponerande.

Comment

Ja jag har eget TL, utan det är det rätt värdelöst att försöka tävla på lika villkor, ungefär som att inte komma från Jamaica och försöka springa 100m snabbt.

Att jag spelade 35hz beror enbart på att lådan spelade som högst där då jag byggt den "stor med lagom portarea för djupbas", skiljer iofs bara 1dB ungefär mellan 30-50hz, men helst ska det ligga runt 42-43 om man ska sikta högt.

www.garaget.org/Frippe_L

Comment

Ja jag har eget TL, utan det är det rätt värdelöst att försöka tävla på lika villkor, ungefär som att inte komma från Jamaica och försöka springa 100m snabbt.

Att jag spelade 35hz beror enbart på att lådan spelade som högst där då jag byggt den "stor med lagom portarea för djupbas", skiljer iofs bara 1dB ungefär mellan 30-50hz, men helst ska det ligga runt 42-43 om man ska sikta högt.
              Jo det är sant dessutom vet jag inte heller om den är linjär mot sig själv så om jag gör en ändring å mäter och får annat resultat kan det lika gärna vara mätaren som diffar mellan mätningarna.
              Har dock läst för längesen att den skulle va någorlunda linjär men jag vetifan om det stämmer.

Okej peakar inte din bil där då?
              Jag har testat både 36 och 39hz avstämning och min peak ligger fortfarande vid 33hz enligt min mätare om ja kör ton.
              Fick dock bättre ös över 33 när jag höjde avstämningen.

Jävlar, lirar du så brett omfång med bara 1db diff?
              Hur stor portarea kör du och hur många liter?
              För mig du byggde med en 12? Om det är den du skicka bilder på längre bak i tråden.

Comment

Passat kombi peakar oftast runt 42-43, har 3 12" och 250L låda med två 6" portar runt 30cm långa. Finns bild i spl delen där nån frågar om låda till GZ basar.

www.garaget.org/Frippe_L

Comment

Passat kombi peakar oftast runt 42-43, har 3 12" och 250L låda med två 6" portar runt 30cm långa. Finns bild i spl delen där nån frågar om låda till GZ basar.
                  Jaha det förklarar det hela har för mig den du visa va en b2 12a i en saab?

De va en jävla stor låda med bara 360cm2 portaera? Jag ligger på 406cm och tyckte det kändes lite.
                  Visserligen minskar ju aero blåsljud osv drastiskt.

Hur upplevde du dina spl d1 or i beetlen, ville dom ha bra med effekt innan dom börja spela?
                  Du hade iof ett d7 steg på dom väl?

För fattar inte vad problemet är med mitt jag vet faktiskt inte var jag ska börja förutom öka effekten.

Med den lådvolymen och konarean bör det spela minst 140 oavsett bil.

Comment

Nånting lär ju va galet med effekten, har du provat med en annan HU eller att bara köra mobilen rätt in i steget? Der borde ju spela vansinnigt mycke högre med dom grejerna som du har även fast det är i en sedan! Även med låg avstämning så borde du ligga på 140dB+++. Jag provade lite för skojs skulle i Bollnäs igår, original HU där det ligger en 40Hz HP delning, ett Alpine PDX-M12 och 4st 8or i 80L låda avstämd till ca 30Hz, det spela 135,7dB med musik. I en sedan då såklart.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
                      Nånting lär ju va galet med effekten, har du provat med en annan HU eller att bara köra mobilen rätt in i steget? Der borde ju spela vansinnigt mycke högre med dom grejerna som du har även fast det är i en sedan! Även med låg avstämning så borde du ligga på 140dB+++. Jag provade lite för skojs skulle i Bollnäs igår, original HU där det ligger en 40Hz HP delning, ett Alpine PDX-M12 och 4st 8or i 80L låda avstämd till ca 30Hz, det spela 135,7dB med musik. I en sedan då såklart.
                      Ah jag har 158l låda utan port och basar räknst till ca 63liter vars när allt är i med just nu 39hz avstämning.
                      Jag får en gain på 5,? Db med den lådan enligt winisd.
                      Nominellt ligger jag på 0,9 ohm med multimeter och i winisd visar den en höjning som landar på 3ohm ca som lägst vid avstämning.

Vet inte om det går att lita på.
                      En smd amm-1 hade varit drömmen och en dd-1 att ställa in med.

När jag mätte körde jag med bilen igång 14,4v och bagage öppet och förardörr ifall jag har läckage bakåt till bagaget.

Och även om det inte är helt avskillt vilket jag misstänker det inte är pga vibrstionerna i bagaget så borde det inte stjäla så mycket ljudtryck när man öppnat upp.

Då uppnådde jag 136db på min mätare vilket innebär att om den är linjär mot tl bör de vara 132 på tl vid 32-35hz.

Jag håller på att bli vansinnig helt enkelt.
                      Har börjat på ombyggnaden av middarna i dörrarna nu innan det blir för kallt och jobbigt med glasfiber sen ska jag fördjupa mig i basproblemet.

Comment

Kör min fråga en gång till, har du provat med en annan huvudenhet alternativt att koppla in mobilen direkt på stegets lågnivåingångar? För att utesluta fel i drn änden. För även om du landar på 3Ohm när du spelar så borde det bli bra mycke högre! dBm2an tycker jag dock inte du ska lite alls på, jäkla leksak som närmast slumpar fram ett tal.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
                          Kör min fråga en gång till, har du provat med en annan huvudenhet alternativt att koppla in mobilen direkt på stegets lågnivåingångar? För att utesluta fel i drn änden. För även om du landar på 3Ohm när du spelar så borde det bli bra mycke högre! dBm2an tycker jag dock inte du ska lite alls på, jäkla leksak som närmast slumpar fram ett tal.
                          Sen jag byggde om lådan för 3e gången har jag inte testat med annan hu.
                          Har en pioneer 2din med 2v lågnivå som jag kan testa.

Kan ju va min hu också för den har varit på lagning 2 gånger. Va kass direkt när jag fick den å sen fick jag tillbaka den i sämre skick med vissa funtioner sönder.
                          Men de hävar att det va jag som tog sönder det nog om de.

Men i så fall är det nog bara subutgången som är konstig för de andra verkar okej.

Ja den mätaren verkar inte helt 100.

Comment

Update

Va ute i garaget i lördags och börja på rivningen och ombyggnaden av dörrarna.

Här har jag bänt upp yttersta baffeln för att komma åt skruvarna som den inre bafflen sitter i förutom limmet.

Här är ena sidan klar och limmet bortskrapat.
                            Hålet ska nu täckas med någon form av stav dämpmatta, tror inte det blir silent coat där eftersom det flexar lite.
                            Midbasen kommer ju att spela rakt mot det hålet sen när den sitter i dörrsidan.

Så är att dämpa dörrarna och få de klara sen är det dags för dörrsidorna.
                            Där kommer jag också få rensa gammal silent coat och dämpmatta innan jag kan börja förstärka dom med glasfiber.

Comment

Originally posted by jimmaiy View Post
                              Har börjat på ombyggnaden av middarna i dörrarna nu innan det blir för kallt och jobbigt med glasfiber sen ska jag fördjupa mig i basproblemet.
                              AAARghhhh...... JAg har så djupt förträngt att det blir kallt på hösten/vintern att jag typ har sparat mitt glasfiber arbete fortfarande!
                              Noll engagemang att fixa till dörrarna snyggare än vad dom är - de duger fortfarande åt mig.
                              Men lär ju ta 3 månader innan man gnisslar illa om att man inte tog tag i det medans det vart försvarbart att plasta å härja ute...

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Originally posted by zrken View Post
                                AAARghhhh...... JAg har så djupt förträngt att det blir kallt på hösten/vintern att jag typ har sparat mitt glasfiber arbete fortfarande!
                                Noll engagemang att fixa till dörrarna snyggare än vad dom är - de duger fortfarande åt mig.
                                Men lär ju ta 3 månader innan man gnisslar illa om att man inte tog tag i det medans det vart försvarbart att plasta å härja ute...
                                Ja det är ett jävla skit när de blir kallt enligt mig.
                                I vintras plasta jag den tunneln genom skidluckan och då va det minusgrader i garaget så va värmefläktar och dubbelt så mycket härdare som gällde.
                                Hade ingen mask heller så osade fan där inne utan ventilation.
                                Astolparna gjorde jag på sommaren så då var man ute i friska luften.

Ja i ditt fall fattar jag inte hur du orkar utan garage måste jag säga men imponerande:-)

Så därför lägger jag på att kol nu så man får klart framsystemet och kan lägga fokus på basen hela vintern.

Comment

Working...
                                X