Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hundkoja, 100 meter stål ska in.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

    Hann ta ETT kort idag innan kameran tyckte att det var dax att ladda batteriet.


    Efter att ha fått hjälp från Mikko "dBWarrior" Virta med att räkna ut portstorleken så blev det en ram till det som skall blir porten.

    Har fler bilder på telefonen med de laddar jag upp efter att jag har vaknat.

    Comment


    • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.


      Portramen är färdig.


      Testmontage i bilen.


      Även om baffeln har varit klar i över ett år så hade jag inte limmat den.
      Notera den exklusiva "spackelspaden".


      Det funkade med en kartongbit även denna gången.


      Lite rostskyddsfärg.




      Vissa områden som var svåra att komma åt (som t.ex hörnen) tog jag med sprayburk.


      Lite sättlim.


      Portramen svetsad på plats och baffeln skruvad.


      Men att enbart svetsa ramen kändes klent, dessutom så behöver jag något att skruva MDF-skivorna i.


      Blir troligtvis lite mer stål innan jag skruvar dit MDF.

      Comment


      • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.



        Det där med svetsloppor... Satt inne i porten med ryggen mot baffeln och svetsad porten mot taket, kände att det brände till, först så var det inte så farligt men helt plötsligt så gjorde det ONT. Försökte få bort den med resultatet att loppan rullade ner och brände mig på baksidan av låret istället.

        Comment


        • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

          Ja svetsloppor svider, det har man känt av "ett par" ggr...
          Kul med alla uppdateringar
          / Jimmy

          Comment


          • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

            Hur stor blir porten

            Comment


            • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

              Börjar med 800 x 400 mm så får jag justera vid behov.

              Comment


              • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                Skulle köpt den åttonde XTR 300 D2s igår men det visade sig att det var en XTR 300 D2 så det blev inget köp.

                Om någon har en D2s över så är jag intresserad av att köpa.

                Comment


                • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                  Börjar se ut som att detta tagit fart igen. Vad roligt att du hittat tillbaka en smula

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                    Ja lite har det väl hänt på sista tiden.


                    Satte ett stag mellan sidoväggen och loadingwall:en, dels för att staga upp loadingwall:en men även för att staga upp sidoväggen.






                    För att kunna sätta MDF på baksidan så måste jag dela på skivan, det innebär en skarv. För att skarven inte skall bli en svag punkt så svetsade jag plattjärn som jag kan skruva MDF-skivorna mot.


                    Tog ett par bitar som blivit över när jag har kapat fyrkantsprofiler. Detta för lite extra stadga.


                    Blev ett tredje plattjärn.

                    Rensade upp lite bland en massa kablar och kapade bort en del rostiga plåtar som satt i golvet och tröskeln.


                    Sen stagade jag upp golvet lite.


                    Satte ett stag mellan golvet och vinkeljärnet.


                    Sen hittade jag en stump som tidigare var en del av den första rutramen och den verkade passa rätt bra så jag bestämde mig för att svetsa dit den. Den passade inte alls, så jag fick kapa och slippa hur länge som helst innan jag fick dit den.


                    Blev även ett stag mellan den andra sidoväggen och loadingwall:en.


                    Kommer bli plattjärn även på denna sidan, men de tar rätt länge att göra och få på rätt plats så jag hoppade det ikväll.



                    Utöver det som ni sett på bilderna så svetsade jag rätt mycket på ställen som tidigare bara var punktat eller lite sömmat. Jag satte även en 40x40mm profil vid tröskeln på förarsidan, men jag glömde tydligen ta kort på den.

                    Comment


                    • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                      Har varit och handlat lite inför helgen, inte alla som får in en hel MDF-skiva i baksätet !












                      Hel och hel går kanske att diskutera, men fasen vad det går åt mycket trä fort..

                      Comment


                      • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                        Det var inte dåligt!En hel skiva.

                        Är det en Volvo xc90?

                        Comment


                        • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                          Det är en V70n.

                          Comment


                          • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.


                            Köpte lite MDF häromdagen och detta är vad jag skulle ha det till.


                            Tänkte inte på att bilen smalnar av upptill så jag fick kapa till rätt längd. Är fortfarande inte säker på att den skall vara så här lång, beror på hur jag bygger ut dörrarna.


                            Gjorde en miss idag som kunde ha varit ett stort problem. När jag hade kapat till skivan så hoppade jag in i bilen och slog igen dörrarna för att kolla så att passformen var rätt. Det var inte direkt smart med tanke på att jag inte har några handtag på insidan, lägg där till att jag hade mobilen utanför bilen. Som tur är så kunde jag klättra ut genom ramen till framrutan och på så sätt öppna dörren.


                            Någon som har en gissning på vad detta kan vara till för?


                            Urkapningen är till för rattstången.


                            Här syns det tydligt att karossen smalnar av upptill.


                            Efter att ha kapat lite, försökt stänga dörren, kapat lite till o.s.v så fick jag till slut till rätt form på skivan.




                            På andra sidan så mätte jag upp avståndet som jag hade på snedsågningen på förarsidan för att slippa en massa småjusterande. Visade sig att det inte var samma, men skillnaden är så pass liten att det går att lösa rätt lätt.


                            Loading wallen börjar ta form. Samma sak här, en massa justerande innan den passade.


                            Satte spillbitar inne i loading wallen för att kunna dra ihop skivorna även där man inte kommer åt att skruva i stålet. Skall in mer trä innan allt limmas och skruvas ihop.


                            Var tvungen att göra hålet runt staget så här stort för att kunna vinkla in skivan på plats, skall åtgärdas senare.


                            Inte direkt jättemycket plats kvar i kupén.






                            Börjar även bli trångt att sitta inne i lådan.


                            Vad som kommer möta ljudet som kommer genom blivande porten, hoppas att det kan spela en del utan att allt i kupén går sönder som det gjorde i Expressen.
                            Last edited by Extra Kim; July 26, 2015, 00:43.

                            Comment


                            • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                              Börjar ju bli lite mysfaktor i bilen nu när inredningen trillar på plats
                              / Jimmy

                              Comment


                              • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                                Originally posted by pinnen666 View Post
                                Börjar ju bli lite mysfaktor i bilen nu när inredningen trillar på plats
                                Ser ut som att man har gjort jättemycket så fort det kommer lite trä i bilen
                                Tur att jag skruvade ur det idag då


                                Idag så blev det inte så mycket tid i garaget, dök upp viktigare saker så jag fick åka hem.


                                Glömde ta kort på staget längs med tröskellådan sist jag var i garaget.

                                Röjde upp lite bland kablarna på passagerarsidan och städade ur golvet framför balken.


                                Blev lite stål i alla fall. Ett stag längs med tröskellådan, ett plattjärn i golvet samt ett lodrätt stag som binder ihop instrumentbrädan, tröskellådan och golvet. Skall i mer plattjärn i golvet då det inte är jättefräscht på alla ställen.

                                Comment

                                Working...
                                X