Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hundkoja, 100 meter stål ska in.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.


    Skruvade isär lådan för att kunna limma ramverket mot skivorna.



    Hade "trä mot stål" -skruvar men de var tyvärr lite för långa. Då de inte kan borra efter att de har tagit gängor så fick jag först skruva i dem, ta ur dem för att kapa ner längden och sedan skruva i dem igen. Tog sin lilla tid då det var ett gäng som behövde kapas, en del av dem syns på bilden.


    Trälim och träskruv till spånskivorna, sättlim och stålskruvar till stålet. Sidoväggarna är redan klara på detta kortet.


    Första baffeln på plats, den limmades och skruvades precis som de andra väggarna.


    Här syns vart jag satte stålskruvarna.


    Inte mycket yta som inte är stagat, lådan är STUM.


    I någon av Facebook-grupperna för bilstereo frågades det efter vad folk använde för att smeta ut trälimmet när de byggde. Folk använde en massa snitsiga verktyg, spackelspadar o.s.v, själv så använder jag mig av något mindre exklusivt... Har funkat i snart 20år så jag fortsätter nog att riva av en kartongbit :lol:


    Båda bafflarna på plats samt portar och basar.


    Lite närmre.

    Glömde ta kort på hur det ser ut med lådan på plats, men då den ändå inte är klädd och jag inte har byggt några covers så är det ändå inte mycket att se.

    Comment


    • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

      Kul att se att bygget lever igen
      / Jimmy

      Comment


      • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

        Tummen upp!!!!
        Oj va många det är som tröttnat på sina bil, hoj, båt, bilstereo eller vad det nu kan vara för bygge man håller på med, och sålt iväg dom, för att senare ångra sig.
        -När smaker en blues som bäst?
        -Hvaergang!

        Keep The Devils music alive.

        Alcohol does not make you FAT-it makes you LEAN........against tables, chairs, floors, walls and ugly people.

        Comment


        • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

          Ibland behöver man paus från byggandet,för att hitta inspiration igen.

          Annars är risken att man bränner ut sig.

          Lycka till!.

          Comment


          • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

            Blev rätt många timmar i garaget idag och tiden spenderades enbart på Hundkojan.


            Påbörjade en "instrumentbräda".


            Givetvis så behövdes ett stag även i mitten.


            För att kunna centrera den lätt så satte jag ett vinkeljärn i bakkant som har samma längd som bilens bredd.


            Fastpunktad i bilen.


            Detta var mindre smart...


            Kan vara bra att ta loss jordkabeln innan man svetsar fast ramen i bilen när det visar sig att skruven hamnade precis framför ratten. Som tur var hade jag en fast nyckel så jag kunde skruva ut den.


            Syns knappt men jag svetsade först dit ett plattjärn innan jag satte dit fyrkantsprofilen.




            Svetsade även dit tröskelplåten på förarsidan.


            Satte ett plattjärn även på denna sidan.


            Två stag till. Använde en fyrkantsprofil för att få dem i samma vinkel som de två första.


            Fastsvetsade. Sen kändes det lite klen med bara tre stag i toppen på instrumentbrädan så det blev två till.


            Syns bättre här.


            Så här lämnade jag bilen ikväll.


            Finns fortfarande plats för att bygga ut dörrsidorna en bit.

            Comment


            • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

              Riktigt kul att se att det händer saker här igen!

              Comment


              • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                Hejja Hejja!
                Jonas, Umeå

                Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                Comment


                • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                  Hej hej

                  Comment


                  • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                    Grym skillnad i kvalitet mot det du rev ��
                    sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                    Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                    God bless the Amp Doctor !

                    Comment


                    • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                      Ja lite har det väl hänt som är positivt

                      Comment


                      • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                        Åkte direkt efter jobbet så det blir sunkiga mobilbilder idag.
                        Började med att skruva dit ena bakdörren, tyvärr så kan jag inte längre använda mig av dörrstoppen som är original. Sitter någon konstig stålvägg i vägen


                        Kunde inte hitta bultarna till den andra dörren så jag skruvade inte fast den, sen när jag hade plockat ihop allt och skulle gå hem så hittade jag dem.... De satt i gångjärnen på dörren


                        Blev ett stag som binder ihop de två första lodräta stagen i "instrumentbrädan".


                        Hittade även två spillbitar i 25x25mm som blev över från stagningen av lådan till Volvon, satte ett på varje sida mellan tröskelplåten och de yttersta lodräta stagen i "instrumentbrädan".


                        Två stag mellan de mittersta lodräta stagen i "instrumentbrädan".


                        Sen blev det två horisontella stag på förarsidan, samt ett ner till golvet.


                        Då takplåten slog sig när jag förstärkte den och den är lite mindre än vad takramen är så gick den inte att svetsa i ramen. Därför så satte jag ett plattjärn som svetsades mot ramen och takplåten. Det är inte färdigt som ni kan se på bilden.


                        Japp det är mina boxershorts! Paniken som uppstår när man sitter i en trång biljävel och en svetsloppa bränner igenom både jeans och boxershorts, den är INTE att leka med!


                        Lite bonusbilder.





                        Comment


                        • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                          För att citera Dr Alban - "Stabilt".
                          ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                          Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                          Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                          Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                          Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                          Team Ljudbyggaren
                          1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                          3:e Plats Master OEM - SM 2018
                          8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                          Comment


                          • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                            Härligt jobbat!
                            Kul att du kom igång med bygget igen.
                            Octan
                            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                            OctanAudio
                            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                            Fegens Vandrarhem

                            Bilstereoblog
                            Team Ljudbyggaren

                            Comment


                            • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                              Får försöka hålla det på en rimlig nivå i garaget, om man mer eller mindre bor där så tröttnar man tydligen

                              Comment


                              • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                                Originally posted by Extra Kim View Post
                                Får försöka hålla det på en rimlig nivå i garaget, om man mer eller mindre bor där så tröttnar man tydligen
                                Ja, så är det, och många är det som tröttnat på sina projekt genom åren.
                                Vore ju riktigt trist, om du skulle tröttna på detta projektet, när du kommit så långt som du gjort, och klarat av så mycket av dom tunga, tråkiga och tidskrävande momenten.
                                Last edited by mr.scorpion; June 25, 2015, 10:00.
                                -När smaker en blues som bäst?
                                -Hvaergang!

                                Keep The Devils music alive.

                                Alcohol does not make you FAT-it makes you LEAN........against tables, chairs, floors, walls and ugly people.

                                Comment

                                Working...
                                X