Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hundkoja, 100 meter stål ska in.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

    Originally posted by Hewi View Post
    Grymt jobb du lägger ned!

    Måste smaka o lukta järn i mun o näsa dygnet runt
    Ja näsan mår nog inte helt toppen, vi kan väl konstatera att det alltid blir väldigt svart när man snyter sig efter att ha varit i garaget

    Originally posted by Slarvar View Post
    Kan bara hålla med, är alltid lite småimpad när man öppnar denna tråd!
    Kul att det uppskattas, det blir väldigt mycket tid som inte syns. Nackdelen med att bygga själv är att vissa saker kanske tar tre gånger så lång tid att göra mot om man hade varit två.

    Skulle byggt en del idag, men ett strömavbrott i garaget satte effektivt stopp för det. Jobbade lite med en annan bil, körde ut den och körde in min egna. Konstaterar då att det är väldigt mörkt i garaget, trycker på lampknappen och inget händer... Så det var bara att packa ihop och åka hem istället.

    Comment


    • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

      Originally posted by Extra Kim View Post
      Nackdelen med att bygga själv är att vissa saker kanske tar tre gånger så lång tid att göra mot om man hade varit två.
      Skulle nästan vilja påstå att fördelen är just att det tar lite längre tid då man faktiskt har tid att sätta sig ner och fundera ut hur man ska lösa saker och ting, att få till det som man vill istället för att vara småstressad för att man måste prestera något.

      Sen är det ganska kul att kunna säga att denna/detta har JAG byggt!

      Comment


      • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

        Både och, rent praktiskt så är fyra händer ofta väldigt mycket bättre än två...

        Comment


        • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.


          Gjorde en ram för att ha något att skruva baffeln i.

          Sen var det dax att fästa stagen som jag kapade till häromdan i ramen.


          För att staget skulle hamnar helt rätt så spände jag upp ramen mot ett par stålreglar och sen spände jag fast staget.


          Punktade bara fast det för att kunna kapa bort det lätt om det skulle vara så att jag måste flytta det p.g.a basarna. Ska ta med ett par basar och göra en baffel så småningom.


          Sen punktade jag fast stagen som skall svetsas i bakväggen, punktade dem av samma anledning som ovan d.v.s om jag skulle behöva flytta på dem.


          Efter mycket bankande med hammaren och lite slipande med vinkelslipen så satt ramen på plats igen.


          Här syns stagen som skall svetsas i bakväggen.

          Skall göra ett till likadant stag som skall sitta längre ner, så att det blir tre "fack". Det skall även sitta stag lodrätt, har inte bestämt mig för om det blir med fyrkantsprofil eller med vinkeljärn.

          Comment


          • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

            Kollar man bara på bilderna av lådan ser den ju ut att va hur stor som helst, sen tänker man vilken storlek själva bilen har......
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

            www.garaget.org/Frippe_L

            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

            Comment


            • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

              Lådan ligger på 1065L så den är inte sååå liten trots allt, runt 20L mindre än Expressen om jag inte minns fel.

              Var i trakterna kring Finspång och hämtade ett litet steg i dag, samt tittade lite på en högljudd gammal Opel.

              Ett kort på leksaken (som snart skall vidare till en annan ägare).

              Comment


              • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.



                Fixade en 19mm MDF-skiva som jag tänkte använda till baffel.



                En liten bonusbild på en tredjedel av basarna.


                Började med att såga till en skiva som skulle bli baffel. Pallbockar funkar till mer än att ställa bilar på.


                Bara dubbelt så många hål kvar att såga, men nu har jag en mall i alla fall.


                Bara MDF blir lite väl klent så jag styvad upp det med lite "finska pinnar" :P . I bakgrunden står den andra baffeln, dock utan hål för basarna.


                Stag som skall svetsas i bakväggen.


                Återanvände en del stål från den första rutramen.


                Ställde upp baffeln lite snabbt för att få en uppfattning om vart jag kunde staga mer..


                .. och mer stag blev det. I.o.m att ramen av vinkeljärn bygger 3mm så var jag tvungen att kapa bort lika mycket i ändarna för att det skulle bli en plan yta att fästa baffeln emot.


                Ser väl ut att kunna funka.


                Tror att det kan bli rätt stumt med ett lager MDF till och sen svetsa stålet mot väggarna i bilen.


                På plats i bilen. Fick kapa lite i det övre vinkeljärnet för att basarna skall gå i.


                Blir nog bra när det är svetsat.


                Så kommer det att bli på ett ungefär. Ett lager till med trä skall dit.


                Det fanns en tid då man byggde en hel baslåda med mindre än en hel skiva, nu för tiden så är en skiva lagom till en baffel . Här ser man även den slaktade rutramen.


                Största nackdelen med MDF är att det dammar så förbannat.

                Comment


                • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                  Trevlig syn .
                  TACK TILL DBAKUTEN & CARSOUND.SE
                  SM 1a i SuperStreet NW 2012.
                  SM 1a i BassRace 149,9dB 2013.
                  SM 1a i Extreme 2013.
                  SM 2a i BassRace 149,9dB 2014.
                  SM 1a i Extreme 2014.
                  SM 1a i BassRace 149,9 2015.
                  SM 1a i Extreme 2015.
                  EM 2a i BassRace 149,9 2015.
                  EM 3a i Extreme 3+ 2015.

                  Comment


                  • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                    Nu börjar det likna något!
                    Hur stor blir frontkammaren och hur stor portarea/avstämning?

                    Comment


                    • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                      Bakre blir runt 270-280L skulle jag tro, ska räkna på det och räkna bort volymen som stagen och basarna tar upp. Främre blir runt 750L, får se vad det hamnar på när allt är på plats. Avstämningen skall Mikko Virta beräkna efter det.

                      Comment


                      • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                        Sjukt projekt! Skall följas
                        Alltombilen Pest Control

                        Comment


                        • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                          Kul att du gillar den.

                          Comment


                          • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                            Aldrig varit något stort fan av SPL byggen tidigare men jag kommer på mig själv att sitta och småflina när jag läser den här tråden

                            Comment


                            • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                              Jag tar det som en komplimang

                              Comment


                              • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.



                                Behövde såga ut hålen för basarna och pennan funkade inte, tröttnade och tog en sprayburk istället.


                                Utsågade hål och bafflarna ihopskruvade.



                                Svetsade dit en plåt vid tröskeln. Jag svetsar med öronproppar då det låter rätt mycket i bilen när man svetsar, trots det så hör jag hur det smäller till och att det sen väser. Går ur bilen och börjar leta, det visar sig att slangen till gasen har gått sönder. Så det blev inte mer svetsat idag


                                Tanken var att bygga en stor "instrumentpanel", men jag börjar tveka på om det är så smart.


                                Blir inte mycket kupé kvar om jag gör det.

                                Comment

                                Working...
                                X