Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQW: TransFårrden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SQW: TransFårrden

    Usch då inte kul när hörseln tar stryk! Vi håller tummarna att öronen mår bättre efter ett tag.

    Comment


    • Re: SQW: TransFårrden

      Tråkigt att höra om alla motgångar. Jag hann inte prata med dig innan du åkte från Jönköping men hoppas på en pratstund vid nästa tillfälle.

      Comment


      • Re: SQW: TransFårrden

        Hur går det med din hörsel? någon förbättring, hoppas att det är/blir bättre snart.

        Comment


        • Re: SQW: TransFårrden

          Tack för allt stöd hörrni.

          Nu är det nära 3 veckor sedan, och fortfarande är jag inte tillbaka på öronstatus ’normal’.
          Något som varit/är stressande är att jag har svårt att förutse vad för ljud som upplevs som alldeles för starka och påträngande, och vad som inte upplevs annorlunda än normalt.
          Men, den stora uppsidan är att det gått rejält frammåt senaste veckan. Tack och harregösses lov för det.

          Även på forumet har det varit tyst från mig så när som på ngra kommentarer här och var. Inte jättekonstigt.
          Att öronen tog stryk på det sätt som hände, var ett bredare slag mot mig personligen än låt säga, ’ett armbrott’.
          Att plötsligt hamna i en situation där ens stora aktiva hobby [musiklyssning generellt] plötsligt är sliten i bitar – på obestämd framtid, är absolut ingen lätt insikt att försöka greppa.
          Än mindre att stereobyggandet fullständigt tappar sin relevans.
          Man tappar mer fotfäste än man tror när grundkomponenten(öronen) till alla fantastiska upplevelser (konserter, musiknördsnack, träffar, letandet&samlandet efter guldklimpar)
          plötsligt blivit utmanat i grunden...
          Det var en större del av min ’identitet’ än jag hade riktigt förstått, som kretsat kring musik.
          Mycket lärorikt.

          Man kan säga att jag är ute ur den värsta ’krisen’ kring dessa insikter, öronen är absolut på väg tillbaka till musiklyssnande (snart hoppas jag det ska fungera vettigt igen och upplevas njutbart i all sin detaljrikedom).
          Även om jag inte vågar tänka tanken på basdemos längre, har jag ändå börjat se framåt med byggandet och fundera vad jag ska göra av TransFårrden..

          Nästa post ska jag försöka sätta upp allt <uptodate> med nuvarnade status på läget av bygget.

          - Nedslagen, blodig, avtorkad, halvt ihopsatt men nyduschad / Surk

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • Re: SQW: TransFårrden

            Gott att höra att det sker framsteg!
            ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



            Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
            Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
            Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
            Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

            Team Ljudbyggaren
            1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
            3:e Plats Master OEM - SM 2018
            8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

            Comment


            • Re: SQW: TransFårrden

              Vilken jäkla misär..... Hoppas det ordnar upp sig för dig.

              Comment


              • Re: SQW: TransFårrden

                Goda nyheter med öronen att de är på bättringsvägen! Jag ser fram emot att få se vad som händer framöver med transfårrden
                Last edited by Namenlos; May 8, 2015, 17:43.

                Comment


                • Re: SQW: TransFårrden

                  Originally posted by zrken View Post
                  Men, den stora uppsidan är att det gått rejält frammåt senaste veckan.
                  Hoppas att du snart kan njuta av musik igen utan att plågas av din sargade hörsel. Ta det lugnt med volymen!

                  Comment


                  • Re: SQW: TransFårrden

                    ja man får sig en tankeställare när det gäller höga ljudnivåer efter en sådan upplevelse, är riktigt skönt att höra att det går åt rätt håll, jag vet precis vilken stressad upplevelse det blir mentalt när en sådan central bit i för kroppen slås ut.

                    Finns en anledning till att man satsar på rent SQ idag

                    Fortsätt att krya på dig, längtar efter dina herrejösses uppdateringar med medelsta motgångar och fina lösningar
                    / Jimmy

                    Comment


                    • Re: SQW: TransFårrden

                      Mors!

                      Under ett samtal häromdagen föll det på plats att en del byggloggar är duktiga på att ’presentera aktuella bilder’ av hela bilen, så man hela tiden ’kommer ihåg hur den ser ut’, både utvändigt och invändigt.
                      På något sätt, etsar sig vissa bilar fast i minnet bättre än andra. För min del, handlar det inte så mycket om vad det är för utrustning, eller stuk på bygget.
                      Det bidrar förstås med produkter som tillskapar salivtillströmning, eller hantverk som imponerar.
                      Men den stora faktorn tror jag handlar om bilder som påminner om hur helheten ser ut.

                      Delar av sviktande energi har gjort jag slackat på bilder en hel del. Att fota känns ibland mer eller mindre relevant, ja ni vet.

                      Därför tänkte jag till denna post presentera hur läget är.

                      Utsidan:
                      Nya ”extraförstärkta bakfjädrar” har installerats. De höjde upp häcken. Men framförallt, har de gjort underverk för körupplevelsen.
                      En efterbild:



                      För att späda på läget över saker som behövde göras vittnar den här bilden om nivån på vindrutetorkarna...



                      Någon gång förra året provade jag mig fram och köpte en grill utan kromlist.
                      Tyvärr lärde jag mig aldrig att gilla det stuket. Kromlisten band ihop hela fronten och bilens look till något mycket piggare, och mindre slentrian-fordigt.
                      Inför rekonden, pasasde jag på att byta tillbaka till den gamla grillen



                      Gjorde försök att byta både blinkers och bakljus till LED från e-bay. En monterade jag åt fel håll (hur man nu ska veta rätt håll utan att prova är oklart).
                      Den lös inte, men rök fint. Den andra fick jag på rätt håll, den både lös och rök. Suck.
                      Blinkersen hade sämre ljusstyrka än orginal bakom, vilket gjorde de fick bytas tillbaka.
                      Så, 4-5 gånger av och på med bakljusen innan jag bestämde mig för att det... var bättre innan allt meck.
                      Inte särskilt imponerande kvalitet när man kikade i dem... lamphelvettet gick i två delar hur lätt som helst.





                      Sen, vidare, har ”magväskan” av baslådan havererat en smula under misshandel. Kanske inte jättekonstigt att det tagit stryk då lådan inte har något bra support i framkant, men fortfarande.
                      Kika på det här och le lite



                      Felsökningen till varför DSPn skränade och bråkade visade sig bero på att jordkabeln till fördelar/säkringsdosan hade vickat loss och satt knappt på plats.
                      När laptopen kopplades till – SSVMRÄRMPFF-oväsen.
                      Därefter trodde jag elementen var brända, då först m.reg, sedan även diskant och mellanregister hade tydliga burr-artefakter i ljudet.

                      Första steget var att fixa fast dosan bättre, och se till att kablaget inte belastades.



                      En tidigare post slutade vid att ”någonting är bränt, vi får se vad”. Då menades det att det inte vart otänkbart att mer än en sak var trasig.
                      Högtalare? – genom den mängd oväsen som sköts ut, absolut rimligt.
                      BitOne – absolut rimligt att något i kortet vart kokat och skapade artefakter på ljudet.
                      Steg – inte omöjligt att något i förstegen hade gått åt pipan givet eventuell spänningspik. Vägen frammåt blev att börja med DSPn, då den var i centrum för dramat och ändå hade en ersättare som låg på hyllan.
                      En h800 box. Steg ett blev att få liv i den. Börjar med att märka upp kablaget.





                      Boxen kopplas, men allt är stendött. Därefter tog felsökningen fart. Mätte baklänges från fördelardosa och bakåt hur långt det fanns spänning. Flera oklarheter uppdagades.
                      Exempelvis släpptes det 1V igenom relät jag kört remoten på. Därefter visar det sig att matarströmmen till DSPn inte var mer än 4V
                      En stunds meckande senare hittade jag orsaken:



                      Denna lilla säkring hade jag före BitOne, för att ”säkra av för säkerhetsskull”. Nu släppte den inte igenom mer än 4v.
                      Klippte väck säkringen och satte ihop kablaget. Vips vaknade allt till liv. Inga störningar från högtalare eller steg!!
                      Så himla skönt!

                      Förr eller senare när hyllan tröttnat på att värmas av denna BitOne, ska den funktionstestas ordentligt så den fungerar med full spänning, normalt.
                      Boxen är absolut inte dödsdömd, och kan komma att hamna i ”pendlarprojekt” eller liknande framöver. Eller på annons, men inte förrens jag provat den ordentligt.
                      Tänker att om möjligt, är det bättre ospenderade pengar att kunna ha en box på hyllan, tills något OEM projekt kanske dyker upp i en framtida bil..

                      // Surk

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • Re: SQW: TransFårrden

                        Fan vad gott när det ger med sig sådär!
                        ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                        Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                        Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                        Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                        Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                        Team Ljudbyggaren
                        1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                        3:e Plats Master OEM - SM 2018
                        8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                        Comment


                        • Re: SQW: TransFårrden

                          Kul att höra att anläggningen verkar vara hel, lite lagom spänningsfall genom den säkringen
                          / Jimmy

                          Comment


                          • Re: SQW: TransFårrden

                            Fan va kul att det gick bra ändå! Skynda långsamt nu bara
                            www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                            Comment


                            • Re: SQW: TransFårrden

                              Mors,

                              Fortsätter i uppdateringenstecken.

                              På väg ner till Sweetspot, var jag så säker på att elementen till Mellanregister (Seas RM120) var totalt skrot pga hur de tidvis väsnades.
                              Att det sedan visade sig troligast handla om BitOnes dåliga strömförsörjning, var inte klarlagt vid det laget.
                              Spontanköpet, blev ett par DLS up4 kit, sista som fanns nere på BRL i Jönköping.

                              I vanlig ordning visade det sig inte passa med nuvarande urtagna hål i a-stolpar. De fick modivieras.
                              Först med hjälp av ny ring, och ny täckring.

                              Erfarenheten från konsollarbetet sa att det är mkt värt att maska av ordentligt.



                              I efterhand kan jag peka på att det är värt att maska av, men att det beror på hur yvig man är med spacklet.
                              I detta fallet, visade det sig att jag inte borde maskat av annat än baffelns ovansida. Resultatet blev att spacklet lade sig tillräckligt tjockt ovanpå tejpen för att inte gå att få loss vettigt.
                              Därmed, blev det mer utav slipande än om jag inte hade spacklat ovanpå tejpen.
                              Svårt att förklara hur, men tejpen låg under spacklet, vilket gjorde att jag inte fick loss all tejp, utan fick slipa ner igenom tejpen, vilket gav massa rester.

                              Flera problem uppdagade sig. En HALV PODD hade HELT SLÄPPT från den feta fordplasten. In med sättlim och mosa fast.
                              Lite ytterligare former fick tillskapas. Nu ser dem rätt löjligt djupa ut. De är alltså 5 baffelringar i djup som sitter nu :P (från tidigare problem med monteringsdjup & stor magnet + orginal..)

                              Täckring med magneter gjordes.



                              Kastade på lite färg för att känna att provmontaget i alla fall var tillräckligt komplett för att orka åka runt med tills vinklar på diskanter landat.

                              Problemet med diskantvinklar nu är att så som de satt tidigare inte är rimligt att montera längre pga den ändrade formen på baffeln/podden.
                              Lösningen blev snabb och skoningslös, innan tyg och annat sätter sig på podden, den här gången. Var lite väl snabb att klä sist.

                              Vinkeln provlyssnades fram handhållet, såsom den bästa tradeoffen jag kunde få fram nu, eller iaf, position och ”tilt”, då diskanten fästes med genomgående bult finns det rotationsmöjlighet.



                              På passagerarsidan är det inte lika övertygande enkelt att få något som ser lika symmetriskt ut, pga mellanregistrets annorlunda utbyggnad (?)
                              Jag lyckades borra hålet i diskantkoppen ca 1.5-2mm fel, vilket gjorde att vinkeln på diskanten inte blev helt plan som förarsidans.
                              Efter en stunds försök till lyssnande tycke jag mig ha konstiga reflexer från högerdiskant, i vänsterruta, varpå jag vred och slet lite i diskanten.
                              Då jag inte kunde vinkla upp diskanten tillräckligt för att komma upp i taket, hamnade jag istället neråt mot brädan. Det ser heltokigt ut, om man lyssnar med ögonen.
                              Men förefaller som om reflexproblematiken blev helt annorlunda och det kändes mkt bättre.



                              Ska sägas att jag ännu inte lyckas få till det riktigt med varken h800an, eller att lita på vad jag hör mellan de korta korta tweaksessions jag (kanske dumdristigt) försöker klämma in.
                              Någon tweak som råkade falla på plats, har jag hittils inte lyckats överträffa.
                              Jag har så sjukt mkt enklare för att skruva bort mig med den här boxen en BitOne.

                              Plattan har bråkat i omgångar oxå. DACen vägrar ta emot signal, eller plattan vägrar skicka ut signal. Troligen det senaer. Omstarter av platta, factory resets... ja u name it. Jag har provat och gjort.

                              Senast har jag stuvat om lite i kablaget. Istället för att ha ett relä som styrs av switch, där all output matar både DAC, DSP remote in, och laddningen till plattan, har jag rationaliserat saker lite. En av källorna till att DAC/platta bråkade var att DAC inte stängs av om den inte disconnectas från både ström av Platta och extern matning. Vilket gör i praktiken att man måste koppla ur usb kabeln ur plattan varje gång. Inte hållbart.
                              Genom att istället låta DAC och USBladdning till plattan alltid ha matning, uppstår inte (än så länge) problemet med att plattan inte vill skicka signal via DACen. Relät rationaliserades bort, och vippbrytaren matar nu direkt DSPn.
                              En halvmeter mindre kabel bakom HU numera :P



                              Har inte riktigt landat i var jag vill ha RUXen till DSPn. Naturligt vore att försänka in den i samma hållare som plattan, men inte säker på att jag skall gå den vägen.
                              Har köpt ett Hard Cover till plattan, som gör man kan montera den ”på något” utan att behöva ha ramar runt som nu. I så fall hade ruxen mått bäst annanstans.
                              Som det är i nuläget har jag helst ruxen vid handbromsen, då det är litegranna ”BMW e60” känsla på volymratten när den ligger där. Tyvärr käkar det i så fall upp plats för drickor och mobiltelefon... :/
                              Vi får se!

                              I övrigt ser skuffen sig lik ut. Den här filten har legat på konstant sedan det byggdes. Inte ens på Sweetspot plockades den av (förvisso oavsiktligt bortglömd mer än medvetet).

                              8

                              Det var update på vilket skick bygget befinner sig i!

                              Jag kommer dyka upp på Seastreams-dagen, nu på lördag. Hoppas vi ses där. Droppa ett hallå, slösnacka lite

                              / Surk

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: SQW: TransFårrden

                                Det går ju inte att förneka att du är minst sagt aktiv med ditt projekt! Det händer mycket mellan uppdateringarna även om det emellanåt inte alltid är framgångar tycker stolparna ser sjyssta ut. ska du tävla på seastream eller bara hänga? Har precis anmält mig dit så vi ses säkert där

                                Comment

                                Working...
                                X