Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

    Bra! då har vi kommit ännu en bit

    Vad sägs om denna regeln:

    "Maximum wire length between battery connection and amplification is 2.5 meters. This has to be proven by the competitor."
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

      Den regeln är skum, kräver ju i princip att man har extra batteri bak alternativt en liten Smart!
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

        Originally posted by Hewi View Post
        Bra! då har vi kommit ännu en bit

        Vad sägs om denna regeln:

        "Maximum wire length between battery connection and amplification is 2.5 meters. This has to be proven by the competitor."
        Den har jag fått förklarad av klettman och den var från början enbart avsedd att gälla ESPL.

        Återkommer med svaret jag fick.


        (Kan inte tråden splittas då den inte riktigt följer projektet utan avhandlar en fråga som bör ha en egen topic)
        Roger Edvinsson
        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
        helst på saker av kolfiber :-)

        Comment


        • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

          Jahapp! Vi kör en liten update då


          I veckan som har varit så har jag jobbat lite med slutstegsskivorna, tänkte att det vore skönt att få färdigt skuffen så man kunde provspela snart. Som ni förmodligen inte kommer ihåg så plastades dessa upp tidigare, sen nu tog jag tag i grejorna och började klura på hur de skulle se ut osv. Tanken först var att endast lacka allting mattsvart.


          Inte så festligt kanske.


          Så jag la på lite matta, ser lite trevligare ut iallafall. Jag valde med flit att spara ändorna svarta då jag tyckte det gav en schysst kontrast.


          Här är den stora skivan där säkringshållare och relän m.m ska sitta. Fläktarna fästes med m4 skruv, brickor och mutter.


          Slutstegen sitter monterade på samma sätt, något distanserade från skivan för att möjliggöra ett godtyckligt luftflöde.


          Här sitter stegen monterade, likaså särkingshållare, relän och fläktkontroll. Allt sitter fäst på samma sätt med genomgående m4 och mutter.




          Säkringshållarna till den "lilla elektroniken" inköptes på biltema, dock var locken repiga och det satt något rött kladd på dem så dessa våtslipades ner och polerades.



          Sen började jag spåna på hur strömkablage skulle fästas i hållaren och det blev på detta sättet, samma variant kör jag till reläerna osv.



          Sen går vi vidare till nästa slutstegsskiva, där sitter stegen monterade med skruv från undersidan, sen blir det mutter från ovansidan. Anledningen är att skivan sitter "permanent monterad", så det blir lättast att plocka bort stegen på detta sätt om det skulle behövas.


          Sen provmonterade jag grejorna.


          Det ska plockas ur igen för att färdigställa lite kabeldragning bara.


          Sen vidare till något annat, och det blev att klura ut hur laddarna ska säkras av. Den vänstra säkringshållaren i bild är dock till inkommande strömkabel från främre batteri, OBS INTE FÄRDIGT, kommer se bra ut när det är klart, hoppas jag! Hållaren i mitten kommer säkra av laddarna och ljudprocessorn.


          Något sådant blir det väl, måste bara "göra om göra rätt" med kablaget då det inte var tänkt såhär från början.


          Nu får vi se om det blir något gjort i veckan, skolan har dragit igång så jag kommer nog ta det lite piano. Är bilen inte helt klar till Elmia så är det som det är, men vad tusan, det är 3 månader kvar Jag oroar mig mest över dokumentationen då jag har fleraaaa hundra bilder att städa och välja underlag ifrån.
          Sponsor:
          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
          Tudor Batteries - www.tudor.se
          Sonax Bilvård - www.sonax.se

          Comment


          • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

            Kul att följa bygget! Ser riktigt bra ut

            Keep it up!
            100 ah Generator
            Banner Running Bull 74ah
            Kenwood KDC-BT92SD
            Massive Audio T44 *2
            Horndiskanter * 4
            Massive Audio PK6S *4
            Massive Audio CAP4 *2
            Massive Audio N3 Monoblock
            Massive Audio NX4 Fyrkanal
            Massive Audio SUMMO64 *4

            Comment


            • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

              Originally posted by swe_bass View Post
              Kul att följa bygget! Ser riktigt bra ut

              Keep it up!
              Gånger två!
              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment


              • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                Gånger tre! Man blir inte alls byggsugen när man ser såna där bilder.
                Last edited by ChriZtoffer; January 21, 2014, 16:53.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                  Riktigt stilrent!
                  Fd tävlande med min Citroën C5.

                  Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                  sigpic

                  Samarbetspartners:
                  Ljudbyggaren

                  Comment


                  • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                    Originally posted by swe_bass View Post
                    Kul att följa bygget! Ser riktigt bra ut

                    Keep it up!
                    Kul att höra Tack så mycket

                    Originally posted by Hewi View Post
                    Gånger två!
                    Jasså är du här!

                    Originally posted by ChriZtoffer View Post
                    Gånger tre! Man blir inte alls byggsugen när man ser såna där bilder.
                    Hehe ja det ska bli kul att se vad du ska hitta på i det kommande åket

                    Originally posted by Expoze View Post
                    Riktigt stilrent!
                    Tack så mycket
                    Sponsor:
                    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                    Tudor Batteries - www.tudor.se
                    Sonax Bilvård - www.sonax.se

                    Comment


                    • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                      Ja nu börjar man se ungefär hur det mesta blir till att se ut denna säsong.
                      Det hade varit roligare/mer motiverande att göra en snygg installation i skuffen om man inte hade haft en baslåda på 240liter och 5st batterier. Men visst, det är väl inte så många SQ-bilar som har 2st 15" basar så det är lite roligt, "bara för att".
                      Vi får se om det tar plats något mindre där bak framöver då jag gärna skulle vilja använda bilen mer aktivt också.

                      Jag ska berätta lite om bakgrunden på bilen och vad jag har för tankar kring den.

                      Jag har varit aktivt tävlande i karting från 9 års ålder tills jag var 16 år ungefär. Motorintresset har alltid funnits där, men tyvärr så har den ekonomiska aspekten satt käppar i hjulen för att gå vidare inom den hobbyn.
                      Därav, när jag köpte denna bil vid 17 års ålder, så var tanken att bygga en gatbil med trevlig väghållning och del effekt som jag kunde åka på banträffar med och gasa av mig. Jag har alltid varit Saabfrälst, så valet av bil var självklart för mig även om vissa tycker framhjulsdrift är tråkigt.

                      De första åren med bilen så lades en hel del energi och pengar på just detta, och i princip allt i slitageväg blev utbytt och ersatt av värre grejer. Av någon anledning så började polisen hänga runt i hemmatrakterna, de började åka förbi mina föräldrars hus, de stannade och tittade in på gården när jag var ute och greja, de följde efter mig hem på nätterna fram till grindhålet, till och med snubben som jobbade på den lokala bensinmacken sa att jag borde ta det lugnt då de var ute efter mig, vilket kändes väldigt obehagligt då det var helt obefogat. Samtidigt så blev de mer och mer aktiva inne i Västerås med besiktningsbussar kring bilträffarna, och ombesiktning var ett faktum. I samband med detta så tappade jag lusten med det mesta kring bilen, trimdelarna såldes, och jag började istället få upp ögonen(öronen) för billjud.

                      MEN, suget att ha en bil att kunna dra iväg på banträffar och gasa med har hela tiden funnits kvar, och det är större nu än någonsin, men då jag fortfarande studerar och bor i lägenhet så finns det varken ekonomi eller utrymme för ytterligare en bil för tillfället. Tankarna har därför börjat snurra kring vad man kan hitta på, för att uppnå en trevlig kombination i 9-3an tills någon roligare bil kan införskaffas.

                      Vad som händer får helt enkelt framtiden utvisa.
                      Sponsor:
                      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                      Tudor Batteries - www.tudor.se
                      Sonax Bilvård - www.sonax.se

                      Comment


                      • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                        Kul med lite historia!

                        ...ett härke med beska blåbär i hasorna!

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                          Originally posted by zrken View Post
                          Kul med lite historia!

                          ...ett härke med beska blåbär i hasorna!
                          Jo, man kan ju tycka att det vore bättre om de la energi på folk som missköter sig
                          Sponsor:
                          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                          Tudor Batteries - www.tudor.se
                          Sonax Bilvård - www.sonax.se

                          Comment


                          • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                            Var förbi garaget ett par timmar idag då jag var nyfiken att se hur jag skulle kunna lösa inkoppling av laddarna. Såhär blev resultatet, vilket jag tror duger? Kommer bättre helhetsbilder när de sitter på plats i bilen, så blir det mer uppenbart varför kablarna sitter som de gör osv.

                            Sponsor:
                            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                            Tudor Batteries - www.tudor.se
                            Sonax Bilvård - www.sonax.se

                            Comment


                            • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                              Det blev en lugn helg för en gångs skull, så det blev inget gjort i garaget. Jag var dock förbi ett par timmar idag på eftermiddagen och fixade i ordning lite kablage som skulle fästas upp på baksidan av slutstegsskivan där fläktarna sitter, så jag sedan skulle kunna montera den "permanent" igen och göra färdigt alla andra kablar


                              Här är min "fanmate" som jag kan ställa ner spänningen lite till fläktarna med. Kablaget sitter med en kontakt som jag "rivit" upp i två olika delar, en som går till fläktarna(den som är klädd med strumpa och krympslang), den andra delen ska sedan till relä och jord så jag kan styra fläktarna manuellt. Det är ej klart på bilden men jag ville förklara hur det fungerar innan jag går vidare



                              Dessa bilder visa det färdiga kablaget på baksidan av skivan. Kablage till fläktarna delar upp sig, och jordkablage från slutsteg dyker ner här på baksidan också för att sedan gå vidare mot batterierna. Mer bilder på kabeldragning kommer när jag har kommit lite längre
                              Sponsor:
                              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                              Tudor Batteries - www.tudor.se
                              Sonax Bilvård - www.sonax.se

                              Comment


                              • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                                Åh harre gösses... arbetet med kablage du lägger ner!

                                Toknice blev det med laddarlösningen!

                                Klasstrappa uppåt på ditt bygge till den här säsongen!

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X