Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

    Originally posted by ppk View Post
    40cm regeln du syftar på = säkring inom 40cm även om kablaget är kortare än 40cm? Detta verkar ju inte gälla mellan batterier, alltså strömkällor..
    40cm regeln är så att OM kabeln är längre än 40cm så skall den avsäkras och
    säkringen måste sitta inom 40cm från B+ på denna kabel(förslagsvis så när B+ som möjligt)
    är kabeln kortare än 40cm behöver man således INTE avsäkra den såvida den inte går igenom en plåt.

    Originally posted by ppk View Post
    "If more than one additional battery is used, the wire length / length of copper bars between the
    positive posts must be shorter then 40cm, otherwise they should be properly fused."


    Därav tolkade jag det som att en laddare(strömkälla borde ha samma förutsättningar)

    Det står även "Any power wire of the system connected to a positive battery post (including possible extra
    batteries) must be fused within 40 cm of wire length from the battery post and before it passes
    through the first metal panel. This includes wiring for external charging systems / service
    connections etc. that are permanently installed."


    Dessa stycken talar emot varandra, eller man gör helt enkelt utifrån det första stycket ett undantag för batterier, men då ska jag tolka det som att undantaget gäller endast batterier och inte andra strömkällor då... .
    Det är lätt att misstolka texterna i regelboken då de är lite konstiga översättningar ibland , bägge citaten betyder samma sak bara att i citat
    två så förutsätter man att kablarna är längre än 40cm och därav skall avsäkras inom 40 ifrån B+

    Originally posted by ppk View Post
    Sen kan man väl diskutera "permanently installed" charing systems, en laddare är ju inte funktionsmässigt mer installerad bara för att den är fastskruvad, den ska ju ändå anslutas i väggen. Däremot om det hade syftats på extra generatorer osv så hade jag köpt det utan gråhår då de är aktiva så fort bilen är igång.

    Men det är som sagt väldigt tydligt att allt ska säkras av inom 40cm, undantag från batterier (och endast batterier med avstånd<40cm får man väl anta och inte laddare) enligt det första citerade stycket.
    Allt som ständigt är inkopplat till batterierna och fastskruvat i bilen räknas som permanent installerat.
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

      Originally posted by ppk View Post
      Nu blir det mkt kladd i tråden här men det händer inget vettigare.

      "all power cables related to the car audio system must be fused except the cables that are
      used to connect the starter motor and/or alternator to the battery, which is used to operate the vehicles
      electric system."


      Betyder då detta att en extra generator inte behöver säkras av alls?? Jag tycker ju att de fyller liknande funktion som en vanlig laddare. Om de nu syftar på en originalmonterad generator så kan man väl skriva det, eftersom att de också skriver att "external charging system" ska säkras av.

      Ska bli kul att se om det blir något förtydligande framöver när det kommer en ny bok.

      Nej nu ska jag inte gnälla mer, det tar väl ett tag som nykomling att sätta sig in i alla regler.
      Jag hade fått för mig att man kunde få avdrag om man säkrade av i onödan också, men det kanske jag hade fått om bakfoten?!? Det väl bara att jag hänger på ett par säkringar så lär det vara lugnt?
      Ja dem syftar på bilens originalgenerator och elsystem , jag tror att
      monterar du en extra generator så tillhör den stereoanläggningen och måste säkras av.
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

        Originally posted by Hewi View Post
        40cm regeln är så att OM kabeln är längre än 40cm så skall den avsäkras och
        säkringen måste sitta inom 40cm från B+ på denna kabel(förslagsvis så när B+ som möjligt)
        är kabeln kortare än 40cm behöver man således INTE avsäkra den såvida den inte går igenom en plåt.



        Det är lätt att misstolka texterna i regelboken då de är lite konstiga översättningar ibland , bägge citaten betyder samma sak bara att i citat
        två så förutsätter man att kablarna är längre än 40cm och därav skall avsäkras inom 40 ifrån B+



        Allt som ständigt är inkopplat till batterierna och fastskruvat i bilen räknas som permanent installerat.
        Okej! Ja som du säger, lätt att misstolka för jag verkar ändå inte få kläm på vad dom menar Som jag förstår det utifrån din tolkning så ska då laddarna inte behöva säkras av.
        Jag har skickat PM till Per Söder, jag inväntar svar där också, blir kul att se om hur han resonerar

        Det där med plåten hade de dock ändrat i den nyare regelboken, kablarna får gå genom en plåt innan säkring om de är skyddade på något lämpligt sätt

        EDIT: Visst kanske jag bara kan kasta dit ett par säkringar så slipper man fundera, men jag tycker det är lite intressant att gräva ner sig så jag får koll på vad reglerna verkligen säger, jag gör det inte för att vara dryg
        Last edited by ppk; January 13, 2014, 10:32.
        Sponsor:
        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
        Tudor Batteries - www.tudor.se
        Sonax Bilvård - www.sonax.se

        Comment


        • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

          Originally posted by ppk View Post
          Nej jag tänkte på det också. Som sagt, förtydligande hade inte skadat. Det är underförstått tycker jag att det ska vara 40cm från laddaren, men det säger ju inte regelboken, därav som Peter skrev på förra sidan att det ska sitta säkring i bägge ändor om kabeln är längre Alltså ska det tolkas att strömmen kan gå åt bägge håll?
          Om kabeln är kortare än 40cm behöver du inte säkra av , är den längre så måste den säkras av i bägge ändar inom 40cm från strömkällan ,
          att du säkrar av i bägge ändar beror på att när laddaren är på så ligger det spänning från laddaren till batteriet och då skyddar säkringen
          närmast laddaren kabeln ifrån kortslutning och när laddaren är avstängd ligger det spänning på kabeln ifrån batteriet och fram till laddaren
          så då skyddar säkringen närmast batteriet kabeln ifrån kortslutning.

          Summa sumarum är iallefall att om dina kablar imellan batterier och laddare är kortare än 40cm så behöver du inte säkra av dessa
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

            Originally posted by ppk View Post
            Okej! Ja som du säger, lätt att misstolka för jag verkar ändå inte få kläm på vad dom menar
            Det är för att du har hakat upp dig på "within 40cm" vilket alltså gäller endast om kabeln är längre än 40cm och inte annars.

            Tro mig: jag har läst igenom dessa kapitel MASSOR med gånger innnan jag fick helt klart för mig hur det skall vara
            så det är inte enkelt!
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

              Originally posted by Hewi View Post
              Om kabeln är kortare än 40cm behöver du inte säkra av , är den längre så måste den säkras av i bägge ändar inom 40cm från strömkällan ,
              att du säkrar av i bägge ändar beror på att när laddaren är på så ligger det spänning från laddaren till batteriet och då skyddar säkringen
              närmast laddaren kabeln ifrån kortslutning och när laddaren är avstängd ligger det spänning på kabeln ifrån batteriet och fram till laddaren
              så då skyddar säkringen närmast batteriet kabeln ifrån kortslutning.

              Summa sumarum är iallefall att om dina kablar imellan batterier och laddare är kortare än 40cm så behöver du inte säkra av dessa
              Detta är precis i linje med den praktiska tolkningen av reglerna jag fått nys om.
              Gott med uträtade eventuella frågetecken

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                Nu kanske jag minns fel men hade vi inte den här diskussionen för ett tag sen också där vi kom fram till att om man har t.ex. 80cm kabel så skulle man kunna sätta en säkring mitt på och få godkänt? Den gör såklart ingen nytta men ska enligt reglerna vara godkänd.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                  Originally posted by ChriZtoffer View Post
                  Nu kanske jag minns fel men hade vi inte den här diskussionen för ett tag sen också där vi kom fram till att om man har t.ex. 80cm kabel så skulle man kunna sätta en säkring mitt på och få godkänt? Den gör såklart ingen nytta men ska enligt reglerna vara godkänd.
                  I princip skulle man kunna komma undan med det kanske men jag hade gjort avdrag vid bedömning om det var imellan två batterier eller imellan batteri och laddare då det står tydligt att man då måste säkra av i bägge ändarna dvs 2st säkringar.

                  Om ngn sätter kabel-säkring-säkring-kabel så skulle det dock bli knepigt..........
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                    Originally posted by Hewi View Post
                    I princip skulle man kunna komma undan med det kanske men jag hade gjort avdrag vid bedömning om det var imellan två batterier eller imellan batteri och laddare då det står tydligt att man då måste säkra av i bägge ändarna dvs 2st säkringar.

                    Om ngn sätter kabel-säkring-säkring-kabel så skulle det dock bli knepigt..........
                    Skitbra för dem som säljer säkringar.....

                    Den där regeln borde ses över om nu dem där EMMA råden nere på HD mötena verkligen ger nåt?
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                      Originally posted by jonash View Post
                      Skitbra för dem som säljer säkringar.....

                      Den där regeln borde ses över om nu dem där EMMA råden nere på HD mötena verkligen ger nåt?
                      Du får väl åka ner på nästa HD utbildning/möte o se till så det blir bra, du har ju en massa idéer på hur det ska vara jonash.
                      Känns dessutom som rätt "forum" för alla dessa idéerna eftersom det borde vara större chans att få igenom ändringarna där, än här på ett litet svenskt forum..

                      Med vänlig hälsning,
                      Rutger
                      Du lär så länge du lever, heter det.
                      Jag tror att motsatsen är lika sann.
                      Bengt Feldreich
                      _______________________________________
                      _______________________________________

                      Comment


                      • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                        Originally posted by Hewi View Post
                        I princip skulle man kunna komma undan med det kanske men jag hade gjort avdrag vid bedömning om det var imellan två batterier eller imellan batteri och laddare då det står tydligt att man då måste säkra av i bägge ändarna dvs 2st säkringar.

                        Om ngn sätter kabel-säkring-säkring-kabel så skulle det dock bli knepigt..........
                        Ja det hela är ju rätt knepigt då man faktist får göra så som du skrev, sätta ihop två säkringshållare mitt på kabeln. Missade den där raden om att man måste ha två säkringar, så min idé funkar ju inte, men det blir ju inte bättre med två säkringar heller mitt på kabeln. Så ja nåt lär nog göras åt den där regeln! Borde vara krav på säkring inom 10cm från strömkälla när kabeln är under t.ex. 100cm.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                          Originally posted by rutger j View Post
                          Du får väl åka ner på nästa HD utbildning/möte o se till så det blir bra, du har ju en massa idéer på hur det ska vara jonash.
                          Känns dessutom som rätt "forum" för alla dessa idéerna eftersom det borde vara större chans att få igenom ändringarna där, än här på ett litet svenskt forum..

                          Med vänlig hälsning,
                          Rutger
                          Och på vilket sätt skulle det vara lönt menar du? Du vet ju lika bra som jag hur omöjligt det är...

                          Om inte ens såna som jobbar med el dagligen kan förstå sig på en regel utan att läsa den 25ggr så har vi antingen jävligt korkade elektriker i Sverige, eller så har vi några extremt duktiga poeter i Tyskland.

                          Ditt val...

                          (dessutom har jag lite annat att stå i just nu i mitt liv, så jag kan inte riktigr prioritera tre-fyra dagars politik i Tyskland. Den tiden behöver jag att leta bostad åt mig och mina barn. Men du kanske har gott om tid?! Isåfall, åk dit du!!!!, eller tycker du regeln är klockren?!!?!?!?!)
                          Last edited by jonash; January 14, 2014, 13:57.
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                          Comment


                          • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                            Originally posted by jonash View Post
                            Och på vilket sätt skulle det vara lönt menar du?
                            Om inte annat kan du behöva ett "break" och dessutom har de väldigt god öl!

                            Sorry for OT PPK
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                              Originally posted by Hewi View Post

                              Sorry for OT PPK
                              Det är helt ok för mig så länge vi inte gör påhopp och kastar obefogat skit på varandra, men är det befogat, så är det bara att kasta på
                              Sponsor:
                              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                              Tudor Batteries - www.tudor.se
                              Sonax Bilvård - www.sonax.se

                              Comment


                              • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                                Originally posted by zrken View Post
                                Detta är precis i linje med den praktiska tolkningen av reglerna jag fått nys om.
                                Gott med uträtade eventuella frågetecken

                                Hm då krokar vi till dem igen. Fick precis svar från herr Söder att samtliga kablar anslutna på B+ måste ha säkring. Detta gäller då även laddaren.
                                Sponsor:
                                Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                                Tudor Batteries - www.tudor.se
                                Sonax Bilvård - www.sonax.se

                                Comment

                                Working...
                                X