Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo 850 GLT (Långtidsprojekt)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Volvo 850 GLT (Långtidsprojekt)

    Originally posted by Noiseprojekt View Post
    En fråga till er kunniga på DLS, ersätter basremoten på A6 stegen den interna gainkontrollen eller är gainen fortfarande den huvudsakliga?
    Nu var det länge sedan jag använde A6 med basremote men jag har för mig att gainen ställer man lämpligen till lagom nivå med stegets gain och med remoten på "kl12" , på så sätt kan du både sänka och höja subnivån sedan med utgångspunkt från "lagom" nivån.

    Dvs stegets gain är den huvudsakliga.
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • Re: Volvo 850 GLT (Långtidsprojekt)

      Har idag hämtat en "ny" HU till 850in..
      Blev en Alpine 9884r


      Får hoppas att den duger!

      Comment


      • Re: Volvo 850 GLT (Långtidsprojekt)

        Har nu tack vare den gode Andreas (Andreas_gbg_) lyckats göra en bytesaffär som är positiv för min del.

        Bytte bort 2 av mina Nobelium-diskanter och passiva filter emot 2st Scandinavia-diskanter, 10m HQS-kabel och 4st DLS fläktgaller.

        Efter en snabb fråga på Facebook fick jag reda på av Jens att Scandinavia-diskanterna är grymt riktningskänsliga.

        Så började fundera över hur dom ska riktas.
        Gjorde 3 snabba skisser över hur mina tankar snurrar
        Diskanterna kommer sitta i öronhöjd.

        Maximal frontstage

        Riktade upp i taket rakt bredvid höger öra

        Rikta rakt mot öronen, sen tidskomp

        Vara noga med en "rak" riktning


        Vad anser experterna?

        Comment


        • Re: Volvo 850 GLT (Långtidsprojekt)

          Jag hade nog kört alternativ 1 eller 2, ska själv labba lite med det där bara jag får hem nya diskanterna men av det jag provat så har det inte blivit riktigt bra att göra så som du ritat på bild 3.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • Re: Volvo 850 GLT (Långtidsprojekt)

            Originally posted by ChriZtoffer View Post
            Jag hade nog kört alternativ 1 eller 2, ska själv labba lite med det där bara jag får hem nya diskanterna men av det jag provat så har det inte blivit riktigt bra att göra så som du ritat på bild 3.
            Okej, trodde faktiskt att det var som på 3an man skulle göra för att få det bäst.
            var lite intressant att få veta att det faktiskt inte är så.

            du får gärna presentera dina resultat sen!

            Comment


            • Re: Volvo 850 GLT (Långtidsprojekt)

              Jag tror stenhårt på alternativ tre.
              Om diskanter är 'riktningskänsliga' så har jag uppfattat det som att man inte uppfattar hela registret lika bra om diskanten inte träffar lyssnaren i ansiktet.

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • Re: Volvo 850 GLT (Långtidsprojekt)

                Det handlar om att kompromissa , visst får du troligen bäst frekvenssvar med dem on-axis men hur blir det tekniska och hur spelar dem ihop med mellanregistret?

                För mig tyckte jag alt2(fast med träffpunkten i taket lite längre bak i bilen) funkade bäst i min bil totalt sett.
                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment


                • Re: Volvo 850 GLT (Långtidsprojekt)

                  Johan, ja det var så jag tänkte också!

                  Peter, Jo där har du ju faktiskt en punkt jag inte tänkt på!
                  Du använde väl en jigg med laserpekare för att rikta in diskanterna?

                  Comment


                  • Re: Volvo 850 GLT (Långtidsprojekt)

                    Originally posted by Hewi View Post

                    För mig tyckte jag alt2(fast med träffpunkten i taket lite längre bak i bilen) funkade bäst i min bil totalt sett.
                    En träffpunkt en bit längre upp bak i taket är väl ungefär vart man hamnar om man är en smula lång och fortsätter riktningen mot öronen..?

                    Men du menar alltså att dina diskanter inte var riktade rakt mot lyssnaren utan mot en punkt i taket mer eller mindre centralt?

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • Re: Volvo 850 GLT (Långtidsprojekt)

                      Originally posted by Noiseprojekt View Post
                      Johan, ja det var så jag tänkte också!

                      Peter, Jo där har du ju faktiskt en punkt jag inte tänkt på!
                      Du använde väl en jigg med laserpekare för att rikta in diskanterna?
                      Ja jag använde laserpekare för att sedan när jag gjorde de permanenta fästen kunna hitta tillbaka till den vinklingen jag hade vid inlyssningen.

                      Originally posted by zrken View Post
                      En träffpunkt en bit längre upp bak i taket är väl ungefär vart man hamnar om man är en smula lång och fortsätter riktningen mot öronen..?

                      Men du menar alltså att dina diskanter inte var riktade rakt mot lyssnaren utan mot en punkt i taket mer eller mindre centralt?
                      Exakt! centralt sidledes sett så varken vä eller hö diskant är helt on-axis , ngt över öronhöjd där ljudet passerar mitt emellan stolarna(om man inte är 2m+ lång).
                      "Sound by Hewi"

                      Blue eMotion by heWi

                      Comment


                      • Re: Volvo 850 GLT (Långtidsprojekt)

                        Okej, det var så du gjorde!
                        Trodde du ställde nästan uteslutande av lasern till en början.
                        Men nu förstår jag!


                        Originally posted by Hewi View Post
                        Ja jag använde laserpekare för att sedan när jag gjorde de permanenta fästen kunna hitta tillbaka till den vinklingen jag hade vid inlyssningen.



                        Exakt! centralt sidledes sett så varken vä eller hö diskant är helt on-axis , ngt över öronhöjd där ljudet passerar mitt emellan stolarna(om man inte är 2m+ lång).

                        Comment


                        • Re: Volvo 850 GLT (Långtidsprojekt)

                          Har idag fått tag på en svart instrumentpanel och en ratt som är helare än min.
                          Nu ska jag bara ta mig dit och skruva ur dom (Står utan körkort och killen bor i skogen)

                          När jag ändå har panelen löst tänkte jag ljuddämpa den med typ Swedac, Noisekiller eller liknande.
                          Vet inte vad som är mest kostnadseffektivt.
                          Det bästa vore nog att köpa en 15kg Swedac DC-P 500, då jag kan köra det i hjulhus mm också.

                          Comment


                          • Re: Volvo 850 GLT (Långtidsprojekt)

                            Då hela framsystemet är sålt pga ekonomiska skäl så har jag fått börja spåna på hur jag vill ha det sen när ekonomin återvänder.
                            Känns som att min tråd börjar bli som Ville91's XD

                            Har bytt till mig SC1 diskanterna så det blir SC1 och SC3.
                            Sen ligger funderingen på dubbla 6,5", då jag är ute efter en smiskade midbas

                            Dubbla SC6or skulle bli ganska dyrt så har kikat på R6A och RM6

                            SC6: 30-1000Hz 4200kr/par
                            R6A: 50-5000Hz 1000kr/par
                            RM6: 30-5000Hz 1300kr/par

                            SC6 vill ha 7-9L sluten låda, blir svårt att få fram 14-18L i en dörr.

                            Åsikter på detta?
                            Zrken?

                            Comment


                            • Re: Volvo 850 GLT (Långtidsprojekt)

                              Om du bara skall spela in i kupe`n räcker ett par Sc6or.

                              Comment


                              • Re: Volvo 850 GLT (Långtidsprojekt)

                                Originally posted by Noiseprojekt View Post
                                Då hela framsystemet är sålt pga ekonomiska skäl så har jag fått börja spåna på hur jag vill ha det sen när ekonomin återvänder.
                                Känns som att min tråd börjar bli som Ville91's XD

                                Har bytt till mig SC1 diskanterna så det blir SC1 och SC3.
                                Sen ligger funderingen på dubbla 6,5", då jag är ute efter en smiskade midbas

                                Dubbla SC6or skulle bli ganska dyrt så har kikat på R6A och RM6

                                SC6: 30-1000Hz 4200kr/par
                                R6A: 50-5000Hz 1000kr/par
                                RM6: 30-5000Hz 1300kr/par

                                SC6 vill ha 7-9L sluten låda, blir svårt att få fram 14-18L i en dörr.

                                Åsikter på detta?
                                Zrken?
                                köp grejer i omgångar som jag gjort.... eller spara pengar....

                                Comment

                                Working...
                                X