Originally posted by JohanH
View Post
Tjena boys!
Nu ska vi se här, Det har hänt en del

Audison vRX 6 blev sålt, och då hade vi en situation i skuffen som såg ut så här:

En tämligen effektiv stund senare såg parkeringen åter ut som grannarna vant sig vid:

Det känns onekligen djävligt märkligt att ha lagt så himla mkt tid och funderande på att få in skiten rimligt snyggt i bilen... och så kastar man ut alltihopa och skall frösöka få in det på rekordtid...

Dörrlister för kabeldragningen slets loss och placerades i en lämplig ICA kasse. Speciellt högtalarkabeldragningen har vart viktig att styra upp.
Den dragningen som är gjord var byggd till min första idé att använda så mycket av orginalkabel som möjligt.
Dvs, att skarva in sig bakom orginal HU. Därmed drogs massor av kabel till på endast en sida i bilen, och det mesta bakom HU.
Nu var det dags att göra om och styra upp 3par högtalarkabel rakt ut i dörren. Även om systemet tills vidare är 2vägs, är det tillräckligt omständigt att få ut kabel i dörren för att "göra det medans man håller på".
Kan säga så här; det tog rätt precis lika lång tid att tömma hela skuffen på fake golv, baslåda, orginal paneler, slutsteg...
...Som det tog att STÄNGA orginalgenomföringen ut i dörren med 3-extra kablar i. Fruktansvärt trångt och segt. Mjölksyra någon? Ja.

Efter med persen att fått ordning på 3x kabelpar ut i varje dörr draget på var sin sida fick de nöja sig med att ligga ihoprullade i var sitt hörn i den numera rensade skuffen. Det är oklart hur slutsteg kommer att placeras vilket gör det klokast att låta sakerna ligga tillsvidare.
Fake golvet har fått åka in igen, då det kommer att vara kvar, om än eventuellt med lite annorlunda håltagning.

Inför helgens "kött och tjöt" i motala passade bilens elsystem att löpa amok... håller en styv-cruisefart på motorvägen och så plötsligt halvdör NAVI-displayen, hastighetsmätaren och bränslemätarn....
En drös felmeedelanden hoppar upp, som i princip säger "hej, bilen är bränd, allt är trasigt". Tar och vänder om hemmåt.
Misstänker att det kan vara lite dålig kontakt nu efter jag monterat loss extra batterikablarna till batteribanken..
Visar sig att problemen hlet försvann vid bättre åtskruvning av orginalbatteri. PUHHH! Det kunde bli DYYYRT.
Dock är fortfarande ett par lampor lysande sedan ett par veckor; Airbag, säkerhetsbälte, samt att bilen är övertygad om att jag har fått punktering (på eftermarknadsfälgar..). Besiktning bör ske snarast dessutom :/
Att installera BMW mjukvaran på dator öfr att gå in och lsäcka dessa verkade vara ett visst projekt. 55sidor installationsmanual var inget jag tog tag i på en lördagkväll... Men måste ske snart..
Sedan får man uppdatera på basfronten... Jag har vart rätt inställd på att "2x15" - "klart det får plats - eller så gör vi plats. "
Det stora problemet har aldrig vart lådvolym, utan istället att det är krångligare att bygga tillräckligt brett och hålla lådan enkelt ståendes mellan de skeneor som går i skuffen.
Det är inte mer än 78cm mellan balkarna. 15" = typ 39cm med hej och hå... Sedan att få plats med en rekorderlig port på kanske en 800cm^2 tar viss plats..
Svårigheterna att hitta ett par beggade tillräckligt intressanta 15" gjorde att jag i det närmaste kände det var dags att köpa två helt nya...
..men, att köpa nya prylar tar emot (om nu inte priset konkurrerar med beg utbud; tack Seastream). Nya basar skulle kännas för "planerat".
Tittar man tillbaka på hur saker utvecklat sig i detta systemet är ju det mestadels slumpen som avgjort riktningen och produktvalen... I samma anda händer det här:

Med lite vardagstur hamnade jag uppe i sthlm krokarna och fick ordning på 4st SPL Dynamics 300XTRD2s.
Inköpta i juni på dbakuten och knappt använda sen dess. Gösses förvånad över skicket när jag såg dom...
Att folk säger att saker är i "nyskick" är inget ovanligt... Men heh, dessa var verkligen precis som att jag själv plockade ur dom ur kartongen. Tvärstyva och inte tillstymmelse till repa.

Affären gick smidigare än resan som skulle ta 2h15min enkel väg, men slutade på 7h inklusive felkörning och mat

Det hade vart riktigt fint att köra en bandpass konstruktion på dessa... OBS detta är en ruskigt icke-skalenlig skiss!!
Men i alla fall principen på hur de skulle kunna monteras för att dra nytta av skidluckan maximalt.. Totalt finns det ca 200-220 liter att bygga på.

Svårigheterna att få vettigt frekvensrespons med bibehållen känslighet är betydande!
De första simuleringarna säger att man tappar en 6-9db känslighet, vilket tycks då kräva 4-8ggr mer effekt för att få ut samma output... Jämfört med en portad burk med bara 2 element.

Jag lär återkomma med fler grafer/simuleringar på förslag jag hoppas få hjälp att tycka till om

Sedan verkar det onekligen vara dags att skrota detta som "SQ" projekt. Vem är det man försöker lura egentligen? Ingen idé att låtsas. Här skall det poppas!

Mvh Surk

Leave a comment: