Re: SQL - E60:Projektet utan slut
Vad har du tänkt dig för bil då? en ny bmw?, kombi denna gång kanske:P
Announcement
Collapse
No announcement yet.
SQL - E60:Projektet utan slut
Collapse
X
-
Haha, det behövs mer "bus" på forumet, det har blivit lite väl lugnt här...Originally posted by zrken View PostKonsten att totalt rycka saker ur sitt sammanhang, och våldta allt vad begriplighet heter

Pierre(kommer med update, men vet inte exakt när)
Leave a comment:
-
Originally posted by zrken View PostSpännande manual.
Manualen nyss här:
http://www.audison.eu/index.php?page=product&id=49
Från sidan 6:
"OUT: output for the remote turn-on of the other devices/amplifiers connected to the processor.
The REMOTE OUT output current capability is 20 mA. "
....
Men från techsheet som ligger online står det: 130mA.
På bitone.1 versionen.
Jag är HELT säker på att det skett en uppgradering av utströmstyrkan från tidigare versioner till senare. Speciellt nu med alla tänkbara märkliga siffror i luften får jag backa från ovanstående 'plockat från minnet'.
Så länge det funkar så.......verkar vara få som har rätsida på det. Inklusive AudisonOriginally posted by zrken View PostYtterligare en hemsida med återförsäljning anger:
"Remote OUT voltage 12 VDC (5 mA)" (http://www.rapidradio.co.nz/Product-...&ProductId=930) ....rätt gulligt det här
Leave a comment:
-
Ingen älg va?Originally posted by zrken View Postsom dök upp på vägen...
Pierre
Leave a comment:
-
Ytterligare en hemsida med återförsäljning anger:
"Remote OUT voltage 12 VDC (5 mA)" (http://www.rapidradio.co.nz/Product-...&ProductId=930) ....rätt gulligt det här
Leave a comment:
-
Spännande manual.Originally posted by Lonefox View PostSyftar du på BitOne.1 så undrar jag vart du fått de uppgifterna ifrån.
För i min manual står det 500mA
O andra sidan drar jag bara igång ett steg så det spelar mindre roll för mig.....bara nyfiken
Manualen nyss här:
http://www.audison.eu/index.php?page=product&id=49
Från sidan 6:
"OUT: output for the remote turn-on of the other devices/amplifiers connected to the processor.
The REMOTE OUT output current capability is 20 mA. "
....
Men från techsheet som ligger online står det: 130mA.
På bitone.1 versionen.
Jag är HELT säker på att det skett en uppgradering av utströmstyrkan från tidigare versioner till senare. Speciellt nu med alla tänkbara märkliga siffror i luften får jag backa från ovanstående 'plockat från minnet'.
Leave a comment:
-
Syftar du på BitOne.1 så undrar jag vart du fått de uppgifterna ifrån.Originally posted by zrken View PostPå senare tid har det droppat in fler PM än vanligt, med frågor och tankar som med fördel hade kunnat få sin plats på forumet's trådar. Trådarna behöver liv, kommentera friskt kära ni
Här fick jag ett PM häromdagen, som jag helt enkelt tänker svara på här:
Stort tack!
Att droppa i 3 reläer var en smula overkill, men när ändå en sådan "elcentral" byggdes ihop var det fint att ha saker färdiga utifall det skulle bli extra grejjor som dök upp på vägen...
Problem 1 är att bitone av äldre versoiner har en smula klenare remoute out utgång. så det är inte helt givet de faktiskt räcker att dra igång alla steg utan att knäcka remotekretsen där i. på nyare bitones är det 3ggr mer mos i... (500ma -> 1500ma).
Problem 2 är att folk ha ibland problem med ploppande ljud när man stägner av systemet. ieg, att signalkällan dör före slutstegen hinner stänga av sig. Det löser man antingne med något delayrelä eller liknande, ....eller manuellt med switch och till eget relä som jag kör.
Problem 3 jag ville ha med var ett färdigt relä att styra fläktar till systemet med. Det har vart med i en tidigfas, men var problematiskt då de lät för mycket, så jag ville prompt kunna stänga av dem men ändå ha stegen igång. ....manuellt med relä. Det blev inget av det heller såsom bygget utformade sig.
Så det var egentligen de två funktionerna jag ville ha varsitt relä till. Det tredje relä't monterade jag in med en tanke på att kunna ha fristående styrning på extrabelysning för kosmetisk faktor.. DEt blev inget av de senare däremot.
Mvh
För i min manual står det 500mA
O andra sidan drar jag bara igång ett steg så det spelar mindre roll för mig.....bara nyfiken
Leave a comment:
-
Sant, självklart kunde jag frågat här, men efter att ha läst ca 50 sidor som utspelat sig under 18 månader och jag inte riktigt hade koll på hur länge sen det var jag såg bilden på dessa reläer så tyckte jag bara att det skulle kännas dumt att fråga på något som kanske var en sak du tryckt in i början och som dessutom kanske inte ens är kvar i din setup (det har ju bytts ut ett par saker under den gångna tiden).
Jag tackar ödmjukast för svaret och min syn på detta med reläer är genast mycket klarare, vilket är tur det eftersom jag köpte ett när jag ändå var på Biltema för ett par dagar sedan... som jag sedan inte riktigt visste vad jag skulle ha det till
"Keep up the good work!"
Leave a comment:
-
På senare tid har det droppat in fler PM än vanligt, med frågor och tankar som med fördel hade kunnat få sin plats på forumet's trådar. Trådarna behöver liv, kommentera friskt kära ni
Här fick jag ett PM häromdagen, som jag helt enkelt tänker svara på här:
Stort tack!Originally posted by rytmdoktornHallå där, måste först säga att jag är grymt imponerad av ditt tålamod när det gäller bygget i din BMW!
Sedan tänkte jag ställa en fråga gällande en liten detalj i ditt bygge... nämligen dina reläer som du har vid dina kopplingsplintar. Jag har sett flera som har det men jag har aldrig läst någon riktigt bra beskrivning på vad dom gör... eller, jo, jag vet väl egentligen vad dom gör... jag undrar nog mer varför man har dom, och till vad?
Väl mött:
//rytmdoktorn
Att droppa i 3 reläer var en smula overkill, men när ändå en sådan "elcentral" byggdes ihop var det fint att ha saker färdiga utifall det skulle bli extra grejjor som dök upp på vägen...
Problem 1 är att bitone av äldre versoiner har en smula klenare remoute out utgång. så det är inte helt givet de faktiskt räcker att dra igång alla steg utan att knäcka remotekretsen där i. på nyare bitones är det 3ggr mer mos i... (500ma -> 1500ma): tveksamma siffror this is!.
Problem 2 är att folk ha ibland problem med ploppande ljud när man stägner av systemet. ieg, att signalkällan dör före slutstegen hinner stänga av sig. Det löser man antingne med något delayrelä eller liknande, ....eller manuellt med switch och till eget relä som jag kör.
Problem 3 jag ville ha med var ett färdigt relä att styra fläktar till systemet med. Det har vart med i en tidigfas, men var problematiskt då de lät för mycket, så jag ville prompt kunna stänga av dem men ändå ha stegen igång. ....manuellt med relä. Det blev inget av det heller såsom bygget utformade sig.
Så det var egentligen de två funktionerna jag ville ha varsitt relä till. Det tredje relä't monterade jag in med en tanke på att kunna ha fristående styrning på extrabelysning för kosmetisk faktor.. DEt blev inget av de senare däremot.
MvhLast edited by zrken; September 21, 2013, 21:42.
Leave a comment:
-
Ingen grund til at gi opp! Kjør på!
Leave a comment:
-
Ja, alltså det är ju självklart det är fysiskt rimligt att få ihop en snorstabil låda i bil. Det är ju inte rocket science. Jag var för feg och ville inte göra lådan "omöjlig" att få ur, utan att såga sönder den i bitar på plats... ´
Men ärligt talat, jag hade inte hade gjort ett avsevärt bättre jobb om jag bara byggde om skiten med samma typ av konstruktion. den var idiotstabil vid provmontering utanför bilen
Tydligt är däremot att det kan krävas annan lösning nästa gång - hur det kan se ut - har jag redan klart för mig
...men ska hinnas, orkas och kännas aktuellt.
Leave a comment:
-
Jag har gjort ett par platabyggd lådor där jag gör som vanligt, limmar skarvarna med trälim och skruvar, sen i med nåt stag. Inga problem med stabiliteten i nån av bilarna, den ena spelar 147dB+ så det håller. Fast då är ju dom lite bökiga att få ur...
Leave a comment:
-
ja jag kom på sen att du byggde den på plats å där är felet tror jag.Originally posted by zrken View PostDen som lever får se. Oavsett allt är det en hel väg kvar att bygga om innan den här spelar med ett system som når upp till tolererbar standard för att sälja vidare...
Yeah, det är vad det är. Ska försöka mig på en smula mer servicebarhet nästa bygge. Vissa delar förblir nog krångliga i den här bilen, men andra går förstås att lösa bättre
Nu är max-stor låda provat i alla fall - ett mål avklarat 
edit: hade inte riktigt kunnat föreställa mig att det här basbygget skulle bli.. SÅ HÄR kortlivat
Backar du några sidor ser du bilder på hur den ser ut först med bakstagen då 12" satt i, och hur den fick extra strag när 15" satt i.
Grundproblemet är att lådan behövde byggas på plats i bilen. Har gjort "ihopsättningsbara lösningar" tidigare (scrolla ännu längre bak och du hittar ett bandpass bygge. Summa Summarum är i alla fall att den här ihopsättningen av låda jag försökte med nu aldrig blev tillräckligt bra. Jag hade en förhoppning om att in skruvade stag och rejält med skruv skulle orka hålla emot, men det har jag nu papper på att det inte är fallet.
Därför - blir det låda som går att lyfta in i ett stycke - eller låda som bultas ihop betydligt seriösare än de här träskruvarna jag har kört med nu.
....men vem kunde tro att 6 stag senare, 1.5tub akrylfog och en halvburk med 40mm skruv skulle vara PÅ TOK för klent?
Läxa lärd, så att säga...
jag börjar bli orolig att jag också kommer få bygga på plats. är kanske glasfiberförstärkning som gäller i alla skarvar hörn å stag? då jävlar lossnar det inte.
Leave a comment:

Leave a comment: