Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQL - E60:Projektet utan slut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Först vill vi säga, imponerande att du fullföljer!

    Men dessa bilar är inte så svåra att bemästra, om man har rätt information då vill säga.
    De enklare systemen med 6,5" under sätet brukar vi ta signalen där då den är fullregister, drar en ny kabel tillbaks till högtalarlådan.
    8" basen från AudioSystem eller Gladen som dom heter i dag känns som ett av de bättre valen då den passar rakt av i dessa monteringshål!
    En bandpassdelning mellan 50Hz och 150 fungerar bra, då sjunger inte bilens trösklar med så mycket samt det känns som om ljudet kommer från en mindre punkt än om man delar lite högre!

    Ska man hänga på mer effekt ut i dörren brukar vi skarva på kabeln strax intill genomgången som går ut i dörren.
    Om man kör 3-vägs aktivt fram krävs att man drar en ny kabel ut i dörren enligt ovan.

    Bilar med aktiva system där orginalförstärkaren sitter monterade bak gör inte det hela enklare.
    För det första, den högre uteffekten kan bränna de produkter som monteras i signalkjedjan.
    Signalerna Ska/borde/måste summeras, det finns ett par produkter som är byggda för detta som vi använder oss av!

    HLA SUM, ONE 120.4DSP, 6to8, allt från Mosconi.

    Finns säkert fler som tillverkar produkter där man är tvingad att hantera signalen på ett sätt så den inte stänger avljudet!
    sigpic

    Webshop

    Besöksadress butik

    Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

    Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


    Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

    Comment


    • #62
      Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

      Originally posted by zrken View Post
      Tjena Boys!
      D

      Så var det dags att göra det jättesista på dörrsidan + förardörrens dämpning.
      Jag är omåttligt irriterad på hur otroligt svårt det var att få till den där "död-stumma" känslan när man knackar på dörren.
      2-3lager med rätt stora sammanhängande schok av matta gjorde i alla fall inte lösningen.
      Så klart det är otroligt mkt bättre nu, men inte så "dött" som jag hade hoppats på när jag dumpade in
      styva 15-20 ark silent coat per dörr...... (Det känns inte vidare lockande att droppa in 40 mattor till just nu så att säga....)

      Dämpningen av innerdörren är fokuserad kring området runt högtalaren där det når upp till 3 lager.
      Motsvarande område på innerdörrensbalk är det runt 4 lager.
      Till sist häftades fast ytterligare absorber matta där det gick.



      Mvh Surk
      I senaste laget nu men när jag vill få ett par dörrar RIKTIGT stumma brukar jag först klippa ut några remsor av 5mm bly och limma fast, Lägger sedan några lager NoiseKiller och där efter någon typ av dämp matta. Dom brukar bli ganska tunga men stumma som satan,

      Bara ett litet tips ser för övrigt riktigt bra ut.

      Mvh..Micke
      sigpicMS-SOUND
      Micke7406

      Comment


      • #63
        Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

        Jag jobbar oxå ute...
        Fast cred till dig som står på en parkering..
        det ser dock ut att bli skitbra så garage eller inte bygg på

        Comment


        • #64
          Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

          Har också ett tips ang dämpningen: Avsluta med ett lager bitument utanpå butylen , jag vet inte om det är tekniskt rätt men jag har gjort så i tak och dörrar i min bil och när bitumen lagret kom på kom också den riktigt stumma och döda känslan i plåten
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • #65
            Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

            Originally posted by Hewi View Post
            Har också ett tips ang dämpningen: Avsluta med ett lager bitument utanpå butylen , jag vet inte om det är tekniskt rätt men jag har gjort så i tak och dörrar i min bil och när bitumen lagret kom på kom också den riktigt stumma och döda känslan i plåten
            Samma i bagaget och framdörrar på min bil. först butylmatta sen bitumen. ett lager av varje och det är stumt tillräckligt.
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

            www.garaget.org/Frippe_L

            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

            Comment


            • #66
              Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

              Kul med all respons! Det muntrar upp högst betydligt
              väldigt roligt att det skrivs & följs med i min resa

              Jag är inte säker på jag har koll på skillnaden mellan butyl och bitumen?
              Silent Coat faller närmare under butyl- om jag förstått rätt... men bitumen?

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #67
                Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                Originally posted by zrken View Post
                Kul med all respons! Det muntrar upp högst betydligt
                väldigt roligt att det skrivs & följs med i min resa

                Jag är inte säker på jag har koll på skillnaden mellan butyl och bitumen?
                Silent Coat faller närmare under butyl- om jag förstått rätt... men bitumen?
                Silent Coat är väl nån blandning av butyl o bitumen som ja fattat det men ren bitumenmatta är sån stenhård matta man får värma med värmepicka innan man monterar den annars spricker den.
                Jag köpte min på mekonomen, 4mm dämpfolie tror ja de kallar den.
                Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                www.garaget.org/Frippe_L

                Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                Comment


                • #68
                  Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                  Asfaltsmatta/bitumen
                  Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

                  Comment


                  • #69
                    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                    Har har inte fått den (döda) känslan med 3lager sc som jag fick med ett lager 4mm asfaltsmatta från mekonomen

                    Comment


                    • #70
                      Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                      Heya Boys!

                      Tackar hjärtligast för tipsen om Bitumen! Vid nästa seriösare överhalning av dämpning lär det bli läge att pytsa in ngt lager eller 2...

                      Idag hetsades det ner till Mariestad för Ljudiadagen.
                      Fantastiskt väder och trevligt folk överallt.. Såg ut att vara ett helhjärtligt arrangemang med något för alla!

                      Några trevliga demo's idag av både absolut djävla vansinne (Techno_Bass kärra)...
                      Sedan en Silverfärgad passat med DD-rigg lät riktigt trevligt. Och mycket...
                      Som helhet Wv_Performance stod ut som favorit på plats. Enkel straight up rå-het.

                      Sedan tror jag mig ha sett en uppsjö av folk från forumet, några fick man några ord med andra inte.
                      Är inte helt enkelt med avatarer kontra "live"..
                      Hur som helst var detta en riktigt trevlig dag!
                      Om något negativt var det att jag var tvungen att stanna och däcka på vägen hem vilket gjorde att jag missade SKITARG Live på Metallsvenskan :[

                      Bygget börjar koka ihop, updates är att vänta inom kort

                      Mvh Surk

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • #71
                        Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                        Tjena Boys!
                        Det har vart dags för uppdatering en stund, men vart svårt att hitta något -sammanhängande- att skriva om. Nuså!

                        Planen är fortfarande att använda orginalstereon som signalkälla. För att slippa klippa rätt in i den redan nu tvärkorta orginalkablagehärvan krävdes en isoadapter. Men det krävdes en lite mer avancerad variant eftersom jag avser att använda orginalhögtalarkabeln ut i dörren. Detta gör att man i kablageväg behöver både kunna koppla in sig mot orginalkabelhärvan OCH mot stereon. Efter lite letande hittade jag en som egentligen är tänkt att använda för att koppla in parrot moduler.

                        Det första som hände var att ge härvan lite uppmärksamhet med lödkolven
                        Jag ville skarva in mig på både tändning och remote när jag ändå höll på. Dessutom dubbelt upp. En uppsättning följer med bakåt mot skuffen. Den andra går till handskfacket. Handskfacket fick även inskarvning på +12v och på jord, så om någon lämplig pryl skall byggas i handskfacket på sikt finns det "allt som behövs". Denna extra minihärva sleevades och drogs in i handskfacket. Tyvärr är bildkvaliteten rätt tveksam. Kameran har tydligen fått någe slipdamm i linsen som behagar störa ibland...



                        Insåg det var dags för nya verktyg om jag skall palla klämma kabel på den nivå som kan komma nu. Biltema! Passade även på att styra upp 4.0 mm^2 kabel och ringkabelskor till baslådebygget...
                        Så här blev det, inklusive oförklarligt damm på linsen...







                        Det blir en redig hög med kabel där bak...! Hade ju gått att klippa till och löda ner längderna på allt.. absolut. Men vid provmontering fick det plats i det närmaste problemfritt. Då valde jag att inte göra mer åt det i nuläget.

                        Passar på att lägga upp hur märkningen fungerar (så åtminstonne jag har koll själv i framtiden);
                        1 L-Dörr
                        2 R-Dörr
                        3 L-Signal
                        4 R- Signal
                        5 +Ignition / -Remote
                        6 oanvänd
                        7 L-Diskant
                        8 R-Diskant
                        9 L-Midbass
                        10 R-Midbass

                        Passade även på att lägga lite slang i genomföringarna som verkar vara på tok för skarpa. Detta är alltså i igenomförningen vid baksätet mot skuffen.



                        Det var allt för den här updaten! Nu skall jag ut och mecka vidare.
                        Last edited by zrken; May 27, 2012, 09:36. Reason: Signalkopplingsschema

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #72
                          Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                          Tjena boys!

                          Det har vart söndag och hela dagen har spenderats åt byggandet.
                          Nu när högtalare och lådor börjar komma fram börjar tom grannarna för första gången fatta vad det handlar om och hälsar hjärtligare...
                          Man har la blivit lite av en gårdsmaskot här efter så mycket tid på parkeringen i vår
                          Det har tillkommit en baslåda till familjen.

                          Det börjar bli dags att uppdatera systemspeccen på första sidan... Den gäller inte riktigt längre... antar jag inte är ensam om att planera/påbörja köp av nästa system innan föregående är ens färdigbyggt....

                          Det ska sägas att 10" tapped horn lådan blev lite för djup för min smak. Det blev varken lastutrymme kvar eller speciellt snyggt.
                          Det blev till att rätt snabbt hitta en annan lösning. Sägas bör att den används hemma och där är jag helt okay nöjd med den.

                          Då jag aldrig kört med 12" under någon längre period i bil tänkte jag prova detta. att det dessutom är vad som får plats smidigt gör ju inte saken svårare att bestämma..
                          Det blev en spontan köpeannons på "2x12 - förslag" och jag roddade hem 2st Rockford Fosgate T1 12" 2x2ohm.
                          Då jag tidigare haft T1 15" och vart supernöjd kändes detta som ett förvisso tråkigt alternativ men då priset gjorde att jag inte kunde backa ur var det bara att fullfölja

                          Själv konstruktionen av lådan har vart lite av ett gissel. Begränsade mig till ungefär 120L för att kunna få den där looken i skuffen jag var ute efter, dvs att lådan inte var för djup för att sabotera allt. 120L är helt okay att spela med till 2x12" dock!

                          Nästa problem var att bestämma sig för avstämning. Det är ju allt som oftast populärt att lägga musiklådor avstämda en bit mellan 35-40hz. Jag satsade på ungefär 35, men medveten om att det inte är vidare exakt.. Troligast kommer avstämningen landa något högre. Porten är ungefär 275cm^2 vilket bör servera en rimlig gain för att inte lådan skall vara "överstämd" vid viss frekvens.
                          Ytterdelarna kom färdigsågade vilket underlättade högst betydligt. Första "legobygget" jag gjort. Sjukt skönt att slippa lira slalomytor med en tattig cirkelsåg...









                          Köpte en fräs detta bygget till ära.. Vart tyvungen att bygga en liten "duct" för att få väck fontänen av slipdam maskinen kastade RAKT upp. Porten fasades i yttersickt och rundades även alla ledder på insidan.



                          Så var det dags att klämma kabel som en tok igen.
                          Jag brottades en lång stund med att följa om jag skulle dra kabeln inutilådan så att alla polerna hamnade bredvidvarandra på en sida för att lättare kunna komma åt kopplande.
                          Slutade med att det inte blev så. hehe. Det blev däremot en hel hög klämd kabel!




                          Den som är uppmärksam ser att jag råkade borra 4st hål jag övergav. Tänkte mig inte riktigt för när jag borrade dessa.
                          Två problem uppstod, först var brickorna så stora att de kortslöt polerna. Sedan tyckte jag de hamnade för nära porten.
                          Häftklammrarna som syns är de jag fäster buntbanden i, för kabelhantering...
                          Håller fast buntbandet och nitar fast det. För stabilitet kör jag två med lite mellanrum, då fladdrar de inget.
                          Kanske är en hur vanlig lösning som helst, men må säga jag funnit detta väldigt användbart!
                          Sedan kom det några lager färg. Felbruten (=fel nyans av gråvit) fasadfärg. Täcker svinbra och torkar tokfort vid tunna lager. 2 lager var absolut tillräckligt.



                          Så var det dags för någon form av provmontering. Upphängningen på de här sakerna är minst sagt vulgär. Detta är tyvärr inte problemfritt. Lådan är byggd för att ta i "metallramen" som baksätena vilar emot. Det visade sig att de då skulle finnas risk att de slår i baksätesryggen....
                          Det blir till att malla ut distanser och tätningsplates! Med hjälp av smygvinkel och silvertejp som stabilisering fick jag till en mall som skall ge lite mer luft till baksätet än tidigare. Det är alltså pappen som är i bortkanten av bilden som syns. Dessa är ännu ej byggda då annat ligger på tur..
                          Pratade med en vis man på Ljudia dagen i Mariestad som påminnde mig om att inte göra för mkt "plates" innan man vet det spelar i närheten av vad man hoppas på...


                          Basarna har numera hittat sin plats. Däremot glömde jag att fota när de stod fritt utanför bilen.
                          Det var en upplevelse att lyfta in detta ekipage ensam i bilen då lådan måste långsamt vilas ner och hasas in för att få plats. 12mm fakegolv flexade de 2cm de är upphöjt...
                          Det är så att jag får påminna mig om att detta bygge faktiskt skall försöka generera någon form av SQ...

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • #73
                            Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                            Hej hej! Ser bra ut, bra o följa folket som bor i ens närhet, man vet aldrig om man stöter på varann.
                            Saab 9-3 2007 SC http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=29904

                            Pioneer PRS!

                            Comment


                            • #74
                              Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                              Nu händer det grejer !
                              Haha ja det är lätt att tappa spåret då bygget tar fart..

                              Comment


                              • #75
                                Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                                Tjena Boys!

                                Bygget är på väg frammåt!

                                Jag har meckat klart med allt vad högtalarkoppling heter i framtill i bilen. Diskanter är inskarvade trösklar har landat på plats igen.
                                Även den sista 8" basen under förarstolen är även den monterad efter att baljan har fått sig en liten omgång av Silent coat.






                                Jag har även börjat ta tag i strömförsörjningen igen. Först behövde batterierna säkras på något sätt.
                                En halvhjärtad mall byggdes till den i det närmast löjligt osymmetriska baljan.
                                Resultatet är väl i det närmaste pinsamt rå-hugget, men det ramlar på plats och sitter utmärkt.
                                Batterierna behövde spännas fast, och misströsta ej dessa små tunna snören... de är nylon och håller för redigt med stryk.




                                Men innan vi blir alltför upphetsade av batterier skall vi återgå till strömskenor och säkringar.
                                Som vanligt med alla byggen kommer man på en förbättring ungefär mitt i byggandet. (sarcasm)
                                Så även denna gång. Så här såg det ut för ngra veckor sedan:



                                Insåg att jag inte skulle ha tillräckligt med säkringshållare för att kunna dra kabel från startbatteriet,
                                med säkringar i båda ändar, samt ytterligare 3st till slutsteg, och ev 1 säkring eller 2 till strömskenan.
                                Dessutom skulle det ta en satans massa plats och bli allmännt rörigt av en hög sladdstumppar till säkringshållare i en stor saftig sallad.
                                Nej! Icke! Det fick bli ombygge!
                                Tanken var att säkringarna kunna fästas direkt på strömskenan och helt ersätta säkringshållare på ett billigt sätt.

                                Samtidigt har jag sett en del lösningar med bult/mutter/brickor som dras igenom trästycken och fästes.
                                Inte helt nöjd med dessa lösningar, då det kan finnas risk för kontakt med något olämpligt på undersidan när man tar igenom bultar som leder ström....
                                Därför ville jag ha en konstruktion som håller sig på ovansidan utan att någonting strömförande kan nå igenom till undersidan.
                                Resultatet blev så här:




                                Hålen är inte helt genomgående och bultarna gängas i islagsmuttrar.
                                Istället för att hejdlöst banka och slå fick jag hjälp av lite mekaniska muskler.





                                Bilden här visar rätt kass passform mella gängat strömbläcks hål och islagsmutterhål,
                                det är inte riktigt så illa i verkligheten, jag råkade spegelvända en strömskena.
                                De är tydligen inte helt symmetriska.
                                Att några hål är på tok för nära varandra kan inte förklaras på annat sätt än dålig borrning (embarrased).




                                De två minsta hålen längst ut mot vänsterkanten är M6.
                                Syftet med dessa är att kunna använda mindre ringkabelskor i storlek 6.3mm, för kabelstorlekar i mindre modell.
                                Speciellt var tanken att använda den ena som IGNITION och den andre som REMOTE.
                                Den lilla i mitten på toppen kommer i nuläget husera ett remote-styrt relä till allt som kan tänkas behövas drivas här bak.

                                Sedan blev jag återigen påmind om att man inte kan dra ner bultarna i botten på strömskenan.
                                Har tänkt mig att det inte skulle bli ett problem vid användning av 50kvadrat kabelsko + fjäderbricka.
                                Men man vet aldrig, det blev läge att borra ur en skvätt undertill trots det var målat och "klart".





                                Dags att återvända mot skuffen!
                                Inte mkt att säga om det. Batterierna snörades fast med scout-liknande kunskaper
                                Till den här bilden finns det en hel del att berätta. Vi börjar från vänster!

                                Genomföringen i den vita golvplankan innehåller kabelstrumpor separerade för Höger respektive vänstersidas Diskant/mid/midbas.
                                Resten av lösa högtalar kablar som går upp där igenom är strömförsörjning + remote till BitOne, samt fläktar.
                                Den nedersta skruven i hörnet på strömfördelningsblocket har en mängd kabelskor runt sig.
                                Detta är +12vmatning för allt som skall "remote styras" via remotestartas via relät.
                                Det blir en hel del. 2st steg, bitone, och ström direkt till fläktar.
                                Då det kommer vara matat av ett 30A relä är det ingen "nöd med ström"..
                                Den allmänna salladen av kabel är dels för att allt provkopplas innan närmare städning sker.
                                Dels för att jag kan ha vart väl optimistisk med hänsyn till kabellängd... Plus jag gillar att använda upp material jag har.



                                Min plan har varit i all evighet att få ner minst 2 batterier till i den här baljan.
                                Men efter en stunds vrickande och bändande tycks det inte gå att få ner 4st batterier som står stabilt om den här höjden av golv skall vara kvar.
                                Jag har ett löjligt överdimensionerat bas-steg som kräver mycket övervakning nu med så här klent med batteri (75+75+115Ah).
                                Och så sista saken att notera här; strömkablaget längst ner till höger. Dessa går där till orginalbatteriet bredvid. Det är avsäkrat i båda ändar.

                                Tyvärr ledde mina testmonteringar inte till önskvärt resultat i slutändan, som syns av glipan här i hörnet.
                                Det är ruggit djävla tight att dra kabel ner i baljan den korta vägen. Just nu behöver jag se över tillgången på 50kvadrat... För så här kan man inte ha det




                                Det var alles!
                                Vore kul med lite feedback på strömlösningen. Nu ska jag ut och försöka komma vidare

                                Mvh Surk

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X