Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQL - E60:Projektet utan slut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Kul att läsa när någon lägger ner så mycket tid och arbete på en baslåda:P

    Tvärtom för en själv, lägger ner all tid på att få så mkt tryck i framsystemet som möjligt ist. Sedan slänger jag bara in en liten sketen sluten låda som får fylla ut djupbasen lite smått.

    Lat ister-gubbe är vad man är

    Btw blev du nöjd med dörrarna? du spelar bara ut i själva dörrsidan nu och inte ut i hela dörren?
    Beemer med enkel installation

    Comment


    • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

      Redigt läckert med sedanbygge! Använder mig av 2st xtr d2s 12or själv i en vento med ca190 liter låda med 2 6" portar, spelar på redigt bra! Tar ner till 28-27hz utan problem

      Comment


      • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

        Originally posted by JALLE View Post
        Skulle du få plats med TRE st tuber i den lådan???
        DVS montera basarna i rör och försänk den mittersta neråt där porten är nu.
        Då väljer du bara avstämning med tuberna och får ut maximalt med portarea...

        Skulle se galet coolt ut bakom ryggstödet
        Hehehe!
        Yeah.. jag har kikat lite på snarlika koncept. Men då snackar vi ren kvartsvågspipa. De elementen jag har, med sin brutala motorstyrka och låga qts lämpar sig rätt väl för dessa varianter. Visserligen faller kvartsvågspiporna väldigt långsamt i frekvens under avstämning, men de behöver fortfarande ha ungefär 120-150cm från element till portöppning. Det tar en sju helvettes plats jag inte riktigt har. Gör man en vikt version så hade det vart möjligt.. hm. ....... ......du sätter idéer i skallen på mig nu igen. jag trodde ju jag bestämt mig fast ieg; ...

        Originally posted by Svugg View Post
        Kul att läsa när någon lägger ner så mycket tid och arbete på en baslåda:P

        Tvärtom för en själv, lägger ner all tid på att få så mkt tryck i framsystemet som möjligt ist. Sedan slänger jag bara in en liten sketen sluten låda som får fylla ut djupbasen lite smått.

        Btw blev du nöjd med dörrarna? du spelar bara ut i själva dörrsidan nu och inte ut i hela dörren?
        Dörrarna har potential att bli absolut gångbara... jag är tvärimponerad över vilken bas de här middarna är kapabla till.. .Mer om det finns i förra posten

        Jag är lite av en bastorsk.. kan använda backspegeln... så fattas det bas
        Sedan så beror ju basmöjligheterna en hel del på vad för musik som spelas.. Med överbetonad bas i hiphop behöver inte resten av registren grötas sönder i inspelningen, på samma sätt som det brukar bli om man har en överproducerad metalbas, ex Obituary live har en förmåga att dränka publik i en FET basmatta... Gröt - check.

        Som du ser här finns det inte så mycket metall att hänga fast saker och ting i dörren... Jag föreställer mig man får ut en hel del mer låga frekvenser genom ett montage med baffel bultad i plåten... men som du ser här är det inte riktigt ett rimligt alternativ :/



        Originally posted by Audioman_ View Post
        Redigt läckert med sedanbygge! Använder mig av 2st xtr d2s 12or själv i en vento med ca190 liter låda med 2 6" portar, spelar på redigt bra! Tar ner till 28-27hz utan problem
        Tack! Grymt!
        Den här lådan du har, kan du ge lite närmare mått på den?
        Yttermåtten, samt portens mått vore guld att få
        Låter lovande att höra om fler som gett sig på att bygga en bra bit större än de här evigt återkommande 40-60L per 12"..
        Har du bilder online?

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

          Kan kolla lite närmare på det om du vill på min garage sida http://www.garaget.org/audioman_ har lite bilder under projektalbumen portarna har jag fullängd på

          Comment


          • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

            Originally posted by Audioman_ View Post
            Kan kolla lite närmare på det om du vill på min garage sida http://www.garaget.org/audioman_ har lite bilder under projektalbumen portarna har jag fullängd på
            Grymt bygge det där... gillas!
            Hade gärna gjort något liknande med skuffbygget, med plast och allt.. men hur i gösses ska du få ut lådan sen??
            Det är verkligen bara det som skrämmer mig för att göra ett sådant större skuffbygge :/

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

              Originally posted by zrken View Post
              Grymt bygge det där... gillas!
              Hade gärna gjort något liknande med skuffbygget, med plast och allt.. men hur i gösses ska du få ut lådan sen??
              Det är verkligen bara det som skrämmer mig för att göra ett sådant större skuffbygge :/
              Tackar jaa det var ju lite de som var grejen, det var bara att bygga lådan så stor jag bara kunde och hoppas på det bästa att få ut den kommer krävas slägga kofot och envishet provade lite psychlone i somras och lirade 144,7 i genomsnitt vid typ 27hz tror jag

              Comment


              • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                Originally posted by zrken View Post
                Dörrarna har potential att bli absolut gångbara... jag är tvärimponerad över vilken bas de här middarna är kapabla till.. .Mer om det finns i förra posten

                Jag är lite av en bastorsk.. kan använda backspegeln... så fattas det bas
                Sedan så beror ju basmöjligheterna en hel del på vad för musik som spelas.. Med överbetonad bas i hiphop behöver inte resten av registren grötas sönder i inspelningen, på samma sätt som det brukar bli om man har en överproducerad metalbas, ex Obituary live har en förmåga att dränka publik i en FET basmatta... Gröt - check.

                Som du ser här finns det inte så mycket metall att hänga fast saker och ting i dörren... Jag föreställer mig man får ut en hel del mer låga frekvenser genom ett montage med baffel bultad i plåten... men som du ser här är det inte riktigt ett rimligt alternativ :/

                Jo E39ans dörr ser nästan likadan ut bakom dörrklädseln som på din, ett enda stort hål men jag köpte 2-3mm alu plåt och klipppte ut och böjde till lite o sen popnitade jag över det stora hålet. på med 2-3 lager butyl matta över hela dörren. Sen blev dörren ganska stabil och tät, som dag och natt i midbas egenskaper.

                Ett tips bara
                Attached Files
                Beemer med enkel installation

                Comment


                • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                  Originally posted by Svugg View Post
                  Jo E39ans dörr ser nästan likadan ut bakom dörrklädseln som på din, ett enda stort hål men jag köpte 2-3mm alu plåt och klipppte ut och böjde till lite o sen popnitade jag över det stora hålet. på med 2-3 lager butyl matta över hela dörren. Sen blev dörren ganska stabil och tät, som dag och natt i midbas egenskaper.

                  Ett tips bara
                  Det tror jag säkerligen!
                  Hm.. Satte du någonslags MDF i bakkant på den här plåten du monterar i?
                  Att döma av bilden sitter högtalaren rätt långt 'ut' på dörrsidan? Vad motiverade det montaget?

                  Har du bilder på hur det ser ut "med dörrsida på" ?

                  edit: Var det där slutversonien av dämpningen? (Är nyfiken på vad du menar med "tät" - tycker mig se en hel del hål i höger hörne. Undrar egentligen hur "tät" en dörr behöver bli för att det skall bli tillräckligt? (Minns ChriZtoffer som tätade '100%' och fick problem med att baktrycket av midbasen pös upp genom fönsterramen..)
                  Last edited by zrken; December 28, 2012, 10:30.

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                    Originally posted by zrken View Post
                    Det tror jag säkerligen!
                    Hm.. Satte du någonslags MDF i bakkant på den här plåten du monterar i?
                    Att döma av bilden sitter högtalaren rätt långt 'ut' på dörrsidan? Vad motiverade det montaget?

                    Har du bilder på hur det ser ut "med dörrsida på" ?

                    edit: Var det där slutversonien av dämpningen? (Är nyfiken på vad du menar med "tät" - tycker mig se en hel del hål i höger hörne. Undrar egentligen hur "tät" en dörr behöver bli för att det skall bli tillräckligt? (Minns ChriZtoffer som tätade '100%' och fick problem med att baktrycket av midbasen pös upp genom fönsterramen..)
                    Nej alu plåten var tillräckligt stabil, var lite orolig att det skulle bli svajjigt men när dämpning osv var klart var det tok stabilt. Att jag monterade på bakre delen av dörren är att jag jag ville ha något fack kvar i dörren så det fick bli det lilla som åkte. Sen har jag sågat ut en del i dörrklädseln och satt ditt som på en hemma högtalaren, trä ram och högtalar tyg över.

                    Jag har dok inga bilder på när det var färdigt, men bilden det sitter dämpning på är den bara halvfärdig. Men den är såklart inte 100% tät eftersom man får som sagt problem med prutt ljud tex vid rutan, fick så på förra bilen så man fick ta upp ett hål bakom dörren.

                    Har dock styckat dörren ännu mera nu, har en tec spl8a per dörr i nu men det ska in 3 helst 4 st 6,5or per dörr ist:P har inte tänkt så långt på en lösning hur jag ska få det snyggt....många år man drömt om att ha 3-4 midbasar per dörr men har aldrig kommit till skott.

                    Men får väl bli en stor högtalar front/ram man sågar ut och sätter dit högtalar tyg
                    Beemer med enkel installation

                    Comment


                    • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                      Vore kul att lyssna på din kärra ngn dag och få en bild av hur långt man kan komma på middbass

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                        Originally posted by zrken View Post
                        Vore kul att lyssna på din kärra ngn dag och få en bild av hur långt man kan komma på middbass
                        Det räcker ganska långt i mitt tycke. Med två seas-6,5" i varje dörr (ca 9L slutet, kopia av Hewi) så spelar det på bra. Det märks skillnad på att köra hela registrer i framhögtalarna mot att dela vid 70Hz och köra med sub. Men i princip bara med bastung musik. Man får inte riktigt det där 40-50Hz-trycket med framhögtalarna. (Ja, volymen står alltid på 11 i min bil)

                        Det klassiska bilstereoscenariot är en sub som går upp till 70-80Hz och framhögtalare som går ner till 150-200Hz. Då tar jag hellre bra midbasar än en sub. Men det kanske är annorlunda om man gillar massor av djupbas.

                        Comment


                        • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                          Hur går det här då?

                          Comment


                          • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                            Har nog blivit för kallt nu, tom för honom hehe -20C här i svealand, hade inte stått ute och meckat billjud då:P
                            Beemer med enkel installation

                            Comment


                            • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                              Känner igen mig, vill ju så gärna men det är så svinigt kallt..

                              Comment


                              • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                                Originally posted by Boyakacsha View Post
                                Hur går det här då?
                                En får tacka för uppryckningen ur dvalan...! (och intresset! )

                                Passade på att titta lite närmare på vad det fanns för alternativ till tångampere meters.
                                Det visade sig fort att det kostar en kvarts bordell om man vill kunna mäta både växelström och likström.

                                Efter en stunds letande och googlande fick jag fatt i en lämplig modell till försvarbart pris. Vad jag sett går de lös på ett par tusingar i sverige om man vill ha en 'riktig fluke'. Men gösses vad överpris de har. Medveten om att man kanske får 'china quality' kikade jag på tester där det visade sig att de åtminstonne höll sig inom specifikationerna. Utmärkt. Ett par, typ 2, veckor senare landade en sådan här hemma:




                                Växelström är intressant till att kunna uppskatta uteffekten vid burps - då mäter man högtalarkabeln mellan steg och bas.
                                Likström däremot, är klart roligare. Här kan man mäta hur mycket ström generatorn levererar, och hur mycket bilens eget elsystem äter vid olika lägen, eller vad slutsteget käkar på väg in. Då kan man snabbt räkna ut hur mycket "laddning" man egentligen har till sin batteribank.
                                Att det står 60A eller 120A på generatorn har inte så mycket att göra med vad du får in i din batteribank! ...vilket vi strax skall få se mer av

                                Skrev ihop ett inlägg för en tid sedan Om E60 elsystem. Idag har jag en hel del att tillägga där, speciellt när man nu har ett lämpligt mätinstrument.
                                En viktig detalj att tillägga till föregående inlägg är att bilens styrs att gå in i "sleepmode" via data från IBS. Utan IBS - sannorlikt inget vettigt sleepmode - och tjuvläckande ström blir ett problem. (Googlar man batteriproblem på E60 är det vanligaste felet att bilar blir stående - IBS är trasig och bilen går inte in i sleep - tömmer batteri och bilen går ej att starta).
                                Nu kan jag alltså mäta och jämföra vad som händer om man kopplar ur och låter bilen falla tillbaka på en mindre intelligent energihantering.

                                Nu gjorde jag som hastigast en kort översikt över hur situationen ser ut:
                                Generator: En månad gammal på 155A.

                                Bilens elsystem:
                                Fläkt avstängd, inget ljus, ingen värme etc: 38A
                                Max värme, stolar,ruta, helljus: 118A

                                Så vad händer med laddningen när man kopplar ur IBS?
                                Med IBS:
                                -14.8V
                                -60A laddning (min förbrukare)
                                -90A laddning (max förbrukare)

                                Utan IBS:
                                13.9-14.1 beroende på nivå av batteriladdning. Lägre spänning - Tommare batterier.
                                -60A laddning (min/max förbrukare)

                                Slutsats:
                                Det är tydligt att laddningen styrs benhårt från IBS. Men det är en rejäl smula anmärkningsvärt att inte mer kapacitet plockas ut ur generatorn när max förbrukare går. Systemet backar 90-118= -28A som tas från batteriet...
                                Det är faktiskt inte helt osannorlikt man vill ha sätesvärme, helljus och en tidvis behöver värme på rutan för att hantera nedisning vid underkylt regn. Kring örebro har detta vart ett rätt vanligt väglag på senare tid.
                                Värdelöst att laddningen styrs så snålt

                                Det positiva är att det sannorlikt går att koda om. Har kikat på några rejäla forumtrådar på hur man kan koda bilens olika boxar. Lite stapplande försök har i alla fall gjort att jag hittat att det tycks finnas tydliga gränsvärden för el-systemets tolerans.
                                Det verkar lovande, men finns ett problem. Min kärra har uråldrig mjukvara. Det gör att de haxande mjukvarorna som krävs för att koda har i en del fall visat sig ha problem att komma åt rätt boxar. Precis på samma sätt är det ett problem med alldeles för ny mjukvara från BMW - då är inte haxmjukvaran säkert helt kompatibel heller. Dilemmat om jag ska uppdatera min box eller inte förstår ni själva.


                                Mvh Surk

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X