Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säsong 2014 Förslag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Säsong 2014 Förslag

    Originally posted by gurenius View Post
    Jag kan absolut förstå önskemålen om att ha en motsvarighet av SQ till dBs drop-in-mätningar. Typ "Testa välljud - hur bra låter din bil?" Mitt förslag till en sådan "SQ-mätning"-klass kommer här!

    Målet är att få fler nybörjare utan tävlingsbakgrund att våga prova på utan att "tappa ansiktet" och samtidigt förbättra anläggningen i bilen. När dagen är slut ska deltagaren ha en positiv känsla oavsett resultat i tävlingen.

    Dagen börjar med ett frivilligt kvalmoment (efter succé-konceptet i Bassrace) där det körs en RTA-mätning. Varför? För att visuellt kunna visa upp en motsvarighet till dB-mätningen, förklara begreppet tonalitet och få igång en dialog med deltagaren om vad som bedöms. Deltagaren får en möjlighet att justera bilen (tillsammans med en fadder, annan deltagare eller vem som nu är lämplig) om mätningen visar på stora brister.

    Dagen fortsätter med en visuell inspektion av installationen som INTE poängsätts. Misstag som ej lämplig avsäkring eller bristande fastsättning påpekas. Några övriga krav alá EMMA finns inte.

    Ljudet bedöms därefter på samma nivå som EMMAs tävlingsklasser med protokoll. Efter bedömningen får deltagaren protokollet i handen och behöver inte vänta på någon prisutdelning sist på dagen. Tanken med det är att ge en möjlighet att börja justera anläggningen direkt med hjälp av den expertis som faktiskt finns på plats.

    Lämplig klassindelning är baserad på ekonomi (svenskt rekommenderat pris av generalagenten). Produkter som räknas är framsystem, basar, slutsteg och ljudprocessorer. Ej huvudenheter! Varför? Det är så vanligt idag med OEM-enheter, surfplattor, telefoner etc att en prisbegränsning känns orättvis.

    Förslag: 10.000 SEK, 20.000 SEK och Unlimited.
    Låter som ett vettigt förslag att utgå ifrån. Med lite modifieringar.
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

    OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

    Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

    Comment


    • Re: Säsong 2014 Förslag

      Originally posted by Nonne View Post
      Helt fel tycker jag.
      Vi ska inte lära dom som är oerfarna att lite på en RTA-mätning.

      Att kontroll mäta för att hitta fel är ensak, men inte diskutera en kurva visuellt.
      Hur många bilar låter bra om vi börjar prata rak frekvensgång?

      Med ett sådant koncept tvingas butiker att köpa exakt samma utrustning.
      Redan nu saknas det butiksevent!
      Tror Gurra menade stora diffar. XTZ kan sponsra förbundet med en Room Analyzer som butikerna får låna.
      Octan
      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

      OctanAudio
      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
      Fegens Vandrarhem

      Bilstereoblog
      Team Ljudbyggaren

      Comment


      • Re: Säsong 2014 Förslag

        Hörs som ett väldigt bra insteg, finns nog många där ute som vill få hjälp med ljudet men som inte kommit på tanken att tävla. När de sedan får följa en tävling kanske fler blir bitna så att säga...

        Mvh Z

        Comment


        • Re: Säsong 2014 Förslag

          Bra idé där Gurra! Då blir det lite mer greppbart för nybörjarna när dom kan få se (en del av) resultatet, inte så dumt tänkt!
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • Re: Säsong 2014 Förslag

            Originally posted by octan View Post
            Tror Gurra menade stora diffar. XTZ kan sponsra förbundet med en Room Analyzer som butikerna får låna.
            Jag förstår också tanken var att visa var felen ligger.

            Men helt plötsligt är det lite som Jalle sa ......

            Så bedömer vi ljudet med TermLab RTA och slipper slita på alla domare

            Väldigt snällt att sponsra med ett instrument

            Men att det ska skickas land och rike runt tror jag inte fungerar.
            För helt plötsligt står vi där på en tävling, 12 bilar ska mätas och så finns det ingen utrustning då den ligger kvar i Gisslabrunn efter förra eventet!
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • Re: Säsong 2014 Förslag

              Originally posted by Mats H View Post
              Nåt du borde prova oxå.
              Ska helt klart fundera vidare
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • Re: Säsong 2014 Förslag

                Originally posted by gurenius View Post
                Jag kan absolut förstå önskemålen om att ha en motsvarighet av SQ till dBs drop-in-mätningar. Typ "Testa välljud - hur bra låter din bil?" Mitt förslag till en sådan "SQ-mätning"-klass kommer här!

                Målet är att få fler nybörjare utan tävlingsbakgrund att våga prova på utan att "tappa ansiktet" och samtidigt förbättra anläggningen i bilen. När dagen är slut ska deltagaren ha en positiv känsla oavsett resultat i tävlingen.

                Dagen börjar med ett frivilligt kvalmoment (efter succé-konceptet i Bassrace) där det körs en RTA-mätning. Varför? För att visuellt kunna visa upp en motsvarighet till dB-mätningen, förklara begreppet tonalitet och få igång en dialog med deltagaren om vad som bedöms. Deltagaren får en möjlighet att justera bilen (tillsammans med en fadder, annan deltagare eller vem som nu är lämplig) om mätningen visar på stora brister.

                Dagen fortsätter med en visuell inspektion av installationen som INTE poängsätts. Misstag som ej lämplig avsäkring eller bristande fastsättning påpekas. Några övriga krav alá EMMA finns inte.

                Ljudet bedöms därefter på samma nivå som EMMAs tävlingsklasser med protokoll. Efter bedömningen får deltagaren protokollet i handen och behöver inte vänta på någon prisutdelning sist på dagen. Tanken med det är att ge en möjlighet att börja justera anläggningen direkt med hjälp av den expertis som faktiskt finns på plats.

                Lämplig klassindelning är baserad på ekonomi (svenskt rekommenderat pris av generalagenten). Produkter som räknas är framsystem, basar, slutsteg och ljudprocessorer. Ej huvudenheter! Varför? Det är så vanligt idag med OEM-enheter, surfplattor, telefoner etc att en prisbegränsning känns orättvis.

                Förslag: 10.000 SEK, 20.000 SEK och Unlimited.

                Jag tycker detta låter generellt utmärkt!
                Spec conceptet att visa på room analysern - för att på något sätt ta "db-ungdomen" och sätta in i en SQ kontext. För att ha något att utgå ifrån - perfekt!

                Klassindelningen som baserad på pengar gillar jag inte - då den kan skapa grova snedfördleningar beroende på vad för ingångssystem.

                Som jämförelse mot 3ch/5ch/unl - så bestraffar ett pengasystem ex bastunga dbriggar som förbisett framsystem generellt. I ett kanalbaserat upplägg så spelar det ingen roll varifrån man kommit tidigare eller hur mycket pengar man lagt på systemet.
                Plus - att sitta och räkna ungefärliga priser och hålla koll på vad alla pinalerna kostat skapar ett moment att bråka kring. Det var en 'skvaller tjaffs' punkt som jag hörde ett par ggr på brl-cupen med motsvarande system.

                Att räkna hur många högtalarkanaler som används ur förstärkare - det misslyckas man inte med.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: Säsong 2014 Förslag

                  Känns lite som att de "nya unga" vill ha tillbaka RTA momentet. Förut brusades alla bilarna som en del i bedömningen med RTA-33. Maxpoängen var 40p. 37p var väl standard och de "värre" bilarna med en bra DSP drog "lätt" en 40-kurva. Och idag så gissar jag att i princip alla bilar skulle köra 40-kurvor så länge som de hade tillgång till egna instrument.

                  Och de gamla Sound only-klasserna rymde de värsta bilarna då de slapp galler och annat som störde ljudet. Swalle och Olof med sina asgrymma bilar var det ju få som kom i närheten av ljudmässigt.

                  Förstår inte dessa önskemål om att vara mer flexibel i reglerna bara. Ska vi vara det i ljudbedömningen med? Så om centern i ljudbilden är lite förskjuten åt vänster så är det full pott i alla fall? Vi ska ju vara flexibla? Så hemskt svåra är inte reglerna att följa faktiskt tycker jag.

                  Comment


                  • Re: Säsong 2014 Förslag

                    Min poäng med en FRIVILLIG RTA-mätning utan poängsättning handlar om att få ett verktyg att förklara vad tonalitet handlar om för någon som kommer med bass-boost på max, hissad diskant och utan mellanregister.

                    Inte att mäta en 40-kurva i en bra bil.

                    Antalet deltagare i EMMA minskar och vi har svårt att fylla på med nya deltagare. Varför? Det är inte 90-talet längre.
                    // Gurra
                    BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                    Comment


                    • Re: Säsong 2014 Förslag

                      RTA momentet handlar ju mycket mer om en pedagogisk effekt än vad det handlar om ett tävlignsmoment.

                      Frågan de som hade åldern inne för tävlan på 90talets bör ställa sig - hur får man grabbar som är intresserade av "så här många db spelar jag - hur många spelar du?" .....att bygga en bro öve rtill att diskutera HUR något låter?
                      RTAn i gurras variant skapar en sådan bro mycket förtjänst fullt...

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • Re: Säsong 2014 Förslag

                        Jag har pratat med en del med folk runt om och detta är ett problem i hela Europa. Tiderna vi lever i nu har gjort oss alldeles för bekväma och ingen ids kämpa längre. Det var annorlunda förr när vi inte utsatte oss för lika mycket intryck och impulser.
                        Hela diskussionen verkar handla om huruvida vi skall bedöma installation eller inte när den enda frågan vi borde ställa oss är om folk överhuvud taget är intresserade av att jobba för att nå en framgång i en sysselsättning som näppeligen intresserar någon annan än de närmaste sörjande.
                        Jag ÄR Gandalf!!!

                        Comment


                        • Re: Säsong 2014 Förslag

                          Situationen vi har här är ju att de närmast sörjande är tycks värna mer om installation än vad nykomligar tycks vara beredda att 'kämpa för'

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • Re: Säsong 2014 Förslag

                            Originally posted by zrken View Post
                            Situationen vi har här är ju att de närmast sörjande är tycks värna mer om installation än vad nykomligar tycks vara beredda att 'kämpa för'
                            Tyckte du att set var mycket installation i klassen rookie som från EMMAs sida är tänkt att vara en prova på klass och en sluss vidare till "rätt" klass.
                            Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                            Comment


                            • Re: Säsong 2014 Förslag

                              Jag tycker det är en fråga om att titta med öppna ögon på vad som händer utanför de som är invigda. Istället för att ha skyttegravskrig om hur väl reglementet fungerar eller hur slappa dagens ungdommar är.

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: Säsong 2014 Förslag

                                Originally posted by zrken View Post
                                Jag tycker det är en fråga om att titta med öppna ögon på vad som händer utanför de som är invigda. Istället för att ha skyttegravskrig om hur väl reglementet fungerar eller hur slappa dagens ungdommar är.
                                Då är man tillbaka på rena bilstereoträffar utan tävlingsmoment, som jag tolkar dig. Rätta mig om jag har fel.

                                Det kan vara så att det är den enda mötesformen som passar de yngre intresserade?
                                sigpic

                                -C5 2008 -SQuse-
                                -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                                Comment

                                Working...
                                X