Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säsong 2014 Förslag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Säsong 2014 Förslag

    Originally posted by Nonne View Post
    Det är så det varit i alla tider, jag tycker man ska förtjäna en final.

    En annan sak som är helt vansinnigt fel är att man ska kunna kvala med en bil för att sedan tävla med en annan.

    Det ska finnas ett giltigt skäl att få tävla med en stand in, samma gäller stängd bil ..... den ska vara DISKAD och utom tävlan!!!!!
    Hur skulle formel 1, Moto GP, fotboll, hockey osv osv se ut utan dessa regler...

    Det stora problemet är likväl antalet tävlande vilket gör att ett kvalsystem blir svårt att hålla.
    Vi är tillbaka till frågan: Hur skall fler lockas till tävlingsbanan? Främst i SQ...
    Last edited by Lonefox; October 7, 2013, 20:23.
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

    Comment


    • Re: Säsong 2014 Förslag

      Tvivlar på att man skrämmer bort deltagare genom att visa att man kan ställa upp och tävla med en bil som inte är 100% färdig...
      Svensk Mästare 5 gånger...

      Comment


      • Re: Säsong 2014 Förslag

        Mats> Editera quoten då ;-)
        Morre> Ja absolut men på finalen? Nej jag säger inte mer... :-)
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • Re: Säsong 2014 Förslag

          Originally posted by Morre_W View Post
          Tvivlar på att man skrämmer bort deltagare genom att visa att man kan ställa upp och tävla med en bil som inte är 100% färdig...
          Hur lätt Säljer du en halvmålad tavla?

          Det finns gränser, bilen ska spela och kunna bedömas under ett visst antal punkter annars kan man bli hemma.
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • Re: Säsong 2014 Förslag

            Att en bil växer fram under säsongen är ett välkänt faktum...
            På en final SKALL bilen vara fullt klar.
            Utveckling tror jag att det kallas.
            Säsongen är ju en resa mot final.

            Nåja, detta är eg. en helt annan diskussion så sett.
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • Re: Säsong 2014 Förslag

              Originally posted by Nonne View Post
              Hur lätt Säljer du en halvmålad tavla?

              Det finns gränser, bilen ska spela och kunna bedömas under ett visst antal punkter annars kan man bli hemma.
              Ska detta även gälla SQ/Multimedia-bilar som tävlar utan att ha nån anläggning i bilen eller "sämre" bil med stereo i enbart för att få kvalpoäng sen kommer man på sm-finalen med helt annan bil?
              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

              www.garaget.org/Frippe_L

              Svensk Mästare 2012 i Street Stock
              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

              Comment


              • Re: Säsong 2014 Förslag

                Originally posted by Frippe_L View Post
                Ska detta även gälla SQ/Multimedia-bilar som tävlar utan att ha nån anläggning i bilen eller "sämre" bil med stereo i enbart för att få kvalpoäng sen kommer man på sm-finalen med helt annan bil?
                Jag tycker det ska gälla ALLA bilar.

                Jag har pratat med en hel del intresserade gubbar under flera år som tycker att nivån är på tok för låg i Sverige, eller rättare sagt att dom inte vill tävla mot en stängd bil då man inte får något motstånd.
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • Re: Säsong 2014 Förslag

                  Originally posted by Frippe_L View Post
                  Ska detta även gälla SQ/Multimedia-bilar som tävlar utan att ha nån anläggning i bilen eller "sämre" bil med stereo i enbart för att få kvalpoäng sen kommer man på sm-finalen med helt annan bil?
                  Det du beskriver nu är ju helt klart ett resultat av ett krångligt kvalsystem och/eller tokiga regler som gör det möjligt att komma "utan ljud".

                  Jag är helt enig med Tonny, det måste bort!

                  //Jonas
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                  Comment


                  • Re: Säsong 2014 Förslag

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Jag tycker det ska gälla ALLA bilar.

                    Jag har pratat med en hel del intresserade gubbar under flera år som tycker att nivån är på tok för låg i Sverige, eller rättare sagt att dom inte vill tävla mot en stängd bil då man inte får något motstånd.

                    Originally posted by jonash View Post
                    Det du beskriver nu är ju helt klart ett resultat av ett krångligt kvalsystem och/eller tokiga regler som gör det möjligt att komma "utan ljud".

                    Jag är helt enig med Tonny, det måste bort!

                    //Jonas
                    Jag förstår hur ni menar. Men det känns helt omöjligt att uppnå om sporten ska överleva. Tror jag bara kan räkna upp 4 bilar (sq) som tävlat i år som haft "färdiga" bilar. Och jag är inte en av dem. Så det hade blivit glest på tävlingarna om det nu ens hade blivit några.

                    Ps. Då kan väl de där gubbarna börja tävla och visa vart skåpet ska stå
                    Octan
                    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                    OctanAudio
                    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                    Fegens Vandrarhem

                    Bilstereoblog
                    Team Ljudbyggaren

                    Comment


                    • Re: Säsong 2014 Förslag

                      Originally posted by octan View Post
                      Ps. Då kan väl de där gubbarna börja tävla och visa vart skåpet ska stå
                      Det kanske dom gör när dom vet att det är ordning och reda


                      Jag behöver inte gå längre än till mig själv.
                      Bilen står där den står, känns inte som att det skulle brisera i kroppen av att kämpa om en pokal längre.
                      Sen om det är för man börjar bli för gammal eller att utmaningen är mindre än den var för drygt 10 år sedan vet jag inte. ( och helt plötsligt tänkte jag på Morsan )
                      Men en sak är säker, nästa år ÄR den ihopsatt!!
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • Re: Säsong 2014 Förslag

                        Originally posted by Mikka View Post
                        Edit: Jalle,Nonne och alla andra, Jag försöker bara höra vad det tänkta tävlande tycker om klasserna och vad det är som stoppar.
                        Dessvärre så är det bara dom gamla rävarna som skriver och dom nya gör sig inte hörda
                        Tack för ditt förtydligande, det var det jag var ute efter då det blir betydligt enklare att få fram ett beslut om alla berättar varför de tycker en sak och inte bara att de tycker. :-)

                        Och jag är faktiskt lite på din sida angående detta.
                        Vi lobbade oerhört mycket när nya regelboken skrevs att viss modifiering skulle vara tillåtet även i Experienced & Advanced, men Österrike och Tyskland köpte inte våra argument.

                        Tex: i Rookie får man bygga paneler PÅ brädan men inte klä om själva brädan.
                        Vi vill ju att deltagarna skall vara innovativa och ge dem förutsättningar för att få så bra ljud som möjligt, att då begränsa bort element från brädan är fel väg att gå enligt mig.

                        Anledningen till att jag skrev inga modifikationer i texten tidigare var för att skapa debatt angående detta, och det det skulle skrämma iväg nybörjare.

                        Det har byggts "poddar" på brädan sedan 90-talet i Sverige, och det är absolut inte en stor ombyggnad av bilen.
                        Roger Edvinsson
                        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                        helst på saker av kolfiber :-)

                        Comment


                        • Re: Säsong 2014 Förslag

                          Jag menar inte att bilen måste vara "SM final-klar" på varje tävling, men, spelar bilen inte så får man inga kvalpoäng. Om man nu ens skall ha kvar kvalpoängssystemet.

                          Att åka till en tävling, och det inte ens finns ljud att bedöma är liksom rätt kasst.

                          //Jonas
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                          Comment


                          • Re: Säsong 2014 Förslag

                            Grundkravet att ens tävla ska vara att "testspår" kan spelas.
                            Om det inte är färdigtweakat, färgsatt o liknande må vara.
                            Vi håller på med billjud, inte skulpturer.

                            Detta väger mycket tungt inför Seastreams Garage vara eller inte 2014.

                            Pierre
                            SEASTREAMS GARAGE


                            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                            Comment


                            • Re: Säsong 2014 Förslag

                              Jag läser tråden som att "man" önskar:

                              - Hårdare krav på bilen som tävlar (ej byte av bil under säsongen, ej stängd, ej halv-färdig, "snygg" installation)

                              - Fler klasser med penga-begränsning

                              - Ändrat kval-system

                              - Dialog om nivå av tillåten modifikation i de enklare klasserna

                              - Beslut och marknadsföring av klasserna och kraven för SM-final i god tid innan säsongen startar


                              Så låt gärna diskussionen fortsätta. Vilka förändringar tror ni mest på för att tävlings-hobbyn ska växa?
                              // Gurra
                              BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                              Comment


                              • Re: Säsong 2014 Förslag

                                Har inte fått med mig vad stängd bil ä för nåt.
                                Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
                                "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
                                Facebook: husse bygger gladenwagon
                                Instagram: husse_bygger_gladenwagon

                                Comment

                                Working...
                                X