Announcement

Collapse
No announcement yet.

Midbas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Midbas

    Jag tänkte ju vara med och spela lite SQ i sommar och då är frågan vilka midbasar man ska använda. I dagsläget ligger det 4st Amega QComp 60 med den gula korgen och dom kanske mer är stampa takten element och inte direkt gjorda för SQ.Som mellanregister/diskant har jag ett par Q Cox 350 men dom kanske behöver bytas ut till separat diskant och mellanregister, mellanregistret får inte vara större än 3". Slutstegen jag har är 1st Gladen 1000, 1st 150c4 och ett 100c4. Har kollat in Gladen och då SQX vilka jag tycker verkar vara bra, har även kollat lite på Morel och DLS. Är det här högtalare som skulle funka och ska man köra en eller två midbasar?

  • #2
    Re: Midbas

    Det är lite oklart vilken mängd element du är intresserad av. Därför gör jag en poäng direkt:
    Ska du ta upp kampen med folk i SQtävlingar är det viktigare att du kommer ner på 1 midbas till frontsystemet (per sida), än vilken sort det är.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Midbas

      Ja det är där jag är lite osäker. Ska man köra diskant, mellanregister i stolpen som vanligt och sedan en midbas. Min andra tanke är att köra mina Amega Q Cox 350 och ett par midbasar eller ska man dra på och köra Diskant, mellanregister och dubbla midbasar alternativt köra Q Cox 350 och dubbla middar Konstigt vad osäker man blir utav att inte ägnat sig åt bilstereo överhuvudtaget. Jag själv tror att Amega 6.5" är mer party högtalare än finlir har jag fel så rätta mig någon, jag har tänkt att gå in för det här den här gången och då vill jag inte bygga för fel högtalare. Luddigt och konstigt skrivet men hoppas du förstår hur jag menar.

      Comment


      • #4
        Re: Midbas

        Som ovan talare(skrivare?) skriver, för sq-tävling måste du först bestämma dig för att ha EN midbas per sida.
        Koaxi/bredbands-element+midbas kan vara en mkt bra början om du vill börja med dom element du har.

        Jag ska också skriva(det svider, haha) att Amega är bra på musikalitet, men byts snabbt ut i sq-sammanhang för mer korrekta produkter.
        T.ex Dynaudio eller Gladen.

        Det "vi vet" är att det snabbt landar i ett 2 eller 3-vägssystem med front- och/eller rearsub.

        Pierre
        Last edited by Horsyhorse; September 20, 2016, 08:37.
        SEASTREAMS GARAGE


        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

        Comment


        • #5
          Re: Midbas

          Man får ju ha komma ihåg att "spelglädje" och "stampa takten känsla" är generellt väldigt långt ifrån vad som poängsätts positivt vid SQ tävlingar.

          Man bedömer naturilgtvis spelglädje på ett eller annat sätt, och vill gärna låta påskina att det är en viktig del.

          Men vågar sticka ut hakan och påstå att för din del, med en bunt amegor på hyllan, så kommer det fattas en hel del "stampa takten känsla" enligt "icke insattas" referensram.

          Varmaste rekomendation - kör minst en säsong på tävlingsbanan innan du gör dig av med Amegorna!

          Har själv kört Amega 4" i poddar. Det var väldigt trevligt, men oxå väldigt lärorikt. Samtidigt som jag hade dessa, hade jag även DLS scandinavica 3" på hyllan, och synnerligen lätta-luftiga super high-end Seas RM120 på hyllan.
          Men jag valde att tweaka vidare med de lite dovare och rockigare Amegorna - tills även de fick luft under vingarna.

          Kan man krana ur luft ur "spelglada" högtalare, har man kommit en bra bit längre än att "köpa luftighet" med annan karaktär på element.

          Mvh Surk

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: Midbas

            Japp får väl inrikta mog på en midbas sålänge och prova mina Q Cox 350 vem vet det kanske låter bra, är ändå inne på att köra några andra midbasar än Amega och bygga dörr sidor till dom med så får man höra skillnaden.

            Comment


            • #7
              Re: Midbas

              Fint med långsiktiga planer - det ger drömmaren i oss glädje.
              Samtidigt är det alldeles för lätt att underskatta vinsterna som kan hämtas av tweakning över tid.

              Lite ditsmackad tidskomp och ngra drag på volymrattarna - så har man inte kommit någonstans.

              När man kan få ett par högtalare att ändra karaktär i önskad riktning som resultat av tweakning, först då är det <i min bok> intressant att se sig om efter andra produkter. Såklart, om man vill maximera värdet av sina investeringar.
              Tycker man det är kul att prova högtalare och ser det som "en löpande driftkostnad i hobbyn" är det helt okay.

              Tycker det är värt att påminnas om, lyftas upp och bankas in.

              Skaffa DSP.

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: Midbas

                Originally posted by zrken View Post
                Fint med långsiktiga planer - det ger drömmaren i oss glädje.
                Samtidigt är det alldeles för lätt att underskatta vinsterna som kan hämtas av tweakning över tid.

                Lite ditsmackad tidskomp och ngra drag på volymrattarna - så har man inte kommit någonstans.

                När man kan få ett par högtalare att ändra karaktär i önskad riktning som resultat av tweakning, först då är det <i min bok> intressant att se sig om efter andra produkter. Såklart, om man vill maximera värdet av sina investeringar.
                Tycker man det är kul att prova högtalare och ser det som "en löpande driftkostnad i hobbyn" är det helt okay.

                Tycker det är värt att påminnas om, lyftas upp och bankas in.

                Skaffa DSP.
                Han har en dsp har jag för mig

                Comment


                • #9
                  Re: Midbas

                  Jo har en Helix DSP men man ska lära sig ställa in den också för den kan göra mer skada än nytta också.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Midbas

                    Originally posted by torparn View Post
                    men man ska lära sig ställa in den också för den kan göra mer skada än nytta också.
                    Du är en vis man
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Midbas

                      Tack det var snällt

                      Comment


                      • #12
                        Re: Midbas

                        Så, dina slutsatser så här långt torparn? har din plan ändrats, och i så fall hur ser den ut nu?

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #13
                          Re: Midbas

                          Jag har ju tänkt att bygga nya dörrrsidor till mina midbasar men hur stor skillnad på ljudet blir det egentligen att ha dom oem eller få it dom i en baffel. Var på Mantorp igår och såg att många kör dom oem.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Midbas

                            Beror väl också lite på hur du menar med "OEM" - många (mig inklusive) har elementen på "OEM" plats i bilen, men oftast dåp med en egentillverkad förstärkt baffel. Jag hade nog inte dragit i ett element direkt i dörrplåten eller OEM plastbaffel eller liknande. Med en egentillverkad baffel i kombination med dämpning kan man få elementen att låta hyffsat bra även på OEM plats.
                            ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                            Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                            Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                            Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                            Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                            Team Ljudbyggaren
                            1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                            3:e Plats Master OEM - SM 2018
                            8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                            Comment


                            • #15
                              Re: Midbas

                              Jo men det hade jag tänkt att fräsa ut en ring och montera den i dörrplåten och täta, sen skruvar jag fast högtalaren i ringen och tätar den bakåt. På framsidan av högtalaren kommer jag sätta dit en skumgummiring som ska täta mot dörrsidan, tror det kan bli ganska bra. Ska byta midbasar också och förmodligen blir det Gladen SQL som jag läst mycket bra om, som midbas blir det antingen Gladen Zero Pro 80 eller Gladen SQX 80-3. Ang Zero pro 80 verkar det vara en bredbandare men tror den kan funka bra ihop med en diskant, sen vill den gärna spela On-axis men med diskanten kanske det inte blir lika viktigt.

                              Comment

                              Working...
                              X