Announcement

Collapse
No announcement yet.

Subwoofer i reservhjulsbaljan?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Subwoofer i reservhjulsbaljan?

Tjena!
    Har en Mondeo 2015 och vill ha lite bas i bilen på ett enkelt och osynligt sätt.

Kollar då på olika alternativ att ha i reservhjulsbaljan eftersom det ändå inte finns något reservhjul i dagens bilar. Frågan är bara hur mycket av ljudet kommer upp i kupén? Det är ju en tjock matta ovanpå med dämpning i. Jag har ingen lust att ta hål i mattan heller.

Är det någon här som har eller haft en subwoofer i baljan? Hur låter det? Funkar det med mattan på?

Jag kollar på denna som går att få för 2000kr:
    Axton AXB20STP
    11
    Ja, det är kanon! Det kompletterar dörrhögtalarna bra.
    72.73%
    8
    Nej, satsa på en liten diskret sub på ett par liter i skuffen i stället.
    18.18%
    2
    Nej det går inte att få bra ljud som inte syns, satsa på bra dörrhögtalare i stället
    9.09%
    1

Re: Subwoofer i reservhjulsbaljan?

Jag har en i min Peugeot 508 sw. Det är en hembyggd portad låda med en DLS Reference RMW 10. Jag tycker att det funkar bra och räcker till. Jag har inte gjort några hål i originalmattan som ligger över.

Comment

Det låter bra. Vad körde du för delningsfrekvens? Jag misstänker att det bara är den lägsta basen som tränger upp eller? Det är riktigt nära ett köp nu.

Comment

Jag kör två fyrkanalsslutsteg och delar aktivt (Helix DSP), (diskant, mellan fram, typ fullregister bak och sub). Är osäker på den exakta delningsfrekvensen men tror att den är runt 80 Hz. Så svaret är att det är bara den lägsta basen som tränger upp. :-)

Comment

Ah!
          Låter vettigt, tack

Comment

Visserligen annan typ av bil, men jag kör med subben nedfälld i golvet och det fungerar bra, även när bagagerumsmattan ligger ovanpå. Dock kan mattan ge ifrån sig lite missljud om den "fladdrar" för mycket - därav aldrig mattan på vid SQ-bedömning av ljudet..

Click image for larger version

Name:	BRL Trollhättan 2015-06-27.jpg
Views:	1
Size:	97.9 KB
ID:	589014
            ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...

Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
            Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
            Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
            Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

Team Ljudbyggaren
            1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
            3:e Plats Master OEM - SM 2018
            8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

Comment

Jag kör med en sluten låda med dubbla DLS 10" i min reservhjulsbalja på en V70II utan att ha tagit bort eller moddat golvluckan....
              Hade tur och får antingen ngn hörnladdning mot luckan eller en form av bandpasslåda....troligen en kombination XD
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by carlr View Post
                Visserligen annan typ av bil, men jag kör med subben nedfälld i golvet och det fungerar bra, även när bagagerumsmattan ligger ovanpå. Dock kan mattan ge ifrån sig lite missljud om den "fladdrar" för mycket - därav aldrig mattan på vid SQ-bedömning av ljudet..

[ATTACH]19907[/ATTACH]
                Cool installation!
                Förstår om det fladdrar en del med den

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                  Jag kör med en sluten låda med dubbla DLS 10" i min reservhjulsbalja på en V70II utan att ha tagit bort eller moddat golvluckan....
                  Hade tur och får antingen ngn hörnladdning mot luckan eller en form av bandpasslåda....troligen en kombination XD

Ja då ska det väl gå med en liten 8"!

Comment

Fasen, kan du inte lägga ut någon bild på hur det ser ut? Jag har förvisso V70N men de är väl ganska lika i bagaget,skulle också vilja slippa modda golvluckorna.
                    Har en Genesis 12" som jag tänkte bygga "vanlig" låda till men skulle man kunna lägga ner den i reservhjulsbaljan utan att tappa för mycket ljud så vore det ju utmärkt, och tre slutsteg också(genesis da100),det kanske blir för trångt,har ju batteriet snett bak till vänster också...

Comment

Här är ett par varianter med runda lådor, finns dessutom aktiva inom kort.
                      (Scrolla ner 2 basar)

Runda baslådor
                      sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by roger View Post
                        Fasen, kan du inte lägga ut någon bild på hur det ser ut? Jag har förvisso V70N men de är väl ganska lika i bagaget,skulle också vilja slippa modda golvluckorna.
                        Har en Genesis 12" som jag tänkte bygga "vanlig" låda till men skulle man kunna lägga ner den i reservhjulsbaljan utan att tappa för mycket ljud så vore det ju utmärkt, och tre slutsteg också(genesis da100),det kanske blir för trångt,har ju batteriet snett bak till vänster också...
                        Det är en böslåda så dte är inte snyggt, men funkar och visst kan jag göra det vid ngt tillfälle.
                        Kan dessutom jämföra direkt mot gamla V70ns balja vad gäller idéer.
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Det är en böslåda så dte är inte snyggt, men funkar och visst kan jag göra det vid ngt tillfälle.
                          Kan dessutom jämföra direkt mot gamla V70ns balja vad gäller idéer.

Gör gärna det!
                          Det är inte toppfinish jag är ute efter..

Comment

Rävens låda. Här är dock installationen i sig inte helt färdig.
                            Octan
                            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
                            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                            Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
                            Team Ljudbyggaren

Comment

Det såg ut som det var inpressat med skohorn!
                              Att jag jagar bilder på det beror på att jag försöker locka fram den där längtan att börja bygga billjud igen, var mååånga år sedan sist,och sen visst,det vore ju praktiskt att ha basen nersänkt då jag har hundgaller med skiljevägg så det finns bara halva bagageutrymmet kvar o ska det då dit en baslåda också på den lediga halvan, ja då har jag nästan tappat nyttan med en kombi= stort bagaeutrymme...

Comment

Working...
                              X