Announcement

Collapse
No announcement yet.

Generatorvin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Generatorvin?

    Hej! Jag kopplade in mitt andra steg i bilen och det fungerade finfint. Men efter ett par dagar så har det börjat tjuta i högtalarna och det blir högre och högre ju mer jag gasar.

    Allt har fungerat som det ska och detta kom bara helt plötsligt Hur kan det bli såhär?

    Kan det vara så att stegen har dålig jordpunkt? (Har jordat stegen på samma ställe/skruv)

    När jag kopplade in amegorna så tog jag ju bort originalhögtalarna som satt i dörren och lät kablarna till dessa vara kvar (Dom ifrån stereon). Tejpade endast anslutningarna. Kan detta vara ett problem?

    Eftersom detta bara ploppade fram så borde det väl ha något att göra med när jag kopplade in slutsteg nr 2. Vad mer bör jag kolla upp?

    MVH
    För mycket är lagom

  • #2
    Re: Generatorvin?

    Ofta så brukar detta fenomen bli när man dragit lågnivåkabel på samma sida som generator..eller att man dragit lågnivå och ström brevid varandra, men det borde ju inte vara det som är problemet i ditt fall eftersom det funkade bra i några dagar.

    Tror inte att det har något med dem gamla kablarna att göra, då detta inte kan störa de nya..

    Som sagt.. hur har du dragit alla kablar?
    Kontrollera som du själv skrev.. jorden. Det är VÄLDIGT ofta den som är boven i mångas anläggning..

    Lycka till!
    Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
    --------------------------------------------------------------------------------
    Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
    PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

    Comment


    • #3
      Re: Generatorvin?

      Strömkabel till vänster, lågnivå i mitten och högtalarkabel till höger sett bakifrån. Pilarna på lågnivån pekar ifrån HU.

      Saken är ju den att det funkade i 2-3dagar med båda stegen inkopplade innan det började tjuta. Har varit ute och bytt jordpunk på det andra steget men det tjuter forfarande. Gainen står på ca 10% och när jag höjer denna så tjuter det mera...

      Kan det vara så att jag bränt signaljorden?
      För mycket är lagom

      Comment


      • #4
        Re: Generatorvin?

        Lättaste att testa det är om du kan låna någon annan HU och se om det försvinner
        Hopp, ska man göra nu då?

        Comment


        • #5
          Re: Generatorvin?

          Har tyvärr ingen annan att låna
          För mycket är lagom

          Comment


          • #6
            Re: Generatorvin?

            Vart ute nu och bytte lågnivåkablarna ifrån front till rear på stereon och då vart det knäpptyst? Inget tjutande alls... Bytte sedan tillbaka till front igen och där var det lika tyst :O Dock så tjuter det liiiite när jag gasar upp, vet inte hur jag ska förklara det. Låter som när motorn suger in/turbo eller något sånt. Vad kan detta vara?
            För mycket är lagom

            Comment


            • #7
              Re: Generatorvin?

              Är du säker på att det vinande ljudet kommer ifrån stereon då? I min bmw t.ex viner det ganska kraftigt om själva generatorn+rem, speciellt om jag spelat en stund med avslagen motor så generatorn måste ladda ganska mkt efter start. Öppna motorhuven och lyssna!
              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment


              • #8
                Re: Generatorvin?

                Testade att sitta och varva i bilen med både påslag och avslagen stereo. När jag har stereon igång på volym 0 så hör jag att det viner lite, men det är ytterst lite för om jag öppnar ena dörren så försvinner det helt. Men det kanske ska vara så?

                Hur som helst så verkar det fungera bra nu, måste varit nått med lågnivån eftersom det fungerade när jag hade flyttat på den?
                För mycket är lagom

                Comment


                • #9
                  Re: Generatorvin?

                  Kan du specificera om det bara kommer från EN högtalare?

                  Jag bråkade som bara den med ett vinande i vänster diskant i kompisens BMW....
                  Fick dra om kabeln till den ett antal gånger innan det försvann.
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #10
                    Re: Generatorvin?

                    Originally posted by Lonefox View Post
                    Kan du specificera om det bara kommer från EN högtalare?

                    Jag bråkade som bara den med ett vinande i vänster diskant i kompisens BMW....
                    Fick dra om kabeln till den ett antal gånger innan det försvann.
                    Ska kolla upp detta. Men det hörs bara när jag inte har någon volym/väldigt låg volym och varvar, och då väldigt svagt. Men som sagt jag ska kolla upp vilka högtalare det kommer ifrån!
                    För mycket är lagom

                    Comment


                    • #11
                      Re: Generatorvin?

                      Jaha då vart det tillbaka, körde en runda och lyssnade på lite musik. När jag sedan stannade till så vred jag ner volymen och det förbannade ljudet var tillbaka.. (VA I H!"#¤%TE?)

                      Testade sen att stänga av bilen men stereon fortfarande igång och då blev det tyst. Har jag fortfarande dålig jord? Har jag bränt signaljorden, någon?

                      Edit; när jag fläskat på en stund så kommer vinet fram, men sen när jag tagit det lite lugnt så försvinner det..
                      Last edited by Punti; April 3, 2010, 20:55.
                      För mycket är lagom

                      Comment


                      • #12
                        Re: Generatorvin?

                        Sitter steget på en träplatta eller är den skruvad direkt i plåt?
                        Det senare kan ge upphov till knepiga fenomen.
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment


                        • #13
                          Re: Generatorvin?

                          Det sitter fastskruvad i en träbit.

                          Kan signaljorden vara bränd när jag kan spela musik med bilen avstängd utan att det tjuter?
                          Last edited by Punti; April 4, 2010, 01:24.
                          För mycket är lagom

                          Comment


                          • #14
                            Re: Generatorvin?

                            Originally posted by Punti View Post
                            Det sitter fastskruvad i en träbit.

                            Kan signaljorden vara bränd när jag kan spela musik med bilen avstängd utan att det tjuter?
                            NIX!
                            Är signaljorden bränd hörst detta även i ett demoställ!
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Re: Generatorvin?

                              Läste något om att det försvannnär du öppnade dörren.
                              Hade ett mystiskt problem med min fiesta häromdagen ochså,det va ett vinande ljud i högtalarna precis som du beskriver sen öppnade jag förardörren och då försvann det. Väldigt mystiskt. Angående signaljorden så kan du ju sätta en kabel med en stor kabelsko på ytterhöljet på lågnivå utgången på hu´n och jorda den i karossen då vet du om signaljorden gått.
                              Lycka till.
                              /Harry

                              Comment

                              Working...
                              X